همه چیز درباره سیستم ترمزABS

  سه شنبه، 04 شهریور 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
همه چیز درباره سیستم ترمزABS
اگر چراغ الارم سیستم ABS ترمز خودروی شما روشن شود و هیچ آلارم دیگری نداشته باشید در این صورت سیستم ABS ترمز شما کار نخواهد کرد اما ترمز عمل می کند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، ترمز ABS یا همان ترمز ضد قفل امروزه به یکی از اجزای ضروری سامانه ترمز خودروهای جدید تبدیل شده است. حتی برخی خودروهای قدیمی نظیر پراید نیز به این سامانه مجهز هستند؛ ترمز ای بی اس پراید موجب ارتقا امنیت این خودرو و افزایش کنترل پذیری آن شده است. سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز یا ترمز ای بی دی نیز جزو سیستم های متوقف کننده خودرو به شمار می آید که در کنار سامانه ضد قفل ABS به انجام وظیفه مشغول است.

مخترع ترمز ای بی اس که در ابتدا با عنوان ترمز ضد لغزش شناخته می شد، شرکت وستینگ هاوس است که نخستین بار این سامانه را در ترمز قطارهای شرکت های راه آهن آمریکا به کار بست. در اوایل دهه ۱۹۵۰ میلادی نیز شرکت «دانلوپ ماکسارت» فناوری ترمز ABS را وارد بازار خودرو کرد.

ترمز abs چیست ؟
مخفف سیستم ضد بلوکه ی ترمز و گاها سیستم ضد قفل ترمز نیز نامیده می شود..گاهی در جادهای مرطوب و لغزنده(لیز) ممکن است که چرخ های خودرو شما از مسیر خود خارج شوند سیستم ترمزABS فرمان و و چرخ را محصور کرده و در مسیر مستقیم نگه می دارد.

_ وظیفه ی این سیستم چیست؟
جلوگیری از قفل شدن چرخ ها هنگام ترمز گیری است تا بدین ترتیب پایداری بیشتری به اتومبیل داده و امنیت و ثبات خودرو را در هنگام ترمزگیری تامین کند.


_ یونیت کنترل ABS چیست؟
در حقیقت مغز این سیستم است و با اطلاعاتی که دریافت می کند فرمان وارد عمل شدن ABS را صادر می کند. اطلاعاتی که این سیستم بر اساس آنها تصمیم به فعالسازی ABS می گیرد یکی دانستن سرعت چرخ ها و دیگری دانستن فشار ترمز است. این سیستم از طریق سرعت گردش چرخ می تواند تشخیص دهد که چرخ قفل شده است یا خیر، و سپس در صورتی که قفل شدن چرخ را تشخیص دهد اقدام به باز و بسته کردن متناوب سوپاپ برگشتی می کند. در صورتی که یونیت ABS دچار مشکلی شود یک چراغ نارنجی یا زرد رنگ ABS در نشان دهنده های خودرو روشن خواهد شد. البته یونیت کنترل معمولا آخرین چیزی است که خراب می شود و در بیشتر اوقات، این سنسور سرعت چرخ و یا سنسور فشار ترمز است که نیاز به تعوض پیدا می کند. به هر حال اگر یونیت ABS خودرو دچار مشکل شود باید توجه داشته باشید که این یونیت گران بوده و هزینه ی زیادی را بابت تعویض آن متحمل خواهید شد.


_ فرق اتومبیلی که به این سیستم مجهز است و اتومبیلی که به این سیستم مجهز نیست در چیست؟
در وسیله نقلیه ای که به سیستم ترمز ضد قفل مجهز نیست راننده از ترمز پمپی زیر پای خود برای ترمز گرفتن استفاده می کند ولی در وسیله نقلیه ای که مجهز به ترمز ضد قفل است، پای شما باید به طور ثابت روی پدال ترمز باشد در این حالت دستگاه ضد قفل ترمز را برای شما پمپ می کند و شما می توانید با خیال راحت تری به رانندگی بپردازید . کار ویژه این سیستم ضد قفل این است که با فشاری متغییر بر سیستم ضد قفل به طور اتوماتیک بر روی هر چرخ وارد شده و به مدت بسیار کوتاهی چرخ ها را محصور کند و در حالتی که جاده تغییر حالت می دهد ترمز با تغییر حالت هندسی جاده خود را تنظیم می کند.بیشتر ماشین های جدید دارای سیستم ترمز ضد قفل استاندارد و اختیاری هستند.تا در مکانهای مختلف آب و هوایی ماشین شما و همچنین خودتان را در مقابل حوادث ناگهانی حفظ کند بر روی داشبورد چراغ زرد رنگی وجود دارد که در صورت فعال بودن ترمز ضد قفل روشن است.

_ چراغ هشدار دهنده ABS روشن شده است چه کنم؟
اگر فقط چراغ هشدار دهنده ABS روشن شده است و هیچ چراغ دیگری روشن نشده است به سادگی مشخص می شود که مشکل مربوط به خود سیستم ABS است تا سیستم ترمز دلیلش هم مشخص است چون این آلارم از کامپیوتر سیستم ABS ترمز خودرو صادر می شود. این ایراد معمولا یک ایراد الکتریکی یا برقی از قبیل خرابی سنسور سرعت چرخ، خرابی رله تغذیه کننده مدار یا پمپ سیستم ABS یا در برخی موارد پایین بودن سطح روغن ترمز در سیستم ABSای است که دارای منبع اختصاصی می باشد.


_ از کجا بفهمم سیستم ABS خراب شده است؟
با روشن شدن چراغ الارم سیستم ABS ترمز خودروی شما این پیام به شما داده می شود که سیستم ABS خراب شده است (ولی ترمز شما کار می کند)


_ همه چیز درباره روشن شدن چراغ آلارمABS

اگر چراغ الارم سیستم ABS ترمز خودروی شما روشن شود و هیچ آلارم دیگری نداشته باشید در این صورت سیستم ABS ترمز شما کار نخواهد کرد اما ترمز عمل می کند. خودرو برای رانندگی در شرایط عادی در شهر احتمالا امنیت لازم را دارد می تواند با آن در شهر و با سرعت پایین رانندگی کند اما وقتی که مجبور می شود در شرایط بدی ترمز بگیرد باید بخاطر داشته باشد که ترمز ABS ندارد و یک سیستم ترمز معمولی در اختیار شماست و در این جا لازم است که کمی احتیاط را چاشنی کار خود کنید.

_ در کنار روشن شدن چراغ آلارم ABS یک چراغ دیگر هم روشن شده است باید چکار کنم؟

اما اگر چراغ آلارم دیگری همراه با آن روشن شود اون موقع ممکن است ترمز خودروی شما مشکلی مهم و اساسی داشته باشد. این ایراد می تواند مهم تر از آن باشد که فکرش را می کنید ممکن است با یکی از این سه حالت رو به رو شده باشید:
۱) سیستم هیدرولیک ترمز مشکل دار شده باشد
۲) سطح روغن ترمز کم شده باشد
۳) فشار روغن کاهش پیدا کرده باشد.
در این حالت ریسک به هیچ وجه لازم نیست و اتومبیل شما حتی برای رانندگی تا سر کوچه هم ایمن نمی باشد. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که خودرو را به کمک یدک کش یا جرثقیل به تعمیرگاه منتقل نمایید. چون اگر واقعا مشکلی در سیستم ترمز شما وجود داشته باشد ممکن است درست وقتی که به ترمز نیاز دارید کار نکند و جان خود و دیگران را به خطر بیندازید. به خاطر داشته باشید که وقتی خودرو روشن می شود فشار روغن در لوله های ارتباطی از طریق بوستر افزایش می یابد که این فشار بالا خود باعث ایجاد یا بیشتر شدن نشتی می شود یعنی موقعی که خودرو را روشن می کنید احتمال دارد که ترمز را چک کنید و ببینید کار می کند موتور خودرو روشن شده است و فشار روغن زیاد شده و نشتی که قبلا وجود نداشته یا ناچیز بوده است در اثر فشار زیاد جاری می شود و همانطور که روغن به بیرون نشت پیدا می کند سطح روغن ترمز کاهش می یابد تا جاییکه این کمبود روغن ترمز منجر به کاهش فشار و صفر شدن فشار می شود و عملا خودروی شما ترمزی ندارد که آن را متوقف نماید. و متاسفانه این اتفاق زمانی رخ می دهد که شما در حال رانندگی هستید و احتمالا فاجعه ای رخ خواهد داد به همین دلیل باید از سوار شدن به خودرویی که دچار چنین وضعیتی است خود داری نمایید و آنرا به تعمیرگاه منتقل نمایید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (6 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) {ویدئو} نحوه درست کردن ترشی باقالی ساده و خوشمزه (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) بهشت کوچکی که بهنوش طباطبایی برای خود ساخته است/ چه زیبا و دنجه اینجا +عکس (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
سفر مخفیانه طارمی؛ مچ ستاره ایرانی را اینجا گرفتند! +عکس اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهید رئیسی و شهدای خدمت + فیلم خاطره جالب مسعود ده نمکی از صحبتهای آیت الله رئیسی در دادگاه؛ خوشحالم که کم نیاورده ای! تصویری از لحظه وداع رهبر معظم انقلاب با پیکر رئیس جمهور و شهدای سانحه بالگرد توصیف و تعریف و تمجید سیدابراهیم رئیسی از زبان ولادیمیر پوتین/پیام ویژه کرملین به تهران صف اول پشت سر آیت الله خامنه ای در اقامه نماز شهدای خدمت این افراد بودند اقدام تحسین برانگیز این زوج در تغییر تاریخ عروسی به‌خاطر شهادت سید ابراهیم رئیسی و هیئت همراه+عکس استوری حسین کنعانی زادگان در پی شهادت آیت‌الله رئیسی آغوش پدرانه رهبر معظم انقلاب برای فرزندان شهیدان خدمت+ویدیو نگاهی به ویژگی‌های شهید جمهور؛ از تواضع و بی‌تکلف بودن تا دلدادگی اهل بیت (ع) قاب دونفره و قدیمی از دو شهید در کنار هم؛ حاج قاسم و امیرعبداللهیان+عکس/ شهادتت مبارک دیپلمات انقلابی (عکس) تابوت همه شهدا در یک قاب/ سلام ای غم لحظه های جدایی/ خداحافظ ای همنشین همیشه آماده‌سازی‌ محل خاکسپاری پیکر شهید حسین امیرعبداللهیان پیام تسلیت خواهر شهید بهشتی در پی شهادت آیت‌الله رئیسی لحظه باشکوه اقامه نماز رهبری بر پیکر رئیس جمهور و همراهان شهید+ویدیو عمامه سیدابراهیم رئیسی و آیت الله آل هاشم بر روی تابوتشان هنگام اقامه نماز رهبری بر پیکر شهیدان خدمت+عکس اولین ویدئو دلخراش از لحظه یافتن لاشه بالگرد رئیس جمهور و صحنه هایی که دل هر انسانی را به درد می آورد حضور متفاوت رضا رویگری در مراسم تشییع رئیس جمهور و همراهان با ویلچر+ویدیو گریه های زینب سلیمانی بر سر تابوت ابراهیم رئیسی و همراهانش+عکس/ داغ حاج قاسم تازه شد تصویری از صندلی خالی شهید امیرعبداللهیان در کلاس درس او در دانشگاه تهران تلخ ترین بوسه تاریخ روی تابوت آیت الله رئیسی+فیلم جمله ماندگار و خاص رهبر معظم انقلاب درباره شهید رئیسی با دستخط ایشان+عکس این حرکت حسین امیر عبداللهیان اعراب را به تحسین واداشت/ کاربران عرب این فیلم را جهانی کردند+فیلم گزارش لحظه به لحظه از مراسم تشییع پیکر شهدای خدمت در تهران در حواشی داغ امروز چهارشنبه 2خرداد 1403 حضور خاخام های یهودی در مراسم تشییع آیت الله رئیسی و همراهان+فیلم پیام تسلیتی که رئیسی نوشت و بعد از شهادت خودش منتشر شد! 2 خاطره‌ای که مردم آذربایجان فراموش نمی‌کنند | شریک حال خوب و بد مردم، چه حیف که رفتی! تسلیت رسمی ایالات متحده آمریکا به مناسبت شهادت رئیس جمهور ایران و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد محل تدفین شهید دیپلمات، حسین امیرعبداللهیان کجاست؟ ماجرای از زیر سرُم آمدن ابراهیم رئیسی به یک جلسه و کنسل نکردنشان بخاطر جوانان+ویدیو شهید رئیسی به روایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای محل تدفین شهید رئیسی در حرم امام رضا (ع) مشخص شد اقامه نماز بر پیکر شهدای خدمت تا ساعاتی دیگر مردی که رگ خواب تبریزی‌ها را بلد بود مهمترین حوادث هوایی برای مقامات کشوری و لشگری+عکس آخرین دیدار مردمی سید ابراهیم رئیسی در نمازخانه این شهرستان بود+ویدیو فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 روایت جالب محمدجواد ظریف از تماس تلفنی شهید ابراهیم رئیسی با ایشان بعد از اتمام دوره وزیری‌شان+ویدیو آخرین فاتحه خوانی سید ابراهیم رئیسی بر مزار سردار سلیمانی+عکس ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟
تیتر امروز   
اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهید رئیسی و شهدای خدمت + فیلم
خاطره جالب مسعود ده نمکی از صحبتهای آیت الله رئیسی در دادگاه؛ خوشحالم که کم نیاورده ای!
تصویری از لحظه وداع رهبر معظم انقلاب با پیکر رئیس جمهور و شهدای سانحه بالگرد
توصیف و تعریف و تمجید سیدابراهیم رئیسی از زبان ولادیمیر پوتین/پیام ویژه کرملین به تهران
نگاهی به ویژگی‌های شهید جمهور؛ از تواضع و بی‌تکلف بودن تا دلدادگی اهل بیت (ع)
آماده‌سازی‌ محل خاکسپاری پیکر شهید حسین امیرعبداللهیان
پیام تسلیت خواهر شهید بهشتی در پی شهادت آیت‌الله رئیسی
گزارش لحظه به لحظه از مراسم تشییع پیکر شهدای خدمت در تهران در حواشی داغ امروز چهارشنبه 2خرداد 1403
پیام تسلیتی که رئیسی نوشت و بعد از شهادت خودش منتشر شد!
2 خاطره‌ای که مردم آذربایجان فراموش نمی‌کنند | شریک حال خوب و بد مردم، چه حیف که رفتی!
تسلیت رسمی ایالات متحده آمریکا به مناسبت شهادت رئیس جمهور ایران و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد
محل تدفین شهید دیپلمات، حسین امیرعبداللهیان کجاست؟
شهید رئیسی به روایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
محل تدفین شهید رئیسی در حرم امام رضا (ع) مشخص شد
اقامه نماز بر پیکر شهدای خدمت تا ساعاتی دیگر