خواص دارویی گیاه یونجه چیست؟

  پنجشنبه، 29 اسفند 1398   زمان مطالعه 5 دقیقه
خواص دارویی گیاه یونجه چیست؟
در این متن زیر میخواهیم با خواص یونجه بیشتر آشنا شویم.

یونجه از اولین گیاهان دارویی شناخته شده برای بشر است که فواید درمانی قابل توجهی دارد . «یونجه» که در فارسی به آن «اسپست باغی»، «سپست»، «سبیس» یا «درفا»، در افغانستان «اسپیشتا» و در ترکی بدان «یونجه»، به رومی «میدیکی»، به مصری «قضب» و به عربی «رطبه» یا همان «فصفصه» گویند، گیاهی است علفی، پایا ،دارای ساقه های بلند و برگچه های نازک، نوک تیز و بیضی شکل است.

یونجه ی پخته ملین و خشک آن قابض است، شربت یونجه چاق کننده و مولد خون صالح و مدر حیض است . مصرف آن موجب رفع خشونت سینه و سرفه می شود. تخم یونجه زیاد کننده شیر و منی است و خوردن آن از خونریزی جلوگیری می کند و یبوست را رفع می کند.از یونجه برای معالجه اعتیاد نیز استفاده می شود.

ترکیبات شیمیایی

ترکیبات شیمیایی یونجه بر حسب آن که عمل تجزیه روی این گیاه جوان (قبل از گل دادن) یا در آغاز گل دادن و یا پس از پیدایش گل انجام گیرد تفاوت می نماید. به طوری که در گیاه جوان، مقدار پروتئین ها زیادتر از آغاز گل دادن و برعکس مواد سلولزی و هیدرات های کربن آن کمتر است. آنزیم های بسیاری در یونجه یافت می شود که از آن ها می توان به اینورتاز و پکتیناز اشاره کرد. «یونجه» شامل حدود 20 درصد پروتئین می باشد. علاوه بر این ها حاوی هیدرات های کربن، دیاستازها، نوعی ساپوتین با اثر عطسه آور، ستن ها، دو ماده رنگی، اسید فسفریک و ویتامین های مختلف است. در خاکستر آن مقدار زیادی آهک، پتاس، اسید فسفریک، کمی منیزیم، آهن و به مقدار جزئی «آرسنیک» و «سیلیس» است.

تصویر

خواص اعجاب انگیز یونجه

1-کاهش سطوح کلسترول بالا در بدن:
کنترل سطوح کلسترول در بدن ، یکی از مزیت های جالب جوانه و دانه یونجه محسوب می شود. یونجه باعث کاهش سطوح کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب در بدن می شود. در نتیجه، مصرف منظم یونجه به کاهش احتمال بیماری های قلبی کمک فراوانی میکند.
2-کمک به سم زدایی بدن:
یونجه با داشتن خواص سم زدایی، به عنوان یک تمیز کننده و سم زدایی بدن در نظر گرفته می شود. تجمع سم ها در بدن ممکن است منجر به تاثیرات پیشرفته ای بر سلامتی و زیبایی داشته باشد. خوردن یونجه یا مصرف منظم مکمل های یونجه می تواند این سموم را از بدن دفع کند.

3-درمان مشکلات گوارشی:
یونجه دارای خواص فراوانی می باشد که میتواند به کاهش احتمال عفونت مجاری ادراری کمک کند.
4-درمان سنگ های کلیه:
آیا در مورد مزیت های یونجه در مورد کلیه چیزهایی شنیده اید؟ چون این گیاه غنی از ویتامین E،C،A و روی می باشد، در درمان سنگ های کلیه بسیار اثربخش می باشد. برای درمان و پیشگیری از سنگ های کلیه هم می توانید از جوانه و هم برگ های آن استفاده کنید.
5- کاهش احتمال ابتلا به سرطان:
پیشگیری از سرطان، یکی از مزیت های جالب یونجه محسوب میشود که تصمیم گرفتم آن را با شما به اشتراک بگذارم. سرطان بیماری کشنده ای می باشد که هر ساله صدها نفر جان خود را به خاطر این بیماری از دست می دهند. یونجه دارای کاوانانین و اسید آمینو می باشد که نقش مهمی در پیشگیری از سرطان بازی میکنند.
6-کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی:
تصلب شرائین ممکن است منجر به بیماری های قلبی شود. یونجه می تواند از تصلب شرائین پیشگیری کند و موجب کاهش بیماری های قلبی شود. یونجه به عنوان یک رقیق کننده خون نیز در نظر گرفته می شود.
7-تقویت سیستم ایمنی بدن:
مصرف یونجه با تقویت سیستم ایمنی بدن می تواند به افزایش مقاومت طبیعی بدن در برابر بیماری ها کمک کند. این هم یکی دیگر از مزیت های یونجه محسوب می شود.
8-پیشگیری از روماتیسم و مسمومیت:
یونجه به دلیل داشتن مواد مغذی ضروری دارای خواص ضد روماتیسمی می باشد. استفاده از یونجه می تواند از سنگ های کلیه، ورم، سنگ مثانه، آرتروز، آرتریت، مسمومیت ناشی از فلزات سمی، زخم های واریسی و غیره پیشگیری کند.
9-کنترل اشتها :
می توانید با یونجه چای درست کنید. چای یونجه پر از مواد مغذی می باشد. برای کنترل اشتها می توانید قبل از هر وعده غذایی ، یک فنجان چای یونجه مصرف کنید. با این کار نه تنها اشتهای خود را کنترل می کنید، بلکه از شر بسیاری از بیماری ها هم راحت می شوید.
10- کاهش سطح فشار خون:
سطح فشار خون بالا در بدن در صورت مراقبت نکردن بسیار خطرناک می باشد. نوشیدن یک فنجان چای یونجه می تواند به کاهش سطح فشار خون کمک کند.
11- درمان و پیشگیری از کم خونی:
کم خونی به وسیله کمبود آهن و تولید خون ضعیف به وجود می آید. خوشبختانه، یکی از مزیت های جالب یونجه هم درمان و پیشگیری از کم خونی می باشد. مصرف یونجه میتواند تولید خون را تقویت کند . افرادی که دارای سطح آهن کم در بدن می باشند باید یونجه را در رژیم غذایی خود بگنجانند.
2-درمان دیابت:
مصرف یونجه می تواند از دیابت نوع دو پیشگیری کند و حتی آن را درمان کند، چون باعث کاهش سطوح قند خون می شود.
13- افزایش تولید شیر مادر:
بعد از بارداری هر زنی باید یونجه مصرف کند، چون باعث افزایش تولید شیر می شود. ترکیبات موجود در یونجه برای سلامتی بسیار مفید می باشند.

روش تهیه شربت یونجه
برای تهیه شربت یونجه 300 گرم یونجه خشک را در یک لیتر آب می جوشانند تا نصف شود، سپس آن را با فشار صاف نموده و با 900 گرم قند یا شکر شیرین کرده روزی 200 تا 300 گرم مصرف کند.
یونجه را می توان دم کرده و آن را به صورت چای نوشید. همچنین می توان این گیاه را به صورت کپسول و همچون قرص های مولتی ویتامین روزانه مصرف کرد.
ترک اعتیاد با یونجه
روش پزشکان قدیم ایران در معالجه اعتیاد، ساختن داروهایی بود که معتاد را نسبت به خود اعتیاد متنفر و حساس می کرد و برای این کار معمولاً از تعفن یونجه، افسنتین و چند گیاه دیگر استفاده می کردند. اخیراً داروسازان سنتی هند یونجه تازه را خرد کرده 2 ماه در الکل خیسانده و بعد یک استکان آن را با مقداری آب موقع خماری به معتاد می خورانند و بعد دستور می دهند که از ماده مورد اعتیاد خود استفاده کند. محلول الکلی یونجه به علت داشتن ماده صابونی (ساپونین) شخص را ناراحت کرده و نسبت به ماده مورد اعتیاد متنفر و بیزار می سازد و تا مدتی زیاد از آن بدش می آید. این روش سابقاً در ایران برای درمان اعتیاد به الکل بود، اکنون برای معالجه معتادان به تریاک و سیگار و حتی هروئین به کار رفته و نتایج عالی داده است.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (173 نظر) 17 اُمین سال تولد امیررضا فرامرزی پسر بچه شیطون سریال « از سرنوشت یک »/ این همه تغییر چهره بعد از 5 سال خیلی جالبه (99 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (75 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (52 نظر) خلاقیت خنده دار چوپان خوش ذوق با طراحی صندلی چرخ دار برای الاغ حماسه آفرید +عکس/هنر نزد ایرانیان است و بس (52 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (47 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (41 نظر) حضور رهبر معظم انقلاب در تخت جمشید شیراز، نماد شکوه و عظمت ایران باستان (37 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (34 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (34 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (33 نظر) آماده کردن غذای شبِ "جان" پسر بهرام رادان توسط مامان منظم و با سلیقه‌اش+عکس/ مادر نمونه شمایی مینا خانوم😍 (31 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای حدیث میرامینی، روشنک سریال دلنوازان/ یکی از یکی معروف‌تر و هنرمندتر+عکس (30 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (27 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دختر اهوازی طلایی شد / کسب رتبه اول کشوری موی تای انتخابی تیم ملی توسط ستاره بدوی
فال روزانه امروز پنجشنبه 1 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 1 شهریور 1403
فال ابجد روزانه پنجشنبه 1 شهریور 1403
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 1 شهریور ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز پنجشنبه 1 شهریور 1403 + فیلم
شگفتی های حیات وحش؛ تولد حیرت انگیز یک گوسفند عجیب الخلقه انسان نما خبرساز شد+عکس
خانه‌داری یک کدبانو؛ 12 ترفند جذاب و کاربردی با نمک که شاخ درمیاری؛ از تمیز کردن تخته چوبی تا تست تازگی تخم مرغ
فوری: همه وزرای پیشنهادی پزشکیان رای اعتماد گرفتند + فیلم / حالا نوبت دولت است
گنجینۀ 1200 ساله‌ای که دانشجوی 22 ساله کشف کرد
کشف اجساد اعضای ثروتمند قوم «چیمو» با یک کوه طلا و جواهر پس از 800 سال!
هجوم افغانی‌ها به ایران از بالای دیوار مرزی+فیلم / دیوار نباید بلندتر باشه؟
اعدام مرد رمال ‌در یزد به خاطر دست‌درازی به زنان و دختران/ باز کردن گره‌های زندگی برای این زن‌ها گران تمام شد
راز جوانی پوست با این ویتامین ها / با مصرف این ویتامین ها جوانی را به پوست خود بازگردانید
(ویدئو) اعتراف حامد آهنگی و حمید عسکری در برنامه "شب آهنگی" به کلاه گذاشتن سر بچه هاشون / پسر حامد آهنگی چه خط و نشونی میشکه تو خونه حسابشو میرسه🤣
منتخب روز   
خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی