گل تاج الملوک و خواص و مضرات احتمالی آن برای سلامتی

  پنجشنبه، 10 مرداد 1398   زمان مطالعه 8 دقیقه
گل تاج الملوک و خواص و مضرات احتمالی آن برای سلامتی
از گیاه تاج الملوک در استعمال خارجی برای رفع خارش پوست و التیام زخم و انواعی از اگزما استفاده می شود. از دم کرده 4-5 گرم تخم گیاه در هزار گرم آب جوش برای معالجه یرقان استفاده می شود. از شربت تاج الملوک برای تسکین سرفه و در موارد سل و برونشیت مصرف می شود و چون سمی است مصرف آن باید با احتیاط و زیر نظر پزشک باشد.

این گل سرشار از خواص و فواید درمانی است و از همین رو می توان از آن برای درمان بسیاری از بیماری ها و مشکلات استفاده کرد. چینی ها از جمله اولین کسانی بودند که به تأثیرات مثبت گل تاج الملوک پی بردند. شواهد به دست آمده نشان می دهد که پزشکان چینی بیش از 4 هزار سال پیش از این گیاه استفاده می کردند و این در حالی است که اولین منبع اروپایی که به ویژگی های این گل اشاره کرده، به قرن 14 میلادی برمی گردد. بیشتر این خواص ریشه در ترکیبان ارگانیک و عصاره شفابخش این گل دارند.
تاج الملوک از زمان های قدیم به عنوان یک سم در اسپیر و فلش برای شکار و نبرد استفاده شده است. به عنوان Wolfsbane، اعتقاد بر این بود که wolves (و گرگ واقعی) را دفع کردند. رومیان باستان از آن به عنوان یک روش اعدام استفاده می کردند. A. napellus بومی اروپای غربی و مرکزی است که در آن به عنوان یکی از گیاهان سمی شناخته شده است. مسمومیت با آکسونیتین در آمریکای شمالی بسیار نادر است. هنگامی که این اتفاق می افتد، به طور کلی به علت سردرگمی در شناخت گیاه خوراکی یا ناتوانی شناخت توسط کودکان است. با این حال، با افزایش محبوبیت و در دسترس بودن داروهای گیاهی حاوی A. napellus، مسمومیت با آن بیشتر می تواند رخ دهد. مسمومیت با آکنتین در آسیا به دلیل استفاده گسترده از داروهای گیاهی شایع است. در هنگ کنگ، آونیتین مسئول اکثریت مسمومیت های جدی از گیاهان دارویی چینی است. در حالی که منبع آکنیتین، به ویژه در چین، معمولا Aconitum carmichaeli (chuanwu) یا Aconitum kuznezoffii (caowu) است، سمیت مشابه A. napellus است. درمان های متداول استفاده از A. napellus شامل درمان درد مشترک و عضلانی است. به عنوان یک شربت تزریق شده به پوست، ادعا می شود که ضربان قلب را در بیماران قلب کاهش می دهد. دیگر موارد ادعا شده شامل کاهش تب و علائم سرماخوردگی است.

گونه های مختلفی از Aconitum برای قرن ها به عنوان سموم و دارو استفاده شده اند. ریشه سمی ترین بخش بوته است، اگرچه تمام قسمت ها سمی هستند. عصاره گونه Aconitum در طب سنتی به صورت خوراکی به منظور کاهش تب مرتبط با سرماخوردگی، پنومونی، لارنژیت، کراپ و آسم استفاده شده است. برای درد، التهاب و فشار خون بالا؛ به عنوان یک دیورتیک؛ برای ایجاد عرق کردن؛ برای کاهش سرعت ضربان قلب؛ و برای آرامش در طب سنتی آسیا، عصاره های ریشه معمولا با شیرینی یا زنجبیل مخلوط می شوند. عصاره ها نیز به عنوان سمع arrow مورد استفاده قرار می گیرند. از لحاظ تاریخی، اکونیت اغلب در فرهنگ های غربی به عنوان تنتور مورد استفاده قرار گرفت. این گیاه به صورت موضعی ضدعفونی کننده برای الژی به نور، روماتیسم و سیاتیک استفاده شد. در هومیوپاتی، آکنیت برای درمان ترس، اضطراب و بی حسی استفاده می شود؛ تب ناگهانی حاد؛ علائم از قرار گرفتن در معرض هوای خشک، هوای سرد و یا آب و هوای بسیار گرم؛ سوزش سر دل، سردی و بی حسی آنفلوآنزا یا سرماخوردگی با احتقان؛ و درد های سنگین و دلهره آور مفید می باشد.

تصویر

خواص تاج الملوک

سلامت پوست

پوست یکی از مهم ترین اندام های بدن است که حفظ سلامت آن از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. از آنجا که پوست در معرض مواد خارجی قرار دارد، احتمال آسیب دیدن و آلوده شدن آن بسیار بالا است. شما می توانید با مخلوط کردن عصاره این گل با آب یک محلول درست کرده و آن را بر روی پوست خود بمالید تا از شر مشکلاتی مانند بثورات و تحریک خلاص شوید. علاوه بر این، مواد آنتی اکسیدانی که در این گل وجود دارد قادر هستند تا از آسیب های استرس اکسیداتیو سلول های پوستی جلوگیری کرده و در نتیجه پیر شدن آنها را به تأخیر بیندازند.

کاهش درد

از جمله مهم ترین و قدیمی ترین خواص گل تاج الملوک می توان به کاهش درد اشاره کرد. شما می توانید از این گل و سایر محصولات آن برای کاهش درد در زخم های سطحی، انقباض عضلات و کبودی استفاده کنید. دانشمندان باور دارند که این خاصیت تاج الملوک به ویژگی های ضد التهابی آن مربوط است. حتی امروزه با این گل لوسیون هایی تهیه می کنند که از آن می توان برای کاهش درد در بیماری هایی مانند روماتیسم و التهابات مفصلی استفاده کرد. البته دقت کنید که از این گل برای کاهش درد زخم های باز استفاده نکنید چرا که مواد سمی این گیاه وارد جریان خون می شوند.

سر درد

یکی از رایج ترین مشکلاتی که هر کسی در طول زندگی آن را تجربه کرده، سر درد می باشد. شما می توانید با استفاده از عصاره این گل به راحتی به درمان سر درد بپردازید. دانشمندان باور دارند که این موضوع ریشه در خواص آرامش بخش تاج الملوک دارد. دانشمندان سوئدی در سال 2001 ثابت کردند که استفاده از این گل در درمان مشکلاتی مانند میگرن نیز تأثیر دارد چرا که از استرس و اضطراب به عنوان عامل اصلی میگرن یاد می شود و ویژگی های این گل کاملاً ضد استرس عمل می کنند. البته بهتر است قبل از استفاده با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

سم زدایی بدن

در طول روز به وسیله راه های مختلف مقادیر قابل توجه ای سم وارد بدن می شود که اگر تصفیه نشوند، مشکلات زیادی را ایجاد می کنند. از کبد به عنوان اندام اصلی در سم زدایی و تصفیه بدن یاد می شود. یکی از روش هایی که می توان با استفاده از آن به کبد کمک کرد، ادرار می باشد. مشاهدات نشان می دهد که در ادرار مقادیر زیادی سموم مانند اسید اوریک وجود دارد. برای قرن ها عصاره این گل به عنوان یک معجون ادرار آور شناخته می شود و به همین دلیل است که استفاده از آن قادر است به سم زدایی بدن کمک کند.

کاهش التهاب

همان گونه که در بالا نیز اشاره کردیم، این گیاه دارای خواص ضد التهابی فراوانی است. دانشمندان باور دارند که التهاب یکی از مهم ترین دلایل ابتلا به بیماری های مزمن به شمار می رود. از جمله بیماری های التهابی می توان به آرتریت، التهاب روده، پسوریازیس و نقرس اشاره کرد. بسیاری از این بیماری ها درمان خاصی ندارند و به همین دلیل بهتر است با استفاده از مواد ضد التهابی مانند این گل، از ابتلا به آنها پیشگیری کرد.

دوز توصیه شده چیست؟

احتیاط فوق العاده ضروری است. آکونیت تازه بسیار سمی است و دوز ایمن به پردازش وابسته است. بسیاری از گونه ها تنها پس از پردازش در چین استفاده می شوند. متون غربی متداول 60 میلی گرم ریشه در هر دوز توصیه می شود.

مضرات تاج الملوک

اثرات سوءتاج الملوک در دوران بارداری و شیر دهی علاوه بر دستورالعمل خوراکی، بر استعمال خارجی هم باعث ایجاد سم در بدن می گردد اثبات شده است. اجتناب از استفاده در این دوران الزامی است.
تاج الملوک بسیار سمی است. تقریبا 2 میلی گرم آکونیت خالص یا 1 گرم گیاه ممکن است باعث مرگ ناشی از فلج مرکز تنفسی یا عضله قلب شود. سمیت بالینی مهم ممکن است پس از جذب پوستی ایجاد شود؛ حتی تماس کمی با گل ها می تواند انگشتان شما را بی اثر کند.
در مسمومیت، شروع علائم در عرض چند دقیقه تا چند ساعت بعد از بلع رخ می دهد. شدت مسمومیت آگونیتین با شروع سریع تغییرات ریتم قلب زندگی تهدید می شود. سایر علائم عبارتند از: بیخوابی و سوزن شدن، ضربان قلب آهسته یا سریع، و تظاهرات دستگاه گوارش مانند حالت تهوع، استفراغ، درد شکم و اسهال. فلج تنفسی و اختلالات ریتم قلب می تواند منجر به مرگ شود. درمان علامتدار و حمایتی است؛ پادزهر خاصی وجود ندارد.
حاشیه ایمنی بین دوزهای درمانی و سمی آکنیتین وجود دارد. به عنوان مثال، یک زن 66 ساله بدون بیماری قلبی شناخته شده از گیاه مصرف می کند. او دستور داده شد که چای را برای درمان استئوآرتریت درمان کند. حدود 90 دقیقه بعد از نوشیدن چای، بی حسی صورت، آرنج و پاها او را گرفت. به سرعت به دنبال تهوع، ضعف و فشار قفسه سینه بود. در اورژانس، او یک ریتم قلب غیر طبیعی داشت. بعد از 4 ساعت درمان با داروها و شوک الکتریکی به قلب او، ریتم طبیعی قلب بازسازی شد.
مواردی از مسمومیت وجود دارد که در آن افراد عمدتا به علت اثرات درمانی خود تجویز می شوند. یک مرد 21 ساله پس از خواندن یک کتاب در مورد گیاهان دارویی گیاه Aconitum napellus را به دست آورد. او ریشه های گیاهان را بالا می برد و کپسول ها را با مواد خشک پر می کند. او سپس چندین ماه برای درمان اضطراب خود، یک کپسول روزانه دریافت کرد. به منظور افزایش اثرات یک شب، او 3 کپسول را فرو برد و به خواب رفت. پنج ساعت بعد او با بی حالی، حالت تهوع، اسهال، سرگیجه، درد قفسه سینه، تنگی نفس و درد معده بیدار شد. اعتقاد بر این بود که علائم اولیه به دلیل خوابیدن ناشناخته بود. در ER، ضربان قلب او در 43 ضربه در دقیقه بسیار کند و ریتم قلب غیر طبیعی بود. غلظت پلاسما از مسمومیت با آگونیتین توسط A. napellus اتفاق می افتد. او 48 روز در بیمارستان گذراند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (173 نظر) 17 اُمین سال تولد امیررضا فرامرزی پسر بچه شیطون سریال « از سرنوشت یک »/ این همه تغییر چهره بعد از 5 سال خیلی جالبه (122 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (78 نظر) خلاقیت خنده دار چوپان خوش ذوق با طراحی صندلی چرخ دار برای الاغ حماسه آفرید +عکس/هنر نزد ایرانیان است و بس (71 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (63 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (53 نظر) آماده کردن غذای شبِ "جان" پسر بهرام رادان توسط مامان منظم و با سلیقه‌اش+عکس/ مادر نمونه شمایی مینا خانوم😍 (46 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (41 نظر) حضور رهبر معظم انقلاب در تخت جمشید شیراز، نماد شکوه و عظمت ایران باستان (38 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (35 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (35 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای حدیث میرامینی، روشنک سریال دلنوازان/ یکی از یکی معروف‌تر و هنرمندتر+عکس (35 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (34 نظر) قدرت نمایی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان وسط دریای خزر +فیلم/ غول بابلسری حجم حیرت آور ماهیچه هایش را به رخ کشید (30 نظر) الهام چرخنده: همکارانم در سینما 10 سال من را بلاک کرده بودند+ویدیو (28 نظر)
تیتر امروز   
دختر اهوازی طلایی شد / کسب رتبه اول کشوری موی تای انتخابی تیم ملی توسط ستاره بدوی
فال روزانه امروز پنجشنبه 1 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 1 شهریور 1403
فال ابجد روزانه پنجشنبه 1 شهریور 1403
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 1 شهریور ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز پنجشنبه 1 شهریور 1403 + فیلم
شگفتی های حیات وحش؛ تولد حیرت انگیز یک گوسفند عجیب الخلقه انسان نما خبرساز شد+عکس
خانه‌داری یک کدبانو؛ 12 ترفند جذاب و کاربردی با نمک که شاخ درمیاری؛ از تمیز کردن تخته چوبی تا تست تازگی تخم مرغ
فوری: همه وزرای پیشنهادی پزشکیان رای اعتماد گرفتند + فیلم / حالا نوبت دولت است
گنجینۀ 1200 ساله‌ای که دانشجوی 22 ساله کشف کرد
کشف اجساد اعضای ثروتمند قوم «چیمو» با یک کوه طلا و جواهر پس از 800 سال!
هجوم افغانی‌ها به ایران از بالای دیوار مرزی+فیلم / دیوار نباید بلندتر باشه؟
اعدام مرد رمال ‌در یزد به خاطر دست‌درازی به زنان و دختران/ باز کردن گره‌های زندگی برای این زن‌ها گران تمام شد
راز جوانی پوست با این ویتامین ها / با مصرف این ویتامین ها جوانی را به پوست خود بازگردانید
(ویدئو) اعتراف حامد آهنگی و حمید عسکری در برنامه "شب آهنگی" به کلاه گذاشتن سر بچه هاشون / پسر حامد آهنگی چه خط و نشونی میشکه تو خونه حسابشو میرسه🤣
منتخب روز   
خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی