فلوس بهترین ملین برای کودکان

  دوشنبه، 10 آبان 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
فلوس بهترین ملین برای کودکان
گیاه فلوس برای نوزادان به عنوان مسهل کاربرد دارد. این گیاه خودرو که در مناطق گرمسیری آفریفا می روید، یکی از کاربردی ترین داروها برای درمان کار نکردن شکم نوزاد است.

یبوست در اغلب کودکان بر اثر خوردن غذاهای چرب و دارای فیبر کم به وجود می آید. این مشکل ممکن است شامل نوشیدن زیاد لبنیات و در کنار آن نخوردن میوه جات و سبزیجات به وجود آید. بهترین راه درمان یبوست، اصلاح سبک زندگی و افزایش تحرک و رژیم غذایی پر فیبر و نوشیدن آب کافی و در کنار آن استفاده از ملین ها و مسهل های گیاهی است. گاهی خوردن یک دم کرده به خصوص یا مصرف یک میوه می تواند مشکل یبوست شما را درمان کند. اما گاهی این مسئله از حالت طبیعی خارج شده و آزار دهنده می شود. بنابراین، برای دریافت نتیجه ی سریع تر باید به خوردن داروهای ملین و مسهل روی آورید. اما مسئله ی اصلی این است که ملین و مسهلی را مصرف کنید که گیاهی باشد. ما به شما یکی از قویترین ملین ها و مسهل های گیاهی را معرفی میکنیم که برای مصرف نیاز به نسخه پزشک نداشته باشد ولی ملین و مسهل مورد تائید پزشکان باشد.

فلوس

مشخصات گیاه شناسی فلوس

فلوس یا خیار شنبر یا خرنوب هندی (نام علمی: Cassia fistula) درخت برگریز و بلندی است که جهت ساخت دارو، الوار چوبی و دیدن کاشته می شود. طول درخت آن حدود ۱۲ متر است. فلوس گل ملی کشور تایلند است.

در ایران فلوس را با نام های خرنوب هندی و خیار شنبر می شناسند. برگ های درخت فلوس به رنگ زرد و سبز تیره بوده و دانه اش به قطر 30 - 50 سانتیمتر است که درون پوسته ای شبیه به لوبیا قرار گرفته است. در داخل این دانه ها مایع چسبنده تیره رنگی وجود دارد که به آن عسل می گویند. طعم این مایع کمی شیرین بوده اما بوی چندان خوشایندی ندارد. برای استفاده از فلوس پوسته آن را کمی روی آتش گرم می نمایند تا عسل خارج گردد.

خواص مصرف فلوس برای یبوست نوزادان

فلوس گیاهی است که به طور گسترده در طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته است. فلوس دارای خواص بی شماری است و از آن در درمان بیماری های گوارشی، چشمی، درد مفاصل، مشکلات روده و کبد استفاده می شود. هم چنین در درمان عفونت های مختلف کاربرد دارد. گیاه فلوس در مناطق گرمسیری مانند هند، چین و آفریقا یافت می شود. این گیاه دارای گل های زرد و برگ های سبز تیره است. دانه های این گیاه در غلاف هایی مانند لوبیا قرار دارد.
در سال های اخیر دانه فلوس محبوبیت زیادی پیدا کرده است و برای حفظ سلامت چشم، اصلاح حرکات روده، تسکین درد، درمان سرماخوردگی و آنفولانزا، بهبود عملکرد کبد و حتی فلوس برای نوزادان نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در طب سنتی فلوس برای درمان دل درد و یبوست در نوزادان مورد استفاده قرار می گیرد. البته بهتر است پیش از استفاده از هر گونه دارو برای نوزاد (گیاهی یا شیمیایی) به پزشک کودک مشورت کنید. تا ایمنی، نحوه مصرف و دوز آن را مشخص کند.

فلوس دارای ترکیباتی است که تاثیری مشابه داروی آمودین دارد که موجب درمان یبوست می شود. نوشیدن روزانه دمنوش فلوس باعث رطوبت روده و تسهیل حرکت آن می شود. عصاره دانه های فلوس موجب روان شدن مدفوع می شود و درد ناشی از یبوست را کاهش می دهد.

مهم ترین خاصیت این گیاه که اغلب برای نوزاد کاربرد دارد، مسهل بودن آن است. طبق مطالعاتی که روی 30 کودک یک تا شش سال مبتلا به یبوست شدید در مرکز بهداشت و طب سنتی اردبیل در سال 94-93 انجام گرفت، تعیین شد که در درمان یبوست نوزادان، فلوس موثر است.

فلوس از نظر ترکبیات بسیار شبیه به داروی آمودین است و ترکیبات موجود در این فرآورده اثرات ملین دارد؛ از آن در درمان تنبلی روده استفاده می گردد در نتیجه یبوست را برطرف می نماید. اگر نوزادتان دچار یبوست شده است، نوشاندن روزانه مقداری دمنوش فلوس به او، موجب روان شدن مدفوع می گردد و درد ناشی از یبوست را کاهش می دهد.

بر طبق مطالعه نیمه تجربی در سال 93-94 بر روی 30 کودک یک تا شش سال مراجعه کننده به مرکز رشد گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی و مراکز طب سنتی اردبیل که دارای یبوست عملکردی بودند انجام شد. و پس از تشخیص، بیماران تحت درمان یبوست قرار گرفتند. در این مطالعه مسهل و ملین بودن گیاهان دارویی فلوس و ترنجبین بر اساس خصوصیاتی که در منابع طب سنتی از قبیل قانون ابن سینا، اسرار گیاهان دارویی و گیاهان دارویی معطر 1 و 2، برای آن مذکور شده مشخص گردیده است. با معلوم کردن مواد مؤثر فلوس و ترنجبین از جمله تانن، پکتین، لیسیتین و آنتراکینون و تعیین دوز مصرفی مناسب، و ترکیب و عصاره گیری این دو گیاه طبق متون سنتی انجام شده و بصورت خوراکی مورد مصرف 30 کودک 6-1 سال انجام گرفت. نتایج این مطالعه نشان داد که عصاره فلوس و ترنجبین بدلیل ترکیبات شیمیایی که دارند در بهبود 90% یبوست کودکان 6-1 سال مؤثر می باشد.

نوزاد

طریقه مصرف فلوس به عنوان ملین

  • برای مصرف خواص این ماده، باید غلاف آن را به طور مستقیم بر روی حرارت بگیرید تا بشکند و منتظر بیرون آمدن شیره آن باشید.
  • معمولاً این شیره چسبنده را به عنوان ماده ای ملین مورد استفاده قرار می دهند.
  • بعد کمی آب جوش همراه با یک قاشق مرباخوری روغن بادام شیرین یا گل سرخ روی پرده ها و شیره جدا شده بریزید و بعد لعاب دادن، صاف نموده و با خیال راحت استفاده کنید.
  • این ملین حتی برای کودکان مناسب و بدون عارضه است و به خوبی یبوست را رفع می کند.

سخن آخر

در طب سنتی فلوس برای نوزادان در درمان یبوست استفاده می شود. اما پژوهش ها نشان می دهد که در مصرف این گیاه باید جانب احتیاط را نگاه داشت. بهتر است در مصرف فلوس برای نوزادان جانب احتیاط را رعایت کنید. زیرا هنوز تحقیقات کاملی بر روی عوارض جانبی مصرف آن برای نوزادان انجام نشده است. برای بزرگسالان نیز با وجود مزایای زیاد فلوس، از مصرف دانه های فلوس برای مدت طولانی اجتناب کنید، زیرا دارای موادی است که باعث ملانوز روده می شود. همچنین زنان باردار نباید از این دانه ها استفاده کنند، زیرا ممکن است باعث بروز زایمان زودرس شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! (3 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد بازیکنی که 4 سال بعد از مرگ مادرش متولد شد! هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان
دیگران می‌خوانند   
(عکس) باغ‌نشینی بهاره رهنما در اردیبهشت اصفهان (عکس) این بازیگر زن مشهور خواهرزاده «اخوان ثالث» است؛ پرستو گلستانی در 43 سالگی (عکس) دورهمی «خانم فدوی» سریال پایتخت با بازیگران زن مشهور فال انبیاء روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403 بهادر زمانی بازیگر نقش همایون در سریال قطب شمال در کنار همسرش (ویدئو) نحوه پرورش درخت انگور با کمک دانه انگور در آب فال شمع روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403 خواستگاری علی مصفا از لیلا حاتمی چه شکلی بود؟ + تصاویر همسر بروسلی بعد از مرگ استاد با کی ازدواج کرد؟ +عکس گریم الناز ملک در زخم کاری 3؟! +عکس تأثیر باورنکردنی خَرها در تغییر مسیر بشریت حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم فال قهوه با نشان روز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403+فیلم اقدام تحسین برانگیز یک بستنی فروش رشتی بامعرفت و مهربون برای کودکان/ دست مریزاد+عکس خوانندگی شاد و هوش پران یک طوطی سخنگو برای دلبری از صاحبش جهانی شد+ویدیو اشک ها و ناله های احساسی لیلا حاتمی در سوگ مادرش/ این سکانس ارزش صدبار دیدن رو داره+ویدیو اجرای شاهکار و باشکوه علی طولابی با آهنگ شجریان مقابل چشم احسان علیخانی/ با صدای بهشتیش کولاک کرد+ویدیو دکوراسیون زیبا و شیک 3 آشپزخانه ایرانی/هنرمندان عاشق این چیدمان می‌شوند+عکس مجری‌گری نوستالژیک تازه داماد سینمای ایران و طنز جالب حسن ریوندی در برنامه‌اش+ویدیو چهره معصوم و دلنشین مادر قهرمان پرور خواهران منصوریان/ خدا حفظش کنه+عکس تفریح لاکچری مرجان سریال نون خ در سواحل دبی+ عکس شباهت بی حد و اندازه ترلان پروانه به مادر جوان و کم سن و سالش+عکس عکس عاشقانه شاهرخ استخری، سعید فاصله ها و همسرش در یک کافه شیک بلژیکی/ همیشه به شادی و گردش اسامی خاص فرزندان بازیگران معروف و معانی آنها دور دور هادی چوپان با موتور سنگین در شهر+ فیلم رونمایی نهال از کلاه صورتی که از رهبر انقلاب هدیه گرفت+ویدیو نوه های ناز و زیبای زری خوشکام از دخترش لیلا حاتمی، بانوی اصیل و باکلاس سینمای ایران+عکس فال ابجد روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403 رونالدو و جورجینا در ساحل دریای‌سرخ+ عکس تغییرچهره زمین تا آسمون برادر ناتنی جومونگ بعد 18 سال در جشن تولد دخترش+عکس اقدام تحسین برانگیز شهرداری شیراز در زیباسازی شهر با درختان خشکیده/ هنر یعنی این! +عکس آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع عکس دیده نشده از بازیگر فیلم مست عشق با روسری/ هانده ارچل مسلمان شد؟ سحر قریشی هم به سندرم محمدرضا گلزار مبتلا شد!+فیلم نگاهی به باغ تالار عروسی خاص و هوش پران شیدا خلیق تازه عروس سینمای ایران جذابیت خاص پیراهن دنباله دار آیشواریا، بازیگر محبوب هندی در جشنواره کن/ چه گرد و خاکی هم به پا کرده😍 نگاهی به اولین روز مادر شدن زری خوشکام و خوشحالیش از به دنیا آمدن لیلا حاتمی+عکس/ روحش شاد لباس عروس خاص و دنباله دار شیدا خلیق و دسته گل ساده ولی با کلاسش / به به چه عروسی
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403
فال روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403+فیلم
همسر بروسلی بعد از مرگ استاد با کی ازدواج کرد؟ +عکس
فال ابجد روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403
آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع
اطلاعیه جدید زندان اصفهان درباره توماج صالحی
زری خوشکام، مادر لیلا حاتمی درگذشت + عکس و جزئیات مراسم خاکسپاری
سرنوشت خانم دکتر تبریزی که دستور قتل شوهرش را داد
ماجرای بازگشت از تبریز در برف برای رسیدن به نوروز
آرزوی دست‌نیافتنی هوتن شکیبا، کاراکتر حبیب در لیسانسه ها درباره بازی در یک نقش!
پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان
سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا: رهبری مخالف حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات بودند، اما برخی جریانات اصولگرا بر این خواسته اصرار کردند
فال انبیاء روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403