علت تیر کشیدن دندان ها چیست؟

  شنبه، 10 اسفند 1398   زمان مطالعه 5 دقیقه
علت تیر کشیدن دندان ها چیست؟
آیا می دانید به چه علت دندان هایتان تیر می کشد و چگونه باید از این عارضه جلوگیری کنید؟مینای دندان خارجی ترین لایه ساختمان دندان است و به صورت سدی لایه های زیرین را محافظت می کند.

دندان سالم

​​​​هر دندان سالم از 4 بافت تشکیل شده است: پایه، عاج، مغز دندان و مینا. مینا و لثه از دندان در برابر عوامل تهاجمی محافظت می کنند. با این حال، عدم رعایت بهداشت صحیح دهان و دندان ممکن است سبب بروز مشکلاتی مانند تشکیل حفره های میکروسکوپی در عاج دندان ها شود.

دلایل تیر کشیدن دندان

تیر کشیدن دندانی ممکن است به خاطر یکی از دلایل زیر نیز رخ دهد:

  • التهاب یا تحلیل لثه: این بیماری کم و بیش رایج است، چنانکه از هر 5 فرد زیر 65 سال، 4 نفر گرفتار آن هستند. در این حالت بافت لثه اطراف دندان تحلیل می رود به طوری که ریشه دندان نمایان می شود.
  • ضعیف شدن مینا: خوراکی های ترش مهم ترین عامل خرابی مینای دندان ها هستند. مینای دندان که در اثر تماس با اسید نرم شده است در زمان مسواک زدن از بین می رود و عاج دندان در معرض مسواک قرار می گیرد.
  • روش نادرست مسواک زدن: بین 50 تا 90% مردم دندان های خود را به روش صحیح و مناسب مسواک نمی زنند. معمولا مسواک خیلی با شدت روی دندان ها کشیده می شود که این حالت در بلند مدت می تواند باعث تحلیل لثه ها شود. مسواک زدن نادرست ممکن است پلاک دندانی را به جرم تبدیل کند که مشکلات و عوارضی در پی دارد. همچنین استفاده از مسواکی که پرزهای خیلی خشکی دارد می تواند سبب سایش دندان ها شود.
  • دندان قروچه: در این صورت فرد بدون اینکه چیزی بخورد، مرتب دندان هایش را به هم می ساید. گرچه ممکن است این کار در تمام اوقات روز رخ دهد اما معمولا شب ها هنگام خواب دیده می شود.
  • ساییدن دندان به منظور زیبایی
  • شکستگی دندان
  • ایجاد پوسیدگی دندان
  • جرم گیری

تیر کشیدن دندان چگونه تشخیص داده می شوند؟

اگر برای اولین بار تیر کشیدن دندان را تجربه کردید، به دندانپزشک خود مراجعه کنید آنها می توانند با یک چک آپ، سلامت دندان های شما را تشخیص و مشکلات احتمالی مانند حفره ها، یا لثه هایی آسیب دیده و... را بررسی کنند. دندانپزشک شما می تواند این کارها را در چک آپ روزانه دندانپزشکی انجام دهد آنها دندان های شما را تمیز می کنند و تست بصری انجام می دهند، همچنین دندان های شما را با استفاده از ابزار دندانپزشکی برای بررسی لمس میکنند و یا ممکن است از اشعه ایکس روی دندان شما استفاده کنند.

راه کارهایی برای غلبه بر تیر کشیدن دندان

استفاده از خمیر دندان مخصوص دندان های حساس

بعضی از خمیر دندان ها حاوی یک ترکیب فعال به نام نیترات پتاسیم هستند که به مسدود کردن منافذ ریزی که در عاج دندان وجود دارند، کمک می کند. البته این خمیر دندان ها ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد، اما متخصصان عقیده دارند که خمیر دندان ضد حساسیت معمولاً بهترین راهکار برای شروع درمان تیر کشیدن دندان می باشد. نکته مهم دیگر آن است که چگونه از آن استفاده می کنید و به عبارتی چگونه دندان ها را مسواک می زنید.

نحوه مسواک زدن خود را تغییر دهید

اگر از مسواک های نرم استفاده نمی کنید، اگر مسواک را خیلی محکم روی دندان های خود می کشید و یا اگر مسواک زدن شما کمتر از دو دقیقه طول می کشد، پس باید بدانید که این نحوه مسواک زدن، به جلوگیری از تیر کشیدن دندان هایتان کمکی نخواهد کرد. تغییر در نحوه مسواک زدن برای شما یک ضرورت حتمی محسوب می شود و قطعاً می تواند برایتان نتیجه بخش باشد.

روغن درخت چای

قطره روغن درخت چای و یک قاشق چایخوری روغن نارگیل .این دو را با هم مخلوط کنید و سپس روی دندان یا لثه آسیب دیده، بگذارید و بعد از 5 تا 10 دقیقه با آب ،بشویید. این کار را نیز یک یا دو بار در روز تکرار کنید. فقط مراقب باشید که اسانس ها را نباید ببلعید.

دهانشویه فلوراید

تنها به یک فنجان کوچک از دهانشویه فلوراید نیاز دارید.آن را خوب، یک تا دو دقیقه قرقره کنید. شما باید این کار را دو بار در روز انجام دهید.

اجتناب از خوراکی های خیلی شیرین و خیلی ترش
خوراکی های خیلی ترش مانند مرکبات موجب از بین رفتن مینای دندان می شوند که نتایج سوئی بر سلامت دندان دارد. در این صورت عاج دندان مورد تهاجمات خارجی مانند سرما، گرما، شیرینی و ترشی قرار می گیرد. بهتر است خوراکی های با ترشی زیاد در هر روز مصرف نشود.شیرینی نیز یکی دیگر از عوامل پیشرفت پوسیدگیهای دندان است. باکتری ها با خوردن شیرینی ها، اسید تولید می کنند که سسب ضعیف شدن دندان ها می شود. علاوه، شیرینی علاوه بر اینکه آنها را قوی می کند، به باکتری ها اجازه می دهد تا به سرعت تکثیر یابند. در نتیجه، هر چه تعداد باکتری ها بیشترشود، خطر پوسیدگی های دندانی نیز افزایش می یابد. بهتر است از مصرف خوراکی هایی مانند شکلات، آبنبات، مرباجات و... اجتناب شود. اگر هم تصمیم به خوردن آنها دارید، بلافاصله دندان ها را مسواک بزنید تا باکتری ها از بین بروند.

راهکارهای طبیعی برای تسکین تیر کشیدن دندانی
بسیاری از گیاهان خواص ضد التهابی دارند که موجب تسکین دردهای دندانی می شوند. از جمله می توان به میخک اشاره کرد. روغن این گیاه علاوه بر خواص آنتی باکتریالی، به خاطر ترکیبات بی حس کننده درد مرتبط با حساسیت دندانی را تسکین می دهد. برای استفاده چند قطره از آن را روی قسمت هایی که خیلی درد می کند بریزید. قبل از اینکه درد آرام شود، گزگز خفیفی را احساس می کنید. اگر روغن آن را در اختیار ندارید می توانید از خود گیاه استفاده کنید. چند دانه از آنها را بجوید؛ بزاق دهان موجب آزاد شدن ترکیبات آن می شود. تاثیر بی حسی میخک حدود 30 دقیقه است.
نعناع یکی دیگر از گیاهان مؤثر در این باره است. نعناع علاوه بر اینکه بوی مطبوعی به دهان می بخشد، جوشانده آن موجب تسکین درد می شود. برای تسکین درد، چند برگ خشک نعناع را در آب جوش دم کرده و سپس بگذارید تا سرد شود. چندین بار در طول روز آن را غرغره کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (648 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (572 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (223 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (128 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (32 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (18 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (16 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) جشن تولد عاشقانه و خلوت 50 سالگی همسر جراح شیلا خداداد/ مثل همیشه شیک و باکلاس+عکس (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) مهر و امضای جذاب باستانی پادشاهان ایرانی!/ از داریوش و کوروش تا نادرشاه افشار (7 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(16+) حیرت دنیا از تولد نوزاد عجیب‌الخلقه‌ای که به جای پا دُم دارد! + عکس / اگه دلشو نداری نبین!
9 عضو بی استفاده بدن انسان کدامند؟/ اعضایی که بود و نبودشان فرقی در حال ما ندارد
کمربندها را ببندید! ترامپ در حال پیشروی است!
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه: هزینه‌فرصت عدم‌الحاق به اف ای تی اف، عظیم است!
پزشکیان باید استعفا دهد!
عادل فردوسی‌پور: به زودی برمی‌گردم و گزارش می‌کنم!
پزشکیان در کنار آیت الله خامنه ای رکورد زد /کدام شهرها رئیس جمهورساز بوده اند؟ +جدول
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان
استفاده از کیسه برنج؛ شگردی جدید برای سرقت گوشی
دانلود آهنگ جدید "دلبر شیرین" آرون افشار +فیلم/ جان ای جان ای جان دیوانه شدم من ...
دانلود آهنگ جدید "شوک" رهام هادیان/ از وقتی فهمیدی وابستتم صدو هشتاد درجه عوض شدی+فیلم
کدام استان‌ها در انتخابات بیشتر مشارکت داشته‌اند؟
رفع یک بلای آسمانی از سر پرسپولیس با صادر شدن ویزای مرد اسپانیایی / گاریدو مسافر تهران شد
پزشکیان را بیشتر بشناسید
دانشگاه جندی شاپور ایران، اولین دانشگاه ثبت شده در تاریخ جهان
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن!