هر آنچه که باید در مورد Dpi موس بدانید!+ فیلم آموزشی

  شنبه، 07 مرداد 1402   زمان مطالعه 6 دقیقه
هر آنچه که باید در مورد Dpi موس بدانید!+ فیلم آموزشی
تا بحال به این فکر کرده اید که دکمه های روی موس چه کاربردهایی دارند؟ آیا تابحال کلمه DPI به گوشتان خورده است و یا آن را بر روی موس خود دیده اید؟ با ما در ساعدنیوز همراه باشید تا به تشریح کاربرد دکمه DPI موس و کاربرد آن بپردازیم.

آیا تا به حال به دکمه‌های روی موس دقت کرده‌اید؟ یا این سوال برایتان ایجاد شده است که dpi موس چیست؟ اگر تا به امروز تنها نام DPI موس به گوشتان خورده است و با کارایی آن آشنایی ندارید، در این مقاله از ساعدنیوز قرار است تا به آسان‌ترین روش ممکن DPI موس را برای شما توضیح دهیم پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

dpi موس چیست؟

دی پی آی یا همان Dots Per Inch در لغت به معنای نقطه بر هر اینچ است؛ اما از لحاظ کاربردی نشان دهنده سرعت حرکت نشانگر روی صفحه نمایش به ازای کوچک‌ترین حرکت موس روی میز است. به معنای دیگر دی پی آی هر موس نشان می‌دهد که چقدر تناسب سرعت مابین جابه‌جایی موس روی میز و نشانگر روی مانیتور وجود دارد. DPI یک موس از آن دسته ویژگی‌هایی است که هرچقدر بالاتر باشد، خبر از بهتر بودن موس می‌دهد، البته که حساسیت میزان DPI برای همه کاربران یکسان نیست و تنها در صورتیکه به صورت حرفه‌ای از موس استفاده کنید، بحث تنظیم DPI برای شما مهم خواهد بود.

برای درک بهتر جواب این سوال که dpi موس چیست میخواهیم برای شما مثالی بزنیم. تصور کنید که از موسی معمولی با dpi 3200 استفاده می‌کنید، در این زمان اگر موس را روی موس پد تنها یک اینچ (2.5 سانتی‌متر) جابه‌جا کنید، نشانگر موس روی مانیتور به اندازه 3200 پیکسل جابه‌جا می‌شود. به همین دلیل بالا بودن dpi موس در فعالیت‌های حساس کمک می‌کند تا شما با کمترین حرکت موس جابه‌جایی نشانگر را با سرعت بالایی روی صفحه نمایش سیستم مشاهده کنید.

 dpi موس

دکمه dpi موس چگونه کار می کند؟

تمام موس‌ های معمولی، ارگونومیک و گیمینگ دنیا از DPI خاصی برخوردارند؛ اما تعدادی از موس‌ ها به دکمه DPI مجهز شده‌اند به همین دلیل شما می‌توانید میزان دی پی آی را متناسب با نیاز خود تنظیم کنید. موس‌ هایی که روی بدنه آن‌ها دکمه تنظیم سرعت حرکت نشانگر یا همان DPI دیده می‌شود، با استفاده از همان دکمه می‌توانند حساسیت دقت و سرعت موس را در بازه بیان شده از سمت شرکت تولیدی تغییر دهند.

گاهی برای اینکه بتوانید به بالاترین dpi موس دسترسی پیدا کنید، باید از طریق نصب اپلیکیشن برند مربوطه استفاده کنید؛ اما در اکثر مواقع تنها با فشاردادن دکمه dpi موس میزان سرعت به صورت پله‌کانی عوض می‌شود. معمولا گیمرها، گرافیست‌ها، طراح‌های سایت و طراح‌های حوزه صنعت از موس‌ های گیمینگ استفاده می‌کنند و دکمه dpi معمولا در این مدل موس‌ ها دیده می‌شود؛ البته که موس‌ های معمولی با کیفیت بسیاری هم هستند که روی بدنه آن‌ها دکمه تنظیم dpi قابل مشاهده است.

موس گیمینگ

بالاترین dpi موس چقدر است؟

میزان DPI موس بستگی به کاربری آن دارد. برای موس‌ های معمولی نیازی نیست تا موس از DPI بسیار بالا پشتیبانی کند. معمولا موس‌ های معمولی از DPI 800 بهره می‌برند. این میزان سرعت می‌تواند تا 3200 نقطه بر هر اینچ هم افزایش پیدا کند؛ اما بیشتر از آن واقعا برای افرادی که گرافیست، طراح یا گیمر نیستند به معنای واقعی کاربردی ندارد و کار کاربران موس‌ های معمولی با همان 800 DPI هم به خوبی راه می‌افتد.

Dpi در موس گیمینگ

از آنجایی که وسایل گیمینگ به ارگونومی، طراحی و مشخصات متفاوتی نسبت به وسایل معمولی مجهز شده‌اند؛ پس انتظار می‌رود تا کلید DPI موس گیمینگ هم به گونه متفاوت‌تری عمل کند. میزان Dpi در موس گیمینگ بالاتر از موس معمولی است و این تفاوت گاهی به 20 هزار DPI هم می‌رسد.

اگر گیمر بازی‌های جنگی و سرعتی مانند Call OF Duty یا پابجی هستید، پس حتما به اهمیت تنظیم کلید dpi موس گیمینگ خود پی برده‌اید. موس‌ های گیمینگ هم مانند تمامی ابزار دنیا در دسته‌های مختلف با کیفیت‌های متفاوتی ارائه می‌شوند؛ اما به صورت معمول Dpi در موس گیمینگ با کیفیت چیزی در حدود 16 هزار تا 20 هزار dpi است. البته لازم به ذکر است که جدیدا کمپانی‌ها در تلاش هستند تا موس‌ های 2023 خود را مانند یکی از بهترین ماوس‌های گیمینگ دنیا به سرعت و دقت 25 هزار نقطه بر هر اینچ مجهز کنند.

Dpi در موس گیمینگ

Dpi در بازی چیست؟

تا اینجای مقاله در ارتباط با تنوع موس‌ های گیمینگ بر اساس dpi صحبت کردیم؛ اما میزان DPI در بازی کاملا به نوع سناریو بازی بستگی دارد. در بازی‌های شوتر و بتل رویال که به صورت آنلاین به رقابت با هم‌بازی‌ها می‌پردازید، هر چقدر عدد DPI موس بالاتر باشد باعث می‌شود تا با کم‌ترین جابه‌جایی موس، نشانگر با سرعت بالاتری روی صفحه حرکت کند و میزان تاخیر در بازی از سمت شما به حداقل برسد.

در بازی‌هایی که سرعت و نشانه گیری تاثیر بالایی در روند بازی و برنده شدن ندارند، به حداکثر رساندن میزان DPI موس نمی‌تواند کمک چشمگیری به شما کند به همین دلیل استفاده از سطح متوسط DPI برای موس تصیمیم عاقلانه‌ای است.

تنظیم DPI در موس

تنظیم DPI در موس از 3 روش صورت می‌گیرد.

  • کلید dpi موس: یکی از آسان‌ترین روش‌ها استفاده از کلید dpi موس است. روی بعضی از موس‌ها کلید dpi قرار دارد و با استفاده از آن می‌توان میزان سرعت حرکت نشانگر را تغییر داد. این تغییر با هر بار فشار دادن دکمه صورت می‌گیرد و درجه dpi از سمت کم به سمت زیاد می‌رود. معمولا هر موس دارای 4 یا 6 درجه تنظیم dpi است.

  • نصب برنامه تنظیم dpi موس: بعضی از موس‌ ها برای تنظیم dpi نیاز به نصب برنامه دارند. این برنامه باید روی سیستمی که موس به آن متصل است، نصب شود.

  • سیستم متصل به موس: برای اکثر موس‌ های معمولی که دکمه dpi ندارند، از طریق تنظیمات موس در قسمت Settings سیستم این کار امکان پذیر است.

تفاوت DPI و CPI در موس

گاهی پیش می آید که در زمان خرید موس با مولفه ای به اسم CPI روبه رو میشوید. درواقع CPI مخفف counts per inch و به معنی تعداد در اینچ است. تفاوت DPI و CPI در موس در معنا با یکدیگر تفاوت دارند. برای درک بهتر تفاوت این 2 ویژگی بهتر است تا به مثال توجه کنید.

اگر مسیر حرکت موس روی موس پد را یک خط صاف درنظر بگیرید، به این ترتیب نشانگر نیز روی مانیتور به ازای هر اینچ جابه‌جایی چند پیکسل روی صفحه نمایش جابه‌جا می‌شود که به تنظیم و شمارش این حرکت روی صفحه نمایش dpi می‌گویند؛ اما تفاوت از آنجایی شروع می‌شود که cpi به حساسیت موس هنگام حرکت روی موس پد به ازای هر اینچ تکان خوردن اشاره دارد. به زبان ساده‌تر cpi می‌گوید که در هر اینچ چند پیکسل از صفحه نمایش روی سطح سنسور ماوس قرار می‌گیرد. از همین نظر کاملا شبیه به dpi، هرچقدر cpi بالاتر باشد، موس از سنسور حساس‌تری بهره می‌برد و کوچک‌ترین تکان خوردن را به نشانگر انتقال می‌دهد و جابه‌جایی نشانگر روی مانیتور به چشم می‌رسد. به طورکلی هرچقدر هر دو ویژگی dpi و cpi در ماوسی بالاتر باشند، شما به تکان کمتری برای حرکت نشانگر روی صفحه نمایش دارید.

سخن پایانی

بنابراین معمولا تنظیم و شخصی سازی میزان DPI هر موس بسته به کاربری آن دارد. برای موس‌ های گیمینگ DPI بالا دقت کار را بهتر می‌کند در حالیکه برای موس‌ های معمولی استفاده از حداکثر میزان DPI اهمیتی ندارد زیرا با یک DPI پایین یا حتی متوسط هم کارها به صورت روان جلو می‌روند. از اینکه تا پایان مقاله DPI موس چیست از ساعدنیوز همراه ما بودید از شما متشکریم. در صورتی که تجربه‌ای در تغییر میزان DPI موس گیمینگ یا معمولی خود دارید، می‌توانید آن را به صورت کامنت در قسمت نظرات بنویسید. همچنین برای مشاهده ی مطالب مرتبط دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.



دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (152 نظر) دختر شهید سید ابراهیم رئیسی: پدرم تمایل نداشت سوادش را در چشم مردم فرو کند (96 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (90 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (73 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (65 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (61 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (45 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (36 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ترکیب توالت فرنگی با ایرانی حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (21 نظر) رونمایی از وحید بادپی کوه عضله رقیب جدی هادی چوپان در مسابقات مسابقات مستر المپیا +فیلم (19 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (11 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز سه شنبه 2 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 2 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 2 مرداد 1403
اپل واچ سری 10؛ صفحه‌نمایش بزرگ‌تر و بدنه نازک‌تر!
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 2 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 2 مرداد 1403+فیلم
فال انبیاء روزانه سه شنبه 2 مرداد 1403
خبر خوش فوتبالی برای بانوان: مشکل زنان در اصفهان، اهواز و تبریز حل شد
واکنش احساسی برانکو ایوانکوویچ سرمربی اسبق تیم پرسپولیس تهران به درگذشت سعید راد پدر بزرگ آدام همتی +تصویر
رونمایی از نوه قدبلند و فوتبالیست سعید راد در کانادا/ به نظرتون چقدر شبیه بابابزرگشه؟
گریم متفاوت و طاغوتی سعید راد در نقش رضاشاه+عکس
بیوگرافی و زندگی خصوصی سعید راد، بازیگر پیشکسوت تازه درگذشته ایرانی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
سعید راد: نام "خلیج‌فارس" تعصب ملی‌ام را تقویت می‌کند/از مَنِ 20 سال خارج از کشور زندگی‌کرده بپرسید هیچ خبری نیست
اشعاری که ناصرالدین شاه در وصف امام حسین نوشت / حال ناصرالدین شاه در کربلا وقتی جمله «هل من ناصر» را شنید
کیفرخواست رائفی‌پور صادر شد؛ تحقیقات ادامه دارد
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت