همه چیز در مورد گیاه توت مار

  دوشنبه، 22 فروردین 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
همه چیز در مورد گیاه توت مار
توت مار گیاهی با نام علمی Actaea racemosa است. این گیاه از تیره آلالگان می باشد. توت مار یکی از گیاهان دارویی محسوب می شود.اما باید دقت کرد که توت مار با کوهوش آبی فرق دارد. برخلاف توت مار، کوهوش آبی سمی است و هنوز آزمایشی برای تایید سلامت آن صورت نگرفته است.در این قسمت ویژگی های گیاه توت مار را خواهید خواند.

گیاه توت مار

  • نام علمی: Cimicifuga racemosa
  • نام های متداول: سیاه شمشیری، ماکروتید، گیاه حشره کش، باگ بن
  • نژاد: آلالگان
  • قسمت های مورد استفاده گیاه: ریشه، ساقه زیر زمینی
  • زیستگاه: توت مار اصالتا به منطقه آمریکای شمالی است.
گیاه توت مار

خواص گیاه توت مار

بومیهای آمریکا از این گیاه برای درمان سایر عوارض غیرمربوط به قاعدگی یا یائسگی استفاده می کردند. دانشمندان امروزه بتوانائی توت مار در درمان یک سری بیماریها خوشبین هستند. گیاه توت مار برای درمان سردرد ناشي از يائسگي، تپشهاي قلبي ناشي از يائسگي، عصبيت و تحريك پذيري ناشي از يائسگي، روماتيسم، فشار خون نسبتاً بالا و احتقان تنفسي ناشي از سرماخوردگي ها مفید است.اما این عده از دانشمندان فواید آنرا در درمان کامل این بیماریها به اندازه اثر آن در درمان قاعدگی و یائسگی مطالعه نکرده اند. سایر حالاتی که میتوان با مصرف این گیاه درمان کرد شامل موارد زیر است:

گیاه توت مار ضد التهاب است

از جمله مهم ترین خواص توت مار می توان به خاصیت ضد التهابی آن اشاره کرد. به عقیده دانشمندان سوئدی این خاصیت توت مار به دلیل دارا بودن مقادیر قابل توجه ای اسید سالیسیلیک است. خواص ضد التهابی توت مار باعث می شود که برای درمان بیماری هایی مانند آرتریت مفید باشد. مکمل های توت مار می توانند به کسانی که از آرتریت رنج می برند، کمک کنند.

درد و التهاب سرشانه

کاهش علائم یائسگی با گیاه توت مار

بر اساس تحقیقات صورت گرفته ترکیبات استروژن مانند توت مار به علائم یائسگی خفیف تر مرتبط هستند. یکی از مهم ترین مشکلاتی که خانم ها بعد از دوران یائسگی با آن مواجه می شوند، اختلال در تولید استروژن می باشد. امروزه برای کاهش علائم یائسگی از هورمون درمانی استفاده می کنند که در نوع خود خطرناک است و می تواند عوارض جانبی ای را در پی داشته باشد. استفاده از فواید گیاه توت مار در غالب مکمل های غذایی می تواند یک روش جایگزین عالی برای هورمون درمانی باشد. سایر آزمایشات ادعا می کنند که این گیاه می تواند به کاهش گُر گرفتگی و عرق شبانه نیز کمک کند.

بهبود سیستم گوارشی با گیاه توت مار

توت مار تواند به بهبود سلامت گوارش کمک می کند. این گیاه می تواند کارایی جذب مواد مغذی را بهبود بخشد و به حذف مواد زائد کمک کند. بنابراین توت مار یک درمان عالی برای مشکلاتی مانند یبوست و زخم معده محسوب می شود.همچنین این گیاه برای درمان مشکلات و بیماری هایی مانند نفخ، گرفتگی معده، بیماری صبحگاهی و حالت تهوع، مفید است.

سیستم گوارش

تسکین درد با گیاه توت مار

خواص مسکنی این گیاه سبب شده تا از آن در برطرف کردن برخی مشکلات استفاده شود. شاید از میان مهم ترین آنها بتوان به چرخه های قاعدگی دردناک اشاره کرد. برای سال ها بومی های آمریکایی از این گیاه برای تسهیل کردن درد زایمان استفاده می کرده اند. دانشمندان دریافته اند که خواص توت مار می تواند سبب انقباضات رحم شود و به همین دلیل فرایند زایمان را تسریع ببخشد.

گیاه توت مار مفید برای سرطان

بر اساس آزمایشات ضد سرطانی که دکتر ماریس پرز در سال ۲۰۱۷ انجام داد، سلول های سرطانی به محض برخورد با عصاره گیاه توت مار رشدشان متوقف شده و بعد از چند روز از بین می روند. او ابتدا تصور می کرد که این خاصیت توت مار به دلیل وجود برخی از آنتی اکسیدان های رایج می باشد اما سپس دریافت که این ویژگی به دلیل وجود اسیدی به اسم کورتالیون می باشد. این کشف به حدی مهم بود که دکتر ماریس را جزو نامزد های نهایی نوبل پزشکی قرار داد.

توده های سرطانی

میزان مصرف گیاه توت مار

میزان مصرفی روزانه این دارو ۴۰ میلی گرم است. اگر تنتور توت مار را مصرف می کنید، این میزان با ۲ میلی لیتر ۳ بار در روز با آب یا چای برابر خواهد بود. ممکن است انواع کپسول یا قرص آنرا ترجیح دهید. مصرف ۲ عدد کپسول یا قرص با میزان مصرفی روزانه توصیه شده برابر خواهد بود. بمنظور تهیه نوشیدنی این دارو، ۲۰ گرم از ریشه خشک شده آنرا با ۱ لیتر آب مخلوط کنید، سپس آنرا بجوشانید و بعد از آن به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه آنرا تا زمانی که میزان آب موجود در آن تا ۱/۳ کاهش یابد، بهم زنید. سپس آنرا از صافی عبور دهید، رویش را بپوشانید و در یخچال یا هوای خشک و خنک نگه دارید. مایع مزبور را می توان تا ۴۸ ساعت نگه داشت اگر میزان مصرفی توت مار شما متفاوت است، طبق دستورالعمل تولید کننده یا پزشک خود عمل کنید. همانند اغلب داروها و تقویت کننده ها، به پزشک خود علاقه خود را مبنی بر مصرف توت مار ابراز کنید. باید پس از شش تا هفت هفته مصرف، بهبود خود را حاصل کنید. مصرف آنرا بمدت شش ماه ادامه دهید.

نکات احتیاطی برای مصرف گیاه توت مار

تحقیقات بعمل آمده در آلمان نشان داده است که عوارض جانبی جدی از توت مار بر جای نمی ماند. به نظر نمی رسد که مصرف دارویی آن سبب افزایش خطر سرطان زنان گردد، هر چند باید قبل از مصرف آن در صورتی که سرطان داشته اید یا در زمره افراد در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان هستید با پزشک معالج خود مشورت کنید. در صورت شیردهی یا باردار بودن از مصرف توت مار اجتناب ورزید. مصرف توت مار سبب تحریک انقباضها و تولد نوزاد نارس می گردد. در پاره ای از بیماران که میزان مصرفی بالایی داشتند عوارض جانبی از قبیل موارد زیر گزارش شده است:

  • درد شکم
  • اسهال
  • سرگیجه
  • سردرد
  • دردهای مفاصل
  • تهوع
  • ضربان قلب کند
  • لرزش
  • ضعف بینایی
  • استفراغ
حالت تهوع و سرگیجه

تداخل های احتمالی مصرف گیاه توت مار

اغلب مقامات بهداشتی و مطالعات عنوان می کنند که در صورت استفاده از توت مار، مکمل های این گیاه حداکثر به مدت یک سال باید مصرف شود.از آنجا که توت مار سیاه مثل استروژن عمل می کند، عوارض جانبی آن اگر توأم با داروهای هورمونی مصرف شود به مراتب بیشتر است. اگر قرض ضد بارداری مصرف می کنید یا تحت درمان جایگزینی هورمون (HRT) هستید، از مصرف توت مار اجتناب ورزید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (688 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (199 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (34 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
مسمومیت حدود 800 نفر در گلوگاه / یک مقام مسئول: علت مسمومیت نوشیدن آب یا شربت توزیع شده است
شریعتمداری: ظریف جایگاه رسمی ندارد، نباید به صدا و سیما دعوت می‌شد!
از اهدای چفیه رهبری به عزاداران حسینی تا رونمایی تراکتور از بیرانوند در حواشی داغ امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
ظریف در گفتگوی ویژه خبری نحوه انتخاب وزرا در دولت چهاردهم را تشریح کرد
(فیلم) عزاداری امیر قلعه نویی، سام درخشانی و محمدحسین میثاقی در کنار وحید شمسایی در مجلس سلبریتی ها در شب تاسوعا
لباس های مزونی المیرا شریفی مقدم با مانتوی بلند تزئین شده کاردست و روسری نگین دار زیبا/ رعایت کامل حجاب در عین داشتن استایلی جذاب +عکس
بورس دانشجویان سال آخر دکتری برای تأمین نیاز هیئت علمی دانشگاه‌ها
جزئیات تماس تلفنی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با مسعود پزشکیان
استایل همسر راجر فدرر قهرمان مسابقات تنیس با لباسی متشکل از پَر/ فکر کنم این حجم از پَر توی دوخت لباس اوج هنرنمایی طراح باشه +عکس
کلید اولیه سوالات نوبت دوم کنکور 1403 منتشر شد
استایل پولداری همسر علی دایی در کنار مولتی میلیاردر فوتبال ایران / مانتو جلو باز با طرح چهارخونه و کیف پر زرق و برق بانو فرخ آذر دیدن داره !
ویدیو/ خلاقیت حیرت‌انگیز در ساخت کلبۀ جنگلی با چوب درخت بامبو با طرح کلبه‌های اسکیمویی/ سقف سانروف هم گذاشته برای تماشای مهتاب
تیپ و استایل ورزشی محمدرضا گلزار راکت به دست در حضور جمعی از دوستان / به نظرتون قد آقای گلزار کوتاه نیست ؟!
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند در 4 ثانیه "جوجه کوچولو" را در میان "گوسفندان" پیدا کنند
مدل موی انتخابی ساده زهرا گونش در هر موقعیت و با هر استایلی/ حدس میزنید چی باشه؟ این سبک رو هر دختر اسپرتی میپسنده +عکس
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان