فلاش کردن موتور خودرو چه مزایایی دارد؟

  دوشنبه، 27 بهمن 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
فلاش کردن موتور خودرو چه مزایایی دارد؟
خودروهایی که بین تعویض روغن آن ها فاصله زیادی افتاده و مدت هاست که روغن موتور خودرو را تعویض نکرده اند؛ که به طور قطع و یقین داخل موتور آنها از رسوبات زیادی پر شده است؛ که در این صورت فلاش کردن به آنها بسیار کمک خواهد کرد و عمر خودرو را هم افزایش خواهد داد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، استفاده از موتورشور یا همان فلاش کردن یکی دیگر از روش های رفع رسوب گرفتگی اجزای داخلی موتور خودرو است. فلاش کردن موتور رسوباتی که به مرور زمان در موتور خودرو انباشته شده را برطرف کرده و مجاری عبور روغن را باز می کند؛ برطرف کردن رسوبات درون موتور، مانع فرسودگی موتور شده و اجازه می دهد قطعات با حداقل اصطکاک کنار یکدیگر کار کنند.

استفاده از موتورشور نیز همچون استفاده از مکمل های جرم گیر روش بسیار ساده ای دارد. پیش از تعویض روغن، مواد موتورشور را داخل موتور ریخته و پس از آن با توجه به توصیه شرکت سازنده محلول، موتور را دقایقی روشن نگه دارید (در حدود 5 الی 10 دقیقه) تا محلول به همراه روغن به تمامی بخش های موتور خودرو برسد. پس از طی شدن زمان موردنظر روغن خودرو را عوض کنید تا محلول موتورشور نیز به همراه رسوبات، از پیشرانه خودرو خارج شود.

ناگفته نماند که فلاش کردن موتور خودروهای بسیار قدیمی و فرسوده چندان توصیه نمی شود و ممکن است فلاش موتور چنین خودروهایی به جای برطرف کردن رسوب های موجود در پیشرانه، مشکلات فراوانی را برای صاحبان این خودروها به همراه داشته باشد.

فواید فلاش کردن خودرو

اما این کار فوایدی هم در بر دارد از جمله فواید آن می توان به:

تمیز کردن قطعات موتور از رسوبات

در این باره می توان به مهمترین فایده آن تمیز کردن قطعات موتور از رسوبات اشاره کرد.

بعضی اوقات دیر رسیدگی کردن به موتور و روغن آن سبب تشکیل رسوباتی می شود که حالت چسبندگی در قطعات موتور را ایجاد می کند. که

بر اثر فلاش کردن و برطرف شدن رسوبات و آلودگی های کهنه که طولانی مدت بر روی قطعات مانده اند، این کار سبب نرم کار کردن آنها خواهد شد.

روان کار کردن موتور؛ مصرف سوخت را نیز پایین آورده و عملکرد موتور را افزایش خواهد داد و باعث می شود تا قطعات حالتی نرم و روان داشته باشند و اصطکاک کمتری در بین آنها حاصل شود.

حرکت و توقف های مکرر سبب می شوند تا ذرات و ناخالصی موجود در روغن در داخل موتور؛ ته نشین شود و در اثر گذشت زمان؛ همین ناخالصی ها بیشتر خواهند شد و می توانند عبور جریان و روغن را کم کنند.

فلاش کردن، این رسوبات را برطرف می کند و مجاری روغن را باز خواهد کرد.

بر طرف کردن رسوبات و کمک کردن به جریان سریع روغن، اجازه می دهد تا قطعات بر روی یک دیگر به نرمی کار کنند و مانع فرسودگی موتور می شوند.

تمیز نگه داشتن روغن موتور خودرو

برای تمیز نگه داشتن روغن موتور ابتدا باید فلاش کنید تا از شر رسوب های کهنه خلاص شوید.

بعد روغن جدید را داخل موتور بریزید؛ چون اگر موتور را از رسوبات پاک نکنید و روغن جدید در آن بریزید روغن جدید رسوبات کهنه و قدیمی را در داخل موتور می چرخاند و روغن جدید هم خیلی زود با این نا خالصی ها آلوده شده و کثیف خواهد شد.

فلاش کردن به شما کمک می کند تا روغن را دیرتر عوض کنید.

در صورت فلاش کردن موتور می توانید روغن را به مدت طولانی تری تمیز نگه دارید.

کمک کردن به فیلتر تصفیه روغن

فیلتر روغن باعث می شود که ذرات بسیار ریزی که در روغن موجود است و حتی به اندازه ۲۵ میکرون هستند را بتواند از روغن جدا و آنها را فیلتر کند.

ولی در نظر داشته باشید که ذرات کوچکتر از این هم وجود دارند که بهترین فیلتر ها هم نمی توانند آنها را جدا کنند و همین ذرات به ظاهر کوچک به مرور زمان زیاد شده و سبب فرسودگی در موتور خواهند شد.

اگر تعداد این ذرات زیاد شده و به صورت رسوب در آیند؛ دیگر تعویض روغن به تنهایی نمی تواند آنها را برطرف کند و ما مجبوریم برای از بین بردن آنها از فلاش کردن استفاده کنیم.

این کار سبب می شود که هم جلوی سایش و فرسودگی در موتور گرفته شود و هم به روغن جدید و تازه نفس؛ اجازه می دهد تا وظیفه اش را با کمک فیلتر به درستی انجام دهد.

فلاش کردن موتور خودرو در چند مورد دیگر هم به کمک شما خواهد آمد.

خودروهایی که موتور آن ها تازه تعمیر شده است می توانند با فلاش کردن؛ ذرات باقیمانده در موتور را بشویند و روغن جدید در داخل موتور بریزند.

این کار سبب می گردد تا موتور به نرمی و راحتی بیشتری کار کند.

خودروهایی که بین تعویض روغن آن ها فاصله زیادی افتاده و مدت هاست که روغن موتور خودرو را تعویض نکرده اند؛ که به طور قطع و یقین داخل موتور آنها از رسوبات زیادی پر شده است؛ که در این صورت فلاش کردن به آنها بسیار کمک خواهد کرد و عمر خودرو را هم افزایش خواهد داد.

اگر اتومبیل دست دومی تهیه کرده اید که نمی دانید وضعیت موتور روغن موتور آن چگونه است؛ بهتر است ریسک نکنید و برای افزایش عمر خودرو به فلاش کردن آن بپردازید، تا در آینده مانع بروز مشکل شوید و علاج واقعه را قبل از وقوع کرده باشید.

فواید فلاش کردن موتور خودرو

مزایا و فواید فلاش کردن خودرو برای پاک کردن رسوب موتور خودرو عبارتند از:

  • افزایش طول عمر موتور خودرو
  • کاهش استهلاک موتور
  • بهبود در روغن کاری خودرو
  • بهبود در مسیر روغن رسانی به موتور خودرو
  • پاکسازی موتور از هرگونه ناخالصی
  • بازیابی قابلیت ارتجاعی واشرها

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (672 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (58 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان