هر آنچه که باید در مورد کلستاز دوران بارداری بدانید!

  پنجشنبه، 08 دی 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
هر آنچه که باید در مورد کلستاز دوران بارداری بدانید!
معمولاً خارش بدن در بارداری به صورت خفیف امری رایج است. علت آن خون‌رسانی زیاد در سطح پوست و کشیده شدن پوست شکم با پیش رفتن زمان بارداری و رشد جنین است. خارش خفیف معمولاً چیزی نیست که باعث نگرانی شود، اما میزان شدید آن می‌تواند حاکی از یک مشکل جدی کبدی باشد که به آن کلستاز بارداری می‌گویند. که در ادامه به آن میپردازیم. همراه ما باشید.

خارش خفیف بدن در بارداری

اگر خارش بدن در بارداری همراه با بثورات پوستی بود، باید به پزشک مراجعه کنید. بعضی از مشکلات پوستی دوران بارداری مانند بثورات پلی مورفیک نیاز به درمان دارند. این عارضه باعث خارش، ایجاد بثورات پوستی و یا توده های برآمده و نواحی ملتهب بزرگ بر روی پوست می شود. البته نگران نباشید، اگرچه علائم آن آزاردهنده و ناخوشایند است اما مشکلی برای شما و فرزندتان به وجود نمی آورد خارش خفیف آسیبی به شما و جنین نمی زند. برای تسکین خارش خفیف موارد زیر کمک کننده خواهد بود:

  • لباش گشاد بپوشید.
  • لباس های نخی بپوشید و از پوشیدن لباس های پشمی و از جنس الیاف مصنوعی اجتناب کنید.
  • با آب خنک حمام کنید.
  • استفاده از ادکلن ها و صابون های عطری را کنار بگذارید.
  • برای پوست شکم، از لوسیون و مرطوب کننده استفاده کنید.
  • از خوردن غذاهای تند و پرادویه، الکل و کافئین بپرهیزید.

خارش شدید: کلستاز بارداری

کلستاز درون کبدی (ICP) یا کلستاز بارداری، یک بیماری جدی کبدی است که به ندرت دیده شده و معمولاً در سه ماهه آخر بارداری رخ می دهد. علت این بیماری مشخص نیست. ممکن است هورمون های دوره بارداری در آن دخیل باشند. اینگونه گمان می رود که افزایش هورمون های بارداری در انتهای دوره، ممکن است جریان طبیعی صفرا را کاهش دهند. صفرا نوعی مایع گوارشی است که در کبد ساخته شده و با کمک به سیستم گوارشی، چربی ها را تجزیه می کند. در کلستاز بارداری به جای آنکه املاح صفراوی کبد را ترک کنند، در آن تجمع می کنند و در نهایت وارد جریان خون می شوند. همین امر باعث احساس خارش بدن در بارداری می شود. کلستاز کبدی می تواند ارثی باشد یا فرد هیچگونه سابقه خانوادگی نداشته باشد. این مشکل بیشتر بین زنان از نژادهای هندی و پاکستانی رایج است. اگر در بارداری قبلی خود کلستاز کبدی داشته اید به احتمال زیاد در بارداری بعدی نیز به آن مبتلا خواهید شد. نوزادانی که از مادران دارای کلستاز کبدی به دنیا می آیند ممکن است زودتر از موعد، مرده و یا با مشکلات تنفسی به دنیا بیایند. در واقع به خاطر وجود چنین مشکلاتی است که پزشک پیشنهاد می کند قبل از موعد زایمان طبیعی برای القای زایمان به بیمارستان مراجعه کنید.

چه عواملی باعث کلستاز دوران بارداری می شود؟

هورمون های دوران بارداری بر روی عملکرد کبد تاثیر می گذارند، این امر منجر به کاهش یا توقف جریان صفرا می شود. هنگامی که جریان صفرا در کبد کند یا متوقف شود، این موضوع باعث تجمع اسید های صفراوی و در نهایت ورود آن به جریان خون می شود. کلستاز بارداری هنگامی تشخیص داده می شود که میزان اسید های صفراوی تام (TBA) یا اسیدهای صفراوی سرم به اندازه 10 میکرومول در لیتر (یا بالاتر) رفته باشند. ابتدا مطالعات نشان می دادند که افزایش اسیدهای صفراوی فقط به استروژن مربوط است، اما اخیراً ثابت شده که پروژسترون هم به همان اندازه در این موضوع دخیل است.

پوستر خارش نواحی شکم در دوران بارداری

علائم کلستاز بارداری

علائم کلاسیک کلستاز بارداری، ایجاد خارش بدون بروز بثورات پوستی است. معمولاً کف دست ها و پاها دچار آن می شوند و ممکن است در سایر قسمت های بدن هم پخش شود. خارش بدن در بارداری می تواند بدون توقف و غیر قابل تحمل باشد و در طول شب بدتر شود. علائم دیگر آن عبارتند از زردی، ادرار تیره و مدفوع رنگ پریده. خارش معمولاً بعد از زایمان در عرض چند روز از بین می رود. علائم شایع کلستاز بارداری عبارتند از:

  • خارش مخصوصاً در دست و پا (اغلب تنها علامتی است که متوجه آن می شوید.)
  • رنگ تیره ادرار
  • درد در ربع فوقانی سمت راست بدون وجود سنگ صفرا
  • خستگی مفرط
  • از دست دادن اشتها
  • افسردگی

نشانه هایی که کمتر دیده می شوند:

  • زردی (زردی رنگ پوست، چشم ها، غشاهای مخاطی)
  • درد در ربع فوقانی سمت راست
  • حالت تهوع

چه افرادی در خطر کلستاز بارداری هستند؟

کلستاز یک بیماری کبدی است و زمانی اتفاق می افتد که جریان صفرا از کبد کاهش یافته یا مسدود شود. صفرا مایعی است که توسط کبد تولید می شود و به هضم غذا ، به ویژه چربی ها کمک می کند. وقتی جریان صفرا تغییر کند ، می تواند منجر به تجمع بیلی روبین شود. بیلی روبین رنگدانه ای است که توسط کبد تولید می شود و از طریق صفرا از بدن دفع می شود. از هر 100 نفر یک الی دو نفر به این مشکل دچار می شوند. البته زنانی که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد در خطر بالاتری برای ابتلا به کلستاز در دوران بارداری قرار دارند:

  • زنانی که چند قلو باردارند.
  • زنانی که قبلاً دچار آسیب کبدی شده اند.
  • زنانی که مادر یا خواهر آن ها مبتلا بوده اند.

کلستاز بارداری چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص این بیماری با گرفتن سابقه کامل پزشکی، معاینات فیزیکی و آزمایش خون (که عملکرد کبد، اسیدهای صفراوی و بیلی روبین را ارزیابی می کند) انجام می شود. در صورت تشخیص کلستاز بارداری، آزمایشات کبدی تا زمان تولد نوزاد به صورت منظم انجام می شوند تا پزشک بتواند وضعیت مادر را تحت نظر داشته باشد.

در صورت ابتلای مادر به کلستاز، چه آسیبی به نوزاد وارد می شود؟

در اکثر مهره داران ، کبد صفرا تولید می کند که برای امولسیون سازی چربی های جذب شده و امکان هضم لیپیدها در روده کوچک و همچنین دفع بیلی روبین و سایر محصولات متابولیکی ضروری است. که در دوران بارداری کلستاز باعث زایمان زودرس یا مرده به دنیا آمدن جنین می شود. جنین در چرخه رشد خود به کبد مادر برای حذف اسید های صفراوی (از خون) وابسته است. بنابراین، سطح بالای صفرای مادر باعث ایجاد فشار به کبد نوزاد می شود.

درمان کلستاز بارداری چیست؟

کرم هایی مثل لوسیون کالامین برای استفاده در دوران بارداری بی خطر هستند و می توانند خارش را کمتر کنند. البته ممکن است پزشک شما دارویی تجویز کند که تولید املاح صفراوی را کاهش داده و خارش را از این طریق آرام کند. کلستاز بارداری می تواند سطح جذب ویتامین K (که در انعقاد خون موثر است) را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل احتمالاً مکمل ویتامین K نیز برای شما تجویز خواهد شد. اگر کلستاز بارداری در شما تشخیص داده شود، پزشک شما گزینه هایی که برای درمان و بهبود خواهید داشت را با شما به اشتراک می گذارد. اهداف درمان این بیماری، رهایی از خارش بدن در بارداری و پیشگیری از ایجاد عارضه جدی در جنین است. قبل از استفاده از هر دارویی حتماً با پزشک مشورت کنید. بعضی از موارد درمانی عبارتند از:

  • دارو های ضد خارش موضعی یا داروهای موضعی حاوی کورتیکواستروئیدها.
  • داروهایی که باعث کاهش اسیدهای صفراوی می شوند.
  • حمام با آب خنک، که از طریق کاهش دما جریان خون بدن را کاهش می دهد.
  • دگزامتازون، استروئیدی که باعث بلوغ ریه های جنین می شود.
  • مکمل های ویتامین K قبل از زایمان و یک بار هم بعد از آن به مادر داده می شود تا از خون ریزی داخل جمجمه ای جلوگیری کند.
  • ریشه قاصدک و خار مریم ترکیباتی طبیعی هستند که برای کبد مفیدند (قبل از استفاده از این مواد حتماً و حتماً با پزشک خود مشورت کنید).
  • انجام تست های بدون استرس (NST) شامل پایش قلب جنین و ثبت انقباضات هر دو هفته یک بار
  • آزمایش های منظم خون برای پایش سطح سرمی صفرا و عملکرد کبد

احتمال اینکه مادر در بارداری بعدی هم به کلستاز مبتلا شود، چقدر است؟

تقریباً اینکه بدانیم زنی در بارداری های بعدی به کلستاز مبتلا می شود یا نه غیر ممکن است. بعضی منابع ادعا می کنند که اگر زنی در بارداری دچار کلستاز باشد تا 90 درصد احتمال دارد که در بارداری بعدی نیز به آن دچار شود، اما نتایج این تحقیق قطعی نیست. اگر بارداری مجدد را در نظر دارید، با پزشک خود مشورت کنید تا در مراحل بارداری سالم به شما کمک کند یا اگر راهی برای پیشگیری از کلستاز کبدی وجود دارد، آن را انجام دهد.

پوستر بارداری

پیچیدگی های کلستاز بارداری

کلستاز می تواند هم مادر و هم نوزاد را درگیر کند. در مادران کلستاز به طور موقت بر روی جذب چربی بدن آن ها تاثیرگذار است. جذب پایین چربی می تواند باعث کاهش ویتامین k بدن آن ها شود و در نتیجه انعقاد خون شان پایین می آید اما این پیچیدگی معمولاً نادر است و گاهی آغاز مشکلات کبدی را در آینده به وجود خواهد آورد. در نوزادان نیز پیچیدگی های کلستاز بارداری می تواند شدید باشد که شامل موارد زیر است:

  • به دنیا آمدن زود هنگام نوزاد.
  • مشکلات ریوی و تنفسی مثل چسبندگی ریه.
  • مشکلات روده در نوزادان.
  • مرگ نوزاد در اواخر بارداری.

به دلیل اینکه این مشکلات برای نوزاد بسیار خطرناک است، پزشک سعی می کند که نوزاد را هرچه سریع تر به دنیا آورد.

بنابراین خارش در دوران بارداری میتواند علل متفاوتی داشته باشد اما یکی از شایع تری دلایل خارش بخصوص در اواخر دوران بارداری نشانه وجود کلستاز بارداری در مادر است که باید بدانید چه زمانی خطرناک و نیاز به مراجعه دکتر دارد. امیدوارم از محتوای پوست و مو نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که به خارش در دوران بارداری دچار شده اند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش سلامت خانواده ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
حضور بدون تشریفات پسر رهبر معظم انقلاب در جلسه اولیاء و مربیان مدرسه فرزندشان+عکس (216 نظر) (عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) تعجب نگهبانان کره‌ای از زیرشلواری و زیرپیراهنی ناطق نوری! / آقا فرمودند: من فکر کردم اگر بیست روز شما این جا بمانید به کجا می‌رسید (5 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی در نوشتن مشق پسرش به طور برعکس برای رد گم کُنی و متوجه نشدن معلمش حماسه آفرید+ویدیو/ مامانا ایده بگیرین 😂 (4 نظر) رونمایی از ورژن دخترانه حامد آهنگی: خانمها آقایون اینم سحر دختر نازم!😂+فیلم (3 نظر) خلاقیت منحصربفرد کارگر بلوچی در اختراع تراکتور با قدرت حمل 200 کیلو آجر+ویدئو/ با پراید وانت معاوضه میشه😂 (1 نظر) آوازخوانی زیبا و بی‌نظیر علی طولابی برای ژاله صامتی/ با صدای بهشتیش ترکوند!+ویدیو (1 نظر) خلاقیت خنده دار اوستای بنا در ساختن خانه با ستونی که به زمین وصل نیست+ویدیو/ مغز نیست که از هر رگش یه هنر میریزه😂 (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! (3 نظر) چادر نماز گل گلی بهاره رهنما که با سر کردن آن روز دختر را اینگونه تبریک گفت+عکس/ چقدر این پوشش بهش میاد از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403
دیگران می‌خوانند   
طعنه خنده دار نیما شعبان‌نژاد به عکاسان در یک مراسم برای ژست گرفتن کنار هدیه بازوند+ویدئو/ مگه زن و شوهری اومدیم شباهت باورنکردنی و جالب نرگس محمدی به برادر چشم رنگیش در این سلفی دلنشین خواهر برادری+عکس سرنوشت خانم دکتر تبریزی که دستور قتل شوهرش را داد اطلاعیه جدید زندان اصفهان درباره توماج صالحی زری خوشکام، مادر لیلا حاتمی درگذشت + عکس و جزئیات مراسم خاکسپاری حضور رهبر معظم انقلاب در آرامگاه سعدی در شیراز+ویدیو/ رهبری فرهنگ دوست و علاقمند به شعر علت نیامدن شهاب حسینی در اکران مست عشق چه بود+ویدئو ماجرای بازگشت از تبریز در برف برای رسیدن به نوروز آرزوی دست‌نیافتنی هوتن شکیبا، کاراکتر حبیب در لیسانسه ها درباره بازی در یک نقش! (عکس) تصاویری از ظاهر امروزی دختران مهران مدیری و فاطمه گودرزی در سریال دردسرهای والدین / چقدر بزرگ شدن ... دو وزنه‌بردار ایرانی با هم ازدواج کردند +‌ عکس تواضع و فروتنی حسن یزدانی قهرمان کشتی در حضور رئیس جمهور + عکس اولین عکسی که مهران غفوریان با دخترش هانا گرفت / تصویر جالب اولین روز بابا شدن آقای بازیگر (عکس) بازیگر «آمنهوتپ سوم» سریال یوسف پیامبر بعد 20 سال در کنار جمشید هاشم پور (فیلم) رفتار جالب جواد عزتی با کوچکترین دختر طرفدارش / محبوب و مردمی مثل جواد عزتی پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا: رهبری مخالف حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات بودند، اما برخی جریانات اصولگرا بر این خواسته اصرار کردند فیلم لحظه شروع سیلاب در بلوار نماز مشهد را ببینید /آب، این‌گونه سیل شد نقشه زن جوان برای سرقت بی ام دبلیوی خواستگار 60 ساله اش عکس‌های «یانگوم» در کنار پدر و مادر واقعی‌اش به مناسبت «روز والدین» آماده‌باش و هشدار مدیریت بحران برای بارندگی‌های شدید در 7 استان (عکس) سرگرمی جالب و جدید «دنیز دایی دختر علی دایی» در لندن مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد! + فیلم / قربانی فحشا ... ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم پشت پا زدن به حقوق 10 هزار یورویی ؛ دکتر طناز بحری از آمستردام تا زابل + فیلم کشف عجیب‌ترین پرترۀ «ناپلئون» با قدمت 200 سال روی یک در چوبی+ تصاویر کشف موش‌های مومیایی شده در مقبره مصر پلیس به دنبال دزدهای وحشی مسلح خانه های تهران و کرج / گانگسترهای نقابدار تحت تعقیب! سردارسلیمانی فردای‌عروسی خود راهی جبهه شد ویدئویی دیده نشده از حضور مجتبی خامنه ای پسر رهبر انقلاب در جبهه جنگ/ دفاع از وطن و ناموس و اسلام +فیلم از فیلم جدید مدیری تا کار کردن عطاران در سوپر مارکت در حواشی داغ امروز جمعه 28 اردیبهشت 1403 تنها تصویر از پدر و مادر عرفان طهماسبی، نابغه عصر جدید/ آقای خواننده رو اون گوشه دیدین؟ دورهمی دونفره و دلنشین یوسف تیموری به همراه مادرش در رستورانی شیک+عکس/ و آقای بازیگری که کپی مامانشه امضای جهانبخش بر روی پای شکسته دختر هلندی!+ عکس قاب اختصاصی نجم الدین شریعتی و جواد نکونام در یک مکان مذهبی خوانندگی زیبا و پراحساس مرد خوش صدای روشندل با یک آهنگ عاشقانه/ همه محو اجراش شدن+ویدیو انتشار عکس پسر جوان مریم کاویانی، عمه شاهرخ استخری در سریال فاصله ها/ خیلی شبیه مامانشه+عکس فال انبیاء روزانه جمعه 28 اردیبهشت ماه 1403 آخرین سلفی نرگس محمدی با برادرزاده ی نازش امیرعلی که بر اثر بیماری فوت شد +عکس/ روحش شاد نگاهی به گران ترین جشن عروسی سال با تجملات چشم نواز+تصاویر
تیتر امروز   
اطلاعیه جدید زندان اصفهان درباره توماج صالحی
زری خوشکام، مادر لیلا حاتمی درگذشت + عکس و جزئیات مراسم خاکسپاری
سرنوشت خانم دکتر تبریزی که دستور قتل شوهرش را داد
ماجرای بازگشت از تبریز در برف برای رسیدن به نوروز
آرزوی دست‌نیافتنی هوتن شکیبا، کاراکتر حبیب در لیسانسه ها درباره بازی در یک نقش!
پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان
سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا: رهبری مخالف حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات بودند، اما برخی جریانات اصولگرا بر این خواسته اصرار کردند
نقشه زن جوان برای سرقت بی ام دبلیوی خواستگار 60 ساله اش
آماده‌باش و هشدار مدیریت بحران برای بارندگی‌های شدید در 7 استان
مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد! + فیلم / قربانی فحشا ...
ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم
پشت پا زدن به حقوق 10 هزار یورویی ؛ دکتر طناز بحری از آمستردام تا زابل + فیلم
کشف عجیب‌ترین پرترۀ «ناپلئون» با قدمت 200 سال روی یک در چوبی+ تصاویر
کشف موش‌های مومیایی شده در مقبره مصر
پلیس به دنبال دزدهای وحشی مسلح خانه های تهران و کرج / گانگسترهای نقابدار تحت تعقیب!