ساعدنیوز
ساعدنیوز

همه آنچه باید درباره جت لگ بدانید.

  دوشنبه، 10 مرداد 1401   زمان مطالعه 17 دقیقه
همه آنچه باید درباره جت لگ بدانید.
جت لگ یا پرواز زدگی اختلال موقتی است که باعث خستگی، بی‌خوابی و نشانه‌های دیگری بر اثر سفر هوایی بین منطقه‌های مختلف زمانی می‌شود. جت لگ در واقع اختلال ساعت داخلی بدن محسوب می‌شود. در این مقاله، ابتدا با جت لگ، نشانه‌ها و علت آن آشنا شده و سپس توصیه‌هایی برای پیشگیری و درمان آن خواهید خواند.

فرد مبتلا به جت لگ علاوه بر خستگی و بی خوابی، ممکن است دچار چند مشکل جسمی و روحی هم بشود، ازجمله: اضطراب، یبوست، اسهال، پریشانی، کم شدن آب بدن، سردرد، زودرنجی، حالت تهوع، سوءهاضمه، مشکل در تمرکز، عرق کردن، مشکل در هماهنگی، سرگیجه، خواب آلودگی در طول روز، بی قراری و حتی اختلال حافظه. بعضی ها مشکلات دیگری را هم گزارش داده اند، مانند بی نظمی در ضربان قلب و افزایش حساسیت به بیماری.کودکان هم ممکن است مانند بزرگسالان دچار مشکلات مربوط به جت لگ بشوند.

معمولا برای تشخیص جت لگ نیازی به معاینه ی پزشکی نیست. اگر برفراز چند منطقه ی زمانی سفر کرده و نشانه های مربوطه را در خود حس کردید، به احتمال زیاد دچار جت لگ شده اید. اگر نشانه های جت لگ شدید هستند، پس از چند روز برطرف نشده اند یا مشکلات دیگری هم دارید، حتما با پزشک مشورت کنید.

خانمی با حال بد در هواپیما

جت لگ چقدر طول می کشد؟

بهبود جت لگ به تعداد منطقه های زمانی بستگی دارد که برفرازشان سفر کرده اید. به طور کلی، بدن انسان به سرعت روزی یک یا دو منطقه ی زمانی، با منطقه ی زمانی جدید سازگاری می یابد. برای مثال، اگر شش منطقه ی زمانی را طی کرده اید، معمولا طی سه تا پنج روز با منطقه ی زمانی جدید سازگار می شوید. جت لگ موقتی است و بیشتر افراد طی چند روز بهبود می یابند.

عوارض ناشی از جت لگ بسیار نادر هستند. اگر فردی دچار بیماری قلبی باشد، استرس ناشی از اختلال در ساعت زیستی به همراه استرس سفر، ارتفاع زیاد و عدم تحرک طی پرواز، ممکن است منجر به حمله ی قلبی بشوند. در برخی افراد اگر جت لگ بی خوابی مزمن به همراه بیاورد، ممکن است منجر به سکته مغزی هم بشود.

منطقه ی زمانی چیست؟

منطقه ی زمانی، منطقه ای جغرافیایی است که در همه ی نقاطش زمان یکسان است. کره ی زمین ۲۴ منطقه ی زمانی دارد که در هرکدام، یک ساعت از شبانه روز است. هر منطقه ای در قالب یک نوار به عرض تقریبی ۱۶۰۰ کیلومتر از شمال به جنوب کشیده شده است. البته عرض واقعی هر منطقه ی زمانی بسته به مرزهای سیاسی و جغرافیایی متفاوت است. همین طور که زمین به دور خود می چرخد، خورشید در ساعت مشخصی در یک منطقه ی زمانی طلوع می کند، یک ساعت بعد در منطقه ی زمانی در غرب آن و همین طور الی آخر در چرخه ای ۲۴ ساعته. بنابراین، مثلا در ایالات متحده، وقتی در منطقه ی شرقی ساعت ۶ صبح است، در مرکز ساعت ۵ صبح است، در مناطق کوهستانی ساعت ۴ صبح است و در منطقه ی اقیانوس آرام ساعت ۳ صبح است.

مناطق زمانی

دلیل جت لگ چیست؟

دلیل جت لگ ناتوانی بدن مسافر در سازگاری فوری با زمان در منطقه ی متفاوت است. درنتیجه مثلا وقتی یک نفر از تهران حرکت می کند و ساعت ۱۲ شب به وقت پاریس به این شهر می رسد، ساعت داخلی بدنش همچنان به وقت تهران عمل می کند. همین طور که بدن تقلا می کند تا با برنامه ی زمانی جدیدش سازگاری پیدا کند، ممکن است بی خوابی موقتی، خستگی، زودرنجی و اختلال در تمرکز به وجود بیایند. تغییر برنامه ی زمانی استفاده از سرویس بهداشتی هم ممکن است باعث یبوست یا اسهال شود، و مغز هم در تلاش برای بالا و پایین کردن این زمان ها ممکن است گیج بشود و برنامه اش به هم بخورد.

بدن چگونه زمان را حفظ می کند؟

بدن ما نوعی ساعت بیولوژیکی داخلی با چرخه ای ۲۴ ساعته دارد که ساعت زیستی نامیده می شود. بخش کوچکی از مغز به نام هیپوتالاموس مانند ساعت زنگ دار برای فعال نمودن فعالیت های مختلف بدن همچون گرسنگی، تشنگی و خواب عمل می کند. دمای بدن، فشار خون و سطح هورمون ها و گلوکز در جریان خون را هم تنظیم می کند. فیبرها در اعصاب چشم، تشخیص ساعت روز، مقدار نور و تاریکی را به مرکز زمان نگهدار در هیپوتالاموس مخابره می کنند. بنابراین وقتی چشم یک مسافر هوایی، روشنی یا تاریکی را چند ساعت جلوتر یا عقب تر از معمول می بیند، ممکن است هیپوتالاموس فعالیت هایی را آغاز کند که سایر اندام ها آماده ی آن ها نیستند و درنتیجه جت لگ اتفاق می افتد.

ساعت بیولوژیک بدن

آیا مسیر سفر هم اهمیت دارد؟

بله، مسافرانی که از شمال به جنوب در یک منطقه ی زمانی سفر می کنند، معمولا دچار مشکلات کمتری می شوند، چون زمان روز همیشه مانند زمان جایی است که پرواز آغاز شده است. این مسافران ممکن است احساس ناراحتی کنند، اما این معمولا به خاطر محبوس شدن در هواپیما به مدت طولانی، یا اختلاف در آب وهوا، فرهنگ و رژیم غذایی در مقصد است. درواقع تفاوت های زمانی نقشی ایفا نمی کنند.

از سوی دیگر، مسافرانی که به سمت شرق پرواز می کنند، معمولا دچار بیشترین مشکلات می شوند، چون زمان «از دست می دهند». برای مثال، در یک سفر هوایی از واشنگتن دی سی به مکه، مسافران هشت ساعت از دست می دهند! وعده های غذایی، خواب، عادت استفاده از سرویس بهداشتی و دیگر روزمره های زندگی، همگی تحت تأثیر این هشت ساعت به جلو رفتن قرار می گیرند.

مسافرانی که به غرب پرواز می کنند، زمان «به دست می آورند» و معمولا سازگاری آسان تری نسبت به مسافران شرق دارند. اما آنها هم بعد از فرود هواپیما، دچار مشکلات جت لگ می شوند، چون به هرحال باید با برنامه ی زمانی متفاوتی سازگار شوند.

آیا شدت نشانه های جت لگ هم فرق دارند؟

بله. کسانی که فقط یک یا دو منطقه ی زمانی را طی می کنند، می توانند با حداقل تأثیرات تفاوت زمانی، با زمان جدید سازگار شوند. آنهایی که سه یا چهار منطقه ی زمانی را طی می کنند، احتمالا دچار برخی از مشکلات جت لگ می شوند. به طور کلی، شدت این نشانه ها بسته به تعداد منطقه های زمانی که طی شده اند و همین طور جهت پرواز فرق دارد. افراد مختلف در حساسیت شان به نشانه های جت لگ و شدت این نشانه ها هم با هم فرق دارند.

چه عواملی خطر ابتلا به جت لگ را افزایش می دهند؟

دلیل اصلی جت لگ، گذر از منطقه های زمانی است. اما چندین عامل دیگر هم هستند که ممکن است منجر به شدیدترشدن یا طولانی ترشدن مشکلات شوند.

  • سفر طی سه منطقه ی زمانی یا بیشتر: بیشتر افراد می توانند به سرعت با یک یا دو منطقه ی زمانی سازگار شوند. سه منطقه یا بیشتر، ممکن است منجر به بروز نشانه های بیشتری از جت لگ بشود.
  • سفر به شرق: همان طور که پیش از این عنوان شد، سفر از غرب به شرق باعث می شود مسافران زمان را «از دست بدهند»، و این می تواند سازگاری دشوارتری به همراه داشته باشد.
  • سن: افراد مسن تر ممکن است با سرعت کمتری بهبود پیدا کنند.
  • سفرهای متعدد: خلبان ها، خدمه ی پرواز، و مسافرانی که مدام در منطقه های زمانی مختلف در سفر هستند ممکن است با دشواری بیشتری با تغییرات زمانی سازگار شوند.
  • مشکلات قبلی: محرومیت از خواب، استرس و بی خوابیِ پیش از سفر ممکن است نشانه های جت لگ را وخیم تر نماید.
  • شرایط پرواز: یک نواختی پرواز، بی حرکتی و صندلی تنگ، غذای هواپیما، ارتفاع و فشار داخل کابین، همگی ممکن است بر نشانه های جت لگ تأثیر بگذارند.
  • مصرف الکل: مصرف الکل طی پرواز هم می تواند منجر به وخیم ترشدن نشانه های جت لگ بشود.

آیا می توان از جت لگ پیشگیری کرد؟

چند راه درمانی وجود دارند که می توانند به جلوگیری از جت لگ و بهبود سریع تر نشانه های آن کمک کنند. درادامه، ۱۲ توصیه برای جلوگیری یا به حداقل رساندن اثرات جت لگ ارائه می شود که می توانید از آن ها در رفع مشکل خود استفاده کنید و از تاثیرات مثبت آن ها بهره مند گردید.

داشتن شیوه زندگی سالم

اگر شرایط جسمی خوبی دارید، همین طور بمانید. به عبارت دیگر تا قبل از پرواز، همچنان ورزش کنید، غذای مناسب بخورید و حسابی استراحت کنید. بنیه و شرایط جسمی شما باعث می شود پس از فرود هوایپما، بهتر با شرایط روبه رو شوید. اگر ازنظر جسمی متناسب نباشید، یا رژیم نامناسبی دارید، چند هفته قبل از سفر، ورزش و رژیم غذایی مناسب را شروع کنید.

با پزشک مشورت کنید.

اگر وضعیتی دارید که باید ازنظر پزشکی تحت کنترل باشد (مثل دیابت یا بیماری قلبی)، پیش از سفر با پزشک خود مشورت کنید و برای زمان مصرف دارو و معاینات پزشکی در مقصد برنامه ریزی کنید. با این کار می توانید از شدت علائم خود در مقصد بکاهید و شرایط مناسب تری داشته باشید.

برای پیشگیری از جت لگ برنامه ی روزمره ی خود را تغییر دهید.

اگر ماندن تان در منطقه ی زمانی مقصد بیش از چند روز طول می کشد، پیش از ترک مبدأ، شروع به سازگار کردن بدن تان با منطقه ی زمانی جدید کنید. برای مثال، اگر از ایران به چین سفر می کنید و قصد دارید یک ماهی آنجا بمانید، سه یا چهار هفته پیش از سفر، برنامه ی روزانه ی خود را یک ساعت یا بیشتر عقب بکشید. هفته ی بعد از آن، یک ساعت دیگر برنامه تان را عقب بکشید و همین کار را هفته ی بعد تکرار کنید. اگر بدن تان را کم کم با شرایط جدید وفق دهید، با شوک سازگاری یک دفعه ای روبه رو نخواهید شد.

اگر به سمت شرق سفر می کنید، سعی کنید زودتر بخوابید و صبح اول وقت بیدار شوید. اگر به سوی غرب سفر می کنید، سعی کنید پس از رسیدن به مقصد، حداقل یک ساعت از نور خورشید بیشتر استفاده کنید.

ماشین حساب های آنلاینی برای محاسبه ی جت لگ وجود دارند که می توانند در تشخیص مقدار و زمان تنظیم برنامه ی خواب پیش از سفر کمک تان کنند.

نوشیدنی های الکلی مصرف نکنید.

قبل از سفر، در حین سفر یا پس از رسیدن به مقصد نوشیدنی های الکلی مصرف نکنید. این نوشیدنی ها باعث کم شدن آب بدن، اختلال در برنامه ی خواب و حالت تهوع و ناراحتی عمومی می شوند. بنابراین برای کاهش این علائم از مصرف نوشیدنی های الکلی پرهیز کنید.

نوشیدنی های حاوی کافئین مصرف نکنید.

به همین ترتیب، نوشیدنی های کافئین دار هم ننوشید. کافئین هم ممکن است باعث کم شدن آب بدن و اختلال در خواب شود. علاوه بر این ها، اعصاب تان را هم به هم می ریزد و موجب افزایش اضطرابی می شود که شاید به خاطر سفر در خودتان احساس می کنید.

تاثیر نوشیدن آب بر پیشگیری از جت لگ

آب زیادی بنوشید، به ویژه طی پرواز، این گونه اثرات هوای خشک داخل هواپیما را خنثی می کنید و از کم آب شدن بدن جلوگیری می کنید. مقدار نیاز بدن به آب در افراد مختلف متفاوت است و هر کس باید با توجه به شرایط بدنی و نیاز خود در نوشیدن آب اهتمام ورزد تا از شدت علائم کاسته شود.

مصرف ویتامین D و B

ویتامین B-12 روشی طبیعی برای سرحال و پرانرژی نگه داشتن بدن شما به شمار می رود و همانند نوشابه های انرژی زا تاثیرات سوء ندارد. ویتامین D در هر دو صورت طبیعی یا قرص مکمل نیز تنظیم کننده میزان ملاتونین (هورمون خواب) است. بنابراین تا می توانید در طول روز آفتاب بگیرید تا حسابی ویتامین D در بدنتان ذخیره گردد.

برای پیشگیری از جت لگ در هواپیما حرکت داشته باشید.

همین طور که در حین پرواز در صندلی خود نشسته اید، هرازچندگاهی پاهایتان را نرمش دهید. آنها را بالا و پایین برده و به چپ و راست حرکت دهید. بایستید و بنشینید. زانوهایتان را خم کنید. هر یکی دو ساعت بلند شده و کمی راه بروید. قرص خواب نخورید، و بیشتر از یک ساعت چرت نزنید.

هدف از این اقدامات دو چیز است: اول اینکه ریسک لخته شدن خون در پاها را کاهش می دهند. تحقیقات نشان می دهند که دوره های طولانی نشستن ممکن است جریان خون به پاها و برعکس را کاهش و درنتیجه ریسک لخته شدن خون را افزایش دهند. تاحدی اشکال از صندلی است. سیاه رگ ها را در پا تحت فشار قرار داده و جریان خون را با اشکال مواجه می کند. عدم فعالیت هم نقش مهمی ایفا می کند. جریان خون را در سیاه رگ ها آهسته می کند. اگر لخته ای شکل بگیرد، ممکن است جدا شده و به شش ها برود (آمبولی ریه)، در سرخ رگی گیر کرده و جلوی جریان خون را بگیرد. این فرد ممکن است دچار درد و مشکلات تنفسی شده و سرفه های مزمن خونی کند. اگر این لخته بزرگ باشد، فرد ممکن است فوت کند. دوم اینکه فعال ماندن، حتی به مقدار کم، نیروی تازه ای به بدن تان می دهد و هوشیاری ذهنی ایجاد می کند که خود این ها می توانند باعث کاهش نشانه های جت لگ بشوند.

سفرتان را تقسیم کنید.

در پروازهای طولانی که بر فراز هشت، ده یا حتی دوازده منطقه ی زمانی صورت می گیرند، اگر امکان پذیر است، سفرتان را به دو بخش تقسیم کرده و در شهری وسط مسیر بمانید. برای مثال، اگر از تهران به اتاوای کانادا سفر می کنید، بین راه چند روزی را در لیسبون پرتغال بمانید. به این ترتیب بدن شما برای سازگاری با مقصد زمان بیشتری دارد و راحت تر می تواند با آن تطابق پیدا کند.

پوشیدن کفش و لباس راحت برای پیشگیری از جت لگ

در سفرهای طولانی، حس راحتی مهم تر از خوش تیپی است. کفش و لباس راحت بپوشید. اکسسوری و زیورآلاتی که اذیت تان می کنند، به خودتان آویزان نکنید. موقع انتخاب لباس سفر، حواس تان به آب وهوای مقصد باشد. لباس مناسب مقصدتان را بپوشید. با انتخاب لباس مناسب می توانید از شدت علائم ناشی از سفر کم کنید.

محل اقامت خود را بررسی کنید.

وقتی رسیدید، اگر قرار است در هتل بمانید، بررسی کنید که تخت خواب، دست شویی و حمام رضایت بخش هستند یا نه، و آیا سیستم های سرمایشی و گرمایشی خوب کار می کنند یا نه. اگر اتاق نامناسب است، اتاق تان را عوض کنید. محل اقامت مناسب به طور قابل توجهی می تواند به سازگاری شما با محیط جدید کمک کند و از شدت علائم ناشی از سفر بکاهد.

با برنامه ی زمانی مقصد هماهنگ شوید.

هر قدر زودتر با برنامه ی زمانی مقصدتان هماهنگ شوید، بدن تان سریع تر با محیط سازگار می شود. بنابراین، اگر ساعت ۱۲ ظهر به وقت محلی رسیدید (اما ساعت بدن تان ۶ صبح است)، ناهار بخورید، نه صبحانه. در طول روز با راه رفتن و نشستن در کافه های روباز، بدن تان را در معرض نور خورشید قرار دهید. نور خورشید باعث می شود هیپوتالاموس تان تولید ملاتونین را که باعث خواب می شود، کاهش دهد؛ درنتیجه فرایند تنظیم ساعت داخلی بدن تان آغاز می شود.

اگر با کودک تان سفر می کنید، سعی کنید او را هم با برنامه ی زمانی مقصد هماهنگ کنید. اگر به سمت شرق سفر می کنید (یعنی زمان از دست می دهید) سعی کنید فرزندتان را تا زمان خواب به وقت محلی بیدار نگه دارید. اگر به سوی غرب سفر می کنید، زمان به دست می آورید، پس فرزندتان را به وقت محلی بیدار کنید.

از داروهای خواب آور عاقلانه استفاده کنید، یا اصلا استفاده نکنید.

سعی کنید بدون پناه بردن به داروهای خواب آور، الگوی خواب خود را تصحیح کنید. اما اگر دو سه شب نخست، خواب تان نمی برد، استفاده از خواب آورهای نه چندان قوی اشکالی ندارد؛ البته اگر پزشک تان تجویز کرده باشد. اما در اسرع وقت مصرف داروهای خواب آور را ترک کنید. درغیراین صورت ممکن است به عادت تبدیل شود.

سنبل الطیب برای درمان بی خوابی مفید است. البته بهتر است پیش از استفاده از گیاهان دارویی هم با پزشک خود مشورت کنید.

استفاده از داروهای خواب آور برای کودکان توصیه نمی شود.

نوشیدن چای گیاهی آرام بخش

این یکی از قدیمی ترین و موثر ترین روش ها خواهد بود.اگر نمی توانید شب بخوابید، بابونه یا اسطوخدوس را امتحان کنید. چای بابونه برای درمان بی خوابی به مدت چندین سال است که مورد استفاده قرار گرفته و مشهور است که دارای ویژگی هایی برای تحریک خواب و آرامش است. تحقیقات نشان داده اند که اسطوخودوس باید در تسریع خواب و تسکین بی قراری موثر باشد.

بلافاصله بعد از رسیدن، نخوابید.

این نکته مربوط به مسافرانی است که صبح یا بعد از ظهر به مقصد خود می رسند. با گرفتن یک دوش سریع، با طراوت بمانید. از چرت زدن اجتناب کنید چون ممکن است به جای خوابیدن در شب، الان به خواب بروید.

اما اگر واقعاً مجبور هستید، یک چرت کوتاه بزنید، اگر می خواهید بیدار و سرحال شوید نباید بیش از 30 دقیقه طول بکشد. برای اینکه مطمئن شوید که چرت زدن شما به یک خواب چند ساعته نمی رسد، می توانید از کارکنان هتل بخواهید که یک تماس بیداری با شما بگیرند.

برای پیشگیری از جت لگ مواد غذایی زیادی نخورید.

آیا در مورد این واقعیت فکر کرده اید که غذای هواپیما تاثیری بر پرواز زدگی شما دارد؟ این اغلب درست است برای مثال، در هوا و هم در زمین غذای غنی از کربوهیدرات می تواند باعث شود که شما احساس خستگی و کسلی کنید.

برنج، سیب زمینی، پاستا و همچنین همبرگر در طول یک دوره، نیاز شما به خواب را افزایش می دهد و می تواند در هنگام پرواز به سمت شرق واقعاً مفید باشد. اگر به سمت غرب می روید, باید سبک تر باشید و غذاهای غنی از پروتئین را انتخاب کنید تا به شما کمک کند بیدار بمانید. گوشت, ماهی, یا تخم مرغ شما را پر می کند اما نه زیاد. بنابراین بدن شما می تواند از انرژی برای بیدار ماندن استفاده کند.

درمان جت لگ چیست؟

بهترین راه درمان جت لگ، پیشگیری از آن است. اما با وجود پیشگیری، ممکن است وقتی چندین منطقه ی زمانی را طی می کنید، باز هم دچار جت لگ شوید.

وقتی به مقصد رسیدید، سعی کنید در اسرع وقت با برنامه ی زمانی محلی هماهنگ شوید. برای مثال، اگر ساعت ۶ بعدازظهر به وقت محلی رسیدید، اما ساعت بدن تان ۱۲ ظهر بود، شام بخورید، نه ناهار. اگر در خانه معمولا ساعت ۱۱ شب به رخت خواب می روید، به وقت محلی هم ساعت ۱۱ شب به رخت خواب بروید، حتی اگر در کشور خودتان ساعت ۵ عصر باشد. اگر می خواهید ساعت داخلی بدن تان با ساعت محلی هماهنگ شود، طی روز تا جای ممکن در معرض نور خورشید قرار بگیرید.

وقتی به مقصد رسیدید، مقدار کمی کافئین، مثل همان قهوه ای که اول صبح می خورید، می تواند به بیدار نگه داشتن تان به مدت چند ساعت کمک کند. بهتر است کافئین در ساعات اولیه ی روز مصرف شود، چون اگر دیر مصرف شود، ممکن است در طول شب بیدار نگه تان دارد.

آیا داروی مؤثری برای جت لگ وجود دارد؟ تأثیر ملاتونین روی جت لگ چیست؟

داروی خاصی برای جت لگ وجود ندارد؛ فقط داروهای خواب آور یا آنهایی که برخی نشانه های جت لگ را کاهش می دهند.

ملاتونین هورمونی است که نقش مهمی در ساعت زیستی و جت لگ ایفا می کند. چشم انسان پس از غروب آفتاب متوجه تاریکی شده و به هیپوتالاموس پیام می دهد که شروع به آزادسازی ملاتونین کند که باعث خواب آلودگی می شود. درمقابل، وقتی چشم متوجه روشنایی روز می شود، به هیپوتالاموس پیام می دهد که تولید ملاتونین را متوقف کند. بااین حال هیپوتالاموس نمی تواند برنامه ی خود را به سرعت هماهنگ کند. این هماهنگی چند روزی زمان می برد.

در صورت نیاز، مصرف مقدار ۰/۳ تا ۵ میلی گرم ملاتونین در روز اول و چه بسا چند روز نخست، هنگام به خواب رفتن در مقصد مفید است. به نظر می رسد ملاتونین وقتی بیشترین تأثیر را دارد که پنج منطقه ی زمانی یا بیشتر طی شده باشند، یا پرواز به سمت شرق باشد. فقط بزرگسالان می توانند از ملاتونین استفاده کنند. اگر می خواهید ملاتونین مصرف کنید، حتما با پزشک مشورت کنید.

قرص های خواب آور تجویزی یا بدون نسخه می توانند به هماهنگ کردن ساعت بدن با زمان مقصد کمک کنند. تا جای ممکن از این قرص ها استفاده نکنید، اما اگر پزشک تان داروی خواب آور را تجویز کرده، می توانید دو یا سه شب از آن استفاده کنید. سعی کنید استفاده از این داروها طولانی نشود، چون ممکن است به عادت تبدیل شود.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
عرض ارادت احساسی و عیادت بازیگران و ورزشکاران از رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+ عکس/ از جواد عزتی و علی ضیا تا علی پروین و بهداد سلیمی (338 نظر) تذکر جدی رهبر انقلاب به عکاسان خبری در کرمانشاه/ با کفش وارد نشوید+عکس (296 نظر) واکنش ایران به درخواست عجیب آمریکا برای حمله نمادین اسرائیل (153 نظر) گریم سخت و سنگین شازده مفخم سریال "گیلدخت"، صالح میرزاآقایی، برای بازی در نقش امام خمینی/ بنظرتون شبیه ایشون شدن؟ (75 نظر) پاسخ جالب رهبر معظم انقلاب به یک سوال: حضرت آقا اصلاً شما فکر می‌کردین که رهبر بشین؟ (71 نظر) دیدار بازیگران معروف و محبوب ایرانی با رهبر انقلاب/ از شاهرخ استخری تا مصطفی زمانی و عموپورنگ+عکس (55 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده مشهدی، با نوشته جالب پشت وانت اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (45 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای دوخت کاپشن با پتو پلنگی حماسه آفرید/ ایرانی پنجه طلا از هر انگشتش هنر میباره😂 (43 نظر) نگاهی به ماشین لاکچری و هوش‌پران محسن تنابنده، نقیِ پایتخت+عکس/ صبر و لبخند در برابر درخواست مردم برای گرفتن عکس سلفی (36 نظر) روایتی جالب از روز دقیق تولد رهبر معظم انقلاب از زبان خودشان در سالگرد 85 سالگی ایشان+عکس شناسنامه (32 نظر) نگاهی به ماشین لوکس و هوش پران حسن یزدانی، قهرمان کشتی ایران/ این ماشین نیست هواپیماست+ویدیو (33 نظر) تصویر دیده نشده و قدیمی از آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب در کنار دریا با کاپشن و کلاه +عکس (27 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک بقال تبریزی برای کودکان حماسه ساز شد/ درک و شعور ایشون ستودنیه+عکس (27 نظر) مراسم عقد شیک و منحصربفرد برادرزاده سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان/ ایشالا عروسی خودت+عکس (28 نظر) نگاهی به کیک تولد 5 سالگی هانا دختر مهران غفوریان با دیزاین خاص/مبارکا باشه +عکس (26 نظر)
دیگران می‌خوانند   
خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای گرفتن اولین عکس نوزادی از فرزندش حماسه آفرید/ کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت عکس خنده دار از پشت صحنه بازیگران سریال نون خ/ از سلمان تا... صحبت های عاشقانه محسن کیایی با روح پاک مادرش در برنامه صداتو اشک همه داوران رو درآورد!+فیلم حضور غیرقابل باور عادل فردوسی پور در جشن خانوادگی علی دایی/ عکس مشترک عادل فردوسی پور با همسر علی دایی در یک مجلس خصوصی سناریوهای علمی مختلف برای پایان جهان! هدیه خنده دار سلمان سریال نون خ برای هادی چوپان / پای هادی چوپان به نون خ باز شد+فیلم (ویدئو) درس اخلاق فوق خنده‌دار استاد محسن قرائتی/ وقتی خدا برای وزیر مملکت در مستراح کلاس میذاره! خلاقیت تحسین برانگیز و منحصربفرد شهرداری بوشهر برای زیباسازی خونه های قدیمی حماسه آفرید/ این زیبایی رو فقط تو ایران میشه دید😍 آخرین جشن تولدی که حامد سلطانی برای همسر اولش در خانه ابدی او گرفت/ حیف جوونیش که سهم خاک شد درخت میوه حیاط خانه حامد سلطانی با حال و هوای بهاری/ چه عکس خوشگلی انداخته👌😍 ایده های خلاقانه چیدمان میز صبحانه برای یک پذیرایی شیک و دل انگیز+عکس شام مفصل و سفره غذای رنگی خواهر ساره بیات برای خانواده پر جمعیت رضا قوچان نژاد/ چه ضیافتی برای خانواده شوهر به پا کرده فال انبیاء روزانه جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال ابجد روزانه جمعه 31 فروردین 1403 فال روزانه امروز جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال حافظ با تفسیر روز جمعه 31 فروردین 1403 + فیلم حضور جالب خانم معلم همدانی با لباس عروس در کلاس درس/ این لحظه تا ابد برای دانش آموزاش خاطره شد+عکس (تصاویر) معماری استثنایی و تخیلی یک رستوران در ژاپن/ با این ویوی جذاب غذا چه میچسبه! (ویدئو) شوخی بانمک نعیمه نظام‌دوست با سن نیما شعبان‌نژاد (تصاویر) تغییر چهره حیرت انگیز فرزانه سریال "بزنگاه" بعد 16 سال/ کلا یه نفر دیگه شده که! شباهت متحیرکننده و خارق‌العاده آنجلینا جولی و دخترش! (فیلم) آشنایی با یاقوت ارغوانی میلیون دلاری از اعماق تاریخ / سنگ آمتیست 26 تنی ژستهای بی ملاحظه ی زنان حرمسرا همگان گرفتن عکس در حضور ناصرالدین شاه قاجار سوژه کاربران مجازی شد برند خاص و شوکه کننده کیف آرایشی ناصرالدین شاه/ باورت میشه ناصرالدین شاه کیف آرایشی داشته؟ (فیلم) در پشت آبشار نیاگارا چه چیزی پنهان شده؟ / اسرار پشت پنهان آبشار نیاگارا چیست؟! نگاهی به ماشین‌های لوکس و هوش‌پران علی دایی، ثروتمندترین فوتبالیست ایران+عکس/ از لندکروز و پورشه تا بی ام وی😍 ارزانترین خانه در دبی | معرفی 10 گزینه مخصوص ایرانیان (عکس) ماشینهای شیک و مدرن یکتا ناصر و منوچهر هادی/ زوج پرحاشیه و جنجالی اینروزهای سینمای ایران مزیت های استفاده از چراغ های خیابانی در نورپردازی شهری تولد باورنکردنی یک حیوان بامزه به سفیدی برف و 6 گوش صورتی در دریا/ چقدر این موجود ناز و گوگولیه+عکس شرط عجیب همسر فریبا متخصص، مادر گلنار سریال گیلدخت برای ازدواج با خانم بازیگر/ قراری که 8 ماه نگذشته فسخ شد! 3روش معجزه آسا برای برق انداختن زیورآلات طلا واکنش بانمک احسان علیخانی با یک سلفی زورکی و یوهویی به عکس فتوشاپ شده ای که از او در فضای مجازی منتشر شده نگاهی به ماشین‌های لاکچری و هوش پران امیر قلعه نویی، سرمربی تیم ملی +عکس/ اینا ماشین نیست هواپیماست! مدل مانتو خاص و جذاب گلوریا هاردی، بازیگر سریال کیمیا/ نگاهی به طراحی مانتو همسر فرانسوی ساعد سهیلی+عکس نگاهی به تیپ و استایل لاکچری و درجه یک خانواده محمدرضا گلزار در عروسی آقای بازیگر +عکس/ خوش به حال آیسان خانوم، عروسِ چه خانواده‌یِ باکلاس و مرفحی شده😍 (عکس) سلفی الناز حبیبی، صبای سریال "فاصله ها" با پدر باحال و پرانرژی اش میز صبحانه رنگی و عاشقانه رضا قوچان نژاد و خواهر ساره بیات در دبی/ ویوو رو ببین😍 جشن تولد ساده و خلوت صادق بوقی در رویایی ترین منظره ایران در شمال/ چقدر باصفا و دلباز+ویدیو
تیتر امروز   
کتابی دربارۀ «روح» که با «پوست انسان» جلد شده بود+عکس فال انبیاء روزانه جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال روزانه امروز جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال حافظ با تفسیر روز جمعه 31 فروردین 1403 + فیلم فال ابجد روزانه جمعه 31 فروردین 1403 شرط عجیب همسر فریبا متخصص، مادر گلنار سریال گیلدخت برای ازدواج با خانم بازیگر/ قراری که 8 ماه نگذشته فسخ شد! دزدی میلیاردی از خانه 2 مهاجر در برج لاکچری نیاوران! کارت عروسی متفاوت و خاص رضا داوودنژاد و همسرش غزل بدیعی با یک نوشته منحصر به فرد/ روز عروسی یه تیم بسیج گفتن آدرس شدند!+عکس ماجرای جالب کارت عروسی فائزه و حمید که به دست رهبر انقلاب رسید/ حرکت تحسین برانگیز عروس و داماد ایرانی برای خرید سرویس طلا+عکس آیا رهبر معظم انقلاب موبایل دارند؟ دستگیری اراذل و اوباش BMW سوار در بلوار اندرزگو+فیلم رئیس‌جمهور وارد سمنان شد زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار/ زلزله رشد نقدینگی در راه است؟ پاسخ جالب رهبر معظم انقلاب به یک سوال: حضرت آقا اصلاً شما فکر می‌کردین که رهبر بشین؟