مواد غذایی مفید برای تقویت مغز

  سه شنبه، 25 شهریور 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
مواد غذایی مفید برای تقویت مغز
علاوه بر درگيري با فعاليت روزانه که براي مغز مفيد مي‌باشد، يک رژيم متوازن و مرتب غني از اسيد‌هاي آمينه ضروري، روغنهاي امگا، مواد معدني و ويتامين‌ها حافظه تيز و پر شور را به همراه دارند.

مطالعات نشان می دهد مصرف برخی از غذاهای خاص می تواند با آلزایمر مبارزه کند و حافظه شما را بهبود ببخشد. اما تغذیه مغز با مواد غذایی با کیفیت و غذاهای سالم مزایای باورنکردنی دیگری هم دارد و می تواند کیفیت زندگی شما را به طور قابل توجهی بهبود ببخشد. البته غذاهایی هم وجود دارد که باید آن ها را از فهرست رژیم غذایی روزانه خود حذف کنید. غذاهایی همچون نوشابه، کیک، کوکی هایی که در برگیرنده مقادیر بالایی از شربت ذرت و سایر شیرین کننده ها هستند می توانند عملکرد مغز را مختل سازند. با محدود کردن غذاهای فرآوری شده ای که شامل غلات ساده همچون ارد سفید می باشند نیز می توان جلوی تحلیل حافظه و از بین رفتن قدرت مغز را گرفت. در این میان باید بر روی غذاهای کاملی که غنی از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی هستند تمرکز نمود. این غذاها به تقویت حافظه، قدرت پردازش مغز و پیشگیری از بیماری ها کمک می کنند. در این مقاله قصد داریم برخی از غذاهایی که برای سلامتی مغز مفید هستند و باعث افزایش قدرت آن می شوند را با هم مرور کنیم.

مواد غذایی برای تقویت مغز
بوقلمون را در برنامه ی غذایی خود بگنجانید

گوشت بوقلمون می تواند نقش مهمی در عملکرد و تقویت مغز ما ایفا کند. می پرسید چرا؟ زیرا بوقلمون حاوی آمینو اسید است که به تولید یک ماده ی شیمیایی در بدن ما کمک می کند. این ماده ی شیمیایی حافظه و هوشیاری ما را بهبود می بخشد. البته بوقلمون تنها منبع این اسید شگفت انگیز نیست و اگرچه باورش ممکن سخت باشد اما می توان آن را در مرغ، ماهی، پنیر و حتی بادام نیز پیدا کرد.

بیشتر گردو بخورید

معولا مردم نظرهای بسیار متفاوتی نسبت به گردو دارند، یا خیلی آن را دوست دارند یا اصلا از آن خوششان نمی آید. ولی اگر به شما بگوییم گردو و مغزهای مشابه آن نقش بسزایی در داشتن مغزی سالم تر و عملکرد حافظه ی بهتر ایفا می کنند، چطور؟ گردو درست مثل ماهی دارای اسید های چرب امگا ۳ است. به علاوه این خوراکی بی نظیر حاوی نوعی آنتی اکسیدان قوی است که تخریب و مرگ سلول ها بر اثر واکنش های زنجیره ای رادیکال های آزاد را به حداقل می رساند.

پس دفعه ی بعد که برای خرید می روید، یک بسته گردو بردارید و آن را امتحان کنید.

از تخم مرغ غافل نشوید

حتما در زندگی همه ی ما روزهایی بوده است که سر میز صبحانه بنشینیم و تخم مرغ آب پز بخوریم. از قضا تخم مرغ یکی از منابع اساسی کولین به شمار می رود. کولین نوعی ماده ی مغذی است که به چگونگی عملکرد مغز و حافظه ی ما کمک می کند و برای رشد حافظه لازم است. ماده ی مغذی کولین برای تولید استیل کولین مورد استفاده قرار می گیرد که خود یک انتقال دهنده ی عصبی ضروری در حافظه می باشد.

بنابراین تخم مرغ پخته برای صبحانه و ماهی برای ناهار دو ترکیب غذایی سالم است که می تواند عمکرد مغز را در طول روز به بالاترین حد خود برساند.

روغن ماهی غنی از DHA بخورید

هنگامی که صحبت از رژیم غذایی سالم می شود، اسید های چرب امگا ۳ شبیه چیزی به نظر می رسند که باید از آن اجتناب کرد ولی اشتباه نکنید! امگا ۳ در حقیقت یک مکمل غذایی مفید است که به مغز ما کمک می کند به بهترین بازده و عملکرد خود دست پیدا کند و پردازش های حافظه افزایش دهد. معمولا پیشنهاد می شود در یک رژیم غذایی خوب و مغذی باید حداقل هفته ای ۳ بار از ساردین، سالمون و امثال آنها استفاده کرد تا بتوان از فواید اسید چرب DHA (دوکوسا-هگزانوئیک اسید) موجود در ماهی بهره برد. DHA برای رشد و حفظ عملکرد حافظه ی یادگیری ضروری است.

خوراکی های دارای آنتی اکسیدان

احتمالا در مورد فواید بی نظیر آنتی اکسیدان ها شنیده اید. آنتی اکسیدان ها در طیف گسترده ای از منابع غذایی مختلف یافت می شوند. این مولکول های غذایی، عامل اصلی سالم نگه داشتن بدن و ذهن هستند، زیرا آنتی اکسیدان ها سلول ها و رگ های خونی بدن را تقویت می کنند و آسیب ناشی از رادیکال های آزاد را که در یک سری واکنش های زنجیره ای موجب مرگ سلول ها می شود، کاهش می دهند. آنتی اکسیدان ها معمولا در بسیاری از میوه ها و سبزیجات متنوع یافت می شوند که همگی بخشی از یک برنامه ی غذایی سالم را تشکیل می دهند

تقویت کننده ی مغز آیوروِدا (ayurvedic brain tonic) مصرف کنید

به احتمال قوی قبلا چیزی در این مورد نشنیده اید، ولی کاری که Brahmi (نوعی تقویت کننده ی مغز آیوروِدا) انجام می دهد برای بهبود گردش خون در مغز ضروری است که این نیز به نوبه ی خود قابلیت های حافظه ی کوتاه مدت و بلند مدت را افزایش می دهد. تحقیقات همچنین نشان می دهد که مصرف روزانه یک دوز ۴۵۰ میلی گرمی از عصاره ی بِرَهمی می تواند در بهبود عمکرد های شناختی و کاهش اضطراب در بزرگسالان موثر باشد.

برهمی که از خانواده ی گیاهان دارویی است، به شکل قرص عرضه می شود و می توان روزانه آن را مصرف کرد. بنابراین اگر به دنبال یک ماده ی مقوی برای تقویت مغز خود هستید، برهمی می تواند گزینه ی مناسبی باشد.

جینکو، دارویی گیاهی برای تقویت مغز شما

علاوه بر برهمی، می توانید از یک گیاه دارویی دیگر به نام جینکو استفاده کنید. درست مانند برهمی، جینکو گردش خون در مغز را بهبود می بخشد و در نتیجه به داشتن حافظه ی بهتر کمک می کند. این گیاه به صورت قرص موجود است و به باز شدن رگ ها و اصلاح غلظت خون کمک می کند. مطالعات و شواهد نشان می دهد مصرف ۱۵۰ میلی گرم مکمل غذاییِ عصاره ی جینکو بیلوبا (ginko biloba) می تواند تا حدودی حافظه ، سرعت تفکر و میزان توجه را بهبود بخشد.

روغن رزماری بسوزانید

روغن رزماری یکی از روغن هایی است که به صورت گسترده در رایحه درمانی (aromatherapy) به کار می رود، ولی شما می توانید از آن برای تقویت مغز و افزایش عملکرد حافظه نیز استفاده کنید. روغن رزماری را می توان در شمع ها و روغن سوز ها سوزاند یا حتی در آشپزی از آن استفاده کرد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (224 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (130 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (55 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (51 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (49 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (31 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (19 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (18 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت