هنگام رانندگی کولر را روشن کنیم یا پنجره را باز کنیم؟

  پنجشنبه، 18 شهریور 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
هنگام رانندگی کولر را روشن کنیم یا پنجره را باز کنیم؟
کولر ماشین را استفاده کنم مصرف سوخت بیشتری دارد یا شیشه پایین رانندگی کنم مصرف سوخت بیشتر است؟این سوالی است که اکثر ما در فصول گرما زمانی که نیاز به روشن کردن کولر خودرو داریم به ذهنمان می رسد. برای یافتن پاسخ صحیح با ما همراه باشید.

با گرم شدن هوا در روزهای اخیر، استفاده از سیستم تهویه مطبوع خودروها افزایش پیدا کرده است و به دنبال آن نگرانی ها از بابت بالا رفتن مصرف سوخت خودرو زیادتر شده است. در مقابل استفاده از سیستم تهویه، عده ای ترجیح می دهند شیشه های خودرو را پایین بکشند تا در مصرف سوخت خودرو صرفه جویی شود. اما آیا این راه حل درست است؟ آیا پایین بودن شیشه ها در فصل گرما موجب صرفه جویی در مصرف بنزین می شود و یا استفاده از کولر، خودرو بنزین کمتری مصرف می کند؟ در این مقاله به دنبال پاسخ به این سوال بنزینی در فصل گرم تابستان هستیم. اگر می خواهید بدانید در تابستان کدام روش مصرف سوخت کمتری دارد این مقاله را بخوانید.

هزینه مصرف بنزین کولر خودرو

مصرف بنزین خودرو ها همیشه یکی از بزرگترین دغدغه های رانندگان و دولت ها می باشد. تصور عمومی در خصوص افزایش هزینه های خودرو در صورت استفاده از کولر در حالی است که بسیاری استفاده از کولر را به دارندگان خودروهای گران قیمت نسبت می دهند. حال آنکه این دسته با تحمل گرمای سخت و جانفرسای تابستان ممکن است به سلامت خود و دیگر سرنشینان خودرو آسیب وارد کنند. از سوی دیگر، چالش استفاده از کولر و افزایش هزینه ها به قدری قوت گرفته که بسیاری از رانندگان تاکسی های شهری در صورت درخواست مسافران برای روشن کردن کولر خودرو از این موضوع امتناع و روشن کردن کولر را به افزایش هزینه کرایه خودرو منوط می کنند و از آن به عنوان «هزینه کولر» یاد می کنند. دلیل رانندگان تاکسی نیز افزایش هزینه های خودرو از جمله افزایش مصرف سوخت و بالا رفتن استهلاک خودرو است.

از سوی دیگر تاثیر هوای گرم بر کیفیت رانندگی است. برخی از رانندگان و سرنشینان خودرو در هوای گرم عصبی می شوند و این امر بر کیفیت رانندگی و احتمال بروز تصادف موثر باشد. گرمای شدید همچنین به بخش های داخلی خودرو مانند داشبورد، روکش صندلی ها و حتی گوشی تلفن همراه آسیب می رساند. در برابر عوارض منفی عدم استفاده از کولر، توجیه استفاده نکردن از کولر به دلیل افزایش مصرف سوخت بسیار اشتباه است. شکی نیست که کولر خودرو هم هنگام کارکرد مصرف سوخت را افزایش می دهد. برای بررسی بهتر هزینه مصرف سوخت با کولر روشن در مقایسه با رانندگی با پنجره های پایین لازم است اطلاعاتی در مورد درگ هوا کسب نماییم.

درگ هوا

برای درک نیروی درگ تصور کنید که در حال رانندگی هستید و دست چپتان را بیرون از پنجره خودرو قرار داده اید. بدیهی است که در این حالت جریان هوا را حس می کنید که دستتان را به عقب هل می دهد. در حقیقت مولکول های هوا به دست شما و در خلاف جهت مسیر حرکت خودرو نیرو وارد می کنند. به این نیروکه یکی از نیروهای چهارگانه آیرودینامیکی می باشد، «درگ» (Drag) یا پسا گفته می شود. با افزایش سرعت خودرو، نیروی درگ وارده خودرو هم بیشتر می شود. موتور خودرو برای مقابله با این نیرو مصرف سوخت افزایش پیدا می کند. مهندسان طراحی خودروهای امروزی در تلاش برای طراحی خودرو با آیرودینامیک قوی با کمترین مقاومت در مقابل هوا هستند.

مصرف بنزین: کولر ماشین یا شیشه پایین؟

سیستم تهویه مطبوع خودرو متکی بر کمپرسور می باشد که قدرت مورد نیاز خویش را از موتور خودرو دریافت می نماید. که این امر می تواند باعث افزایش 3 تا 10 درصدی بنزین مصرفی می گردد. از سوی دیگر زمانی که شیشه های خودرو در حال حرکت پایین باشد، نیروی درگ وارد شده بر خودرو افزایش می یابد و موتور خودرو برای مقابله با این نیرو مجبور به مصرف بیشتر بنزین می باشد.

در سال 2004، انجمن مهندسان خودرو برای بررسی این مسئله یک خودروی سدان و یک خودروی شاسی بلند SUV را در یک مسیر بیابانی و در یک تونل باد با دمای محیط در حدود 30 درجه سانتیگراد آزمایش کرد. نتایج آزمایش های صورت پذیرفته بسیار قابل توجه و جالب بوده است.می توان ادعا نمود که خودرو در سرعت های پایین – که نیروهای آیرودینامیک اهمیت چندانی ندارد – در حالتی که پنجره های خودرو پایین باشد مصرف سوخت کمتری خواهد داشت. در سرعت های بالا، از یکسو مقاومت هوا به طور چشمگیری افزایش می یابد و از سوی دیگر موتور خودرو توان کافی برای به کار انداختن کمپرسور کولر را دارا می باشد، استفاده از کولر خودرو گزینه مناسبی می باشد.طبق آزمایش های متعدد صورت پذیرفته، بهترین زمان برای روشن نمودن کولر خودرو در سرعت های بیشتر از 65 کیلومتر بر ساعت می باشد.

رانندگی با شیشه باز

روشن کردن کولر

بعضی از راننده ها به شدت عقیده دارند که روشن کردن کولر خودرو به موتور فشار می آورد و مصرف سوخت را افزایش می دهد. تعدادی از راننده ها نیز همیشه کولر را روشن می کنند و می گویند که پایین دادن شیشه های خودرو، به خصوص در بزرگراه ها و سرعت های بالا، باعث می شود بنزین بیشتری مصرف شود.به نظر شما، پایین دادن شیشه ها از روشن کردن کولر به صرفه تر است؟همان طور که می دانید هر چیزی نقاط قوت و ضعفی دارد و برای اینکه مقایسه درستی داشته باشیم، مزایا و معایب روشن کردن کولر خودرو روا بررسی می کنیم.

مزایای روشن کردن کولر خودرو

  • استفاده راحت و آسان: فقط با زدن یک دکمه، کابین خودرو خنک می شود و حتی در گرم ترین روز هم احساس راحتی و آسایش می کنید.
  • هوای پاک: تقریبا همه خودروهای جدید به فیلتر هوای کابین مجهز هستند که از ورود گرد و غبار به داخل خودرو جلوگیری می کند. با کولر روشن و پنجره بالا هوای پاک تر و تمیزتری تنفس می کنید.
  • رطوبت زدایی: استفاده از سیستم تهویه مطبوع باعث می شود تا رطوبت داخل کابین هر چه سریع تر رفع شود.

معایب روشن کردن کولر خودرو

  • افزایش مصرف سوخت: کمپرسور کولر خودرو از طریق تسمه به پیشرانه متصل است و بخشی از قدرت موتور را می گیرد و به این ترتیب سوخت بیشتری مصرف می شود. شاسی بلندهایی که سیستم تهویه مطبوع قوی تری دارند، بنزین بیشتری مصرف می کنند.
  • کاهش قدرت موتور: بخشی از قدرت موتور صرف راه اندازی کولر می شود و بدین شکل، مقداری از اسب بخار پیشرانه کاهش پیدا می کند. قدرت موتور خودروهای هاچبک و کوچ بیشتر از شاسی بلندها و ماشین های اسپرت کاهش پیدا می کند.
  • افزایش دمای موتور: روشن کردن کولر باعث می شود تا کارکرد موتور بالاتر برود و به همین خاطر باید حواستان به سیستم خنک کننده پیشرانه باشد.
  • ایجاد حساسیت و آلرژی: به دلیل اینکه باد کولر خودرو خشک است، ممکن است برخی افراد دچار حساسیت و آلرژی شوند.

پایین دادن شیشه های خودرو

بعضی از راننده ها، به خصوص راننده های وسایل نقلیه عمومی، به جای روشن کردن کولر، شیشه های خودرو را پایین می کشند. پنجره همه خودروهای جدید برقی شده و با زدن یک دکمه می توان شیشه را پایین داد. ببینیم مزایا و معایب رانندگی با شیشه پایین چیست؟

مزایای پایین دادن شیشه های خودرو

  • هوای تازه: مهم ترین مزیت رانندگی با شیشه پایین، استفاده از هوای تازه است، مخصوصا وقتی کنار دریا یا وسط جنگل در حال رانندگی باشید.
  • آگاهی: اگر شیشه های خودرو پایین باشد، صدای محیط را بهتر می توانید بشنوید و در صورت لزوم، تصمیمات منطقی تری بگیرید.
  • خنک شدن اولیه: اگر خودرویتان را در یک روز گرم تابستانی و زیر آفتاب پارک کرده باشید، اولین کاری که باید انجام دهید، پایین دادن شیشه ها است که باعث می شود گرما از داخل کابین خارج شود.

معایب پایین دادن شیشه های خودرو

  • افزایش مصرف سوخت: پایین دادن شیشه ها باعث می شود تا مقاومت خودرو در برابر هوا افزایش پیدا کند که در هنگام رانندگی در بزرگراه ها و با سرعت بالا بیشتر می شود و باعث می شود بنزین بیشتری مصرف شود.
  • گرد و غبار و آلودگی: اگر شیشه های خودرو پایین باشد، گرد و غبار و آلودگی بدون هیچ مانعی وارد کابین می شود. مرکز شهرهای بزرگ و شلوغ بیشترین میزان آلودگی را دارد.
  • سر و صدا: پایین شیشه ها برای رانندگانی که در خیابان های شلوغ و پرترافیک رفت و آمد دارند، می تواند آزاردهنده باشد.
  • بدون تاثیر: در یک روز گرم و وسط ترافیک، پایین بودن شیشه ها نمی تواند تاثیر چندانی داشته باشد.

نکاتی درباره کاهش سریع دمای کابین خودرو

اگر خودرویتان چند ساعتی در یک روز گرم زیر آفتاب پارک شده باشد، به محض سوار شدن احساس می کنید که وارد سونا شده اید. برای کاهش دمای کابین خودرو می توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • شیشه ها را پایین بدهید.
  • راه بیفتید تا هوای گرم خارج شود.
  • کولر خودرو را روشن کنید.
  • به محض خنک شدن کابین، شیشه ها را بالا بدهید.
  • با کولر روشن و شیشه های پایین رانندگی نکنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (498 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (17 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (17 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (17 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان