عمارت دهدشتی کجاست؟

  یکشنبه، 09 بهمن 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
 عمارت دهدشتی کجاست؟
عمارت دهدشتی بوشهر از دیدنی های جنوب ایران است و از خانه‌های قاجاری بسیار جذاب کشورمان به شمار می‌رود. با دیدن عکس های عمارت دهدشتی بوشهر می‌توان به زیبایی‌های این بنای تاریخی پی برد و همین که از ویژگی‌هایش بدانید بازدید از آن برای‌تان جذاب‌تر هم می‌شود.

عمارت دهدشتی (بوشهر)، واقع در بخش مرکزی شهرستان بندر بوشهر یکی از آثارهای تاریخی و از نقاط دیدنی استان بوشهر در جنوب ایران است. «عمارت دهدشتی بوشهر» در خیابان انقلاب و در ضلع شمال غربی مسجد امام و پشت بانک مسکن شعبه مرکزی قرار دارد، این بنا در بافت قدیم در محله کوتی شهر بوشهر واقع می باشد. این بنا در دورهٔ قاجاریه توسط حاج غلامحسین دهدشتی شاهرخ که تاجر روغن بوده احداث گردیده و به «عمارت دهدشتی» مشهور شده است. اسناد تجاری زیادی در این خانه پیدا شده که هم اکنون طبقه بندی شده و در سازمان میراث فرهنگی نگهداری می شوند. بعضی از اسناد به خط برجسته سیاق است و قدمت برخی از تمبرهای اسناد به ۲۰۰ سال پیش می رسد. این تمبرها مربوط به کشورهای بریتانیا، هندوستان، آلمان و نیز تمبرهای عصر قاجاریه است. این ساختمان به لحاظ معماری از اهمیت فوق العاده خاصی برخوردار بوده و چهار طبقه دارد. اکثر ساختمان های بافت قدیم بوشهر دو طبقه و تعداد انگشت شماری سه طبقه بوده اند. عمده مصالح تشکیل دهنده آن را گچ، سنگ های مرجانی، آهک، چوب ساج و (صندل) چندل تشکیل می دهند. پوشش سقف از چوب صندل است. سقف اتاق پذیرایی نقاشی رنگ و روغن شده که برگرفته از نقاشی اروپایی می باشد. تزیینات و گچبری بسیار زیبایی در داخل اتاق ها و سیستم در و پنجره ها به کار گرفته شده است که توجه هر بیننده ای را به خود جلب می نماید. هم چنین گره چینی هلال ها، درها، کنده کاری روی اتاق ها و پنجره های دیواری از عوامل تزیین است. شیشه های رنگی باعث تلطیف نور و زیبایی بیشتر ساختمان شده اند. ساختمان دارای چند ارسی زیبا با گره چینی و شیشه های رنگی است. عمارت دهدشتی کاربری تجاری و مسکونی داسته و اکنون نیز ممکن است به صورت موزه فرهنگ مورد استفاده قرار گیرد. این بنا از سال ۱۳۷۷ توسط میراث فرهنگی بوشهر مرمت شده است. از جمله اقدامات مرمتی انجام شده در این بنا می توان به شمع گذاری قسمت های در حال تخریب‚ تعمیر پشت بام و بازسازی و مرمت قسمت های فروریخته اشاره کرد.

تاریخچه عمارت دهدشتی بوشهر

زمان قاجار برای تاریخ ایران تلخی های متعدد داشت؛ اما آثار و درس های گرانبهایی از آن دوران به جا مانده است. عمارت دهدشتی در زمان قاجار ساخته شد حاج غلام حسین دهدشتی فردی بود که دستور ساخت این عمارت را داد. به همین علت است که نام عمارت دهدشتی است. جناب دهدشتی تاجر روغن بود و به همین علت این بنا با نام عمارت روغنی هم شناخته می شود. در اتاق های بنای دهدشتی اسناد بسیاری یافت شد. این اسناد تجاری بودند و هم اکنون در موزه میراث فرهنگی نگهداری می شوند. در این اسناد نکات گرانبهایی وجود دارد.

بعضی اسناد به خط برجسته سیاق نوشته شده اند و ارزش هنری و تاریخی دارند. تمبر بعضی اسناد مربوط به 200 سال پیش است. این تمبرها متعلق به بریتانیا، آلمان، هندوستان و دوران قاجار است. در گذشته ساختمان این عمارت کاربری تجاری و مسکونی داشته است. در سال 1377 بود که سازمان میراث فرهنگی ساختمان عمارت را مرمت کرد و عنوان موزه را به آن اضافه کرد. از آن روز بود که این عمارت به موزه تاریخ پزشکی عمارت دهدشتی تبدیل شد.

معماری عمارت دهدشتی

عمارت دهدشتی به لحاظ معماری از اهمیت فوق العاده خاصی برخوردار است و دلیل آن به تعداد طبقات آن برمی گردد. اکثر ساختمان های بافت قدیم بوشهر دو طبقه داشته اند و تعداد انگشت شماری سه طبقه بوده اند؛ در حالی که عمارت دهدشتی چهار طبقه دارد. عمده مصالح بنا را گچ، سنگ های مرجانی، آهک، چوب ساج و (صندل) چندل تشکیل می دهند. پوشش سقف از چوب صندل است.

عمارت دهدشتی به عنوان یکی از بناهای تاریخی بوشهر، از ویژگی های معماری سنتی بوشهر برخوردار است؛ از جمله آن که پس از باز شدن در ورودی خانه، دیواری برای جلوگیری از دید مستقیم و جداسازی اندرونی با بیرونی ساخته شده است یا پرده ای ضخیم یا گلیمی، کار این دیوار را انجام می داد. سکوی کنار در ورودی از دیگر خصوصیات معماری بناهای این منطقه است که همچون سایر عناصر با کارکردی خاص تعریف و ساخته شده است. این سکو با این هدف مورد استفاده قرار می گرفت که مهمانان می توانستند هنگام انتظار برای گشودن در، روی آن بنشینند و رفع خستگی کنند.

عمارت دهدشتی اتاق های متعددی دارد. یکی از اتاق های آن شاه نشین است که در آن پنجره های رنگی زیبا را در کنار سقف آینه کاری شده آن می توان دید. سقف اتاق پذیرایی نیز با رنگ روغن و الهام از نقاشی اروپایی کار شده است. تزیینات و گچ بری بسیار زیبایی در داخل اتاق ها به کار برده اند که توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند؛ از تزیینات هلالی ها گرفته تا کنده کاری روی پنجره های دیواری و شیشه هایی رنگی.

در مرکز حیاط، در طبقه همکف حوضی قرار دارد که زیر آن آب انبار ساختمان بوده است و در آن آب آشامیدنی نگهداری می کردند. سمت چپ حوض، حفره ای دیده می شود که در آن کوزه ای سفالی برای خنک نگه داشتن آب وجود دارد.

عمارت دهدشتی

موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس

موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس در عمارت دهدشتی برپا شده است. این موزه به سیر تحول پایه های پزشكی از دوران باستان ایران تا دوران معاصر می پردازد. این دوره های تاریخی شامل دوره باستان، تمدن اسلامی، صفویه و قاجاریه و دوران معاصر (پهلوی و انقلاب اسلامی) می شود. قطعات گنجینه متشکل از اشیا، اسناد، کتب و عکس و تصاویر هستند. برخی از موارد در ادامه آورده شده اند:

اشیا

  • لوح های عیلامی كشف شده در زیگورات كی ری ریشا (مربوط به آیین های مذهبی پزشكی)
  • مجسمه های ساخته شده از گل پخته با ظاهر حیوانات برای رسم شفاطلبی
  • ظروف نگهداری دارو و تركیبات دارویی در زمان های مختلف با کاربرد در سواحل و بنادر خلیج فارس
  • وسایل و ادوات و تجهیزات جراحی در زمان های مختلف
  • وسایل پزشكی مورد استفاده در شناورهای تجاری و نظامی در آبراه خلیج فارس
  • وسایل مربوط به معاینات فیزیكی
  • داروهای سنتی ساده و تركیبی
  • انواع گوناگون متون دعا به منظور شفا (نوشته شده توسط دعانویسان سنتی و جادوگران طب سنتی در منطقه)
  • نمایش داروهای طب مدرن غربی از دوران قاجاریه و اوایل دوران پهلوی

اسناد

  • اسناد تاسیس بیمارستان های منطقه خلیج فارس
  • مكاتبات پزشكان و اطبا مشغول به كار در بنادر و جزایر
  • اسناد مربوط به قرنطینه ها در سواحل جنوب ایران

كتب

  • كتب و نسخ خطی طبی دارالفنون (مورد استفاده اطبا مدرن بنادر خلیج فارس در دوران قاجاریه)
  • كتب طبی نوشته شده توسط اطبا طب سنتی و مدرن در بنادر خلیج فارس

عكس و تصاویر

  • عكس های موضوعی مربوط به دوران قاجار و اوایل پهلوی
  • تصاویر نقاشی مربوط به سیستم طب و طبابت در تمدن اسلامی
  • تصاویر و عكس های منحصربه فرد از اطبا و شیوه طبابت در دوران قاجار
  • عكس و نقشه بیمارستان های سواحل جنوبی ایران از دوران های گوناگون

نکات بازدید از عمارت دهدشتی

  • ساعات بازدید از عمارت دهدشتی و موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس از ساعت ۸ تا ۱۳ و ۱۶ تا ۲۱ است.
  • روزهای تعطیل این مجموعه بسته است.
  • بازدید از عمارت دهدشتی و موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس رایگان است و نیازمند پرداخت هزینه نیستید.
  • پیش از بازدید، بهتر است درباره خانه و موزه اطلاعات داشته باشید. همچنین پیشنهاد می کنیم هنگام بازدید از راهنمای موزه کمک بگیرید.
  • آثار تاریخی میراث بشریت هستند. در پاس داشت آن ها بکوشیم.

عمارت دهدشتی بوشهر

عمارت دهدشتی بوشهر کجاست؟

موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس در بخش مرکزی شهر بوشهر واقع شده است. این موزه در محله تاریخی بوشهر قرار دارد. این محله با نام کوتی شناخته می شود. این موزه یکی از مشهورترین جاهای دیدنی بوشهر است. کمتر کسی پیدا می شود که به بوشهر سفر کند و به بازدید از موزه پزشکی و عمارت تاریخی آن نرود. موزه آدرس سرراستی دارد و تقریباً به مراکز مهم مانند مراکز خرید بوشهر و هتل های بوشهر نزدیک است.

مسیر دسترسی عمارت دهدشتی بوشهر

به بوشهر که رسیدید به خیابان انقلاب بروید. در این خیابان طویل به دنبال مسجد امام باشید. در ضلع شمال غربی این مسجد چشمتان را برای یافتن بانک مسکن بگردانید. عمارت دهدشتی درست پشت این بانک قرار دارد.

هرآنچه که از گذشتمان برای ما باقی مانده است در واقع مهر آن ها برای ماست؛ مهری که نشان دهنده ریشه محکم علم ما است. این مهر می تواند ساختمانی عظیم باشد یا وسایلی ظریف؛ پس لطفاً با تمام توانتان از این ریشه ها مراقبت کنید. ساعد نیوز قدردان همراهی شما است. ما با تمام وقت چشم انتظار نظرات و امتیازات شما به دست نوشته هایمان هستیم؛ پس بدون تردید آن ها را با ما به اشتراک بگذارید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (701 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (200 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (27 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (11 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
جدیدترین عکس محمدرضا گلزار در فضای مجازی در روز عاشورا
مسمومیت حدود 800 نفر در گلوگاه / یک مقام مسئول: علت مسمومیت نوشیدن آب یا شربت توزیع شده است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان