فواید تزریق واکسن Tdap در بارداری

  یکشنبه، 23 آذر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
فواید تزریق واکسن Tdap در بارداری
تزریق Tdap در حین بارداری حتی اگر قبل از بارداری کزاز یا Tdap را زده باشید باز هم قابل توصیه است. اینگونه شما بیشترین آنتی بادی های ممکن برای مقابله با سیاه سرفه را دارید که می توانید در ماه های اول پس از دریافت واکسن به کودک خود نیز منتقل کنید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، واکسن Tdap یکی از واکسن های مهم بزرگسالان است و فرد را در مقابل بیماری های کزاز، سیاه سرفه و دیفتری ایمن می کند. تزریق این واکسن در دوران بارداری کودک شما را در مقابل بیماری به نام سیاه سرفه محافظت می کند. همانطور که شاید شنیده باشید بیماری سیاه سرفه می تواند برای نوزادان خطرناک باشد و جانشان را تهدید کند. باید بدانید که واکسیناسیون نوزادان بعد از تولد در برابر این عفونت مؤثر نیست و تاثیری ندارد. تنها راه برای ایمنی نوزاد در برابر این بیماری دریافت پادتن از مادرش است، پس لازم است مادران باردار این واکسن را تزریق کنند.

طبق گزارش مرکز (EBCOG)، دریافت Tdap می تواند برای همه خانمهای بارداری که ممنوعیتی برای تزریق این واکسن ندارند مفید باشد. در هر بارداری باید یک دوز از واکسن Tdap تجویز شود، به عبارتی حتی اگر قبلاً این واکسن را تزریق کرده اید بعد از بارداری جدید دوباره باید آن را تزریق کنید. برای اطمینان از حفظ سلامت جنین بهتر است این واکسن در هفته 27 الی 36 حاملگی تزریق شود، اگرچه می توانید در هر زمانی از بارداریتان واکسن Tdap را تزریق کنید.

در حال حاضر این واکسن به طور رسمی در چندین کشور از جمله ایالات متحده، انگلستان، کانادا، نیوزیلند، بلژیک، برزیل، آرژانتین، مکزیک و اسرائیل برای محافظت نوزادان از عفونت ویروسی توصیه می شود.

خطرات سیاه سرفه برای نوزادان چیست؟

سیاه سرفه می تواند برای هر کس عارضه ای جدی باشد، اما در مورد نوزادان مساله حیاتی بوده و ممکن است تهدید کننده زندگی او باشد. هر ساله تا ۲۰ کودک در ایالات متحده بر اثر ابتلا به سیاه سرفه می میرند. حدود نیمی از نوزادان کمتر از ۱ سال که مبتلا به سیاه سرفه می شوند نیاز به بستری و معالجه در بیمارستان دارند. هرچه کودک کوچکتر باشد با ابتلا به سیاه سرفه خطر بیشتری او را تهدید می کند.

چگونه Tdap از نوزادان محافظت می کند؟

هنگامی که در دوران بارداری واکسینه می شوید، بدن شما برای مبارزه با بیماری آنتی بادی ایجاد می کند و این آنتی بادی ها به کودک در حال رشد شما نیز منتقل می شوند. آنتی بادی ها پس از تولد نوزادان تا زمانیکه خودشان بتوانند واکسینه شوند برای مدت کوتاهی از آنها محافظت می کنند. دریافت Tdap در دوران بارداری همچنین باعث می شود که در مدت زمانی که کودک شما بیشترین خطر ابتلا به بیماریها را دارد، خود و نوزادتان از گرفتن سیاه سرفه مصونیت داشته باشید.

Tdap در محافظت از نوزادان چقدر مؤثر است؟

واکسن Tdap از ابتلا به بیشتر موارد سیاه سرفه جلوگیری می کند، اما لزوماً همیشه هم اینگونه نیست. با این حال مطالعات نشان می دهد که نوزادانی که حتی علی رغم انجام واکسیناسیون به سیاه سرفه مبتلا می شوند دارای علائم ملایم تری بوده و احتمال خیلی کمتری برای بستری شدن در بیمارستان یا مرگ دارند.

در بارداری چه موقع باید واکسن Tdap بزنید؟

این کار را باید بین هفته ۲۷ تا ۳۶ ام بارداری انجام دهید.

اگر قبلاً واکسن کزاز زده باشیم چطور؟

تزریق Tdap در حین بارداری حتی اگر قبل از بارداری کزاز یا Tdap را زده باشید باز هم قابل توصیه است. اینگونه شما بیشترین آنتی بادی های ممکن برای مقابله با سیاه سرفه را دارید که می توانید در ماه های اول پس از دریافت واکسن به کودک خود نیز منتقل کنید.

آیا می توان صبر کرد و Tdap را پس از زایمان تزریق نمود؟

واکسیناسیون پس از زایمان امکان انتقال آنتی بادی های محافظ به کودک در حال رشد را از بین می برد. واکسیناسیون در دوران بارداری بهترین راه برای محافظت از خود و کودک در برابر سیاه سرفه است.

آیا واکسن Tdap بی خطر است؟

بله، واکسن Tdap برای زنان باردار بی خطر است. چندین مطالعه وجود دارد که ایمنی Tdap در دوران بارداری را مورد بررسی قرار داده است و نشان داده اند که دریافت واکسن باعث هیچگونه افزایش خطر و بروز عوارض در دوران بارداری شما نمی شود. Tdap همچنین در صورت تغذیه با شیر مادر نیز کماکان ایمن است.
عوارض جانبی شایع واکسن Tdapهمگی خفیف هستند که بیشتر شامل قرمزی، درد و تورم در محل تزریق می باشند. این عوارض در صورت بروز معمولاً طی چند روز از بین می روند.

آیا نوزادان باید برای مقابله با سیاه سرفه واکسینه شوند؟

اولین محافظتی که کودک در برابر سیاه سرفه دریافت می کند همان واکسن Tdap است که در دوران بارداری دریافت می کنید. از آنجا که این محافظت به سرعت از بین می رود او باید واکسن های خود را که از ۲ ماهگی شروع می شود دریافت نموده و محافظت شود. برای ایجاد ایمنی اولیه کودک شما در ۲ ، ۴ و ۶ ماهگی به یک سری از سه گانه دیفتری، کزاز و سیاه سرفه (DTaP) نیاز دارد. پس از آن دوزهای اضافی در دوران کودکی و سپس بزرگسالی تجویز خواهد شد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دو دختر داغدیده سیدابراهیم رئیسی در اولین حضور مشترکشان در دانشگاه بعد از شهادت پدر عزیزشان +عکس/ صبور و استوار (445 نظر) نگاهی به کارت ملی، بسیج و شناسنامه رهبر معظم انقلاب+عکس (260 نظر) خلاقیت قابل تحسین هنرمند هندی برای طراحی چهره نورانی رهبر معظم انقلاب روی یک برگ درخت گیلاس+فیلم (118 نظر) نگاهی به سینی چای و پنیر رهبر انقلاب در دوران جوانی/ ساده زیستی آقا از اوایل زندگی +عکس (57 نظر) پذیرایی صمیمانه و ساده رهبر معظم انقلاب از محمود پاک نیت و هنرمندان دیگر ایرانی با شیرینی و چایی در فنجان عینکی+عکس (36 نظر) سبک دکوراسیون ساده و بدون تجملات اتاق کار شهید سید ابراهیم رئیسی با رونمایی از عکس رهبر انقلاب روی میزشان +عکس (22 نظر) ذوق زدگی و خوشحالی داریوش ارجمند، حشمت فردوس وقتی متوجه میشه قالیباف خلبان هواپیماییِ که قراره با اون به اصفهان بره+عکس (19 نظر) تصویری از دیدار سام درخشانی، احسان سریال هشت و نیم دقیقه با رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان (17 نظر) 3 قاب متفاوت از پدر شوهر لبنانیِ زینب سلیمانی فرزند کوچک سردار سلیمانی+عکس/ از دلداری به عروس ایرانی اش در مراسم پدرش تا فاتحه خوانی بر مزار حاج قاسم (15 نظر) نگاهی به کیک تولد دو طبقه با تم غمگین و تیره رنگِ هوتن شکیبا+عکس/ ست بودن رنگِ در و دیوار با لباس و کیک آقای بازیگر‌ (12 نظر) (عکس) آخرین عاشقانه پدرانه حسام محمودی، هادی سریال "گرگ و میش"، برای تولد دختر زیبایش، هانا/ آدم دلش آتیش میگیره واقعا (11 نظر) ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه (10 نظر) نشسته نماز خواندن احمدرضا عابدزاده در خانه اش در کنار کریم باقری+عکس (8 نظر) خلاقیت منحصربفرد مادر ایرانی با برگزاری مهمانی در خیابان جلوی خانه اش حماسه آفرید/ این مهمونا برن پشت سرشونم نگا نمیکنن🤣 (8 نظر) گریه های تلخ سام درخشانی، احسان سریال هشت و نیم دقیقه در خانه ابدی پدرش / روحش شاد و یادش گرامی (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 27 خرداد ماه 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 27 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 27 خرداد 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 27 خرداد 1403
فواید فوق العاده پوست پرتقال برای قلب🍊 + فواید دیگر
فال ابجد روزانه یکشنبه 27 خرداد 1403
بازداشت شکارچی عروسک های شهر | او دختر بچه ها را می ربود و ...
فال انبیاء روزانه یکشنبه 27 خرداد 1403
به کوری چشم مجاهدین خلق حمید نوری آزاد شد‎
لامبورگینی خاندان سلطنتی عربستان رکوردشکنی کرد+عکس
پیشنهاد ازدواج دوم پارسا پیروزفر به خانم همسایه جوان در خلوت دونفره شان+فیلم
ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه
ناگفته هایی جالب از زندگی فرزندان رهبر معظم انقلاب؛ از استفاده نکردن از امکانات مملکتی تا وام گرفتن از صندوق های کوچک!
روایت شنیده نشده از خواهر داغدار شهید سید ابراهیم رئیسی از کارکردن رئیس جمهور همزمان با تحصیل بعد از فوت پدرشان/ دلسوز و صبور+عکس
گران بهاترین ماده جهان که قیمتش 1000 برابر نفت است +عکس/ ماده ای که جان انسان ها را نجات داد