فیروزه ؛ سنگ طلسم یا سنگ زندگی؟

  شنبه، 29 شهریور 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
فیروزه ؛ سنگ طلسم یا سنگ زندگی؟
فیروزه یا ترکوئیز به معنای سنگ ترکی است. علت این نامگذاری آن است که فیروزه ایران از طریق ترکیه به اروپا صادر می‌شده است. فیروزه یکی از سنگهای قیمتی است که از عهد باستان در ایران شناخته شده، از کتیبه بنیاد کاخ داریوش بزرگ در شوش معلوم می‌گردد که در آن تاریخ فیروزه (احسائین) نامیده می‌شد و از خوارزم برای زینت‌آلات کاخ آورده شده بود

فیروزه یا ترکوئیز به معنای سنگ ترکی است. علت این نامگذاری آن است که فیروزه ایران از طریق ترکیه به اروپا صادر می شده است. فیروزه یکی از سنگهای قیمتی است که از عهد باستان در ایران شناخته شده، از کتیبه بنیاد کاخ داریوش بزرگ در شوش معلوم می گردد که در آن تاریخ فیروزه (احسائین) نامیده می شد و از خوارزم برای زینت آلات کاخ آورده شده بود.فیروزه سنگ آرزوهای تمام پادشاهان ممالک از زمان کورش و داریوش کبیر است که به عنوان هدیه از طرف آن ها به تمام سلاطین داده می شد.در کشور ایتالیا از فیروزه آبی و صاف که به گوهر آبی معروف است، به عنوان گران قیمت ترین جواهرات استفاده می شود.
فیروزه یک فسفات آلومینیوم با سختی حدود 6 است. با این حال به طور قابل ملاحظه ای از کوارتز نرم تر است. این کانی به طور طبیعی در طیف وسیعی از رنگ ها٬ از آبی آسمانی روشن تا سبز خاکستری یافت می شود. فیروزه با رنگ آبی خوشرنگ، بهترین کیفیت را دارا می باشد و بسیار کمیاب است و در حالی که رنگ سبز یا آبی کمرنگ که از ارزش کمی برخوردار است، فراوانی بیش تری دارد.

فیروزه ؛ سنگ طلسم یا سنگ زندگی؟

شاید سنگ فیروزه قدیمی ترین سنگ قیمتی تاریخ بشر باشد که به عنوان طلسم برای قدرت، کسب موفقیت، حفاظت در برابر حوادث و قدرت های شیطانی کاربرد داشته است. این گوهر ریشه در اعماق تاریخ دارد و در باور مصریان «سنگ زندگی» نیز نامیده می شود. چهار گردنبند که جزو زیورآلات بسیار قدیمی جهان شناخته میشوند در دستان جسد مومیایی ملکه “زر” در حدود سال ۵۵۰۰ پیش از میلاد بر مصر فرمانروایی کرده کشف شده است.

این سنگ فرهنگ ها را به هم پیوند داده است. از مصر قدیم، ایران باستان و سلسله شانگ در چین گرفته تا در میان اغلب بومیان آمریکا، این گوهر به عنوان سنگ شانس و طلسم مورد احترام بوده است. یافته های باستان شناسی نشان می دهد ساکنان اولیه نیمکره غربی هم با ویژگی های این گوهر آشنایی داشتند و از آن به عنوان یک عامل شانس و تضمین سلامتی بهره می بردند.

اعتقادات به سنگ فیروزه در مشرق زمین

این گوهر در طول زمان منشاء بسیاری از اعتقادات قدیمی بوده است. هندیان معتقد بودند انداختن انگشتر فیروزه در انگشت کوچک و نگاه کردن به ماه نو، ثروت زیادی به همراه خواهد آورد. در قرن سوم مردم اعتقاد داشتند این سنگ قدرتی دارد که می تواند صاحبش را از افتادن از روی اسب حفظ و از وقوع حوادث مرگبار جلوگیری کند. همچنین اسب سواران ترکی و ایرانی آن را همانند یک طلسم بر افسار اسب می بستند تا از عوارضی که حین خوردن آب سرد در مواقع گرمای بیش از حد بدن اسب ایجاد می شود جلوگیری کنند.

از تغییر رنگ فیروزه به عنوان نشانه ای از خیانت زن تعبیر می شد. اعراب عقیده داشتند در هوای پاک و سالم، این گوهر درخشان تر و در هوای آلوده و غبارآلود رنگ پریده دیده می شود. ایرانیان عقیده داشتند تابش ماه نو بر سطح آن، برای صاحبش و اقبال به همراه می آورد و انسان را از شر شیطان محافظت می کند.

اعتقاد بومیان غربی به سنگ فیروزه

بومیان آمریکا هم چون آزتک ها، اینکاها و مایاها این گوهر معنوی را پرستش می کردند و در آیین های مذهبی از آن استفاده می کردند. در این تصویر ماسک آزتک ها را می بینید که آنها در آیین های مذهبی خود می پوشیدند. مصریان باستان، آن را نشان مکنت و ثروت می دانستند.

سرخپوست های زونی اعتقاد داشتند که سنگ فیروزه می تواند آنها را از شیاطین محافظت کند. سرخپوستان ناواهو و جادوگران قبیله های آمریکایی از آن برای بارور شدن ابرها برای باران اولیه که خیلی نیاز دارند، حین دعای خداوند باران، آن را به رودخانه پرتاب می کنند.

تميز کردن سنگ فيروزه

سنگ فيروزه از جمله سنگ هايي زينتي و با ارزش است که به علت خلل و فرج هاي زيادي که درون آن وجود دارد، نبايد آن را با آب شست. بهتر است آن را با پارچه هاي نخي نرم و تميز و يا چرم جلا دهيد.

کاني فيروزه به راحتي کثيف و گرد آلوده مي شود. بازدم بر آن اثر نامطلوب دارد. چناچه مدت زيادي در آب بماند جلاي آن کاهش مي يابد. اگر چربي يا روغن بر سطح فيروزه ماليده شود، خلل و فرج را پر کرده و به تدريج گرد و غبار موجود در هوا بوسيله ذرات چربي جذب شده و جلاي فيروزه را از بين مي برد. چنان چه اثر نفوذي ذرات روغن عميق باشد، ممکن است کاني خاصيت جلاپذيري و صيقل مجدد را هم از دست بدهد.

سطح شکل فيروزه صدفي است. فيروزه در شعله حرارت تيره رنگ مي شود و رنگ شعله را به علت وجود مس، سبز يا آبي مي کند. اگر فيروزه را در لوله بسته قرار داده، حرارت زيادي به آن بدهيم آب تبلور فيروزه جدا شده، اثر آن بر ديواره لوله آزمايش ظاهر مي شود و کاني به تيرگي مي گرايد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (618 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (108 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (70 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (43 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (31 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (21 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان