استفاده از کفش طبی برای درمان انواع بیماری ها !

  سه شنبه، 15 تیر 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
استفاده از کفش طبی برای درمان انواع بیماری ها !
کفش طبی کفشی است که که مخصوص افراد دارای آسیب در ساختار آناتومیک پا طراحی شده است، که می‌تواند تثبیت کننده، و اصلاح کننده کف پا، صافی کف پا، خار پاشنه، جابجایی انگشتان پا یا بند اگشتان باشد.

قبل از انتخاب کفش طبی برای پیاده روی روزانه بهتر است اول از همه، علت و مزایای پوشیدن کفش طبی را بدانید. کفش های طبی کفش های خاصی هستند که پا و مچ پا را می پوشاند و به گونه ای طراحی شده اند که پا در آن ها راحت تر بوده و برای افرادی که هنگام پیاده روی در ناحیه پا و ساق پا احساس درد می کنند بسیار مناسب است.
مردم اغلب به دلایل مختلفی از قبیل حادثه، سن و انجام کارهای روزمره معمولا دچار آسیب های مختلف در ناحیه پا و ساق پا می شوند. بلند کردن اجسام، زانو زدن و یا ایستادن طولانی در هر یک از آسیب های وارده به پا با درد توام خواهد بود. اگر دچار مشکلاتی در پا و ساق پا شدید که با درد همراه بود بهتر است هنگام پیاده روی کفش طبی پا کنید. پزشکان مراکز مراقبت سلامت، پوشیدن کفش طبی را برای بیمارانی که از درد پا و ساق پا رنج می برند تایید کرده اند.

پوشیدن کفش طبی سرعت پیاده روی زنان را بالا می برد چرا که پاها در کفش طبی راحت تر بوده و هنگام پیاده روی درد کمتری احساس می کنند. کفش طبی نه تنها ظاهر شیکی دارد بلکه فواید سلامتی زیادی هم برای پا دارد. کفش طبی از لحاظ ظاهر هیچ شباهتی به کفش های فرانکشتاین ندارد. کفش های فرانکشتاین معمولا رنگ های بی روح داشته و بسیار بزرگ و به شکل جعبه طراحی شده است. کفش طبی بسیار شیک است و در طرح ، سایز ، جنس و رنگ های مختلف تولید شده است. کفش طبی سالم و بسیار راحت، بیشتر مناسب زنان بالای 40 سال می باشد؛ چرا که مشکلات و درد پا و ساق پا معمولا بعد از 40 سالگی در زنان نمایان می شود. به همین دلیل پزشکان برای جلوگیری و درمان بیماری های پا پوشیدن کفش طبی را به زنان در تمام سنین پیشنهاد می کنند. کفش طبی کاملا مناسب زنان گروه سنی مختلف است که روزانه پیاده روی زیادی می کنند. در نظر داشته باشید که بهتر است هنگام انتخاب کفش طبی برای پیاده روی، از معروف بودن برند و جنس و کیفیت بالای کفش طبی مطمئن شوید و سپس خرید کنید.

کفش طبی کفشی است که که مخصوص افراد دارای آسیب در ساختار آناتومیک پا طراحی شده است، که می تواند تثبیت کننده، و اصلاح کننده کف پا، صافی کف پا، خار پاشنه، جابجایی انگشتان پا یا بند اگشتان باشد. همچنین پوشیدن چنین کفشی برای افراد دیابتی توصیه می شود. کفش های طبی ساده را می توان در فروشگاه های تخصصی خریداری کرد، اما مدل های سریالی برای آسیب های شدید مناسب نیستند.

به طور معمول کفش های طبی را می توان به دو قسمت مناسب برای کودکان و بزرگسالان تقسیم کرد.

  • برای شکل گیری صحیح قوس کف پا و جلوگیری از تغییر شکل آن، استفاده از کفش های طبی برای کودکان زیر 6 سال توصیه می شود. برای اصلاح نقص موجود، آنها از پشتیبانی کفی که به صورت سفارشی در مراکز طبی ساخته می شوند، استفاده می کنند.
  • بزرگسالان اغلب برای کاهش خستگی کف پا، برای بهبود پینه و استخوان های کف پا، کفش های طبی ساده خریداری می کنند. همچنین به کاهش اثرات صافی کف پا و سایر آسیب های مزمن کمک می کند. در افرادی که مبتلا به دیابت هستند، کفش های طبی گردش خون در پاها را بهبود می بخشد، که به ویژه برای پیشگیری بسیار مهم است.

کفش طبی برای التهاب تاندون آشیل

تاندونیت آشیل پی آمد التهاب یا تحریک این تاندون است و غالباً پس از آسیب های ورزشی، به ویژه تمرین های سخت یا افزایش ناگهانی تمرین ها، بروز می یابد. زخم و متورم شدن تاندون آشیل نشانه این است که کفش مناسب نبوده است. کفش طبی تاندون آشیل دارای خصوصیات زیر است:

  • داشتن پدهای حمایت کننده از پا، به ویژه در ناحیه پاشنه
  • پاشنه ای به بلندی نیم تا یک و نیم اینچ
  • حمایت فوق العاده از قوس کف پا
  • کنترل کردن حرکت پا

کفش طبی آرتروز

بیماری های التهابی مفصل (ارتریت) انواع مختلفی دارد. این عارضه ممکن است ارثی، نتیجه ابتلا به بیماری یا عفونت باشد یا به مرور زمان در اثر آسیب دیدگی یا فرسایش تدریجی ایجاد شده باشد. اگرچه آرتریت همه گروه های سنی را هدف می گیرد، اما علت اصلی ناتوانی سالمندان بالای 55 سال است. کفش طبی آرتروز دارای خصوصیات زیر است:

  • دارای پدهای محافظ متعدد
  • ضربه گیری بالا
  • حمایت عالی از قوس کف پا
  • پنجه عمیق و پهن
  • کفی گهواره ای
  • متحرک بودن کفی ها برای تغییر سایز راحت
  • چسبی بودن کفش برای تغییر سایز راحت

نکته: آرتروز غالباً به بدشکلی هایی مانند قوز شست پا، انگشت چکشی و … دامن می زند. بنابراین کفشی انتخاب کنید که از بروز این بدشکلی ها جلوگیری کند، یا اگر بدشکلی ایجاد شده است، شکل آنها را به خود بگیرد.

کفش طبی برای قوز شست پا

قوز شست پا یا هالکوس والگوس یکی از بدشکلی های رایج پا است و در اصل به برآمدگی ای گفته می شود که در پایه انگشت شست ایجاد می شود. این برآمدگی در واقع بزرگ شدن مفصل نزدیک اولین استخوان متاتارس است. قوز شست پا گاهی نتیجه عارضه ای موسوم به هالکوس والگوس است و زمانی بروز می یابد که انگشت شست به سمت انگشت کوچک پا خم می شود. قوز شست پا ارثی است و در اثر پوشیدن کفش نامناسب تشدید می شود. کفش طبی هالوس والگوس یا قوز شست پا دارای خصوصیات زیر است:

  • پنجه گرد یا چهارگوش
  • پنجه پهن و عمیق
  • بدون درز بودن داخل کفش به منظور پیشگیری از تحریک
  • پاشنه بسیار کوتاه

نکته: افراد دارای قوز شست پا گاهی کفش بزرگتر انتخاب می کنند تا کفش به انگشتشان فشار نیاورد. وسایل ارتوپدی مختلفی برای کنار آمدن با مشکل قوز شست پا وجود دارد که از آن جمله می توان به جداکننده ها، بالشتک و آتل قوز شست پا اشاره کرد.

کفش طبی برای پاچنبری

پاچنبری یا سندرم ژیل اسمیت، نقصی مادرزادی است که باعث چرخش رو به داخل یک یا هر دو پا می شود و در نتیجه انگشت های شست به سمت میانی بدن اشاره می کنند. همچنین به نظر می رسد که پا در حال چرخیدن است، یعنی این که روی پا جایی است که کف پا باید باشد و بالعکس. پای کودکان دچار مشکل پاچنبری کوتاه تر و پهن تر از حد متوسط است. این عارضه بر عضلات ساق پا نیز اثر می گذارد و پایین پا به نحوی غیرعادی کوچک است. کفش طبی برای ناهنجاری پاچنبری طراحی شده است، اما برای درمان مناسب و تعیین نوع کفش باید حتماً به پزشک مراجعه کرد. کودکان غالباً به روش پونستی تحت درمان قرار می گیرند و باید از ترکیبی از گچ، آتل و کفش ارتوپدی استفاده کنند. پس از درمان موفقیت آمیز احتمال دارد که اندازه پاهایشان با هم تفاوت داشته باشد، پایی که قبلاً دچار بدشکلی پاچنبری بوده است، به نحو قابل توجهی کوچکتر از پای سالم است.

کفش طبی برای پای دیابتی

گردش خون نامناسب در کنار کاهش یافتن حس پا به دلیل نوروپاتی باعث می شود که بیماران دچار پای دیابتی به خوبی متوجه درد پا نشوند. بیمار غالباً متوجه بریدگی های کوچک، تاول و دیگر آسیب های پا نمی شود و در نتیجه برای درمان آنها اقدام نمی کند. پا سریع تر عفونت می کند و بدون سیستم دفاعی مناسب سخت تر درمان می شود. پای دیابتی ناهنجاری هایی مانند پینه، میخچه، قوز شست پا و انگشت چکشی تولید می کند. در موارد وخیم تر پا زخم می شود و تحت شرایط حاد باید پا را قطع کرد تا از انتشار عفونت در دیگر نقاط بدن جلوگیری شود. کفش طبی افراد دیابتی دارای خصوصیات زیر است:

  • پنجه پهن و عمیق
  • کفی متحرک برای تغییر دادن اندازه کفش
  • کف گهواره ای
  • سفت بودن پاشنه کفش برای افزایش پایداری
  • چسبی بودن کفش، تغییر اندازه کفش را ممکن می کند.
  • بدون درز بودن داخل کفش

نکته: پوشیدن کفش طبی مناسبی که از پا حمایت و محافظت کند، غالباً برای بیماران دچار پای دیابتی مفید است. کفی براساس فشار و حرارت دریافتی تغییرشکل می دهد، این تغییرشکل کمک می کند تا کفی خود را با نقاط فشار و ناحیه های حرارتی خاص سازگار کند.

کفش طبی برای کف پای صاف

کف پای صاف ناهنجاری شایعی است که گاهی مادرزادی است و گاهی به مرور زمان و با بالا رفتن سن ایجاد می شود. صافی کف پا معمولاً با چرخش شدید پا به داخل همراه است. کفش طبی کف پای صاف دارای خصوصیات زیر است:

  • حمایت از قوس کف پا
  • ویژگی های پایدار کننده و کنترل کننده حرکت پا
  • پاشنه سفت برای افزایش پایداری
  • قابلیت تغییر اندازه در بخش میانی
  • صاف و راست بودن قالب کفش

نکته: ارتوزها و کفی های آماده برای کودکان دچار مشکل کف پای صاف یا کم بودن قوس کف پا به فروش می رسد.

کفش طبی برای انگشت چکشی

انگشت چکشی نوعی بدشکلی شایع پا است که در اثر خم شدن مفصل میانی انگشت شست ایجاد می شود. اگر مفصل بالایی خم شود، اصطلاح تخصصی این بدشکلی انگشت پتکی خواهد بود. اگر هر دو مفصل خمیده باشد، عارضه انگشت چنگالی نام خواهد داشت. انگشت چکشی پی آمد عدم تعادل عضلات یا تاندون های انگشت های کوچکتر است و گاهی در اثر پوشیدن کفش نامناسب ایجاد می شود. کفش طبی برای انگشت چکشی دارای خصوصیات زیر است:

  • پنجه عمیق، پهن و چهارگوش
  • پاشنه کوتاه، کمتر از نیم اینچ

نکته: پوشیدن کفش های جلوباز نیز برای کاهش فشار روی بدشکلی توصیه می شود.

کفش طبی برای قوس زیاد کف پا

بخش اعظم وزن بدن روی برجستگی کف پا و پاشنه قرار می گیرد و قوس کف پا روی زمین نیست. زیاد بودن قوس کف پا به اندازه صافی کف پا شایع نیست و علت آن گاهی ابتلا به عارضه های عصبی یا ارتوپدی است. کفش طبی قوس زیاد کف پا دارای خصوصیات زیر است:

  • خاصیت ضربه گیری پایین یا بدون این خاصیت
  • پدهای محافظ زیاد
  • حمایت خوب از قوس کف پا
  • نرم بودن بخش میانی کفی کفش
  • قابل تغییر بودن سایز کفش

نکته: ارتوزهای مختلفی برای مدیریت مشکل قوس زیاد کف پا وجود دارد. برخی بیماران باید از مچ بند استفاده کنند، همچنین کفش هایی که رویه آنها بالا قرار می گیرد، نیز حمایت از مچ پا را افزایش می دهد. زیاد بودن قوس کف پا گاهی نتیجه بدشکلی هایی مانند پینه، میخچه و انگشت چکشی است. بنابراین کفشی انتخاب کنید که مانع بروز این بدشکلی ها بشود یا شکل آنها را به خود بگیرد.

کفش طبی برای پای متورم

لنف ادم عارضه ای است که باعث ورم کردن دست و پا می شود و زمانی بروز می یابد که بدن مایع میان بافتی را، به دلیل انسداد سیستم لنفاوی، نگه دارد و به نحو مناسب دفع نکند. لنف ادم در موارد نادر پس از جراحی، آسیب دیدگی یا پرتودرمانی برای مدیریت سرطان های مختلف مشاهده می شود. کفش طبی لنف ادم دارای خصوصیات زیر است:

  • پنجه پهن و عمیق
  • وجود توری روی پنجه برای قابل تنفس شدن کفش
  • چون کفی متحرک است، می توان اندازه کفش را تغییر داد.
  • کفش چسبی است تا بتوان اندازه آن را تغییر داد.

نکته: کفش های روباز به هیچ وجه مناسب نیست، بنابراین صندل یا دمپایی را فراموش کنید. کفشی برای پای متورم مناسب است که تنگ نباشد و اندازه بزرگترین و متورم ترین حالت پا باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (531 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (39 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (32 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (10 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان