خواص درمانی مومنایی در طب سنتی

  سه شنبه، 09 فروردین 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
خواص درمانی مومنایی در طب سنتی
مومنایی یا موملایی ماده ای شگفت انگیز و بی نظیر که برای درمان اغلب درد ها و مشکلاتی جسمانی که انسان به آنها دچار می شود, مورد استفاده قرار می گیرد. در بعضی از نقاط زمین از شکاف بین سنگ ها این ماده به مقدار خیلی کمی خارج می شود و حاصل روند طولانی از تجزیه مواد گیاهی و مواد معدنی می باشد .در ادامه خواص مومنایی را خواهید خواند.

مومنایی چیست؟

مومیایی سیاه که طعم ناگوتر از زرد دارد و بسیار تلخی دارد برای درمان زخم معده، جهاز تنفسی، شکستگی ودرد استخوان ها، نا توانی هاي جنسی موثر است، به انسان انرژی می بخشد بخصوص به دل «قلب» قوت زیاد می دهد. یکی ازبهترین داروی هاي طبیعی شمرده می شود.

  • نام بین المللی : MUMY
  • نامهای دیگر در پارسی : مومیایی، مومیا، عرق کوه.
  • مشخصات: مومیایی ماده اي است که از میان سنگ های کوهستانی یا از درون چشمه هاي آب تراوش
  • می شود. شکل ان سیاه براق، بدون نا خالصی و بدون بوی بد می باشد.
  • محل رویش : بهترین نوع مومیایی ایران از کوه هاي کهگلویه و بویر احمد، استهبانات ؛ زاگرس بختیاری بدست می آید.

مومنایی ماده شیمیایی که به مقدار بسیار کم از شکاف سنگ هاي کوهستانی بعضی از نقاط زمین خارج میشود. عده اي از پزشکان سنتی، بعضی از گیاهان دارویی را منشا ان میدانند.که در طول تاریخ عمر زمین، به عللی در لابلای سنگ ها حبس شده و پس از تخمیر به ‏تدریج جریان یافته و از سنگ ها خارج می شود.

مومیایی، دارویی کمیاب و گران ‏قیمت است که بهترین نوع ان از کوه هاي داراب استان فارس و کوه هاي دیگری مانند کهکیلویه و اصطهبانات به ‏دست می آید و مرغوب ترین ان؛ نوعی است که سیاه و صاف براق و نرم بوده، بوی بد نداشته و آغشته به خاشاک نباشد. خواص دارویی مومنایی ان چهل سال باقی می ماند.

مومنایی زرد

انواع مومنایی

  • مومنایی سیاه یا سنگ : مومنایی سیاه که طعم ناگوتر از زرد دارد و بسیار تلخی دارد برای درمان زخم معده، جهاز تنفسی، شکستگی و درد استخوان ها، و بخصوص برای درمان نا توانی های جنسی موثر است، به انسان انرژی می بخشد بخصوص به دل (قلب) قوت زیاد می دهد. یکی ازبهترین داروی های طبیعی شمرده می شود.
  • مومنایی زرک : مومنایی زرک یا همان عصاره ریشه زرشک کوهی با خواصی فوق العاده و مشابه با موملایی سنگ. عصاره زرشک کوهی با مومنایی ترکیب می شود و موملایی زرک درست می شود.

طرز تهیه مومنایی

مقدار 5 گرم مومنایی را در نیم فنجان آب گرم مخلوط کرده و بعد از حل شدن در آب یه نیم فنجان روغن حیوانی «روغن گاو یا روغن گوسفند» اضافه کرده و روی حرارت قرار دهید با خشک شدن آب روغن و مومنایی باهم مخلوط می شوند که این روغن همان روغن مومنایی است.

نحوه استفاده از مومنایی

با درنظر داشتن خصوصیات بیمار، چگونگی امراض، میتود ها وشیوه های مختلف تداوی وجوددارد. مومیایی را میتوان در آب، شیرویا چای مخلوط نموده و مطابق نورم های داده شده استعمال کرد و هم به شکل مرهم در جلد مالش داده می شود،در بعضی موارد با روغنی نباتی وحیوانی ویا عسل هم قابل مصرف می باشد. نظر به وضیعت بیمار و ارگانیزم ان؛ با استعمال مومیایی مریض خودرا در اوایل بد تر حس می کند. مثلاً برای تداوی درد مفاصل بیمار در ابتداء بعد از مصرف مومیایی احساس کسالت می نماید،اما با سپری شدن دو یا سه روز وضعیت بیمار آهسته آهسته التیام میابد.

مومنایی سیاه

10 مورد از خواص درمانی مومیایی

  1. خوردن مومیایی بدن را تقویت می کند ؛ کلیه ها را تقویت کرده و بکار می اندازد ؛ رعشه را درمان می کند ؛ رحم و قدرت باروری را تقویت کرده و خون ریزی های معده و ششها را بند می آورد.قدرت و نفوذ این ماده در بدن و بافت ها بسیار زیاد است، سلول های بدن را تقویت کرده، مفرح و مقوی کلیه اعضای بدن است؛ تمامی اخلاط بلغمی و سردمزاج بدن را متلاشی کرده و دفع می ‏کند.
  2. برای درمان میگرن ،یک مثقال مرز نجوش را جوشانده و مقداری مومیایی رادر ان حل نموده میل کنید. برای درمان بیماری رعشه، برخی ناراحتی ‏های رحمی و ثقل زبان یا اختلال در تکلم، به ‏دلیل مشکلات زبان بسیار مفید است. به درمان سکته ‏های سخت ‏علاج کمک میکند، در درمان خون ریزی از معده و اثنی ‏عشر و شش ها مفید است.
  3. برای درمان سستی اعضاء ؛ ۲ مثقال آویشن را جوشانده و ۲ حبه مومیایی را در ان حل نموده میل کنید.دو مثقال آویشن را بجوشانید بعد دو حبه مومیایی را در آب صاف کرده، ان را حل کنید و بخورید. به درمان لقوه، فلج و سستی های اعضا بدن کمک می کند. لقوه نوعی بیماری است که با علایمی مثل کج شدن فک و لب و دهان خودرا نشان می ‏دهد.دو مثقال حدود ده گرم مرزنجوش را بجوشانید بعد یک حبه مومیایی را در آب صاف کرده، ان را در جوشانده حل کنید و بخورید. سردردهای افراد سرد مزاج را درمان میکند.
  4. برای درمان درد گوش و خارج ساختن چرک ان ؛ مقداری مومیایی را در روغن زیتون مخلوط کرده و در گوش بچکانید .دو مثقال آویشن را بجوشانید بعد دو حبه مومیایی را در آب صاف کرده، ان را حل کنید و بخورید. به درمان لقوه، فلج و سستی های اعضا بدن کمک میکند. لقوه نوعی بیماری است که با علایمی مثل کج شدن فک و لب و دهان خودرا نشان می ‏دهد.
  5. برای تقویت معده و روده ؛ مومیایی را در آب زیره و رازیانه حل کرده ؛ میل نمایید.
  6. برای درمان هموروئید ؛ هفته ای دو بار مقداری مومیایی رابا روغن گاو مخلوط کرده و میل کنید.
  7. برای به تعویق انداختن انزال یا بدست آوردن قدرت نعوذ ؛ به مدت ۳ روز و هرروز به مقدار ۲ دانه ی جو مومیایی را در ۴۰ گرم عسل مخلوط کرده و میل کنید.دو مثقال آویشن را بجوشانید بعد دو حبه مومیایی را در آب صاف کرده، ان را حل کنید و بخورید. به درمان لقوه، فلج و سستی های اعضا بدن کمک میکند. لقوه نوعی بیماری است که با علایمی مثل کج شدن فک و لب و دهان خودرا نشان می ‏دهد.
  8. برای سریعتر جوش خوردن شکستگی ها ؛ قبل از گچ گرفتن مقداری مومیایی را بر محل بمالید و هرروز نیز مقداری مومیایی میل کنید . شکستگی به سرعت درمان می شود.
  9. برای تسکین درد زانو ؛ مقداری مومیایی را در روغن بادام تلخ مخلوط کرده و بر محل بمالید .ان رابا روغن خوراکی حل کرده و بر موضع بمالید. درد موضعیِ ناشی از ضعف را درمان میکند.اگر استخوان شکسته باشد، ان را سر جای خودش قرار دهید و قبل از بستن، مقداری مومیایی به ان بمالید و مقداری از ان را هم، هرروز بخورید. در مدت کوتاهی شکستگی جوش می خورد.ان رابا روغن شتر یا کوهانِ آب ‏کرده شتر، مخلوط کنید و روزی سه مرتبه عضو رابا ان ماساژ دهید و یک قاشق چای ‏خوری از آن را هم بخورید. کوفتگی یا ضربه خوردگی عضو را درمان میکند.
  10. برای درمان سستی کمر ؛ مومیایی را در روغن زیتون آب کرده و به کمر بمالید .دو مثقال آویشن را بجوشانید بعد دو حبه مومیایی را در آب صاف کرده، ان را حل کنید و بخورید. به درمان لقوه، فلج و سستی های اعضا بدن کمک میکند. لقوه نوعی بیماری است که با علایمی مثل کج شدن فک و لب و دهان خودرا نشان می ‏دهد.ناتوانی های جنسی«سستی و انزال ؛ نعوظ» رنج می برند بسیار توصیه می شود.
 سستی کمر

توصیه های مهم در مورد مومنایی​​​​​​​

در امراض از قبیل نفس تنگی، سرماخوردگی، جهاز تنفسی، مومیایی رابا عسل ویا چربی حیوانات مخلوط نموده بعداً” استفاده نمایید. به طور عموم تداوی بوسیله مومیایی شش کورس را در برمیگرد که هر کورس بمدت ده وروز دوام میکند، در فاصله بین دو کورس از پنج تا بیست روزوقفه است. اکثرا بیماران بعد از سه و چهار کورس خودرا صحت و تندرست میآبند اگر مریض کاملا” خودرا صحتمند حس نکرده باشد باید تا آخر به تداوی ادامه دهد.اکثرا مردم مومیایی را در کشور هایی پیش رفته به مشوره دکتر و از دوا فروشی ها بدست می آورند. اما با تاسف که این امکانات در کشور های عقب مانده «مثل افغانستان» مانند دیگر وسایل بهداشتی، قسمیکه لازم است موجود نیست و هنوز بشکل سنتی و طبعیی ان بکار برده می شود.

در جریان استعمال مومیایی استفاده از دخانیات ومشروبات الکلی مجاز نیست.مومیا در جای سرد، دور از شعاع مستقیم آفتاب ودورازنظر اطفال نگه داری شود. باوجودیکه هنوز کدام تاثیر منفی از مومیایی بالای ارگانیزم انسان دیده نشده در هر حالت بهتر است تا در صورت امکان با دکتر معالج خویش دراین مورد مشوره صورت گیرد. مصرف مومنایی به کسانی که دچار غلظت خون هستند توصیه نمی شود این افراد باید با احتیاط مصرف کنند.


1 دیدگاه
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (713 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (200 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (37 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (28 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
جدیدترین عکس محمدرضا گلزار در فضای مجازی در روز عاشورا
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان