گرایش ها و منابع رشته مهندسی برق مخابرات مقطع دکتری (phd)

  سه شنبه، 10 بهمن 1396 ID  کد خبر 2437
گرایش ها و منابع رشته مهندسی برق مخابرات مقطع دکتری (phd)
ساعد نیوز:آشنایی با رشته مهندسی برق مخابرات که شامل دو گرایش مهندسی برق مخابرات سیستم و مهندسی برق مخابرات میدان و موج می باشد ،عناوین دروس امتحانی و منابع لازم برای شرکت در آزمون مقطع دکتری

گرایش مخابرات در مقطع دکتری به 2 گرایش کلی سیستمهای مخابراتی و میدان و موج تقسیم میشود.ساعد نیوز در ذیل به بررسی و معرفی کم و کیف این دو گرایش می پردازد ، یک تعریف کلی از آنها برای شما ارائه می دهد ، تفاوت این دو رشته را بیان کرده و منابع لازم برای آزمون دکترا را در اختیار شما دانشجویان عزیز قرار می دهد.

گرایش سیستم

در گرایش سیستم، هدف طراحی سیستم های مخابراتی مختلف و ارائه ی ایده هایی نو برای داشتن ارتباطی مطمئن و امن ( مصون از امکان شنود) و مقرون به صرفه است. برای این کار، بر روی طراحی انواع مدولاسیون ها و دمدولاسیون ها، کدگذارها و کدبردارها، آشکارسازها و…. تمرکز می کنند و سعی می کنند با حذف انواع نویزها از سیگنال ارسالی، تنها سیگنال اصلی را در گیرنده دریافت کنند. دانشجویان می توانند در زمینه های مختلف چون، مخابرات نوری، مخابرات رادیویی، شبکه، پردازش سیگنال و …. به تحلیل سیستم های مخابراتی بپردازند.در واقع، هدف از این گرایش، استفاده از روش های مختلف چون کدینگ، بهینه سازی، MIMO، رله گذاری و …. برای بهبود عملکرد سیستم ارتباطی است.

زبان برنامه نویسی کاربردی در این گرایش، برنامه نویسی MATLAB است. لذا، لازم است باMATLAB درگیر شده و توانایی طراحی یک سیستم مخابراتی را که شامل فرستنده و گیرنده و انواع کانال مخابراتی است، داشته باشید. بنابراین، پیشنهاد می کنم برای یادگیری MATLAB وقت کافی بگذارید و یاد بگیرید کد انواع مدولاسیون ها را بنویسید. به علاوه این گرایش ، نیازمند زمینه ی ریاضیاتی قوی، قدرت تحلیل بالا و توانایی طرح مسئله است. به عنوان مثال برای بهینه سازی، باید با روش های بهینه سازی، حل معادلات دیفرانسیل، لاگرانژ و …. آشنایی داشته باشید. همچنین شما در گرایش سیستم از همان ترم اول درگیر دروس آماری-احتمالی مثل فرآیندهای اتفاقی خواهید بود.برای موفقیت در این درس شما بایستی آمار و احتمالات دوره لیسانس را به خوبی فهمیده باشید تا در این درس به مشکل نخورید.اگر این درس را خوب یاد بگیرید به جرئت میتوانم بگویم که باقی دروس برای شما بسیار راحت خواهند شد!

گرایش میدان

حوزه ی فعالیت این گرایش بر خلاف الکترونیک بر روی فرکانس های بالا است.در واقع در این گرایش دیگر نظریه ی مدار صادق نبوده و می بایست از نظریه ی الکترومغناطیس استفاده کرد.دروس اصلی این رشته ریاضیات مهندسی پیشرفته،الکترومغناطیس پیشرفته و آنتن پیشرفته (آنتن 2) و مایکروویو پیشرفته (2) می باشد. همچنین بنا به حوزه ی فعالیت دانشجو می تواند از بین دروس مدار های الکترونیکی فرکانس بالا،تئوری پراکندگی امواج ،تئوری انتشار امواج ، روش های عددی در الکترومغناطیس ،رادار و… دروسی را انتخاب کند.در این گرایش دانشجو میتواند در کار های اموزشی و پژوهشی مرتبط با صنایع مخابراتی و الکترونیکی،شرکت مخابرات،صنایع دفاع،صدا وسیما ،وزارت نفت و دیگر ارگان های مرتبط فعالیت داشته باشد.دانشجو می تواند در زمینه سامانه های فرستنده و گیرنده های مخابراتی یا نظامی،انواع انتن ها و … از نرم افزار های طراحی و شبیه سازی از جمله ADS، HFSS،CST، FEKO ،COMSOL و … استفاده کند.

تفاوت مهندسی مخابرات گرایش میدان و مهندسی مخابرات گرایش سیستم

این است که مخابرات سیستم درباند IFیا همان فرکانس میانی کار میکنه، ولی مخابرات میدان در باندRF یا همان فرکانس بالای رادیویی کار میکنه.

همانطور که گفته شد ، مخابرات میدان بیشتر تمرکز روی فرکانس بالا دارد که طول موج در مقایسه با ابعاد مدار و یا سازه مورد بررسی قابل قیاس باشد که دیگر نظریه مدار صادق نبوده و باید از نظریه الکترومغناطیس استفاده کرد.

عناوین دروس امتحانی رشته مهندسی برق مخابرات در آزمون دکتری سراسری و دانشگاه آزاد

سوالات دروس عمومیسوالات دروس تخصصی در سطح کارشناسی سوالات دروس تخصصی در سطح کارشناسی ارشد
استعداد تحصیلی - زبان انگلیسیریاضیات مهندسی - مدارهای الكتریكی 1و 2 - الكترومغناطیس - سیگنال ها و سیستم ها

-

 

منابع آزمون دکتری مهندسی برق - مخابرات

دروس در سطح کارشناسیریاضیات مهندسیریاضیات مهندسی پیشرفته، اروین کرویت سیک، ترجمه عالم زاده
متغیرهای مختلط، تألیف چرچیل
مدارهای الکتریکی 1 و 2نظریه اساسی مدارها و شبکه‌ها، تألیف چارلز دسور، ارنست کوه، ترجمه و تکمیل: دکتر پرویز جبه دار مارالانی انتشارات دانشگاه تهران
کتاب مدارهای الکتریکی دکتر هدتنی
رهیافت حل مسأله در مدارهای الکتریکی تألیف محمود دیانی
الکترومغناطیسالکترومغناطیس میدان و موج، چنگ، ترجمه دکتر پرویزجبه دار مارالانی
الکترودینامیک گریفیث
سیگنال ها و سیستم هاسری شومز (DSP)
سیگنال ها و سیستم ها، تألیف اپنهام، ایلن ویلنگی، ترجمه مهندس مجید ملکان و مهندس محمود دیانی

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (343 نظر) نگاهی به حال و هوای اتاق محل بستری رهبر معظم انقلاب هنگام عیادت چهره های سیاسی از ایشان؛ از عرض ارادت دختر و نوه‌های امام خمینی تا بوسیدن پیشانی رهبری توسط روحانی+عکس (342 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (294 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (253 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (222 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (200 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (193 نظر) نگاهی به جشن تولد نوه پسری مسعود پزشکیان با کیک خانگی/ چیدمان زیبا و ساده خانه با قندان گل سرخی، ترمه روی میز و روکش پارچه‌ای مبل+عکس (167 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (123 نظر) نگاهی به خانه خواهر شاه پهلوی در کرج/ زلم زیمبو خاندان نحس پهلوی از سهم ایتام+عکس (101 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (95 نظر) دارا حیایی: من یه خونه 50 متری رو به یه خونه‌ای 300 متری که پدرم برام گرفته باشه، ترجیح میدم./ جونم را به عنوان مهریه میدم! (90 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم! (80 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا قناد برای تزیین کیک سه بعدی سوسن پرور با تم پسرونه+عکس (78 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 10 مهر 1403
فال روزانه امروز سه شنبه 10 مهر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 10 مهر ماه 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 10 مهر 1403
فال حافظ با تفسیر روز سه شنبه 10 مهر 1403 + فیلم
مژگان ربانی بازیگر نقش خواهر شاه پهلوی: گریم شدم به حدی چهره ام تغییر کرده بود که به جای خودم اشرف پهلوی را دیدم!
پارک مره خونی سردرود در آذربایجان شرقی + عکس
اعضای مدیران سبک گروه مبارزان استان آذربایجان شرقی معرفی شدند
انتصاب معاونت فضای سایبری و مجازی فرهنگبان و فرهیختگان کشور
نگاهی به جواهرات پرزرق و برق فوزیه همسر دوم شاه پهلوی/ ریخت و پاش های آنچنانی به کام عروس مصری خاندان پهلوی
کشف موتور سنگین 5 میلیاردی در تبریز
فال انبیاء روزانه سه شنبه 10 مهر 1403
علی دایی: چرا ما نباید زمین چمن مناسب داشته باشیم؟! اصلا خنده‌دار است/ اصلا این‌ها به نظر من مسخره‌بازی است! اصلا آدم خجالت می‌کشد!
‌ناصر سرگزی: تشکلها عامل اثر گذار در هر حوزه هستند
انتصاب محسن بازرگان بعنوان مشاور دبیر ستاد خبری جبهه فرهنگیان و فرهیختگان کشور
منتخب روز   
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور