فواید و خواص زغال اخته

  شنبه، 16 مرداد 1400   زمان مطالعه 21 دقیقه
فواید و خواص زغال اخته
زغال اخته خواص فراوانی برای سلامتی دارد. از خواص زغال اخته می‌توان به بهبود سلامت قلب، درمان عفونت دستگاه گوارش، درمان عفونت ادراری، کمک به کاهش وزن، کنترل قند خون، درمان کبد چرب و پیشگیری از پیری زودرس اشاره کرد.

خواص زغال اخته

میوه های خانواده گیلاس و زغال اخته حاوی مقادیر بالای آنتوسیانین هستند.حدود هفده ترکیب ضد اکسیدان از خانواده گیلاس استخراج شده است که ویتامین E و C و ملاتونین نیز جزء آنها هستند. زغال اخته ها تیره ای از گیاهان دو لپه ای پیوسته گلبرگ که دارای ساقه های چوبی و برگ های منفرد و دایمی هستند. گیاه زغال اخته به صورت درخت یا درختچه در کنار جریان آب و یا در بیشه ها می روید و از گروه گیاهان گل دار گلبرگ جدا محسوب می شود و در زبان انگلیسی به آن Cornelian Cherry گویند. گل های زغال اخته، زرد رنگ و خوشه ای می باشد و شهد فراوانی برای زنبورهای عسل دارد.برگ های سبز پررنگ و براق و نوک تیزی دارد. میوه آن به شکل بیضی و حدوداً به اندازه آلبالوی درشت است و طعم ترش و شیرینی دارد. رنگ میوه آن قرمز بسیار خوش رنگ می باشد. درختچه زغال اخته حدود 300 سال عمر می کند و در حدود 25 سالگی تا 8 متر می رسد. این درخت به طور کلی ارتفاعی حدود 8-4 متر دارد. چوب آن بسیار محکم است و در صنعت نیز کاربرد دارد. زغال اخته در منطقه وسیعی از اروپا، آسیا به خصوص ایران، ارمنستان و قفقاز می روید. محل رویش این گیاه در ایران، در جنگل های ارسباران، کوه های البرز، منطقه الموت، کوهین قزوین و در جنگل های بین مازندران و گیلان می باشد. منطقه قزوین و رودبار به ویِژه در حاشیه البرز، بیشترین تولید کننده و صادر کنندگان زغال اخته کشور محسوب می شوند. میوه زغال اخته در اواخر تابستان آماده چیدن است.

زغال اخته

خواص آنتی اکسیدان زغال اخته

اگر می خواهید فعال رادیکال های آزاد در بدنتان را کاهش دهید، دست به کار شوید و از خواص زغال اخته استفاده کنید. زغال اخته دارای مقدار زیادی تانن، اسیدهای الی، انتوسیانین ها و همچنین ترکیباتی از خانواده فلاون ها، ایزوفلاون ها، کارتوئید ها و انتی اکسیدان های موسوم به ملاتونین در خود دارد. این ترکیبات که شاید اسم آن ها را به صورت فراورده های دارویی بیشتر شنیده باشید، همگی دست به دست خواهند داد تا بدن شما در برابر خطرناک ترین عوامل بیماری زا به نام رادیکال های آزاد مراقبت کنند. انتی اکسیدان ها نه تنها مقاومت بدن در برابر بیماری های واگیردار، بلکه در برابر بیماری های غیر واگیر اما شایع افزایش می دهد. به این ترتیب مصرف زغال اخته سیستم ایمنی شما را برای مبارزه با عوامل بروز دهنده مشکلات سلولی از جمله سرطان یاری می کند. همچنین رادیکال های آزادی که با استفاده از عوامل محیطی وارد بدن شما می شوند را انتی اکسیدان ها از بدن دفع می کنند. متأسفانه بدن قادر نیست آتنی اکسیدان تولید کند و شما باید آن ها را مصرف کنید. از جمله مشکلاتی که شما با تجمع رادیکال های آزاد به آن دچار خواهید شد، بیماری های قلبی، تصلب شریان، آب مروارید چشم و آرتریت است. انتی اکسیدان ها با وارد شدن به واکنش های رادیکال آزاد و سلول های بدن، خود را فدای دفاع از سلول های بدن شما می کنند. باید سپاس گزار آنتی اکسیدان ها و خواص زغال اخته باشیم چرا که از بیماری های خطرناک به سادگی می توانیم دور شویم.

دفع باکتری ها

می توانید از زغال اخته به عنوان دافع انواع باکتری های بدن استفاده کنید. بر اساس مطالعات انجام شده روی خواص زغال اخته مشاهده شده است که مصرف کرد زغال اخته، بدن شما را در برابر حملات باکتری های گرم منفی همانند ای کولی محافظت می کند. ای کولی یکی از اصلی ترین باکتری های بیماری زا در بدن است که شما نیاز به مراقبت در برابر آن دارید. از اندام های حساس مقابل ای کولی می توان به مثانه و مجاری ادراری اشاره کرد. در صورتی که دوست دارید سالم زندگی کنید، از همین امروز مصرف زغال اخته را شروع کنید. علاوه بر خواص ضد میکروبی زغال اخته، خواص ضد ویروسی و همچنین التهابی نیز از خواص زغال اخته است. در فصل زمستان به جای خوردن غذاهای فراوری شده به شکل میان وعده از زغال اخته استفاده کنید تا آنتی اکسیدان های آن به سیستم ایمنی برای افزایش مقاومت شما در برابر ویروس ها کمک کند. توصیه شده است که زغال اخته را برای رسیدن به خواص آنتی اکسیدانی به صورت خام مصرف کنید. به این صورت مزایای بیشتری نسبت به شکل کمپوت شده و آبمیوه به دست خواهید آورد.

پیشگیری از سرطان با خواص زغال اخته

اهمیت خواص زغال اخته برای مبارزه با فعالیت رادیکال های آزاد به اندازه ای است که مقابله آن با سرطان را به صورت جداگانه باید مرور کنیم. مواد مغذی که به شکل آنتی اکسیدان در زغال اخته وجود دارد رشد سلول های سرطانی ریه، کولون و همچنین تکثیر سلول های سرطان خون را کاهش می دهد. البته نباید تصور داشته باشید که با مصرف کردن خواص زغال اخته بدن شما سپر بی نهایت مقاوم در برابر سرطان خواهد داشت. زغال اخته نیز به مانند همه مواد غذایی دارای آنتی اکسیدان تنها می تواند به مقدار اندکی از مضرات سبک زندگی نامناسب شما را دفع کند. با این وجود آنتی اکسیدان های زغال اخته کمک زیادی به جلوگیری از سرطان پروستات، پوست و همچنین شش خواهد کرد.

دفع سنگ کلیه

درد شدید در ناحیه کلیه ها نشان از وجود سنگ کلیه دارد. اما آیا این سنگ کلیه به خودی خود می تواند از بدن شما خارج شود یا نیاز است که تلاش کنید تا آن را از بدن خارج کنید؟ مواد غذایی وجود دارد که باعث می شود سنگ کلیه از بدن شما سریع تر دفع شود. از جمله خواص زغال اخته این است که باعث تولید مقدار مفیدی اسید در ادرار می شود. اسیدی شدن بدن سنگ های قلیایی و عوامل به وجود آورنده سنگ کلیه را از بدن دفع می کند. بنابراین ساده است که شما برای دفع کردن سنگ کلیه از زغال اخته و ترکیبات غذایی مربوط به آن مخصوصاً آب میوه استفاده کنید. در صورتی که در آزمایش های سنگ کلیه شما نشانه هایی از کلسیمی بودن سنگ کلیه وجود دارد با مشورت کردن پزشک دست به کار شوید و از خواص زغال اخته استفاده کنید. خوشبختانه خواص زغال اخته برای دفع سنگ های کلسیمی بیشتر از سنگ های قلیایی دیگر است. نکته ای که در مورد سنگ کلیه وجود دارد، اگزالاتی بودن آن است. در صورتی که پزشک تشخیص داده است که سنگ شما از نوع اگزالاتی است، مصرف کردن زغال اخته را متوقف کنید. این دسته از سنگ های کلیه نه تنها با خواص زغال اخته بهبود پیدا نمی کنند بلکه شدیدتر هم می شوند. از این رو خودسرانه خواص زغال اخته برای دفع سنگ کلیه را شروع نکنید و قبل از هر کاری از جنس سنگ کلیه خود مطمئن شوید.

سلامت دندان با خواص زغال اخته

مطالعات زیادی در مورد خواص زغال اخته بر روی دهان و دندان انجام شده است که در یکی از آن ها، ترکیبی با زغال اخته استفاده شد که مانع چسبیدن باکتری ها به دندان و تشکیل پلاک دور دندان می شود. پلاک در دندان ها مؤثرترین و حادترین عامل به وجود آورنده پوسیدگی دندان است. از این رو شما می توانید خواص زغال اخته را به صورت ترکیب شده در خمیر دندان استفاده کنید. گفته می شود که خوردن محصولات دارای زغال اخته برای سلامتی دندان به هیچ عنوان مفید نیست. از آنجایی که زغال اخته طعم ترش مزه ای دارد، برای خوشمزه تر کردن آن از شیرین کننده های مصنوعی زیادی استفاده می شود که باقی ماندن آن ها روی دندان منجر به پوسیدگی می شود. برای کودکان خود بیاموزید که زغال اخته را به شکل طبیعی و بدون اضافه کردن مواد شیرین کننده مصرف کنند. به این ترتیب نگران دندان آن ها نخواهید بود.

خواص زغال اخته برای دیابت

افرادی که دیابت دارند، همیشه نگران افزایش یافتن سطح گلوکز خون هستند. از این رو مصرف کردن غذاهای دارای گلوکز را کاهش می دهند. از دیگر فاکتورهایی که افراد مبتلا به دیابت مراقب آن هستند شاخص گلایسمی است. در صورتی که ماده غذایی شاخص گلایسمی بالایی داشته باشد، میزان جذب گلوکز مواد غذایی همراه آن کاهش پیدا می کند و افراد دیابتی می توانند از آن مصرف کنند. بر اساس ارزیابی های انجام شده روی خواص زغال اخته مشخص شد که این میوه دارای مقدار اندکی کالری به همراه شاخص گلایسمی بالا است. به این ترتیب در صورتی که پزشک شما موافق باشد می توانید از خواص زغال اخته به همراه داروهای دیابتی خود استفاده کنید. استفاده کردن از جوشانده برگ زغال اخته شیوه دیگری است که شما را از مشکل دیابت می تواند دورتر کند. ترکیب کردن برگ زغال اخته به همراه گل توت فرنگی ترکیب توصیه شده برای دم نوش است. البته باز هم تأکید بر این داریم که بدون مشورت گرفتن از پزشک درمان با زغال اخته را شروع نکنید.

تنظیم ساعت بدن

بدن شما ساعت زیستی دارد که بر اساس آن انواع فرایندهای بدن همانند خواب و بیداری انجام می شود. در صورتی که بدن و ساعت زیستی آن دچار تداخل شود، روند خواب و بیداری و هورمون ها دچار اختلال می شوند. برای بازگرداندن ساعت زیستی بدن، خواص زغال اخته ممتاز است. هورمون ملاتونین از جمله مهم ترین عوامل دخیل در بهبود ساعت خواب و روند زیستی بدن است که مقدار زیادی از آن در زغال اخته وجود دارد. البته زمانی که بی خوابی و مشکلات ساعت خواب شما شدید باشد، استفاده کردن از زغال اخته روی ا تأثیر چندانی نخواهد داشت. از سوی دیگر به جز ملاتونی، زغال اخته ترکیبات شیمیایی دارد که روابط عصبی در مغز را بهبود و به بازگشت ساعت زیستی بدن کمک می کند.

کاهش اسهال و ورم معده

پوست زغال اخته بر اساس بررسی و مطالعات دانشگاهی موجب رفع اسهال می شود. علاوه بر پوست، میوه زغال اخته نیز تأثیر مثبتی بر روی کاهش یافتن مشکلات روده دارد. از این رو اگر احساس می کنید که دچار اسهال شدید، از اولین مغازه ای که زغال اخته دارید، مقدار کافی زغال اخته تهیه کنید. برای درمان کردن اسهال با استفاده از زغال اخته یک قاشق سوپ خوری را به همراه یک فنجان آب سرد ترکیب کنید و به مدت ۵ دقیقه آن ها را بجوشانید. اکنون به مدت ۱۵ دقیقه اجازه دهید تا دم بکشد. اکنون برای درمان روزانه دو تا شش لیوان از این ترکیب استفاده کنید. در صورتی که با مصرف کرد جوشانده زغال اخته شدت اسهال افزایش پیدا کرد، مصرف آن را متوقف کنید و سریعاً به پزشک مراجعه کنید. در برخی موارد زغال اخته باعث تشدید اسهال می شود. به این ترتیب از زغال اخته برای درمان اسهال و خلاص شدن بااحتیاط استفاده کنید.

درمان مالاریا با زغال اخته

به شکل آزمایشگاهی بررسی هایی روی خواص زغال اخته انجام شده است که در آن مشخص شد، جوشانده پوست زغال اخته می تواند به کاهش یافتن اثر نیش پشه مالاریا روی پوست کمک کند. با وجود اینکه تعداد نیش های پشه مالاریا در ایران اندک است اما با جوشاندن ۶۰ گرم از پوست درخت زغال اخته به همراه یک لیتر آب، اثر تب را می توانید خنثی کنید. جوشانده به دست آمده در مصرف روزانه به شکل یک یا دو بار به همراه مواد شیرین کننده کمک بزرگی برای رسیدن به سلامتی می کند. هر چند توصیه شده است قبل از هر کاری به پزشک برای درمان مالاریا معالجه کنید و در مقام بعدی به فکر درمان خانگی مالاریا باشید.

خواص زغال اخته برای درمان عفونت ادراری

همان طور که در گذشته اشاره کردیم زغال اخته خواص مناسبی برای دفع باکتری ها دارد. از جمله باکتری هایی که ترکیبات مؤثر زغال اخته می تواند علیه آن ها مبارزه کند، باکتری های فعال در سیستم ادرار و کلیه است. به این ترتیب مصرف کردن زغال اخته باعث خواهد شد تا مشکلات عفونتی در سیستم ادرار و کلیه شما کاهش پیدا کند. باکتری ایشرشیا کولی که عامل بروز ۸۵ درصد از مشکلات عفونی دستگاه کلیه و ادراری است با مصرف کردن زغال اخته سرکوب می شود. بیشتر از آقایان باید خانم ها در این مورد آگاه باشند. اسید بنزوئیک ترکیب موجود در زغال اخته است که در این میان نقش مؤثر را ایفا می کند. هنوز ترکیبات ناشناخته زیادی در زغال اخته وجود دارد که از جمله آن ها یک ترکیب پلیمری پیچیده و سرکوب کننده میکروب های سیستم ادراری است. این ترکیب با ایشرشیا واکنش داده و از رشد، تکثیر و حرکت آن به سمت دیگر اندام ها جلوگیری می کند. با این وجود هنوز توصیه نشده است که آنتی بیوتیک ها در درمان مشکلات کلیوی و ادراری را فراموش کنید. استفاده کردن از روش های درمانی تجویز شده طول مدت درمان شما را کاهش می دهد. البته ممکن است عوارض جانبی هم دنبال داشته باشند.

زغال اخته و کاهش التهاب زخم

زخم های ملتهب و خون ریزی های شدید با استفاده از مصرف کردن زغال اخته فروکش می کنند. بر اساس مطالعات انجام شده توسط دانشمندان کنونی و گذشته، زغال اخته برای شستشوی زخم های جلدی توصیه شده است. ترکیب اسیدی موجود در زغال اخته عاملی است که به کاهش یافتن عوامل فعالیت میکروبی و ویروسی کمک می کند. به این ترتیب در صورتی که در جنگل مملوء از زغال اخته زخمی شدید، کافی است برای ضدعفونی کردن مقداری زغال اخته زا آب بگیرید و روی زخم بکشید.

خواص زغال اخته در گرمازدگی

از دیگر فواید زغال اخته این است که شما را در برابر گرمازدگی محافظت می کند. استفاده کردن از نوشیدنی های دارای زغال اخته را در فصل های گرم همانند تابستان شدت بدهید چرا که باعث حفظ آب در سلول ها و همچنین افزایش یافتن مقاومت بدن در برابر کاهش یون ها می شود.

کاهش دفعات شب ادراری نوزادان

خواص زغال اخته به شکل آماری در مورد نوزادان نشان از بهبود تعداد دفعات شب ادراری نوزادان با مصرف کردن زغال اخته دارد. البته اگر می خواهید از خواص زغال اخته برای کاهش تعداد دفعات شب ادراری استفاده کنید از پزشک کودکتان بپرسید. دستورالعمل استفاده عمومی از زغال اخته برای کاهش شب ادراری ترکیب کردن ۳۰ گرم از برگ زغال اخته به همراه یک لیتر آب است. این نوشیدنی را بجوشانید تا یک سوم آن بخار شود. اکنون ترکیب به دست آمده را صاف کنید و مقداری شکر به آن اضافه نمایید. قبل از به خواب رفتن کودک، یک فنجان به او از این نوشیدنی بدهید. توصیه ما به شما استفاده از پزشک برای درمان شب ادراری است. در صورتی که با مصرف کردن ترکیبات زغال اخته مقدار شب ادراری کودک افزایش پیدا کرد، درمان را متوقف و به پزشک مراجعه کنید.

کاهش وزن با زغال اخته

هر چه تلخ باشد به کاهش وزن کمک می کند. بر اساس همین واقعیت است که خواص زغال اخته به لاغر شدن کمک می کند. اما به چه دلیل؟ زغال اخته از دو طریق به لاغر شدن منجر می شود. یک تنظیم کردن مقدار انسولین بدن برای جذب کالری در بدن و دیگری دفع مواد زائد از بدن است. در صورتی که بدن شما مقدار کافی انسولین داشته باشد، جذب مواد قندی هنگام مصرف کردن آن افزایش پیدا می کند و بدن شما مقدار کمتری کالری ذخیره شده خواهد داشت. کاهش یافتن سموم در اندام های مختلف به افزایش متابولیسم بدن به منظور مصرف چربی بیشتر کمک می کند. مطالعه مهم و بزرگی در مورد خواص زغال اخته روی لاغری انجام شده است که مشاهده شد، وجود پلی فنول ها در زغال اخته تأثیر مستقیم روی لاغری دارد. هر چند این مطالعه روی موش های آزمایشگاهی انجام شده است اما شبیه سازی فرایند عملکرد آن در بدن انسان نیز، همان نتیجه را حاصل کرد.

کاهش فشار خون

چه کسی در این زندگی فشار خون ندارد؟ همه ما مبتلا به فشار خون هستیم. فشار خون بیماری خاموشی است که به یک باره می تواند همه ما را دیگر و زمین گیر کند. افزایش فشار خون با کاهش یافتن سطح عروق در بدن شروع می شود. کاهش یافتن سطح عروق نیز دلایل عمومی همانند رسوب کردن چربی در عروق دارد. آزمایش ها و نتایج آزمون های انجام شده روی موش های آزمایشگاهی نشان داده است که مصرف کردن زغال اخته شدت انقباض های عروق بدن برای گذر کردن خون را افزایش می دهد. به این ترتیب فشار وارد شده به قلب کاهش پیدا می کند. کاهش یافتن این فشار، بروز بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد. همچنین با به تعادل رسیدن فشار مشکلات بزرگی مانند چاقی نیز دست از سر شما خواهد کشید.

افزایش سلامت قلب با زغال اخته

در مورد خواص زغال اخته برای عروق صحبت کردیم و در آن اشاره ای به افزایش سلامتی قلب کردیم. مورد دیگری برای افزایش سلامتی قلب با مصرف کردن زغال اخته وجود دارد. زغال اخته مقدار زیادی آنتی اکسیدان در خود دارد که وارد شدن این آنتی اکسیدان ها به بدن نشان از کاهش فعالیت عوامل بیماری زا در قلب داشته است. از سوی دیگر مصرف کردن زغال اخته چربی های شکمی، کلسترول و همچنین دیابت که هر سه عامل مهمی در بروز مشکلات قلبی عروقی است را کاهش می دهد. همچنین مشاهدات علمی وجود دارد که کاهش یافتن درصد حملات و مشکلات قلبی بیشتر زنان در مقابل مردان با مصرف کردن زغال اخته وجود دارد.

خواص زغال اخته در بارداری

مصرف کردن هر ماده مغذی در دوران بارداری نیاز به مجوزهای پزشک مربوط دارد. در مورد خواص عمومی زغال اخته طی دوران بارداری می توان افزود که این میوه قادر است یبوست ناشی از کاهش آب بدن مادر را کاهش دهد. همچنین اگر مادران باردار دوست دارند که وزن خود را بعد و هنگام بارداری کنترل کنند، مصرف کردن زغال اخته کمک زیادی به آن ها خواهد کرد. از دیگر فواید و خواص زغال اخته می توان به جلوگیری از زردی نوزاد بعد تولد اشاره کرد. هر چند این ویژگی ها مناسب هستند اما مصرف کردن زیاد زغال اخته به هیچ عنوان توصیه نشده است.

خواص زغال اخته در شیردهی

بعد از بارداری، شیردهی نقش مهمی در رشد نوزاد دارد. زغال اخته مقدار زیادی انتی اکسیدان دارد که با مصرف مادر مقدار کافی از آن وارد بدن نوزاد می شود. در صورتی که با مصرف کردن زغال اخته توسط مادر، نوزاد نشانه هایی از آلرژی نشان داد، مصرف کردن زغال اخته را متوقف کنید و به پزشک مراجعه کنید.

نحوه مصرف زغال اخته

شیوه های مصرف زغال اخته، بسته به علایق و سلیقه های مختلف متفاوت است. همه چیز به ترجیح و صلاحدید خود شما بستگی دارد. در ایران با زغال اخته چیزی شبیه به آلبالوی خشک درست می کنند و آن را در رب های مختلف می خوابانند. این فراورده طرفداران زیادی هم دارد.

به طور کلی، شیوه های مصرف زغال اخته عبارت اند از:

  • بعضی میوهٔ آن را دوست دارند و آن را همین طور که هست می خورند؛
  • برخی با زغال اخته مربا درست می کنند؛
  • گاهی هستهٔ زغال اخته را جدا می کنند و بعد آن را با پرتقال و شکر می پزند؛ از سسی که درست می شود، می توان برای ریختن روی بستنی یا خوراکی های دیگر استفاده کرد؛
  • عده ای هم زغال اخته را مثل آلبالو، خشک و بعد استفاده می کنند؛
  • در بعضی از کشورها مانند آذربایجان، ارمنستان و آلبانی از زغال اخته برای تهیهٔ انواع نوشیدنی استفاده می شود؛
  • ساکنان بعضی از نقاط ایران و ترکیه زغال اخته را به همراه نمک در میان وعده می خورند؛ همین طور از آن برای تهیهٔ نوشیدنی های خنک استفاده می کنند.

میزان مصرف زغال اخته

بر اساس توصیه های انجام شده مصرف کردن نصف لیوان از زغال اخته در روزهای عادی می تواند مفید باشد. زغال اخته را به شکل تنها یا همراه با دیگر مواد غذایی میل کنید تا سلامتی کافی داشته باشید.

خرید زغال اخته

اگر دوست دارید خواص زغال اخته را به صورت کامل دریافت کنید باید در خرید کردن آن هم دقت کنید. زغال اخته سالم عاری از هر گونه شکاف، فساد و همچنین رنگ قرمز روشن است. سعی کنید زغال اخته هایی که قرمز تیره هستند را خریداری کنید.

هشدار و مضرات زغال اخته

از زغال اخته به هنگام بروز تهوع و استفراغ استفاده نکنید. همچنین استفاده کردن از زغال اخته به شکل نرسیده به دلیل داشتن مقدار اسید زیاد، توصیه نمی شود. در صورتی که شما سنگ اگزالاتی دارید، مصرف کردم زغال اخته را متوقف کنید. همچنین زغال اخته دارای خاصیت رقیق کنندگی خون است که افراد با خون رقیق و دیگرانی که عمل های جراحی خواهند داشت، باید از آن مصرف کنند.

روش نگهداری زغال اخته

اگر زغال اختهٔ تازه را در کیسهٔ پلاستیکیِ سربسته و در یخچال نگهداری کنیم، تا چند روزی تازه و قابل استفاده خواهد ماند. اگر می خواهید مدت بیشتری سالم بماند، یا باید آن را فریز کنید یا خشکش کنید.

ترکیبات و ارزش غذایی زغال اخته

میوه نرسیده آن به علت داشتن اسید زیاد، بسیار ترش است، ولی میوه رسیده آن به رنگ قرمز روشن و خوش مزه و شیرین است. این میوه در تابستان، عرضه و معمولاً به صورت تازه مصرف می شود، ولی به صورت خشک، مربا، کنسرو، ترشی، آب میوه، سس، نکتار، ژله، مارمالاد، سرکه، لواشک و قرص های آنتی اکسیدان نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این میوه حاوی مقادیر زیادی آهن، کلسیم، اسید فولیک، ویتامین های E ,B1 ,B2 ,C و فلاوونوئیدها است. آنتوسیانین موجود در زغال اخته رنگدانه ای از گروه فلاونوئیدها می باشد که عامل رنگ قرمز در گوجه فرنگی و دیگر میوه ها است. میوه های خانواده گیلاس (cherry) و زغال اخته (cornelian Cherry) حاوی مقادیر بالای آنتوسیانین هستند. حدود هفده ترکیب ضد اکسیدان از خانواده گیلاس استخراج شده است که ویتامین E و C و ملاتونین نیز جزء آنها هستند. قرص های آنتی اکسیدان در برخی کشورهای اروپایی به نام قرص های یکی در روز (one a day) معروف هستند و بدون تجویز پزشک نیز خریدشان برای عموم آزاد است.

چگونه آب زغال اخته بگیریم ؟

برای گرفتن آب زغال اخته و جدا کردن هسته زغال اخته، آن را 5 دقیقه در آب سرد خیس کنید سپس با چند لیوان آب داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید، به مدت 30 دقیقه روی حرارت ملایم بجوشانید سپس از روی حرارت بردارید و کمی که خنک شد زغال اخته ها را با گوشتکوب بکوبید تا هسته ها به راحتی خارج شود. سپس از صافی رد کنید. و اجازه دهید تا خنک شود؛ آب زغال اخته طبیعی شما آماده است!

چگونه زغال اخته را خشک کنیم ؟

ابتدا زغال اخته ها را بشویید و بگذارید خشک شوند و بعد داخل سینی پارچه ای پهن کنید و زغال اخته ها را روی آن پهن کنید و داخل آفتاب بگذارید و شب ها به داخل منزل بیاورید و روز دوباره آن ها را داخل آفتاب قرار بدهید این کار را حدود 3 روز تکرار کنید البته بستگی به میزان گرما و محیط و میزان خشک شدن زغال اخته ها و ... دارد که کاملا متفاوت است.

چرا زغال اخته در ایران ناشناخته است؟

این میوه و فواید زیاد آن در ایران ناشناخته مانده است، بدین دلیل که؛

۱- این میوه به صورت بسته بندی غیربهداشتی، فله ای و عمدتاً توسط دست فروشان دوره گرد عرضه می گردد.

۲- متخصصان صنایع غذایی در مورد صنایع تبدیلی این میوه مثل خشک کردن، مربا، شربت، ژله، مارمالاد و ... تحقیقات انجام نداده اند.

۳- متخصصان علم تغذیه در مورد تأثیر زغال اخته بر سلامتی بدن تحقیقات زیادی انجام نداده اند.

۴- متخصصان داروساز در مورد تولید دارو های ضد اکسیدان و ضدالتهابی و ... این میوه بررسی های لازم را به عمل نیاورده اند.

نتیجه گیری

زغال اخته خواص فراوانی برای سلامتی دارد. از خواص زغال اخته می توان به بهبود سلامت قلب، درمان عفونت دستگاه گوارش، درمان عفونت ادراری، کمک به کاهش وزن، کنترل قند خون، درمان کبد چرب و پیشگیری از پیری زودرس اشاره کرد.شما می توانید زغال اخته را در اواخر فصل تابستان خریداری کنید، زغال اخته در صورتی که در کیسه های پلاستیکی و در داخل یخچال نگه داری شود تا چند روز سالم و تازه باقی می ماند، اما اگر می خواهید این میوه های پرخاصیت را برای مدت بیشتری نگه داری کنید می توانید آن ها را فریز و یا خشک کنید. به علاوه می توانید از میوه برای تهیه لواشک، مربا و ترشی نیز استفاده کنید. همراه ما باشید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (126 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (86 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (83 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (82 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (66 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (65 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (56 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (45 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (38 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (37 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد 1403
7 خواسته ای که مردان از همسرشان دارند!
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 28 مرداد 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
روستای تاریخی حیرت انگیز در مازندران؛ جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند، پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران
رونمایی از 7 انسان عجیب الخلقه ای که منقلبتان می کند/ از دیو و دلبر واقعی تا دختری که شتر شد!+عکس
کلاه 490،000 تومانی دزد معروف خیابان استاد معین تهران + فیلم / درآمد ماهانه یک میلیارد تومانی !
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
نایب قهرمان کشوری زورخانه‌ای کشور تجلیل شد
منتخب روز   
در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه