فواید آب گوجه‌فرنگی را جدی بگیریم

  یکشنبه، 28 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
فواید آب گوجه‌فرنگی را جدی بگیریم
ساعد نیوز : نوشیدن روزی یک لیوان آب گوجه‌فرنگی نه تنها خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی، سرطان و حتی پوکی استخوان را بطور قابل توجهی کاهش می‌دهد بلکه موجب کاهش محیط دور کمر نیز می‌شود.

به گزارش سایت خبری ساعتد نیوز به نقل از ایرنا زندگی، نتایج این مطالعه که در تایوان انجام شده است، نشان می دهد که آب گوجه فرنگی یک ماده غذایی چربی سوز است و با نوشیدن روزی یک لیوان از آن می توانیم محیط دور کمر خود را کاهش دهیم. این مطالعه که تنها بر روی زنان انجام شده است نشان می دهد که نوشیدن روزی یک لیوان آب گوجه فرنگی تاثیر مستقیمی بر کاهش محیط دور کمر، کلسترول و نشانگر های التهاب دارد.

داده های این مطالعه که بر روی ۳۰ زن انجام شد، نشان داد که نوشیدن روزی ۲۸۰ میلی لیتر آب گوجه فرنگی بعد از دو ماه با کاهش متوسط ۱.۶ سانتی متری محیط دور کمر و کاهش قابل توجه چربی و وزن بدن آن ها همراه بود. در این مطالعه مشخص شد که یک لیوان ۲۸۰ میلی لیتری آب گوجه فرنگی حاوی ۳۲.۵ میلی گرم «لیکوپن» است. لیکوپن یک ماده مغذی گیاهی است که در سبزی ها و میوه های قرمز مانند گوجه فرنگی، وجود دارد. این ماده به عنوان عامل رنگ قرمز در این میوه ها و سبزیجات شناخته می شود.

مصرف مواد غذایی حاوی لیکوپن می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی، کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات، سرطان دهه رحم، سرطان روده و افزایش کیفیت اسپرم و باروری کمک کند. نکته مهم این است که بدن انسان توانایی تولید لیکوپن ندارد، بنابراین باید آن را از منابع غذایی تامین کند.

تصویر

آب گوجه فرنگی مملو از لیکوپن و آنتی اکسیدان است

آب گوجه فرنگی حاوی مواد مغذی گیاهی شامل لیکوپن، بتاکاروتن، ویتامین E و ... است. مصرف منظم آب گوجه فرنگی علاوه بر کاهش التهاب، به کاهش فشار خون کمک می کند و حتی ممکن است عملکرد سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت کند.

مجموعه ای از مطالعات از نقش لیکوپن در سلامت قلب و در کاهش خطر ابتلا به بیماری های متابولیک و نیز برخی سرطان ها حمایت می کنند. در گوجه فرنگی رسیده، تقریبا تمام آمینو اسید های اصلی به استثنای تریپتوفان وجود دارد. قند موجود در گوجه فرنگی رسیده، گلوکز فروکتوز و ساکاروز است که البته میزان آن اندک است. رنگدانه اصلی گوجه فرنگی لیکوپن بوده که سبب رنگ قرمز آن می شود.

پوست گوجه فرنگی حاوی مقادیر فراوانی از کاروتینوئید ها بوده که به وسیله سلول های روده انسان جذب می شود؛ بنابراین اغلب توصیه می شود که گوجه فرنگی را همراه با پوست میل کنید. کاروتنوئید ها مواد مغذی هستند که در میوه ها و سبزیجات دارای رنگ نارنجی موجود هستند.

همچنین گوجه فرنگی به علت دارا بودن مواد مغذی زیاد و کالری پایین، یکی از پایه های اصلی رژیم های غذایی است.

تصویر

تقویت استخوان ها و پیشگیری از پوکی استخوان

نتایج یک مطالعه دیگر که در کانادا انجام شده است نشان می دهد که نوشیدن ۲ لیوان آب گوجه فرنگی در روز، استخوان ها را تقویت کرده و از پوکی استخوان پیشگیری می کند.

محققان در این مطالعه که در دانشگاه تورنتو در کانادا انجام شد، ۶۰ زن یائسه ۵۰ تا ۶۰ ساله را انتخاب کردند و از آن ها خواستند که مدت یک ماه گوجه فرنگی و فرآورده های آن را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنند. پس از گذشت یک ماه، آزمایشات بیوشیمیایی نشان دادند که حذف گوجه فرنگی از رژیم غذایی موجب افزایش ماده ای به نام «n- تلوپپتید» در خون می شود. این ترکیب، شاخص سلامت استخوان است و زمانی سطح آن در خون و یا ادرار بالا می رود که تحلیل بافت استخوانی وجود داشته باشد.

در بخش دیگر این مطالعه مشخص شد که مصرف مداوم گوجه فرنگی موجب کاهش n- تلوپپتید در خون و درنتیجه کاهش خطر تحلیل استخوانی و پیشگیری از پوکی استخوان می شود. محققان اثر گوجه فرنگی بر بافت استخوانی را به رنگدانه قرمز رنگ آن یعنی لیکوپن نسبت می دهند.


1 دیدگاه
  دیدگاه ها
حسن احتشام
4 سال پیش

مفید و سازنده و بسیار کاربردی،ولیدرحال حاضر اکثریت کشاورزان یا بعبارتی تولیدکنندگان، برای تولید و استفاده بیشتر از طرق مختلف کشت گلخانه ای و استفاده از تقویت کننده های شیمیایی استفاده می‌کنند.امیدوارم باز هم خواص خود را داشته باشد ‌
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (643 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (49 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (29 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان