انتخاب شامپوی مناسب با توجه به پوست سر و نوع مو

  شنبه، 14 فروردین 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
انتخاب شامپوی مناسب با توجه به پوست سر و نوع مو
شامپو از محصولات مراقبت از مو است که برای برداشتن غبار، چربی، ذرات پوست‌سر، آلودگی‌های محیطی و… از روی مو و پوست سر به کار می‌رود. از آنجا که موهای افراد با هم تفاوت دارد، شامپوهای متفاوتی نیز ساخته می‌شود.

شامپو ویتامینه شامپو تقویت کننده شامپو ضدریزش مو شامپو پروتئینه مو و.... عناوینی است که معمولا روی قوطی شامپوها درج میشود.شامپوها ترکیبی از مواد مختلف هستند. شامل: آب- ماده پاک کننده یا سورفاکتانت ( ماده اصلی پاک کننده شامپو ) - مواد کف ساز- مواد دلپذیر کننده مثل عطر صدفی کننده ها یا موادی که به شامپو قوام سفت ورنگ صدفی میدهند - مواد نگهدارنده یا ضد باکتری - نرم کننده ها و حالت دهنده ها به مو افزودنیهایی مثل پروتئین ویتامین عصاره های گیاهی و مواد ضد قارچ برای درمان شوره

هدف از شستشوی موها تمیز کردن وپاکیزگی موها است. اما در کنار آن نرم کردن وحالت دادن به موها نیز انجام میشود.علاوه براینها عمل شستشوی موها درحمام یک یک عمل مفرح ولذت بخش است که میتوان با استفاده از شامپوهای خوش بو وپر کف لذت شستشوی مو را افزایش داد.

شامپو مناسب کدام شامپو است؟ شامپوئی که موها را خوب تمیز کند اما منجر به خشکی و زبری و تیرگی موها نشود.برخی پاک کنندهها مثل صابون موها را خوب تمیز میکنند.امامنجر به تیرگی و خشکی وبدحالتی موها میشوند.مواد پاک کننده اصلی شامپوها یا سورفاکتانتها موادی صناعی و سنتتیک هستند.انواع مختلفی از این مواد پاک کننده وجود دارد.

برخی دارای بار منفی برخی مثبت و برخی غیر قطبی هستند.برخی پاک کننده های قوی تر هستند.برخی ملایم ترند برخی خواص ضد باکتری قوی تری دارند.قیمت این مواد پاک کننده در بازار بسیار متفاوت است. معمو لا شرکتهای سازنده شامپو ترکیبی از مواد مختلف پاک کننده را در یک شامپو به کار میبرند.معروفترین این مواد سدیم لوریل سولفات است.این ماده خاصیت پاک کنندگی بالا یی دارد اما در عین حال موها را بسیار خشک میکند.بنابراین مهمترین فاکتور تعیین کننده در کیفیت شامپوی مناسب استفاده از مواد سورفاکتانت مرغوب ومناسب در شامپو است.بهترین نتیجه از ترکیب مواد پاک کننده مختلف بدست می آید.

دانش مو ، پوست و زیبایی به صورت روزانه و حتی ساعت به ساعت در حال پیشرفت است ، این دانش از گنج با ارزشی که روی سر ما نشسته است پاسداری میکند، ارزش این گنج توسط کسانی که به دلایل مختلف ریزش مو دارند و دچار از دست دادن موهایشان شده اند ، بیشتر شناخته می شود. نگهداری و نظافت مو روالی روزمره برای بیشتر افراد است اما غیر معمول نیست افرادی را ببینید که مقدار زیادی وقت و هزینه برای مراقبت از موهایشان می کنند، این امر صنعت بزرگی را ایجاد کرده است که برای تحقق تقاضا ، محصولات زیادی را برای فروش تولید کرده بازار بزرگی در اختیار دارد. .

وقتی وارد بخش مراقبت از مو از هر فروشگاه زیبایی یا سایت های فروش محصولات زیبایی بشوید با گزینه های مختلفی بمباران خواهید شد. انتخاب بین محصولات مقرون به صرفه و گران قیمت ، حجم دهنده و براق کننده ، می تواند برای هر کسی یک انتخاب سخت باشد که بین دریایی از بطری ها با رنگ و لعاب متعدد انتخاب درستی انجام دهد. پیدا کردن راهی برای انتخاب شامپوی مناسب برای شما اولین قدم برای دستیابی به نتایج فروش بیشتردر هر فروشگاه است. در زیر ، ما به شما می آموزیم که چه چیزی باعث تولید شامپوی خوب و تاثیر گذار می شود ، از مواد تشکیل دهنده گرفته تا برچسب قیمت در این مسله دخیلند

نحوه انتخاب شامپوی مناسب

آیا شما هم همانند اکثر افراد در هنگام خریدن شامپو دچار استرس یا گیج شدگی می گردید؟ اکثر افراد در هنگام انتخاب محصولات مخصوص مراقبت از مو دچار استرس می شوند زیرا نمی خواهد به هیچ عنوان سلامت مو و پوست سر خود را به خطر بیاندازند. خوشبختانه اکثر شامپوها با توجه به فرمول خاصی که دارند برای انواع خاصی از موها کاربرد دارند به عنوان مثال شما می توانید با توجه به نوع موهای تان از شامپوی آب رسان، تقویت کننده، نرم کننده و حجم دهنده استفاده کنید. آیا در هنگام خریدن شامپو به ترکیبات موجود در آن توجه کرده اید؟ صورتی که شما شامپوی مخصوص موهای خود را تهیه نکنید باعث آسیب رساندن به آن نخواهید شد اما ممکن است موهای شما شادابی و درخشان بودن خود را از دست بدهند. اگر دوست دارید موهای زیبا و درخشان داشته باشید باید از شامپوی مناسب استفاده کنید. در بخش زیر به ارائه نکات مرتبط با انتخاب شامپوی مناسب می پردازیم.

نوع پوست سر خود را بشناسید

اکثر افراد تصور می کنند که شامپو حاوی ترکیبات قوی برای تمیز کردن مو می باشد. اما شامپو کاری فراتر از تمیز کردن مو انجام می دهد و آن مراقبت کردن از پوست سر و ریشه موها می باشد. شما باید در هنگام انتخاب شامپو ابتدا به نوع پوست سر خود توجه کنید.

پوست چرب

اگر پوست سر شما چرب است به احتمال زیاد انواع مختلفی از شامپو و محلول های تمیز کننده مو را انتخاب کرده اید و به احتمال زیاد روزی یک یا دو مرتبه موهای خود را شسته اید. اگر این مساله در خصوص شما صدق می کند در قفسه محصولات بهداشتی به دنبال شامپویی باشید که برچسب حجم دهنده، تقویت کننده و متعادل کننده روی آن حک شده است. تا جایی که می توانید از شامپوهای آب رسان و مرطوب کننده دوری کنید. به انتخاب شامپویی بپردازید که دارای قابلیت مرطوب کنندگی نمی باشد و می تواند مقدار بسیار زیادی از چربی پوست سر و موها را برطرف کند. دو بار موهای خود را بشویید و در ابتدا از محصول استفاده کنید که مخصوص پوست سر چرب می باشد و پس از آن شامپوی مخصوص موهای خود را روی سرتان بریزید و آن را بشویید. به هیچ عنوان نرم کننده را روی پوست سر خود نریزید بلکه باید موهای تان را از قسمت میانی به سمت پایین به نرم کننده آغشته کنید.

پوست خشک

اگر شما پوست خشکی دارید و معمولاً با مشکل خشکی و التهاب پوست سر خود مواجه هستید باید از محصولی استفاده نمایید که مشکل خارش و التهاب پوست سر را برطرف نماید. به این ترتیب باید شامپویی را انتخاب کنید که باعث افزایش رطوبت، نرمی و آب رسانی به پوست می شود. به هیچ عنوان از محصولات حجم دهنده و تقویت کننده استفاده نکنید. استفاده از شامپوهای حاوی روغن درخت چای و منتول هستند می توانند به حفظ رطوبت پوست سر کمک کنند. در صورتی که خشکی پوست شما بسیار شدید است بهتر است از شامپوی نیوکسین استفاده کنید. از استفاده از شامپوی حاوی سولفات خودداری کنید زیرا به شدت باعث خشکی پوست سر می شود.

مرحله دوم: نوع موی خود را بشناسید

اکنون چه شرایط پوست سر خود را می دانید وقت آن رسیده که اطلاعات بهتری را درباره موهای تان به دست بیاورید. احتمالا اکنون دیدگاه بهتری در ارتباط با نوع موی خود دارید و می توانید با نگاه کردن به آن جزئیات بیشتری را بدست بیاورید تا شامپوی مناسب موی خود را انتخاب نمایید.

تراکم موها

تاکنون فکر کرده اید که چند عدد مو روی سر شما وجود دارد؟ تعداد موها با ضخامتی که دارند کاملاً تفاوت دارد. برای درک بهتر این مسئله یک دسته از موهای خود را جدا کنید و در یک قسمت از صورت تان قرار دهید. مقدار مویی که روی پوست سر خود مشاهده می کنید تراکم موهای شما را نشان می دهد. در صورتی که شما بتوانید پوست سرتان را مشاهده کنید تراکم موهای تان بسیار کم است. در صورتی که پوست سر شما به صورت نسبی دیده می شود تراکم موهای شما متوسط است. چنانچه شما به سختی پوست سر خود را مشاهده می کنید تراکم موهای تان بسیار بالا است.

قطر موها

اکنون وقت آن رسیده که موهای شما زیر میکروسکوپ بررسی شوند. منظور از قطر موها دقیقاً پهنای هر تار مو می باشد. اصلا نگران نباشید زیرا شما برای انجام این کار به میکروسکوپ و عدسی نیاز ندارید و کافی است یکی از تارهای موی خود را بین انگشت اشاره و انگشت سوم تان قرار دهید. در صورتی که به سختی بتوانید وجود مو بین انگشتان خود را احساس کنید تار موی شما نازک است. در صورتی که کمی موی خود را بین انگشتان تان احساس می کنید موی شما متوسط است اما احساس کردن آن به طور کامل به معنای ضخیم بودن تار مو می باشد.

متخلخل بودن مو

متخلخل بودن مو یک فاکتور کلیدی برای انتخاب کردن شامپوی مناسب می باشد. متخلخل بودن مو به حفظ رطوبت مو کمک می کند زیرا یک فاکتور مهم برای مشخص کردن توانایی مو در جذب محصولات مورد استفاده می باشد. برای آنکه بتوانید سطح متخلخل بودن موهای خود را مشخص کنید یک دسته از موهای خود را درون لیوان آب قرار دهید. در صورتی که موهای شما را به طور کامل در عمق آب قرار بگیرد تخلخل پذیری بالایی دارد. در صورتی که موهای شما در قسمت میانی لیوان آب برابر بگیرد قابلیت تخلخل پذیری آن طبیعی است اما در صورتی که موهای شما روی سطح آب شناور شوند تخلخل پذیری بسیار پایینی دارد.

الاستیسیته مو

الاستیسیته مو یک فاکتور بسیار مهم برای مشخص کردن سلامت مو می باشد. معمولاً موهای سالم به مقدار کافی درخشان و براق هستند. برای آنکه بتوانید قابلیت ارتجاعی موهای خود را مشخص کنید آن را بین انگشتان خود قرار داده و تا جایی که می توانید بکشید. در صورتی که موهای شما را تا جایی که امکان دارد کشیده می شود و پاره نمی شود باید بدانید که قابلیت ارتجاعی موهای تان بسیار زیاد است. در صورتی که موهای شما را تا حد قابل توجهی کشیده می شود و سپس پاره می شود موی شما قابلیت ارتجاعی متوسطی دارد که اکثر زنان در چنین گروهی قرار می گیرند. اما در صورتی که موی شما به سرعت انسجام خود را از دست بدهد باید بدانید که موهای تان شکننده هستند و به توجه ویژه نیاز دارند. در نهایت بهتر نیست که این مسئله در انتخاب شامپوی مناسب نقش مهمی را ایفا می کند و در صورتی که شما می توانید اطلاعات لازم در خصوص تراکم قطر تخلخل پذیری و قابلیت ارتجاعی و حتی سبک خاصی که برای مدل دادن به موی خود استفاده می کنید را در اختیار فروشنده محصولات بهداشتی قرار دهید می تواند شامپویی مناسبی را به شما معرفی کند. به طور کلی فاکتورهای متعددی وجود دارد که به تعیین نوع موی شما می پردازد. برخی از این فاکتورها به شرح زیر می باشند:

  • نوع یک – موهای صاف: معمولا موها به صورت نرم، نازک و گاهی اوقات چرب دیده می شوند. در صورتی که موهای شما صاف متوسط است این ویژگی با توجه به حجم و ساختار مو تعیین می گردد. در برخی موارد فرد موهای متوسط صافی دارد اما ضخامت آن زیاد است به نحوی که فر کردن آن دشوار بوده و در اکثر مواقع به صورت صاف باقی می ماند.
  • نوع دو – موهای موج دار: این موها معمولاً حالت مارپیچ دارند و به سادگی فرد می شوند و می توان آنها را صاف کرد. درصورتی که ضخامت موی شما زیاد باشد معمولاً به صورت دسته های بزرگ فر شده دیده می شود.
  • نوع سه – موهای فر: معمولا این نوع مو موج بزرگتری دارد، ضخامت آن زیاد است و حجم آن نیز بیشتر است. موهای این گروه از افراد به صورت مارپیچ دیده می شود.
  • نوع چهار – موهای وز: این موها بسیار شکننده و وز هستند که به سختی صاف می شوند و معمولا از آنها تحت عنوان موهای آسیب دیده یاد می شود. در برخی از افراد موهای آنها به شدت در هم فرو رفته و وز شده است.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (499 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (210 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (151 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (143 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (65 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (41 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (21 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
اختلاف زن و شوهر بوکانی هفت هکتار مزرعه گندم را به آتش کشاند
تصاویر جالب و دیدنی از آیین های عزاداری محرم در 12 کشور مختلف جهان/ از به زنجیر کشیدن زنان تا عبور کردن پابرهنه از روی زغال‌های روشن
(ویدیو) ترانه سوزناک همایون شجریان در دلتنگی و فراق پدرش/ چه بغضی هم داره
(تصاویر) 9 تا از باور نکردنی ترین مراسم غیرعادی که در برخی مناطق جهان جانشین دفن کردن مردگان شده است/ روی کسانی که مرده‌هاشونو میسوزونن رو سفید کردن کلا
ویدئوی فوق العاده باشگاه اینتر برای معرفی مهدی طارمی/یک شاهزاده ازخلیج فارس/ مهدی طارمی: ایران در قلب من است و اینتر در ذهن من
باقری: لبنان، جهنم بی‌بازگشت برای صهیونیست‌ها خواهد بود
منتخب روز   
اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان