همه چیز در مورد ثبت نام اخذ پروانه تاکسیرانی

  یکشنبه، 16 بهمن 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
همه چیز در مورد ثبت نام اخذ پروانه تاکسیرانی
از سازمان های وابسته به شهرداری، سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی است که وظیفه نظارت بر تمامی امور تاکسیرانان را بر عهده دارد و در خصوص مواردی همچون، مرخصی افراد شاغل به عنوان راننده تاکسی، نظارت بر اجرای کرایه‌ های مصوب و شرایط اعطای پروانه کار با تاکسی، تعیین تکلیف می کند. در ادامه شرایط ثبت نام و مراحل و نحوه گرفتن این مجوز صحبت خواهیم کرد.

شرایط ثبت نام اخذ پروانه تاکسیرانی

در بررسی شرایط ثبت نام اخذ پروانه تاکسیرانی، باید به آیین نامه اجرایی قانون الحاق یک تبصره به ماده واحده قانون راجع به تمرکز امور مربوط به تاکسیرانی شهر تهران، زیر نظر شهرداری تهران، مصوب 1359.3.28 شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران، مراجعه کرد. مستفاد از ماده 6 آیین نامه مذکور، شرایط ثبت نام اخذ پروانه تاکسیرانی، به شرح زیر است:

  • داشتن شرط سنی که عبارت است از برخورداری از حداقل، 23 سال سن؛
  • برخورداری از مدرک گواهی پایان دوره ابتدایی یا برخورداری از گواهی نهضت سوادآموزی معادل مدرک گواهی پایان دوره ابتدایی، در خصوص افرادی که سن آن ها، از (50) سال کمتر است. همچنین، داشتن سواد خواندن و نوشتن، برای افرادی که سن آن ها، از (50) سال، بیشتر است؛
  • داشتن کارت معافیت سربازی یا پایان خدمت سربازی؛
  • برخورداری از گواهینامه رانندگی ای که یک سال از تاریخ صدور آن، گذشته باشد؛
  • برخورداری از گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر و الکل، همچنین، گواهی صحت و سلامت ذهنی و بدنی؛
  • عدم محرومیت از حقوق اجتماعی، همچنین، عدم محرومیت از اشتغال به رانندگی از طرف برخی مراجع ذی صلاح؛
  • مشغول نبودن به شغل دیگر؛ متاهل بودن؛ داشتن تابعیت جمهوری اسلامی و عدم برخورداری از سوء پیشینه کیفری؛ همچنین، مشهور نبودن به فساد اخلاقی و ملتزم بودن به رعایت شئون اخلاقی.

پوستر خودرو های تاکسی

سایت ثبت نام اخذ پروانه تاکسیرانی

با توجه به اینکه اکثر نهادهای دولتی، برای ارائه خدمات خود، اقدام به راه اندازی سایت نموده و برخی از خدمات را به صورت اینترنتی، ارائه می دهند، این پرسش مطرح می گردد که آیا شهرداری و سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی که زیر نظر شهرداری است نیز اقدام به راه اندازی سایت و سامانه نموده است یا خیر و در صورت مثبت بودن پاسخ، آدرس سایت ثبت نام اخذ پروانه تاکسیرانی، چه می باشد؟

در پاسخ به پرسش مطروحه باید گفت، در حال حاضر و تا زمان نگارش این محتوا، نه شهرداری و نه سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی که زیر نظر شهرداری است، اقدام به راه اندازی سامانه اینترنتی ای برای ثبت نام اخذ پروانه تاکسیرانی ننموده اند.

بنابراین، متقاضیان، باید از شیوه مراجعه حضوری، استفاده کرده تا موفق به گرفتن مجوز تاکسی در سال اخیر گردند که در تیتر بعدی مقاله، در خصوص مراجع ذی صلاح برای مراجعه و مراحل و نحوه ثبت نام اخذ پروانه تاکسیرانی، توضیح خواهیم داد.

مراحل و نحوه ثبت نام اخذ پروانه تاکسیرانی

مراحل و نحوه ثبت نام اخذ پروانه تاکسیرانی، در ماده 5 آیین نامه اجرایی قانون الحاق یک تبصره به ماده واحده قانون راجع به تمرکز امور مربوط به تاکسیرانی شهر تهران، زیر نظر شهرداری تهران، مصوب 1359.3.28 شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران، آمده است و مستفاد از این ماده، مراحل و نحوه ثبت نام گرفتن مجوز تاکسی، به شرح زیر است:

  • در ابتدا، شخص واجد شرایط گرفتن مجوز تاکسی در سال اخیر، باید، برای ثبت نام، به سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی، مراجعه نماید و درخواست خود، برای ثبت نام، همچنین، مدارک مثبت وجود شرایط گرفتن مجوز تاکسی در سال اخیر، را ارائه کند. (تمامی شرایط، در تیتر یک مقاله، همچنین، در ماده 6 آیین نامه اجرایی قانون الحاق یک تبصره به ماده واحده قانون راجع به تمرکز امور مربوط به تاکسیرانی ...توضیح داده شده اند و مدارک نیز در تیتر بعدی مقاله، بررسی می گردند.)
  • سپس، واحد صدور پروانه سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی، مدارک و شرایط فرد را بررسی کرده و با او مصاحبه می نمایند و استعلامات لازم، از مراجعی نظیر قوه قضاییه جهت تایید عدم برخورداری متقاضی، از سوء پیشینه کیفری را انجام می دهد.
  • پس از واجد شرایط شناخته شدن متقاضی، برای گرفتن مجوز تاکسی در سال اخیر، او باید، در امتحان شهرشناسی، شرکت نماید.
  • سپس، نهاد صدور پروانه، اقدام به انجام تحقیقات محلی، جهت احراز صلاحیت اخلاقی متقاضی اخذ پروانه تاکسیرانی می نماید و در نهایت، در صورت تایید فرد و قبولی او در آزمون، مجوز و پروانه تاکسیرانی، ابتدا به صورت موقت و سپس، دائم، برای فرد متقاضی، صادر می گردد.
  • شایان ذکر است، مستفاد از فصل سوم آیین نامه اجرایی قانون الحاق یک تبصره به ماده واحده قانون راجع به تمرکز امور مربوط به تاکسیرانی...، صرف اخذ پروانه تاکسی رانی کافی نسیت و پس از آن، جهت اشتغال به این شغل، فرد باید، نسبت به اخذ پروانه بهره برداری نیز اقدام نماید و پروانه تاکسیرانی که یکی از اصلی ترین مدارک صدور آن است را ارائه کند.

مدارک لازم برای ثبت نام اخذ پروانه تاکسیرانی

همانگونه که گفتیم، متقاضی ثبت نام اخذ پروانه تاکسیرانی، علاوه بر داشتن شرایط گرفتن مجوز تاکسی، باید از مدارک لازم برای ثبت نام نیز برخوردار باشد، لذا، در این بخش از مقاله، قصد داریم، مدارک لازم برای ثبت نام پروانه تاکسیرانی را توضیح دهیم.

  • مدارک هویتی متقاضی مجوز تاکسی، همچنین، مدارک هویتی همسر وی، که شامل اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه آن ها می باشد.
  • اصل و کپی مدارک مربوط به وضعیت نظام وظیفه که شامل کارت پايان خدمت يا معافيت از خدمت می باشد.
  • اصل و کپ مدارک تحصیلی، همچنین، گواهی عدم سوء پیشینه، عدم اعتیاد و گواهی سلامت، همچنین، تائیدیه اماکن.
  • اصل و کپی مدارک مثبت تاهل متقاضی مجوز تاکسی، نظیر قباله ازدواج.
  • عکس سه در چهار.
  • اصل و کپی گواهی نامه رانندگی ای که حداقل، یک سال از تاریخ صدور آن، گذشته باشد.
  • در ادامه مقاله، قصد داریم در خصوص هزینه گرفتن مجوز تاکسیرانی در سال، همچنین، مدت اعتبار این پروانه، صحبت کرده و بگوییم که نحوه استعلام و پیگیری آن با کد ملی، به چه شکل خواهد بود.
  • هزینه گرفتن مجوز تاکسیرانی
  • همانطور که اخذ مجوز ثبت شرکت از سامانه جامع ثبت شرکت ها یا اخذ پروانه و مجوز مهدکودک، نیازمند پرداخت هزینه و تعرفه این امر است، گرفتن مجوز تاکسیرانی نیز، مستثنی از این امر نبوده و فرد متقاضی باید، هزینه آن را بپردازد. لذا در این مقاله، می خواهیم در خصوص هزینه گرفتن مجوز تاکسیرانی، صحبت کنیم که به شرح زیر می باشد:
  • هزینه های مربوط به کپی مدارک که طبق تعرفه مصوب اتحادیه ذی صلاح، در هر سال، تعیین می گردد.
  • هزینه های مربوط به گرفتن گواهی عدم سوء پیشینه که در حدود 20 تومان، در اخذ آن به روش اینترنتی و 110 هزار تومان، در اخذ آن، در روش مراجعه حضوری می باشد.
  • هزینه های مربوط به صدور پروانه که هر ساله، توسط دولت، تعیین می گردد.

اعتبار پروانه تاکسیرانی چند سال است

یکی از پرسش های رایج، در خصوص پروانه تاکسیرانی، مبنی بر این می باشد که اعتبار پروانه تاکسیرانی چند سال است؟ لذا در این بخش از مقاله، قصد داریم به آیین نامه اجرایی قانون الحاق یک تبصره به ماده واحده قانون راجع به تمرکز امور مربوط به تاکسیرانی... مراجعه کرده و اعتبار پروانه تاکسیرانی را در مواد و تبصره مواد این آیین نامه، مورد بررسی قرار دهیم.

  • تبصره 4 ماده 5 آیین نامه فوق الذکر، در خصوص اعتبار پروانه تاکسیرانی مقرر می دارد: " مدت اعتبار پروانه تاکسیرانی، (2) سال است و در صورت دارا بودن شرایط، تمدید آن برای (2) سال دیگر، توسط شهرداری مجاز است."
  • بنابراین، در پاسخ به پرسش فوق الذکر در خصوص اعتبار پروانه تاکسیرانی، باید گفت، در حال حاضر، با توجه به نص صریح قانون، پروانه تاکسیرانی، 2 سال اعتبار داشته و پس از آن، در صورت واجد شرایط بودن، قابل تمدید، برای 2 سال دیگر، توسط مرجع ذی صلاح می باشد. شایان ذکر است که در صورت احراز عدم واجد شرایط بودن برای تمدید پروانه و مجوز تاکسی، پروانه صادره، قابل تمدید، نخواهد بود.

پیگیری و استعلام ثبت نام اخذ پروانه تاکسیرانی با کد ملی

پس از بررسی شرایط گرفتن مجوز تاکسی در سال اخیر، همچنین، توضیح در این خصوص که ثبت نام اخذ مجوز تاکسیرانی، با مراجعه حضوری به نهاد ذی صلاح می باشد، در این بخش از مقاله، قصد داریم درباره پیگیری و استعلام ثبت نام اخذ پروانه تاکسیرانی با کد ملی، صحبت کنیم. در توضیح امکان استعلام ثبت نام اخذ پروانه تاکسیرانی با کد ملی، باید گفت، در حال حاضر، سامانه الکترونیکی بخصوصی، برای پیگیری و استعلام مجوز ثبت نام شده، به صورت الکترونیکی و اینترنتی، وجود ندارد و پیگیری این امر، صرفا به صورت حضوری، امکان پذیر است. بدین صورت که متقاضی استعلام ثبت نام اخذ پروانه تاکسیرانی با کد ملی، باید به سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی که زیر نظر شهرداری است، مراجعه کرده و با دادن مدارک هویتی، و اطلاعاتی نظیر کد ملی، از نتیجه قبولی خود در ثبت نام گرفتن مجوز تاکسیرانی، مطلع گردد.

بنابراین ثبت نام اخذ پروانه تاکسیرانی، با مراجعه حضوری به سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی، صورت می گیرد و این پروانه که دارای 2 سال اعتبار است، پس از احراز وجود شرایط گرفتن مجوز تاکسی، نظیر داشتن حداقل 23 سال سن و گواهینامه، توسط متقاضی و قبولی در مصاحبه حضوری و امتحان شهرشناسی، صادر میگردد. امیدوارم از محتوای مسائل حقوقی نهایت استفاده را برده باشید و برای کسانی که دچار مشکل حقوقی هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم .


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (9 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (3 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) پست اینستاگرامی محمدجواد ظریف در پی شهادت سیدابراهیم رئیسی و همراهانشان+عکس (1 نظر) واکنش غم انگیز نفیسه روشن به خبر شهادت رئیس جمهور و هیئت همراهش در ورزقان+عکس (1 نظر) (عکس) یک عکس خاص از زلزله کرمانشاه / سادگی باورناپذیر کفش‌های قوی‌ترین مرد خاورمیانه (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) اولین تصویر دردناک از پیکر آیت الله آل هاشم در تابوت+عکس (1 نظر) واکنش متفاوت پوران درخشنده به شهادت رئیس جمهور و همراهان/ حادثه هولناک بود و همه را در شوک فرو برد+عکس (1 نظر) بیوگرافی خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
آخرین دیدار مردمی سید ابراهیم رئیسی در نمازخانه این شهرستان بود+ویدیو فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 روایت جالب محمدجواد ظریف از تماس تلفنی شهید ابراهیم رئیسی با ایشان بعد از اتمام دوره وزیری‌شان+ویدیو آخرین فاتحه خوانی سید ابراهیم رئیسی بر مزار سردار سلیمانی+عکس ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟ تعریف و تمجید حسین امیرعبداللهیان از محمد جواد ظریف+ویدیو/ ایشون به ما یاد داد که میشه بدون میز هم یک سیاستمدار موفق شد! خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس آل هاشم و حضورش در ورزشگاه برای تماشای فوتبال/ سید همیشه خندان در کنار جوانان +فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم قالیباف: دلتنگی خود را از جای خالی دوست و برادر پرتلاشم، سیدالشهدای خدمت، حضرت آیت‌الله دکتر رئیسی ابراز می‌کنم تکرار عبارت کلیشه‌ای «کار خودشان است» از زبان رسانه‌های معاند + فیلم شهید رئیسی: اگر مشکلات مردم با اهانت به من حل می‌شود، اشکالی ندارد + فیلم نورپردازی سه بعدی در میدان آزادی از چهره شهدای خدمت+ ویدئو نوشته مهدی ترابی به مناسب شهادت رئیسی + عکس/... شاید خسته از طعنه‌ها و زخم زبان‌ها و نامردی‌ها مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! ماجرای آخرین تماس تلفنی با آیت الله آل هاشم از زبان غلامحسین اسماعیلی/ 3 الی 4 بار تماس گرفتم و تا 4 ساعت در حیات بودند ...+ویدیو روایت هدیه انجیر حاج قاسم به امیر عبداللهیان در بحبوحه جنگ سوریه+ویدئو عکس‌هایی تماشایی از کشور «مصر» در 150 سال قبل شرح حادثه سقوط بالگرد از زبان نزدیک ترین فرد داخل هلی کوپتر از لحظه مفقود شدن تا فرود اضطراری+فیلم فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید حال آشفته و پریشان وزیر کار در استقبال از رئیس جمهور شهیدش+عکس حضور مقامات ارشد طالبان در مراسم تشییع رئیس‌جمهور آماده‌سازی صحن امام هادی علیه السلام جهت استقبال از شهدا+ویدئو مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت آخرین عکس دونفره و دلنشین سیدابراهیم رئیسی با رهبر معظم انقلاب/ زین پس تا چشم کار میکند جای تو خالیست دلسوزی رئیس جمهورِ شهید برای سربازان ایرانی: به خدا من راضی نیستم جوانانِ سرباز در گرما و سرما بایستند+ویدئو خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه ادای احترام مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و گلباران کردن سفارت/ یک دنیا به این سوگ نشسته است+ فیلم مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟ اشک‌های «محمد طاها»برای شهید جمهور؛ می‌خواستم آقای رییسی را از نزدیک ببینم +ویدئو چگونه جوش های دوران بلوغ را از بین ببریم؟ سنگ‌تمام آذربایجانی‌ها‌ در تشییع «عزیز ایران»/ یک بالگرد و پایان سفری تاریخی+فیلم رونمایی از جدیدترین انواع تاج گل نمایشگاه بین المللی{همراه با عکس} زمانی که بغض عجیب مجری تجمع تهران ترکید +ویدئو سوگواری متفاوت یک زن در مراسم تشییع آیت الله رئیسی: در دفاع از شما فحش خوردیم نوش جانمان+عکس
تیتر امروز   
فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم
ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟
مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند!
فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم
میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه
خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس
استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...