دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / خانه داری /

خانه خود را چگونه ضد آلرژی کنیم؟ 

دوشنبه، 23 فروردین 1400
افرادی که به هر علت کوچک دچار عطسه ، سرفه و آب ریزش بینی می شوند قرار گرفتن در محیط های مستعد آلرژی آنها را تشدید می کند. برای جلوگیری و کاهش علائم فضای خانه را ضد آلرژی کنید.

، بررسی ها نشان می دهد بیش از 20 درصد مردم در سراسر جهان به نوعی از بیماری آلرژی مبتلا هستند و این میزان به دلایل مختلف پیوسته در حال افزایش است.
جی پورتنوی مدیر بخش آلرژی، آسم و ایمونولوژی بیمارستان اطفال مرسی در كانزاس سیتی واقع در آمریكا می گوید: تغییر شرایط جوی هوا و افزایش سطوح دی اكسید كربن، محیطی ایجاد كرده است كه برای رشد مواد آلرژی زا مانند كپك مناسب تر است.
وی می افزاید: همچنین این روزها در خانه های پاكیزه تری زندگی می كنیم بنابراین سیستم ایمنی بدن ما زمانی كه با مواد ناآشنا مانند گردوغبار، كنه یا غیره روبرو می شود، به تكاپو می افتد.

حساسیت و آلرژی در فرد می تواند با عوامل تحریک کننده تشدید شود و به طبع مشکلاتی را ایجاد کند . عطسه می کنید؟ سرفه می کنید؟ از چشم های تان آب می آید؟ اگر این علائم را در خود دیدید احتمالا یکی از افراد زیادی هستید که آلرژی دارند. غیر از محیط بیرون، خانه شما هم پُر از عوامل آلرژی زا است. گرد و خاک، کپک ها و مایت ها چند تا از عوامل خانگی هستند که می توانند باعث واکنش حساسیتی شوند. پس یاد بگیرید که چطور خانه تان را از این عوامل پاک کنید.

ضد آلرژی کردن خانه

ضد آلرژی کردن خانه

ورود با کفش ممنوع

به تازگی بسیاری به ورود به خانه با کفش روی آورده اند که بهداشتی نیست و مخصوصا برای افراد دچار حساسیت مضر است. قانون کفش ممنوع را اجرا کنید و از ورود عوامل حساسیت زا مثل گرد و خاک و گرده به خانه جلوگیری کنید یا آن را تا حد زیادی کاهش دهید. بهتر است در ورودی خانه فضایی برای مهمانان ایجاد کنید که کفش های شان را آنجا قرار دهند.

تهیه جاروبرقی مناسب

جاروبرقی خود را بررسی کنید، اگر فیلترهای آن مناسب نیست آن ها را با مدل های جدیدتر و بهداشتی تر جایگزین کنید. همچنین بهتر است کیسه جاروبرقی شما طوری باشد که به راحتی قابل تعویض باشد و حین عوض کردن کیسه تمام گرد و خاک که جارو کرده اید در هوا پخش نشود و علاوه بر هدر دادن زحمتات تان موجب عود کردن آلرژی شما شود.

کنار گذاشتن پرده های سنگین

پرده ها یا کرکره های سنگین که پر از چین و شکن هستند از مکان هایی است که گرد و خاک در آن ها گیر می افتد و با یک تکان انبوه گرد و خاک به هوا بلند می شود. به جای انتخاب این پرده های سنگین، پرده های سبک تر و نازک تری انتخاب کنید که راحت تر شسته شوند. کرکره هایی هم وجود دارند که قابل شستشو در ماشین لباسشویی هستند و نصب مجدد آن ها هم دشوار نیست.

ضد آلرژی کردن خانه

کاهش تعداد فرش ها

خانۀ ما ایرانی ها بدون فرش بی معناست اما اگر شدیدا حساسیت دارید بهتر است تعداد فرش ها را در خانه کاهش دهید زیرا پرزهای فرش حساسیت زا است. به علاوه تمیز کردن فرش ها دشوارتر از پارکت، کاشی یا لینولئوم است.

استفاده از بخارشوی

اگر دوست ندارید فرش ها را بردارید حتما به صورت مرتب آن ها را جارو کنید و پس از آن با بخارشوی آن ها را عمیق تمیز کنید. شامپوفرش ها غالبا توانایی از بین بردن تمام عوامل حساسیت زا را ندارند بنابراین داشتن یک دستگاه بخارشوی بهتر است.

نگهداری غذاها در ظرف های دربسته

رها کردن غذاها بدون درپوش باعث می شود تمام گردوغبار پراکنده در هوا روی آن بنشیند و حشرات نیز جذب آن شوند. حتی اگر غذاها را در یخچال نگهداری می کنید بدون درپوش رها کردن کار درستی نیست و موجب بو گرفتن غذا و یخچال می شود.

نحوه تمیزکاری

مواد شوینده شیمیایی برای افرادی که حساسیت دارند مضر است. خوشبختانه پیدا کردن مواد شوینده طبیعی کار دشواری نیست و می توانید از مواد طبیعی مثل لیمو برای شستشو استفاده کنید. با حذف مواد شوینده شیمیایی هم به کره زمین کمک می کنید و هم از عود کردن حساسیت خود جلوگیری کنید.

ملافه روی تشک و بالش ها

برای ضد آلرژی کردن اتاق خواب ملحفه کشیدن روی تشک و بالش ها باعث کمتر بلند شدن گردوخاک می شود. ملحفه ها را حداقل ماهی یک بار در آب داغ بشویید تا گرد و خاک و حشرات پنهان در آن ها از بین برود. حشراتی که در ملحفه ها خانه می کنند از سلول های مرده که روی ملحفه به جای می مانند تغذیه می کنند و آب داغ بهترین راه برای از بین بردن آنها و ضد آلرژی کردن اتاق خواب است.

برای ضد آلرژی کردن اتاق خواب ملحفه هایی برای تخت و بالش ها تهیه کنید که موجب آلرژی نشوند. مثلا پارچه هایی که الیاف پلاستیکی دارند انتخاب نامناسبی هستند.

بررسی زیر تخت

در خانه های امروزی که جای خالی به اندازه کافی وجود ندارد بسیاری فضای زیرتخت را غنیمت می شمرند و از آن برای گذاشتن وسایل اضافی استفاده می کنند. شاید اینکه بگوییم هیچ چیز زیر تخت نگذارید امکان پذیر نباشد اما باید بدانید شلوغ بودن زیر تخت باعث می شود نتوانید به خوبی آن جا را نظافت کنید و گردوخاک روی وسایل بنشیند و حساسیت شما را تشدید کند.

اتاق بچه ها

اتاق کودکان سریع تر از هر جای دیگری در خانه آشفته می شود. اما اگر حساسیت دارید درمورد اسباب بازی ها به خصوص اسباب بازی های نرم و پولیشی به مشکل می خورید. سعی کنید اسباب بازی ها را در کمد نگاه دارید. همچنین اسباب بازی های پولیشی را تندتند بشویید.

مرتب کردن کمدها

برداشتن لباس های نم دار و گذاشتن آن ها در کمد فضا را برای رشد قارچ و کپک فراهم می کند. لباس ها و پتوهای کثیف هم حشرات پارچه خوار را به خود جلب می کنند. برای ضد آلرژی کردن اتاق خواب کمدها و گنجه ها را تمیز نگاه دارید و همه چیز را پیش از گذاشتن در کمد و گنجه بشویید و خشک کنید.

شستشوی حمام و دستشویی

نظافت مرتب و هوای تازه مانع از رشد قارچ و کپک می شود. استفاده از شوینده ها هم موثر است اما نباید آن ها را باهم ترکیب کنید. همیشه درمورد ترکیب کردن شوینده ها و ضررهایی که به ریه می زنند شنیده ایم. این ترکیب به خصوص برای افرادی که حساسیت یا آسم دارند بسیار خطرناک است.

تعویض فیلترهای فن

فقط تمیز نگه داشتن فضای خانه کافی نیست و هوای خانه نیز توجه لازم را نیاز دارد. تعویض فیلتر راهکار تمیز نگاه داشتن خانه است. ضمنا هربار که فیلتر را تعویض کردید در تقویم علامت بزند تا برای دفعه ی آینده زمان مناسب تعویض را بدانید.

حیوانات خانگی

مهم نیست که موجودات شما بامزه و پشمالو بغلی هستند اگر حساسیت دارید باید حد و مرزها را مشخص کنید. بیرون نگه داشتن حیوانات در فضایی سربسته و مناسب بهترین راهکار است اما در خانه های آپارتمانی کنونی این راهکار امکان پذیر نیست بنابراین برای ضد آلرژی کردن اتاق خواب حداقل کاری که می توانید انجام دهید دور نگه داشتن حیوانات از اتاق خواب است.

سم زدایی خانه

مواد شیمیایی سنگین می توانند حساسیت را تشدید کنند. بنابراین بهترین کار مانع شدن از ورود این مواد به خانه است. به جای استفاده از مواد شیمیایی برای پاکیزگی هوا از مواد طبیعی استفاده کنید و باز کردن پنجره را برای تازه شدن هوای خانه فراموش نکنید.

هوای تمیز

در ساعاتی از روز پنجره را باز نگه دارید تا هوای تازه وارد خانه شود. اگر آلرژی فصلی دارید این راهکار مناسب شما نیست و بهتر است از تصفیه کننده هوا استفاده کنید. شومینه وسیله مناسبی برای افراد دچار حساسیت نیست و سیگار کشیدن در خانه هم برای این افراد کار خطرناکی است.

حقایقی در مورد موجودات آلرژی زایی که با شما هم خانه هستند

- ساس های رختخواب با سنجش دی اکسید کربن موجود در نفس تان می فهمند که چه زمانی در خواب هستید و هرگز روزها بیرون نمی آیند.

- ساس های رختخواب می توانند موجب واکنش های شدید آلرژیکی همراه با تاول های قرمز و متورم پوستی شوند.

- مایت های گردوخاک، در مو و پوست شما زندگی می کنند.

- یک بالش متوسط، بعد از شش ماه، ده درصد به وزنش اضافه می شود که این همان وزن مایت ها است.

- پارچه با الیاف مصنوعی بهترین دوستان مایت ها هستند، چون رطوبت را به خود می گیرند و رختخواب تان را تبدیل به بهشتی برای مایت ها می کنند، یک جای گرم و مرطوب و تاریک! رطوبت رختخواب هم ناشی از عرقی است که در خواب می ریزید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 17 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
سابمیت مقاله چیست؟
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
مراحل سابمیت مقاله
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب