ساعدنیوز
ساعدنیوز

همه چیز در مورد دریافت جواز کسب نانوایی

  شنبه، 15 بهمن 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
همه چیز در مورد دریافت جواز کسب نانوایی
پروانه کسب مجوزی است که بر اساس مقررات قانون نظام صنفی و با هدف شروع صادر می گردد. تاسیس هر گونه کسب و کار مستلزم کسب مجوز و پروانه از اتحادیه صنفی مربوط به همان صنف می باشد. یکی از کسب و کارهایی که مشمول این قاعده هستند تاسیس نانوایی میباشد. شرایط تاسیس نانوایی نحوه دریافت، زمان صدور، مدت اعتبار و مدارک لازم برای اخذ این جواز را توضیح خواهیم داد.

شرایط دریافت جواز کسب نانوایی

برای انتخاب شغل نانوایی، می بایست پیش از هر چیز، مهارت های لازم از جمله رعایت بهداشت، تشخیص مواد مرغوب برای پخت نان، برقراری ارتباط موثر با دیگران، آشنایی با قوانین بهداشتی، آشنایی با نکات ایمنی، خمیر گیری و چونه گیری را دارا بود. اما دریافت جواز کسب نانوایی، مستلزم دارا بودن شرایط دیگری نیز می باشد که آن شرایط، عبارتند از:

پایبند بودن به دین اسلام و دارا بودن تابعیت جمهوری اسلامی ایران

  • صدور جواز، صرفا برای آقایان مقدور می باشد.
  • داشتن توانایی جسمی بالا و حداقل 25 سال سن
  • دارا بودن گواهی عدم سوء پیشینه کیفری و عدم اعتیاد و گواهی از وزارت بهداشت
  • دارا بودن کارت پایان خدمت سربازی و یا ارائه معافیت دائم پزشکی
  • متقاضی در شهر محل نانوایی، سکونت داشته باشد.

متقاضیان، برای دریافت مجوزهای کسب و کار، به روش الکترونیکی، لازم است تا به درگاه ملی مجوزهای کسب و کار، مراجعه نمایند. کارکرد این سامانه، سهولت و شفاف سازی در زمینه صدور مجوز کسب و کار می باشد. به منظور آشنایی با این سامانه و نحوه ثبت درخواست در آن، مطالعه مقاله زیر توصیه می شود.

پوستر پروانه کسب

سایت دریافت جواز کسب نانوایی

بر اساس ماده 54 قانون نظام صنفی کشور، مصوب سال 1382، هیات عالی نظارت، دارای دبیرخانه ای مستقر در وزارت بازرگانی می باشد که بازوی اجرایی هیات عالی نظارت به شمار می رود. این دبیرخانه، موظف به هماهنگی امور و تهیه و تدوین مکتوبات مورد نیاز، جهت تصویب هیات و ارائه پیشنهاد می باشد. بر اساس بند 14 آیین نامه اجرایی تشکیلات اداری و امور مالی و نحوه اداره دبیرخانه هیات عالی نظارت، مصوب 1393، دبیرخانه هیات، علاوه بر وظایف مذکور، موظف به ایجاد زیر ساخت­ های لازم، برای تاسیس انجمن های صنفی کارگران و کارفرمایان، صدور جواز کسب، از جمله مجوز نانوایی، به صورت الکترونیکی می باشد. بر اساس همین آیین نامه، بررسی و ارائه گزارشات کارشناسی لازم، در خصوص پرونده ‏ها و موضوعات قابل طرح در هیات، نظارت بر عملکرد اتاق اصناف ایران، بررسی و ارزیابی عملکرد سازمان­ های صنفی و کمیسیون ­های نظارت و ابلاغ مصوبات هیات به کمیسیون ها و سازمان­ های صنفی نیز از دیگر وظایف این دبیر خانه می باشد. دبیرخانه فوق الذکر، در جهت اعمال بند 14 آیین نامه، اقدام به راه اندازی سایت ثبت نام اینترنتی جواز کسب، به آدرس iranianasnaf.ir ، نموده است. بخش خدمات الکترونیکی سایت ایران اصناف، خدماتی، مانند درخواست صدور و تمدید جواز کسب، درخواست انتقال جواز کسب به ورثه یا نماینده قانونی، درخواست تغییر صاحب جواز کسب، درخواست جواز کسب المثنی و مواردی از این قبیل را ارائه می دهد. برای دریافت جواز کسب نانوایی نیز می بایست، به همین سامانه، مراجعه نمود.

نحوه دریافت مجوز نانوایی

در بخش قبل، به بررسی شرایط تاسیس نانوایی و مهارت های لازم برای انتخاب این شغل، پرداختیم و در ادامه، سایت دریافت جواز کسب نانوایی که همانند سایت صدور مجوز های وزارت کار، دارای امکانات متعددی می باشد را معرفی نمودیم. در این بخش، به آموزش نحوه دریافت مجوز نانوایی خواهیم پرداخت. دریافت جواز کسب نانوایی، به دو طریق حضوری و اینترنتی انجام می پذیرد. در روش حضوری می بایست، مراحل زیر را طی نمود.

  • ابتدا می بایست، فرم تقاضای جواز کسب، تکمیل شده و به اتحادیه داده شود. پس از بررسی تقاضا از سوی اتحادیه، بازدید از محل واحد صنفی، توسط کمیسیون بازرسی و ارائه گزارش به اتحادیه به عمل می آید. سپس، درخواست جواز کسب در جلسه هیات مدیره و با حضور متقاضی جواز کسب، مطرح شده و پاسخ کتبی اتحادیه به متقاضی جواز کسب، اعلام می گردد.
  • در ادامه می بایست، مدارک لازم و استعلاماتی، مانند گواهی عدم سوء پیشینه، عدم اعتیاد به مواد مخدر، تاییدیه اماکن مبنی بر دارا بودن شرایط انتظامی و فردی و تایید نام تابلو محل کسب و سایر استعلامات خواسته شده را ارائه نموده تا پرونده تکمیل شده، در جلسه هیات مدیره اتحادیه، طرح گردد. در نهایت، جواز کسب نانوایی صادر شده و کد شناسه ده رقمی یا همان ملت کارت، روی آن، الصاق می گردد.
  • برای دریافت جواز کسب نانوایی، به صورت اینترنتی نیز می بایست، ابتدا، به درگاه ملی مجوزهای کشور، به آدرس g4b.ir، رفته و در خواست خود را مبنی بر دریافت جواز کسب نانوایی ثبت کنید. سپس به سایت ایران اصناف یا همان سایت جواز اینترنتی، به آدرس iranianasnaf.ir، رفته و روی گزینه تکمیل درخواست سامانه پیشخوان مجوزها، کلیک نمایید.
  • در این بخش از مراحل نحوه دریافت جواز کسب نانوایی، می بایست، کد رهگیری دریافت شده از سامانه پیشخوان مجوزها، کد ملی و کد امنیتی را وارد نموده و دکمه تایید را بزنید.
  • سپس، به صفحه اصلی سامانه بازگشته و روی درخواست صدور پروانه کسب، کلیک نمایید.
  • در صفحه پیش رو، پس از مطالعه موارد گفته شده، از قبیل مدارک مورد نیاز، اطلاعات خواسته شده، شامل پروانه، نوع شخص متقاضی پروانه و مدت پروانه را تعیین نمایید.
  • در مرحله بعد از مراحل نحوه دریافت جواز کسب نانوایی، لازم است، رسته شغلی مربوط به کسب و کار خود را انتخاب کنید.
  • در قسمت بعدی از نحوه دریافت جواز کسب نانوایی، آیین نامه عمومی جواز کسب را مطالعه نموده و دکمه تایید را بزنید. در مرحله اطلاعات فردی و صنفی، اطلاعات خواسته شده را وارد نموده و روی تایید و ادامه کلیک کنید. پس از این مرحله، پیش نمایشی از اطلاعات ثبت نام شما، نشان داده خواهد شد که می بایست، پس از مطالعه آن، روی تایید و ادامه کلیک نمایید.
  • در این قسمت از مراحل نحوه دریافت جواز کسب نانوایی، نوبت به وارد کردن مدارک می رسد. در بخش بعدی، مدارک مورد نیاز مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی را به تفکیک، بیان خواهیم نمود.
  • بعد از اتمام مراحل فوق، کد رهگیری خود را دریافت خواهید نمود. اکنون، می توانید از بخش پیگیری ثبت نام، با وارد کردن کد رهگیری و کد ملی، آخرین وضعیت درخواست خود را مشاهده نمایید. نحوه دریافت مجوز هتل و مهمانپذیر نیز از طریق درگاه ملی مجوزهای کسب و کار و با انتخاب گزینه صدور مجوز بوده و ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری مدیر، اسناد مربوط به مالکیت زمین یا اجاره نامه و پرداخت هزینه ابطال تمبر مالیاتی، نیز از مهم ترین شرایط تاسیس و مدارک لازم برای دریافت این مجوز می باشد.

زمان صدور و مدت اعتبار جواز کسب نانوایی

همانطور که در مورد نحوه دریافت جواز کسب نانوایی، بیان نمودیم، دریافت این نوع از مجوز به صورت حضوری و اینترنتی، امکان پذیر می باشد. برای دریافت جواز کسب نانوایی به صورت اینترنتی می بایست، از طریق سامانه ایرانیان اصناف، اقدام نمود. دریافت جواز کسب نانوایی، به صورت حضوری نیز از طریق مراجعه به اتحادیه این صنف، امکان پذیر خواهد بود. مجوز پرورش قارچ، نیز از طریق درگاه ملی مجوزهای کسب و کار و با ارائه مدارک لازم و در صورت دارا بودن شرایط تاسیس، مثل دارا بودن مالکیت یا اجاره زمین و دارا بودن حقابه و همچنین، مدارکی مانند فرم پایان کار، جواز تاسیس و گواهی آنالیز آب، صادر می شود. سوالی که در این بخش، مطرح می شود، آن است که زمان لازم، برای صدور این مجوز و مدت اعتبار آن، چقدر می باشد. در پاسخ به این سوال، باید گفت، زمان صدور جواز کسب نانوایی از زمان تکمیل مدارک آن، حداقل 10 روز کاری بوده و برای مدت 5 یا 10 ساله، صادر می گردد.

مدارک لازم برای دریافت جواز نانوایی

در قسمت های قبل، شرایط تاسیس نانوایی، سایت دریافت جواز کسب نانوایی و نحوه دریافت این مجوز را به صورت حضوری و اینترنتی بیان نمودیم. از آنجا که احراز شرایط گفته شده در بخش های قبل، مستلزم ارائه مدارک مرتبط با آن می باشد، در این بخش، مدارک لازم برای دریافت جواز کسب نانوایی، را بررسی خواهیم نمود.

  • گواهی سلامت و کارت بهداشت
  • گواهی عدم سوء پيشينه
  • گواهی عدم اعتياد به مواد مخدر
  • گواهی صلاحيت فنی در حوزه نانوايی
  • اجاره نامه يا سند مالکيت محل تاسیس نانوایی
  • عکس سه در چهار
  • کپی مدرک تحصيلی
  • کارت پايان خدمت يا گواهی معافيت دائم
  • فيش پرداخت حساب های بيمه، شهرداری و دارايی
  • فيش پرداخت حق عضويت در اتحاديه
  • فيش بانکی پرداخت حساب مجمع امور صنفی
  • فيش پرداخت حساب در آمد های دولت

گاهی پیش می آید که مرجع صدور پروانه کسب، در زمان مقرر و قانونی، اقدام به صدور پروانه نمی کند و یا به طور کلی، اجازه فعالیت به فرد متقاضی را نمی دهد. به دلیل اهمیتی که رونق کسب و کار برای قانونگذار دارد، راه های شکایت را برای این موضوع باز گذاشته است.

بنابراین دریافت جواز کسب نانوایی از طریق سایت ایرانیان اصناف و با دارا بودن شرایط تاسیس از جمله آقابودن، داشتن حداقل 25 سال سن، دارا بودن تابعیت ایران، عدم سوء پیشنه کیفری و اعتیاد به مواد مخدر امکان پذیر بوده؛ مدارک لازم برای این امر نیز شامل گواهی سلامت، گواهی صلاحيت فنی در حوزه نانوايی و فیش پرداخت بانکی می باشد. امیدوارم از محتوای مسائل حقوقی نهایت استفاده را برده باشید و برای کسانی که دچار مشکل حقوقی هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (288 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (227 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (99 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (93 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (77 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (77 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (60 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (58 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از گلایه پسرعموی بقالش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (56 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (53 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (49 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (42 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (40 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (37 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (36 نظر)
دیگران می‌خوانند   
ساقدوشی رحمان و رحیم در عروسیِ هومن حاجی عبداللهی، رحمت سریال پایتخت+عکس/چقد هم به خودشون رسیدن ... خلاقیت بی‌نظیر و جالب یک رستوران کره‌ای برای سرد کردن به موقع غذای داغ/ این راهکار پربازدید شد+عکس عکس خاطره انگیز و زیبای رضا داوودنژاد با همسر و مجریان معروف/ از المیرا شریفی مقدم تا ژیلا صادقی! گرگم به هوا بازی کردن جدی مهران غفوریان و حامد آهنگی/ بالاخره موفق شد حرص آقای بازیگر رو دربیاره+ویدیو بازیگران مجرد سریال گیلدخت از گلنار تا زهرمار خان !! +عکس حضور پرشور چهره های سیاسی در مراسم ختم پدر محمود احمدی نژاد/ از حداد عادل و اژه ای تا خاتمی و رهبر معظم انقلاب +عکس راه های جلوگیری از لیز خوردن ماشین فال انبیاء روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 سکانس خنده دار لیسانسه ها: وقتی رفیقت یه لیس بیشتر بستنی نمیخواد +ویدئو ماشین عجیب و ضد گلوله محمدرضا گلزار سوپر استار ایرانی/ آیسان خانومم سوار این ماشین میشه یعنی!! +عکس (عکس) رونمایی از پدر و مادر واقعی زهرمارخان سریال "گیلدخت"، امین میری/ چه ژستی هم گرفتن، معلومه حسابی عاشق هم بودن! تغییر چهره باورنکردنی امیر جعفری و علی شادمان در گذر زمان/ انگار آدم متفاوتی شدن +عکس ماجرای علاقه زیاد سردار سلیمانی به نوه هاش / کسی جرئت نداشته در خانه حاجی چیزی به آن‌ها بگوید تصویر جدید یکتا ناصر با غمی عمیق در چهر ه اش / تاثیر اتفاقات اخیر بر روحیه خانم بازیگر عکس جدید شهرام لاسمی بازیگر شخصیت قلقلی / بعد از 38 سال اصلا تکون نخورده شوخی رهبر انقلاب با حامد حدادی بسکتبالیست تیم ملی ایران/ نیازی به پریدن نیست....+فیلم شاهزاده قجری طپانچه را روی دست منشی‌اش آزمایش کرد (ویدئو) درخواست علیرضا حقیقی از علی دایی و کریم باقری برای ساخت مجسمه طلا! گربه‌ی گم شده به طور عجیبی هزاران کیلومتر دور تر در آمازون پیدا شد+ عکس دلتنگی سوزناک نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا برای مادرش وسط برنامه + ویدئو (ویدئو) درگیری مهرانه مهین ترابی و منوچهر هادی سر صحنه فیلمبرداری حلقه ازدواج دوم حامد سلطانی مجری برنامه سال تحویل +ویدئو / زیبایی خاص یک انگشتر عقیق فال ابجد روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 مرگ اسرار آمیز دو جوان در پایتخت بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری نگاهی به امضای منحصر به فرد و زیبای داریوش فرضیایی، عموپورنگ پرانرژی بچه های ایرانی+عکس خلاقیت خنده دار هموطن ایرانی در ساخت توالت فرنگی با صندلی شکسته حماسه آفرید+عکس/ مغز نیست که دنیای ایده ست😂 ترفندهایی برای افزایش ماندگاری رژ لب رونمایی از معدل حیرت انگیز سردار آزمون ستاره تیم ملی در اول ابتدایی/ با این نمره شاگرد اول کلاس بود+عکس فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 اسکرین شات از صفحه کامپیوتر و لپ تاپ با 4 روش تمیز کردن سینی فر تنها در 3 حرکت بیش از 10 اشتباه خانم‌ها هنگام کار با جاروبرقی غار جهنم بردسکن؛ چشم اندازی به زیبایی‌های پنهان ایران از بین بردن زردی استکان چای بدون مواد شیمیایی فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به مراسم عروسی برادر فرزاد حسنی با رونمایی از استایل دامادگونه آقای مجری+عکس/ مبارک باشه جوان‌ترین و مسن‌ترین استاد نمونۀ کشور معرفی شدند فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403+فیلم
تیتر امروز   
ماجرای علاقه زیاد سردار سلیمانی به نوه هاش / کسی جرئت نداشته در خانه حاجی چیزی به آن‌ها بگوید شاهزاده قجری طپانچه را روی دست منشی‌اش آزمایش کرد مرگ اسرار آمیز دو جوان در پایتخت فال روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 فال انبیاء روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 غار جهنم بردسکن؛ چشم اندازی به زیبایی‌های پنهان ایران فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 جوان‌ترین و مسن‌ترین استاد نمونۀ کشور معرفی شدند فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403+فیلم 25 داوطلب متخلف کنکور بازداشت و در اختیار نیروهای امنیتی قرار گرفتند گربه‌ی گم شده به طور عجیبی هزاران کیلومتر دور تر در آمازون پیدا شد+ عکس بیوگرافی و زندگی خصوصی سولماز آقمقانی،لیلای سریال سه در چهار و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی رابطه دردسرساز سحر دولتشاهی و پیمان معادی خارج از اتاق درمان جنجال به پا کرد!
منتخب روز   
(ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده