دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / رژیم غذایی /

کدام مواد غذایی تمرکز شما را بیشتر میکند؟ 

سه شنبه، 22 مهر 1399
همه ما می‌دانیم که تمرین ذهنی به اندازه قدرت فیزیکی و رژیم غذایی اهمیت دارد. خوشبختانه، شما می‌توانید برای تغذیه خود برنامه‌ریزی کنید تا ذهنتان هشیارتر شود، تمرکزتان افزایش یابد و عضلاتتان تقویت شوند.

تمرکز فکری افراد تا حدود زیادی از تغذیه افراد تاثیر می پذیرد. نظریه های مختلفی درباره نوشیدنی ها و غذاهایی که تمرکز را بالا می برند، وجود دارد. از کافئین قهوه گرفته تا شکر و پروتئین که معتقدند تمرکز را افزایش می دهد. حتی کار به جایی رسیده است که مکمل های غذایی خاصی برای این منظور به بازار آمده اند تا حافظه توجه و عملکرد مغز را بهبود بخشند. اما واقعا در شرایطی که باید تمام ذهن متمرکز یک موضوع مهم باشد چه کمکی می توان به مغز و ذهن رساند؟ آیا واقعا موادغذایی خاصی باعث تقویت هشیاری و آگاهی می شوند و ما می توانیم با مصرف آنها و با خیال راحت در امتحان مصاحبه شغلی یا کنفرانس شرکت کنیم؟! اگر به صحبت ها و گزارش های متخصصان توجه کنیم با اخبار خوب و بدی در این زمینه مواجه می شویم. اول اینکه نمی توان از تاثیر غذا روی ذهن و قدرت تفکر چشم پوشی کرد و حتما تاثیراتی وجود دارد و اما دوم اینکه هیچ غذای جادویی خاصی وجود ندارد که بتواند قدرت ذهنی افراد را به صورت معجزه آسا افزایش دهد. بنابراین باید واقع گرا بود و به صورت مبالغه آمیز با این مسئله برخورد نکرد. اما یک خبر خوب و تازه در این زمینه وجود دارد و آن این که بعضی غذاها برای کوتاه مدت باعث افزایش تمرکز فرد می شودو در تحقیقات انجام شده نشان می دهد فواید بعضی مواد مغذی و اثرات انها روی عملکرد مغزی مشخص شده و بررسی ها برای اعلام نتایج نهایی ادامه دارد. بعضی موارد که به نظر می رسد اثرات مثبتی روی ذهن دارند به شرحی است که توضیح داده می شود اما این که اثرات آنها چقدر مثبت یا منفی است جای بحث دارد.

مزایای رژیم غذایی سالم

اگرچه بدیهی به نظر می آید اما اگر در رژیم غذاییتان مواد غذایی مغذی و ضروری را در نظر نگیرید به راحتی می تواند روی قدرت تمرکز مغز شما تاثیر داشته باشد. همچنین مصرف کم یا بیش از اندازه ی آن ها هم روی قدرت تمرکز شما تاثیر می گذارد. با یک رژیم غذایی مناسب و متشکل از مواد غذایی مختلف می توانید مغز خود را در وضعیت خوبی نگه دارید.

شکلات تلخ

وقتی نوبت به شکلات می رسد، هر چه تلخ تر باشد بهتر است. سعی کنید شکلات حداقل ۷۰ درصد کاکائو را هدف قرار دهید. این ماده خوش مزه غنی از آنتی اکسیدان های فلاوانول است که جریان خون به مغز را افزایش می دهد و سلول های مغز را از پیری محافظت می کند.

آجیل

مجله آمریکایی اپیدمیولوژی مطالعه ای را منتشر کرد که میزان دریافت بالای ویتامین E را با جلوگیری از کاهش شناختی مرتبط می سازد. آجیل هایی مانند گردو و بادام ( همراه با دیگر غذاهای عالی مانند آووکادو) منبع عالی ویتامین ای هستند. گردو حتی به مغز هم شبیه است و منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که قوای ذهنی شما را بهبود می بخشند. بادام هندی و دانه های آفتابگردان هم حاوی یک آمینو اسید هستند که استرس را با افزایش سطح سروتونین کاهش می دهند.

ماهی، بهترین غذا برای مغز

ماهی یک منبع پروتئینی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که عامل کلیدی برای سلامت مغز به شمار می رود. این اسیدهای چرب، قدرت فوق العاده ای در عملکرد مغز دارند. یک برنامه غذایی حاوی مقادیر زیاد این اسیدهای چرب، موجب کاهش زوال عقل و سکته مغزی می شود. به علاوه ممکن است یک نقش حیاتی در افزایش حافظه به خصوص در دوران پیری داشته باشد. برای حفظ سلامتی مغز و قلب هفته ای دو بار ماهی بخورید.

زرده تخم مرغ

بالاخره بعد از سال ها، زرده تخم مرغ به جایگاهی که لیاقتش را داشت، رسید. زرده تخم مرغ مقادیر زیادی کولین دارد که برای رشد جنین و زنان باردار بسیار مؤثر است و موجب شکستن پیوند های بتان می شود. بتان ماده ای شیمیایی است که هورمون های شادی آور تولید می کند. پس بدانید و آگاه باشید که تخم مرغ ها هم می توانند شما را بخندانند و شادتان کنند. اگر به خاطر ملاحظات کلسترولی از تخم مرغ پرهیز می کنید، خبرهای خوبی برای شما داریم. مطالعات نشان می دهند که تخم مرغ هیچ اثری بر سطح کلسترول افراد بالغ ندارد؛ درواقع تنها موجب افزایش کلسترول خوب می شود. ضمن اینکه منبعی غنی از پروتئین است. فقط سعی کنید تخم مرغ های ارگانیک مصرف کنید. وجود هورمون شادی بخش برای تقویت حافظه نیز مفید است.

آووکادو

این میوه یکی از سالم ترین مواد غذایی و یکی از بهترین انتخاب ها برای بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه است. هر چند گاهی به خاطر وجود چربی زیاد، تبلیغاتی منفی درباره ی این میوه صورت می گیرد؛ اما باید بدانید که این چربی ها از نوع اشباع نشده یا در اصطلاح «چربی خوب» هستند که باعث ثبات سطح قند خون و درخشش پوست شما می شوند. آووکادو حاوی ویتامین K و اسید فولیک است و از لخته شدن خون در مغز (یعنی همان سکته مغزی) جلوگیری می کند. این میوه در بهبود عملکردهای شناختی مغز مانند تقویت حافظه و تمرکز نیز به خوبی عمل می کند. آووکادو سرشار از ویتامین های B و C است؛ ویتامین هایی که در بدن ذخیره نمی شوند و باید روزانه آنها را مصرف کنیم. این میوه نسبت به سایر میوه ها، بیشترین میزان پروتئین را دارد. محتوای اندک قند هم از دیگر امتیازات این میوه ی جالب و تازه وارد به بازارهای کشور ماست. با توجه به بافت خامه ای مانند و نرم آن، گاهی به جای روغن در پخت و پز می توان از آن استفاده کرد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 09 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
گام به گام مراحل چاپ کتاب
دارالترجمه رسمی فوری ترکی استانبولی
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب