ارتباط درد گوش با دندان چیست؟

  دوشنبه، 05 آبان 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
ارتباط درد گوش با دندان چیست؟
همه دردهایی که در ناحیه صورت و فک بروز می کند ارتباط مستقیمی با دندان ندارند. گاهی ممکن است منشأ اصلی این دردها عامل دیگری باشد. به این نوع درد گوش درد ارجاعی گفته می شود. گوش درد ارجاعی نوعی گوش درد است که منشاء آن خود گوش نیست و از جای دیگری به گوش می رسد

گوش درد دارید؟ حدس ما یک مشکل دندانی در دهان تان می باشد!مشکلات دندانی ممکنه علت گوش درد و صدای زنگ تووی گوش باشند.علتش هم باز و بسته شدن حدودی استخوان فک و دندان ها، در داخل، وسط و گوش های خارجیست.اختلال TMJ یک نمونه از این مشکلات استخوان فک می باشد که اغلب گوش درد تلقی می شود

گوش و گلو تیوب یا لوله های متصل به هم می باشند، در حالی که عصبی که عضله عمیق داخلی گوش را کنترل می کند، می تواند ماهیچه های فک را نیز کنترل کند.به این معناست که این درد در یک ناحیه ای ممکنه باعث مشکلاتی بشه.زمانی که نوبت به تشخیص درد میرسه، پیشنهاد دندانپزشک رادیولوژی می باشد، تا دهان و رو معاینه کرده و علائم رو شرح بده.

ارتباط درد گوش با دندان چیست؟

همه دردهایی که در ناحیه صورت و فک بروز می کند ارتباط مستقیمی با دندان ندارند. گاهی ممکن است منشأ اصلی این دردها عامل دیگری باشد. به این نوع درد گوش درد ارجاعی گفته می شود. گوش درد ارجاعی نوعی گوش درد است که منشاء آن خود گوش نیست و از جای دیگری به گوش می رسد. گاهی اوقات امکان دارد فردی با درد در قسمت گوش به پزشک مراجعه کند و پزشک با معاینه تشخیص می دهد که منشاء اصلی درد کجاست.

درد های ارجاعی در ناحیه سر و صورت بسیار شایع هستند. تشخیص این دردها کاری سخت و البته با اهمیت است. به بیان عضو هیأت مدیره انجمن گوش، گلو و بینی، ۵۰ درصد افرادی که با درد گوش به پزشک مراجعه می کنند منشأ اصلی درد آن ها فک و دندان است. زیرا گوش با حلق، حنجره و فک دارای عصب حسی مشترک هستند.

خیلی از بیماری ها ارتباط مستقیمی با گوش ندارند اما می توانند گوش ها را آزرده کرده و تحت تاثیر قرار دهند. بنابراین مشکل گوش تان را دست کم نگیرید. به عبارت دیگر مشکل گوش هر چه که هست باید خیلی زود تشخیص داده شده و درمان شود. در غیر اینصورت منجر به بروز مشکلات حادتری می شود. از جمله مشکلاتی که گوش ها را تحت تاثیر قرار می دهد، درد و عفونت دندان است.

ممکن است درد به صورت گسترده در یک سمت صورت باشد و نتوان دندان خاص و یا محل مشخصی را به عنوان منشأ اصلی درد نشان داد. همچنین گاهی بنظر فرد قسمت خاصی از صورت و یا دندان مشخصی به عنوان عامل درد معرفی می شود؛ در حالی که ممکن است علت اصلی درد، دندان دیگری در فک مقابل و یا دندان های کناری فرد باشد. همچنین ممکن است درد دندان با درد گوش، درد ناشی از سینوزیت و موارد دیگر اشتباه گرفته شود.

به طورکلی درد های مربوط به دندان و با منشأ دندانی می توانند برحسب مدت زمان طول کشیدن درد، تناوب درد، شدت درد و موارد دیگر دسته بندی شوند. در بعضی اوقات تشخیص ارتباط و تفاوت عفونت گوش و دندان درد به سختی صورت می گیرد. زیرا همانطور که در بالا گفتیم گوش با حلق، حنجره و فک دارای عصب حسی مشابه هستند.

ارتباط متقابل درد در صورت و فک با گوش

در بعضی مواقع عفونت های گوش ارتباط مستقیمی به دهان و دندان های ما دارد. در اینجا به برخی از عفونت های گوش که با سلامت دهان و دندان مرتبط هستند، اشاره می کنیم.

بیماری لثه و عفونت های دهانی می توانند بر قسمت های دیگر بدن نیز تأثیر داشته باشند. گاهی در صورت وجود بیماری لثه، باکتری های موجود در لثه به گوش برسند و باعث ایجاد عفونت در گوش شوند. نرمال نبودن موقعیت دندان ها در دهان یا ناهنجاری های دندان ها ممکن است منجر به بروز درد در گوش فرد بشود. این درد حتی ممکن است با عفونت گوش نیز اشتباه گرفته شود. همچنین احتمال دارد ناهنجاری های مفصل گیجگاهی-فکی نیز با عفونت گوش اشتباه گرفته شود؛ و بالعکس حتی در مواردی نیز درد ناشی از عفونت گوش ممکن است با درد دندان همراه باشد. از آنجا که یک خط عصبی بین دندان ها و گوش ها وجود دارد ممکن است درد ناشی از عفونت گوش به سمت دندان ها و لثه کشیده شوند. برخی بیماران نیز ممکن است فکر کنند که پوسیدگی دندان باعث درد آنها شده است در حالی که واقعاً دچار عفونت گوش شده اند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (649 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (568 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (223 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (127 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (31 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (17 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (16 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) جشن تولد عاشقانه و خلوت 50 سالگی همسر جراح شیلا خداداد/ مثل همیشه شیک و باکلاس+عکس (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) مهر و امضای جذاب باستانی پادشاهان ایرانی!/ از داریوش و کوروش تا نادرشاه افشار (7 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...