خواص باورنکردنی زنجبیل و عسل

  سه شنبه، 11 مرداد 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
خواص باورنکردنی زنجبیل و عسل
در حال حاضر گیاهان طبیعی بعنوان موثرترین روش درمان برخی بیماری ها بصورت طبیعی مورد توجه قرار گرفته اند. یکی از گیاهانی که در حال حاضر عموما برای درمان و شفا مورد استفاده قرار میگیرد زنجبیل است. عسل و زنجبیل بعنوان ترکیبی نیروبخش و مفید در سرتاسر جهان شناخته شده است که در این مطلب به بررسی خواص آن می پردازیم.

پیش از این که به بررسی خواص زنجبیل و عسل برای سلامتی و فواید ذکر شده برای آن بپردازیم، باید بدانیم که استفاده از این معجون مختص به زمان حال نیست و از صدها سال قبل در طب سنتی هند (آیوودا) مورد استفاده قرار می گرفته است و برای درمان مشکلات تنفسی ناشی از سرماخوردگی مانند سرفه و گلودرد به کار گرفته شده است.در ترکیباتی که با عسل ساخته می شود، عسل بیشتر نقش ارسال کنندگی و جذب را به عهده دارد و باعث می شود تا جذب مواد موثره ی دیگر اجزا، که در این ترکیب زنجبیل است با کیفیت بهتری صورت گیرد.در نتیجه خواص زنجبیل و عسل نیز بیشتر به زنجبیل مربوط می شود و عسل نقش مکمل و ارسال کنندگی و جذب را ایفا می کند. اگرچه خود عسل خواص بی نظیری دارد.

خواص زنجبیل و عسل

از خیلی وقت پیش، زنجبیل مورد بررسی اساسی پزشکی قرار گرفته است. از آنجایی که سرشار از مواد شیمیایی است. مزایای درمانی آن به خوبی شناخته شده است. خواص اصلی آن آنتی اکسیدانی و ضد قارچ هستند که ثابت میکنند زنجبیل بعنوان دارویی طبیعی میتواند زندگی انسان را سرشار از شادابی کند. از آنجایی که زنجبیل بعنوان گیاهی چند کارآمدی شناخته شده، بسیاری از محققان سعی کرده اند فواید آن در صورت ترکیب با مواد پر خاصیت دیگر همچون عسل را ثابت کنند.

درمان سرفه و گلودرد با زنجبیل و عسل

همانطور که در بالا اشاره کردیم یکی از مهمترین خواص عسل و زنجبیل استفاده از آن برای درمان گلودرد و سرفه های ناشی از سرماخوردگی و آنفولانزا در طب سنتی هند بوده است. مشخص شده است که عسل باعث نازک شدن رسوبات مخاطی که مجرای تنفسی را مسدود کرده و باعث عفونت دستگاه تنفسی فوقانی شده است می شود. همچنین زنجبیل نیز به روشی مشابه به کاهش التهاب مجاری تنفسی کمک می کند. از سوی دیگر دمنوش زنجبیل و عسل به عنوان یک مسکن طبیعی شناخته می شوند. زنجبیل به دلیل رایحه قوی و تند خود، خلط آور است و باعث بازشدن سینوس ها و خلاص شدن از مخاط می شود و درد ناشی از آن را تسکین می دهد.

خانمی در حال سرفه

سلامت قلب با زنجبیل و عسل

یکی دیگر از خواص زنجبیل و عسل که بسیار مورد توجه است، فواید آن برای سلامت قلب، و پیشگیری از بروز بیماری های قلبی عروقی است.مطالعات نشان می دهد که معجون عسل و زنجبیل به علت کاهش احتمال لخته شدن خون و همچنین کاهش کلسترول های مضر، ریسک بیمارهای قلبی را کاهش می دهد. این به نوبه خود به مبارزه با بیماری هایی قلبی که در نتیجه مسدود شدن رگ های خون است کمک می کند و موارد زیر را شامل می شود.

  • کاهش فشار خون
  • جلوگیری از حملات قلبی
  • جلوگیری از لخته شدن خون
  • تسکین سوزش سر دل
  • کاهش کلسترول خون
  • بهبود عملکرد جریان خون

تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با سرطان

نوشیدن مدوام یک فنجان دمنوش زنجبیل و عسل می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود. علاوه بر این عسل و زنجبیل هر دو دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند و در نتیجه قدرت سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهند. تحقیقات حتی نشان داده است که زنجبیل ممکن است به جلوگیری از بروز سرطان نیز کمک می کند. در تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده شده است که زنجبیل با چندین نوع مختلف از سلول های سرطانی از جمله سرطان لوزالمعده و سرطان روده بزرگ مبارزه می کند.

جلوگیری از حالت تهوع با زنجبیل و عسل

ممکن است افراد در مقاطع مختلف با حالت تهوع دست و پنجه نرم کنند به ویژه در زمان بارداری، در حین دوره شیمی درمانی و بعد از عمل جراحی و حتی حالت تهوع صبحگاهی.برخی از محققان معتقداند که اجزای فعال موجود در زنجبیل مثل روغن های فرار و ترکیب های فنلی به نام جینجرول، می توانند به رفع حالت تهوع ناشی از بارداری و شیمی درمانی و یا جراحی کمک کنند.

در نتیجه افراد در زمان بارداری نیز می توانند از خواص زنجبیل و عسل بهرمند شوند. معجون عسل و زنجبیل می تواند جایگزینی ارزشمند برای داروهای متدوال برای افراد باردار یا کسانی باشند که تحت شیمی درمانی هستند و نمی تواند داروهای استاندارد را تحمل کنند.

از قدیم نیز زنجبیل یک درمان متداول برای از بین بردن حالت تهوع بوده است. زنجبیل با رایحه ی تندی که دارد از حالت تهوع جلوگیری می کند. برای این منظور می توانید عسل و زنجبیل را با آب گرم مخلوط کرده و در شروع روز آن را بنوشید.

خانمی با حالت تهوع

کنترل قند خون و وزن افراد

تحقیقات نشان می دهد که زنجبیل ممکن است باعث کنترل قند خون و کاهش A1C، انسولین و تری گلیسرید در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ شود.سطح بالای قند خون می تواند گرسنگی را القا کند و منجر به پرخوری افراد شود. شربت زنجبیل و عسل سطح قندخون را تنظیم می کند و متعاقبا میل به خوردن را کنترل می کند. در نتیجه نوشیدن دمنوش زنجبیل در ابتدای روز باعث می شود افراد احساس سیری بیشتری کنند و درنتیجه میزان غذایی که در وعده های بعد از مصرف معجون میل می کنند کاهش پیدا کند.

مسکن درد طبیعی

قرن هاست که از خواص زنجبیل و عسل برای درمان انواع التهاب استفاده می شود. اکنون شواهد علمی بسیاری وجود دارد که نشان می دهد که ترکیب این دو می تواند به تسکین درد ناشی از آرتوروز زانو، همچنین کاهش سردرد، دردهای ناشی از گرفتگی قاعدگی و سایر انواع دردها کمک کرد.

سلامت پوست و مو با عسل و زنجبیل

زنجیل سرشار از مواد معدنی مانند پتاسیم، منگنز، مس و منیزیم است همچنین سرشار ویتامین و خواص آنتی اکسیدانی است. این مواد در کنار فواید بی نظیر عسل برای پوست باعث می شود تا نوشیدن معجون عسل و زنجبیل یک گزینه عالی برای درخشش طبیعی پوست شما باشد.علاوه بر این این معجون به دلیل داشتن ویتامین های A و C باعث بهبود بافت مو می شود. این ترکیب خون شما را پاکسازی می کند و دارای خواص ضدباکتریایی است که به درمان و پیشگیری از بیماری های پوستی کمک می کند.

جلوگیری از مشکلات دندان

مطالعه ای که در مورد عسل و زنجبیل انجام شده است نشان داده که خاصیت ضد باکتریایی و انسجام عسل بخاطر ترکیب آن با هیدروژن پراکسید است که در عسل هم تولید می شود. هیدروژن پراکسید، اسید گلوکونیک را بوجود می آورد که به طور بالقوه برای درمان مشکلات دندان مفید است. این پژوهش ثابت کرد که اثر متقابل بین زنجبیل و عسل بر فعالیت ضد میکروبی تاثیر می گذارد که به وضوح مشکل دندان ها را از بین می برد. همچنین برای درمان درد و سوزش دهان و گلو مفید است.

تاثیر زنجیل و عسل در جلوگیری از سکته مغزی

سکته مغزی یکی از خطرناک ترین و جدی ترین بیماری ها در سراسر جهان است. بسیاری از محققان پزشکی در تلاش اند تا داروهای موثری برای درمان این مشکل جدی خون را پیدا کنند. یکی از تحقیقات ثابت کرد که ترکیب زنجبیل و عسل می تواند از سکته مغزی جلوگیری کند.

به علت قابلیت ضد انعقاد خون در زنجبیل و عسل است که این ترکیب می تواند این بیماری خطرناک را درمان کند. هنگامی که آن ها با هم مخلوط شوند، فواید مهمی برای جلوگیری از بیماری مانند سکته مغزی بوجود می آورند.

دندان درد

درمان آسم

مخلوط زنجبیل و عسل داروی آسم هم هست. فواید سلامتی عسل و زنجبیل خواص زیادی برای درمان آسم دارد. خس خس را نیز درمان می کند. عملکرد این ترکیب در درمان مشکلات تنفسی نشان دهنده مزایای بالقوه آن در درمان آسم است.این معجون می تواند آنزیم هایی که در اطراف عضلات راه هوایی قرار می گیرند را مهار کند و همچنین آنزیم های دیگری را فعال می کند که برای شل کردن آنها کارآمدند.

طرز تهیه معجون یا شربت زنجبیل و عسل

برای بهره مند شدن از خواص عسل و زنجبیل می توانید آن را به صورت های مختلفی تهیه کنید. ما در اینجا دو روش آن را بیان خواهیم کرد.

  • روش اول: جوشاندن زنجبیل (دمنوش زنجبیل و عسل): در این روش که روش معمول درست کردن معجون زنجبیل و عسل است ابتدا چند برش نازک از زنجبیل تازه را در یک ظرف کوچک قرار داده و مقدار یک لیوان آب (کمی بیشتر) به آن اضافه می کنیم و آن را روی شعله ی گاز قرار می دهیم تا به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه بجوشد.سپس آن را صاف می کنید و به محلول اجازه می دهیم تا کمی خنک شود چرا که در صورت داغ بودن عسل خواصش را از دست می دهد. پس از آن یک قاشق (یا هر چقدر که دوست دارید) عسل به آن اضافه می کنید.می توانید این معجون را با برش های لیمو و کمی نعنا تزیین کنید و سپس نوش جان کنید.
  • روش دوم: قرار دادن لایه لایه (شربت زنجبیل و عسل): اگر چه همواره توصیه می شود که معجون زنجبیل و عسل را به صورت تازه مصرف کنید اما اگر شما هم وقت این را ندارید که هر روز صبح این ترکیب را به صورت تازه مصرف کنید می توانید از این روش استفاده کنید.برای اینکار ابتدا یک شیشه کاملا تمیز و خشک را انتخاب می کنیم و سپس کف آن را به اندازه نیم تا یک سانت از عسل پر می کنیم سپس بر روی آن برش های نازک لیمو( سه برش یا بیشتر) و یک یا دو برش نازک زنجیل قرار می دهیم و دوباره روی آنها عسل می ریزیم.این پروسه را تا پر شدن کامل شیشه ادامه می دهیم و سپس درب شیشه را می بندیم و داخل یخچال قرار می دهیم. اکنون می توانیم هر روز صبح یک قاشق از این ترکیب را برداشته و با آب گرم مخلوط کرده و سپس میل کنید.
قراردادن لالیه لایه زنجبیل و عسل

عوارض استفاده از زنجبیل و عسل

بعید است نوشیدن این ترکیب برای افراد مشکل ساز باشد اما به هر حال ممکن است استفاده بیش از حد از این معجون عوارضی را داشته باشد.

افراد معمولا نفخ معده، دل درد و حالت تهوع را به عنوان عوارض جانبی مرتبط با زنجبیل گزارش می کنند. از آنجایی که زنجبیل ممکن است فشار خون را کاهش دهد و ممکن است اثر رقیق سازی خون داشته باشد ، افرادی که داروهای رقیق کننده خون یا فشار خون مصرف می کنند باید قبل از مصرف زنجبیل اضافی با پزشک خود مشورت کنند.

به علت وجود عسل توصیه می شود از دادن آن به کودکان زیر یک سال خودداری کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (619 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (194 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (59 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (28 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان