حدیث من عرف نفسه چیست؟

  پنجشنبه، 01 خرداد 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
حدیث من عرف نفسه چیست؟
حدیث مَنْ‏ عَرَفَ‏ نَفْسَهُ شناخت خدا را از طریق شناخت نفس امکان‌پذیر دانسته است. در این حدیث از پیامبر(ص) آمده است: «هرکس خود را بشناسد، قطعاً خدایش را خواهد شناخت.»

حدیث من عرف نفسه

حدیث در چند کتاب حدیثیِ شیعه و سنی از پیامبر(ص) و امام علی(ع) روایت شده است. عالمان شیعه برای این حدیث اهمیت بسیار قائل اند و می گویند مضمون آن در کتب آسمانی آمده است و از جمله چند آیه قرآن بیان کننده معنای این حدیث اند.

عالمان مسلمان تفسیرهای مختلفی از آن ارائه کرده اند. تفسیر بسیاری از عالمان شیعه این است که با شناخت ویژگی های انسان می توان ویژگی های خدا را هم شناخت؛ چراکه ویژگی های انسان مقابل ویژگی های خداوند است و برای مثال از ممکن بودن و نیازمندبودن او می توان به واجب الوجودبودن و بی نیازی خدا پی برد.

برخی هم گفته اند این حدیث بر برهان نظم دلالت دارد؛ زیرا از شناخت نظم موجود در جسم و روح انسان می توان به وجود ناظم آن پی برد.

پیش گفتار‏

‏‏قدما بر شناخت نفس تأکید فراوان داشته و در سیرۀ علمی و عملی خویش، به معرفت‏ ‏نفس توجه ویژه نموده اند، و به جای معرفت عقول و طبیعت، انسان را به معرفت نفس‏ ‏دعوت کرده اند. چنان که حکیم ربّانی "انباذ قلس" در این باره می گوید:‏

‏‏هر که بخواهد اشیاء را از جواهر نخستین ـ یعنی از عقول مفارق که مبادی آن هایند ـ‏ ‏بشناسد، دشوار است؛ و نیز اگر بخواهد از عالم دانی به عالم اَعلی بشناسد، سخت است؛ چه‏ ‏این که می خواهد از جوهر کثیف ظلمانی ـ عالم دانی ـ به معرفت جوهری که در غایت لطافت‏ ‏است انتقال یابد. و کسی که اشیاء را ـ چه جوهر مفارق و چه جوهر مقارن ـ از متوسط ـ یعنی‏ ‏نفس انسانی ـ طلب کند و متوسط را به کُنه معرفت شناخته باشد، علم طرفین ـ مفارق و‏ ‏مقارن ـ را ادراک کرده و طلب برایش آسان شود.‏

‏‏از شیخ الرئیس در رساله ‏‏هدیه‏‏ نقل شده که ارسطو بر وزان گفتار حضرت علی ‏‏علیه السلام‏‏ که‏ ‏فرمود: ‏‏«من عرف نفسه فقد عرف ربّه»‏‏، چنین می گوید:‏

‏‏هر کس از معرفت نفس خویش عاجز گردد، وی از معرفت ربّ خود نیز ناتوان خواهد بود.

تصویر

متن حدیث

حدیث «مَن عَرَفَ نَفسَه»‏ حدیثی مشهور است که در آن شناخت نفس، راهی برای شناخت خدا معرفی شده است. متن حدیث به این شرح است: «مَنْ‏ عَرَفَ‏ نَفْسَهُ‏ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ»؛ هرکس خود را بشناسد، قطعاً خدایش را خواهد شناخت. این حدیث هم از پیامبر اسلام(ص) نقل شده است و هم از امام علی(ع).

اعتبار حدیث

در زمینه اعتبار حدیث «من عرف نفسه» میان عالمان شیعه و سنی اختلاف نظر وجود دارد. عالمان اهل سنت از جمله سیوطی حدیث را صحیح ندانسته اند. برخی همچون ابن تیمیه آن را جعلی شمرده اند؛ اما بسیاری از محدثان و محققان شیعه آن را پذیرفته اند. علامه طباطبایی و جوادی آملی هم این حدیث را مشهور دانسته اند. به باور نویسندگان کتاب دانشنامه عقاید اسلامی، حدیث سند متصل به اهل بیت(ع) ندارد و مُرسَل است؛ اما با توجه به اینکه مضمون آن در برخی آیات قرآن آمده است، به بررسی سندی نیاز ندارد.

منابع حدیث

حدیث «من عرف نفسه» در کتب اربعه شیعه و صحاح سته اهل سنت نقل نشده است؛ اما در منابعی همچون «مصباح الشریعه» منسوب به امام صادق(ع)، «عوالی اللئالی العزیزیة» اثر ابن ابی جمهور احسائی از پیامبر اسلام(ص) و در منابعی چون «مطلوب کل طالب» اثر ابوعثمان عمرو بن بحر جاحظ «غرر الحکم و درر الکلم» اثر ابوالفَتح آمدِی و «عیون الحکم و المواعظ» اثر لیثی واسطی از امام علی(ع) نقل شده است.

در حديث فوق احتمالات فراواني وجود دارد که برخي محققين تا دوازده احتمال ذکر کرده اند که به برخي از آنها اشاره مي­شود:
1ـ هر کس خود را بشناسد و بفهمد که روحش يکي است و اگر متعدد باشد باعث تعارض و فساد بدن مي­شود خواهد فهميد که ربّ هستي نيز يکي است و اگر متعدد باشد باعث فساد آن مي­شود.
2ـ کسي که بشناسد که بر روح چيزي از معلومات بدن مخفي نيست بلکه به تمام آن علم دارد، خواهد فهميد که ربّ هستي نيز بر تمام هستي و حتي ذرّات آن علم و احاطه دارد.
3ـ کسي که بشناسد نسبت روح به تمام اعضاي بدن مساوي است و چيزي به او نزديکتر و يا دورتر نيست خواهد فهميد که تمام اشياء نسبت به قدرت و علم خداوند رابطه يکساني دارند.
4ـ هر کسي بشناسد که نفس انسان با حواس ظاهري قابل درک نيست خواهد فهميد که خداوند نيز با حواس ظاهري قابل درک نيست.
5ـ اگر کسي بفهمد که شناخت حقيقي روح امکان ندارد، خواهد فهميد که درک کنه خداوند نيز براي بشر قابل دسترسي نيست.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (90 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (73 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (43 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نجات گروگان 50 میلیارد تومانی از چاه 3 متری
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان