فایده ی بی شمارگیاه حنا

  پنجشنبه، 29 مهر 1400   زمان مطالعه 11 دقیقه
فایده ی بی شمارگیاه حنا
حنا گیاهی به صورت درختچه یا درختی با برگهای سبز متمایل به خاکستری، بیضوی و گلهائی به صورت خوشه گرزن بزرگ، به رنگ سفید یا زرد بسیار خوشبو، با میوه های خشک و شکوفا که حاوی دانه هائی خیلی کوچک است .

برداشت مردم در نقاط مختلف دنیا از واژه ی «حنا» کمی متفاوت است. اغلب مردم حنا را به عنوان ماده ای قرمز-قهوه ای می شناسند که به شکل سنتی برای رنگ کردن مو و پوست استفاده می شود. اما این کلمه به گیاهی که ماده ای رنگی از آن تولید می شود هم اشاره دارد.این گونه ی گیاهی نام های مختلفی دارد، اما همگی به گیاهی مشترک اشاره دارند که نام علمی آن «لاوسونیا اینرمیس» (Lawsonia inermis) است. این گیاه را با گل های کوچک سفید یا صورتی و دانه های ریزش می شناسند."حنا" این زاده مناطق گرمسیری با وجود خواص و فواید فراوانی که برای آن برشمرده اند بسیار مهجور مانده است و بیشتر در عربستان، آفریقا و هند مورد استفاده قرار می گیرد.

کیسه ی حنا

خواصی که میتوان از این گیاه معجزه گر اشاره کرد

حنا را به شکل های گوناگونی استفاده می کنند؛ ازجمله رنگ، افشره، شربت و پماد که از ترکیب ساقه، دانه یا برگ های حنا به دست می آیند. این تنوع باعث شده است که حنا به عنصری ارزشمند در طب سنتی تبدیل شود؛ به ویژه در سنت آیورودا (علمی کهن در هند که به آن علم زندگی هم می گویند).

1. خاصیت ضدقارچی حنا

پژوهش ها نشان داده است 5 نوع بیماری قارچی می تواند بدن انسان را درگیر کند. عفونت قارچی بدن، سر، پا، ناحیه میانی پا و ناخن. برای رفع هرکدام از این ها ضمن رعایت بهداشت فردی، استفاده از حنا بسیار راهبردی است، چرا که ماده لاوسون که سبب رنگی شدن حنا می شود؛ خاصیت ضدقارچی و ضدباکتریایی دارد، بنابراین استفاده از حنای بی رنگ در این بیماری تأثیر چندانی ندارد.

2. خاصیت ضدآفتابی حنا

حنابه عنوان یک محافظ خوب در برابر اشعه آفتاب عمل می کند.

3. با حنا دیرتر پیر شوید

حنا همچنین خاصیت ضد پیر دارد و ثابت شده است که خواص ضد پیری برای بهبود قابلیت کشش پوست برای جلوگیری از چروک زودرس و کاهش علایم پیری دارد علاوه بر این، با ترکیب ضد قارچ و ضد باکتری برگ های حنا برای پوست کاملا عالی هستند.

4. ویژگی های ضد التهابی

برخی مطالعات ثابت کرده اند که روغن حنا از برگ حنا حاصل می شود، راه حلی موثر برای شرایط ناشی از التهاب ، درد مفاصل هستند. روغن حنا حاوی برخی از ترکیبات زیست فعال است و نیز اثر مشابهی بر ضد التهاب دارد که به عنوان داروی ضد التهاب شناخته می شود. فقط استفاده از روغن حنا در ناحیه آسیب دیده ممکن است به کاهش درد کمک کند.

5. حنا برای درمان کچلی

حنا دارای اثر ضد باکتری خصوصاً در باکتریهای گرم مثبت می باشد و در قارچ های مولد کچلی تریکوفایتون، اسپوروتریکوم و کریپتوکوکوس دارای اثر ضد قارچی است. استفاده حنا به صورت موضعی بیماریهای قارچی پوستی بویژه قارچ های عامل کچلی را درمان می کند.

6. خواص حنا درتنظیم قاعدگی در خانمها

که می توان از دلایل استفاده بیشتر در گذشته برشمرد، در حقیقت پیش تر، زنان با حنا گذاشتن بر سر دوره قاعدگی خود را بهبود می بخشیدند و در مواردی که خونریزی ماهیانه به تأخیر می افتاد با حنا گذاشتن سر اصطلاحاً رحم بسته شده را باز می کردند.

7. خاصیت رنگ کنندگی مو

یکی از موارد استفاده حنا از دیرباز خاصیت رنگ کنندگی آن است به طوری که موهای سیاه را رنگی نمی کند ولی موهای سفید یا رنگی دیگر را قرمز می کند.

8. تاثیرحنا درتسکین دهنده دردهای مفصلی

یکی از مشتقات حنا، روغن آن است که از مخلوط کردن 1 تا 3 میلی لیتر روغن با 10 گرم پودر حنا تهیه می شود؛ از روغن حنا به عنوان تسکین دهنده دردهای مفصلی، خوشبوکننده، آرامش بخش و ازبین برنده استرس و افسردگی، رفع خارش های پوستی، رفع خشکی پوست، نرم کنندگی، افزایش رشد موهای سر، رفع اختلالات خواب با چکاندن چند قطره در رژیم غذایی و... استفاده می شود.

9. حنا برای برای رشد ناخن

برای رشد ناخن ها 10 گرم برگ حنا را در 250 سی سی آب خیسانده و بجوشانید تا به یک پنجم برسد سپس آن را شیرین کنید و ده روز استفاده نمایید.

10. درمان سردرد و میگرن باحنا

زمانی سردرد رخ می دهند که خون به طور طبیعی در مویرگ ها نفوذ کند. در دوران بارداری، میگرن و سردرد شایع است که مادران باردار به آن مبتلا می شوند، اما آن ها باید از هر گونه مسکن به خاطر جنین خود داری کنند. برگ های حنا راه حل طبیعی هستند زیرا تنها با اعمال آب گیاه به پوست درد کاهش می یابد چون خواص ضد التهابی آن باعث تسکین تنش و بهبود جریان خون خواهد شد. علائم بی خوابی ممکن است در هر فردی رخ دهد و علل آن ممکن است متفاوت باشند. تاثیر محرومیت از خواب بر مغز نوجوانان می تواند وحشتناک باشد. با این حال، ثابت شده است که برگ های حنا راه حل طبیعی موثر برای هر نوع اختلالات خواب هستند. روغن حنا ممکن است به این موضوع کمک کند چون حاوی تاثیر آرامش بخش برای خواب عمیق است.

11. درمان اسهال خونی باحنا

دانه های حنا می توانند اسهال خونی را درمان کنند. دانه های حنا را خرد کرده و آن را با روغن مخلوط کنید. توپک های کوچک درست کنید و با آب قورت دهید تا اسهال خونی را درمان کنید.

12. تنظیم فشار خون باحنا

یکی از اثرات حنا، استفاده از آن برای سلامت قلب است. اگر آب و یا دانه های حنا مصرف کنید، می توانید از تاثیرات فشارخون پایین لذت ببرید که استرس را بر سیستم قلبی و عروقی کم می کند و به طور موثر فشار خون را کاهش می دهد. این کار می تواند به جلوگیری از ساخت پلاکت در قلب و شریان ها، جلوگیری از حملات قلبی و سکته، کمک کند.

13. درمان گرگرفتگی باحنا

با استفاده کردن از حنا می توانید نقاط داغ و یا گر گرفتگی مناطق خاصی از بدنتان را بهبود بخشید. اما اگر وضع پوست شما گرم است حنا نمی تواند کمک کننده باشد.

14. جلوگیری از پیسی باحنا

خوره و جذام؛ چنان که از حضرت رسول(ص) در حدیثی آمده است: هرکس بر بدن خود حنا بمالد و با آن خضاب کند، خداوند او را تا هنگامی که بار دیگر خضاب کند، از سه چیز در امان می دارد؛ جذام، پیسی و خوره.

15.حنا نسخه خانگی برای تب

این واقعیت که برگ های حنا درمان خانگی موثر برای تب هستند بیش از یک قرن به خوبی شناخته و ثابت شده است، چرا که از زمان باستان بخشی از آیورودا بوده است. به این دلیل است که برگ های حنا توانایی جذب گرما را دارند و به کاهش دمای بالای ناشی از تب کمک می کنند.این دما در واقع علائم نرمال است چون وقتی بدن به ویروس و باکتری آلوده می شود، این دما نشانه این است که چیز اشتباهی در بدن وجود دارد اما زمانی که خیلی بالا است می تواند واقعا خطرناک باشد.

16.فواید حنا برای تقویت و سلامت موها

حنا یک درمان طبیعی ضد ریزش مو و حفظ سلامت مو است. کوتیکول های مو را درمان میکند در نتیجه در بهبود سلامت ریشه مو نیز موثر است که این امر مانع از خرد شدن تارهای مو شده و درخشندگی موها را حفظ می کند .حنا فقط برای پوشاندن موهای سفید نیست. حنا موهای شما را قوی، حجیم و درخشان می کند. در این راهنما خواهید فهمید که چرا حنا گذاشتن برای موهایتان خوب است .حنا یکی از محبوب ترین گیاهان زیبایی در هند و کشورهای گرمسیری است. این گیاه برای تاثیر خنک کنندگی اش شناخته شده است. سالهای سال است که مردم برای درخشان کردن و سالم نگاه داشتن موهایشان از حنا استفاده می کنند .قدرت این گیاه سبز، فقط در آذین کردن دست و پا یا پوشاندن موهای سفید نیست، بلکه استفاده از آن روی موها، سلامت گیسوان شما را دوباره به آن بر خواهد گرداند .

نرم کنندگی مو

حنا یک نرم کننده ی عالی برای موهای شماست. حنا با احاطه ی هر تار موی شما، یک لایه ی محافظ دور آن خواهد ساخت که از موهای شما در برابر آسیب ها محافظت می کند. استفاده ی منظم از حنا با نگهداشتن رطوبت در موها، گیسوان شما را پرپشت و قوی می سازد .این درمان گیاهی مو، درخشش و جلایی طبیعی به گیسوان شما می بخشد و آنها را دو برابر قوی تر از قبل می کند !

پوشاندن موهای سفید

اگر می خواهید بدون اینکه موهایتان را در معرض آسیب رنگ موهای شیمیایی قرار دهید رنگ کنید، آنگاه حنا بهترین راه حل است. حنا دارای هیچ آمینو اسید یا ماده ی شیمیایی دیگر که رطوبت موهای شما را می زداید نیست، پس موهای شما خشک نشده و آسیب نخواهد دید .آب را بهمراه دو قاشق غذاخوری انگور فرنگی هندی خشک، یک قاشق چایخوری چای سیاه و دو گل میخک بجوشانید. آب را از صافی رد کنید و به حنا اضافه کنید تا خمیری بدست بیاید. حالا آن خمیر را در طول شب یا حداقل برای دو ساعت روی موهایتان رها کنید .

درمان شوره ی سر

حنا بعنوان یک راه درمانی کاملا موثر برای شوره سر نیز شناخته می شود. یکی دو قاشق چایخوری تخم شنبلیله را شبانه در آب بخیسانید و صبح آنرا بکوبید. کمی روغن خردل را حرارت دهید و کمی برگ حنا به آن اضافه کنید. اجازه دهید خنک شود و حالا خمیری که از تخم شنبلیله درست کردید را به آن اضافه کنید .
می توانید مخلوط بدست آمده را از صافی رد کنید تا از ذره های زبر آن خلاص شوید. این روغن را یک ساعت قبل از اینکه به حمام بروید و از شامپو استفاده کنید، به موهایتان بمالید .

17.درمان سریع زخم باحنا

ترکیبات ضد التهاب، ضد باکتری و ضد قارچ برگهای حنا برای التیام زخم نیز عالی هستند. علاوه بر این، برگهای حنا همچنین اثرخنک کنندگی طبیعی برای آرام کردن درد که ممکن است با زخم باز ایجاد شود، دارند. حنا حاوی اثرات خنک کنندگی است که آن ها را به راه حل عالی برای درمان آفتاب سوختگی تبدیل می کند. تنها با استفاده از برگ های تازه حنا در ناحیه آسیب دیده در آن لحظه برگ ها گرما و اثر آفتاب سوختگی روی پوست را کاهش خواهند داد برای آفتاب سوختگی، فواید آلوئه ورا برای زیبایی مشابه هستند.

پودرگیاه حنا

مضرات و عوارض برگ های حنا

حنا نباید در دوران بارداری و شیردهی استفاده شود. استفاده گسترده از آن به عنوان رنگ منجر به تجربه واکنش های آلرژی بیشتر و بیشتر می شود اما این واکنش ها می تواند ناشی از مواد دیگری باشد که به همراه حنا، به خصوص برای به دست آوردن رنگ سیاه مورد استفاده قرار می گیرند.این ماده برای استفاده در پوست در بسیاری از کشورهای غربی ممنوع شده است، اما کنترل آن در صورتی می تواند سخت باشد که در رنگ مو یا رنگ تتو باشد.آن هایی که واکنش آلرژیک به رنگ سیاه مثل خارش یا تاول زدن دارند، باید با پزشک مشورت کرده و گزارش دهند که ممکن است روی پوست استفاده کرده باشند. واکنش به آن می تواند یک عمر طول بکشد و زمانی که افراد حساس یا نسبت به آن حساسیت داشته باشند، هر گونه استفاده از عوامل رنگ آمیزی مصنوعی ممکن است تهدید آمیز باشد.

هشدار برگ های حنا

با توجه به فواید شگفت انگیز سلامتی حنا، برخی توصیه ها وجود دارند که باید از آن ها آگاه باشید، هر چند که آن ها مرگبار نیستند. از آنجا که انواع مختلفی از گیاهان وجود دارند که شبیه برگ های حنا هستند، باید واقعا برای انتخاب مناسب دقت داشته باشید چون با توجه به برخی مطالعات، تنوع رنگ حنا سیاه ممکن است دارای پتانسیل آلرژی باشد به خصوص برای آن هایی که پوست حساس دارند.امروزه، مردم ترجیح می دهند محصولات آرایشی حنا را به دلایل عملی حنا انتخاب کنند. با این حال باید مراقب باشید ، زیرا آن محصولات با برخی مواد شیمیایی مخلوط شده اند که احتمالا مضر هستند.پودر تازه حنا باید یک رنگ سبز روشن باشد، در حالی که حنا مانده ممکن است کمی قهوه ای به نظر برسد. خمیر تجاری حنا ممکن است شامل ترکیبات اضافی برای افزایش قدرت رنگ آمیزی آن ها باشد، و برخی دیگر ایمن هستند، بنابراین همیشه برچسب را چک کنید. حنا سیاه مضر است چون ممکن است حاوی PPD باشد، یک ماده شیمیایی که می تواند باعث خارش، تاول و زخم شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (648 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (90 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (53 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (33 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان