خواص پودر دارچین و نحوه مصرف آن

  جمعه، 24 آبان 1398   زمان مطالعه 7 دقیقه
خواص پودر دارچین و نحوه مصرف آن
دارچین خواص بی‌شماری دارد، از جمله خواص دارچین می‌توان به کمک به درمان بیماری‌هایی نظیر دیابت، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های تنفسی و... اشاره کرد.البته مصرف بیش از حد آن نیز مشکل ساز است.

خواص دارچین

استفاده دارویی دارچین به دوران باستان باز می گردد. در گذشته برای کمک به معالجه برخی شرایط پزشکی از جمله موارد زیر، از دارچین استفاده می شده:

  • بیماری های تنفسی
  • مشکلات مربوط به زنان و زایمان
  • مشکلات گوارشی

اما در دهه های اخیر و در برخی مطالعات، مشخص گردیده که دارچین خواص ضد التهابی نیز دارد و می تواند به بهبود عملکرد شناختی کمک کند. هنوز تحقیقات علمی کافی در این مقطع زمانی انجام نشده است تا مشخص شود چه مقدار دارچین برای کمک به هر بیماری یا شرایط پزشکی لازم است.

۱. دیابت و دارچین

برخی مطالعات کوچک مقیاس نشان داده اند که دارچین روی قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ تاثیر دارد. جالب است که به نظر می رسد براساس نوع دارچین مورد استفاده، این اثر متفاوت خواهد بود، اما از آنجا که دارچین سیلان سخت تر بدست می آید تحقیقات کمتری بر روی آن انجام شده است. تا اینجا، دارچین کسیا بیشترین تاثیر را در کنترل قند خون داشته است.

یک مطالعه در چین که در مجله «Nutrition Research» منتشر شد، شواهدی مبنی بر خواص دارچین در کاهش قند خون بدست آمد. همچنین در این مطالعه نشان داده شده که دارچین می تواند سطح کلسترول خون بیماران مبتلا به دیابت را پایین بیاورد.

۲. کاهش وزن

نشان داده شده است که دارچین برخی اثرات منفی ناشی از خوردن غذا های چرب را کاهش می دهد. این خاصیت دارچین می تواند در یک برنامه کلی کاهش وزن کمک کننده باشد. تاثیر آن بر روی سطح قند خون نیز می تواند در کاهش وزن بدن موثر باشد. خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی دارچین می توانند به بهبود سلامت بدن کمک کند تا غذا در بدن بهتر هضم شود و افراد سریع تر وزن کم کنند.

توجه به این نکته ضروری است که دارچین به تنهایی منجر به کاهش وزن بلند مدت نخواهد شد، اما اینکه دارچین را به رژیم غذایی سالم و برنامه ورزشی خود اضافه کنید تا به شما در رسیدن به هدف کاهش وزن کمک کند، می تواند مفید باشد. یک قاشق چایخوری دارچین حاوی ۱/۶ گرم فیبر است و می تواند به شما در مصرف مقدار فیبر مورد نیاز در هر روز کمک کند و احساس سیری در وعده های غذایی را افزایش دهد.

۳. دارچین سرشار از آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها بدن شما را از آسیب اکسیداتیو ناشی از فعالیت رادیکال های آزاد محافظت می کنند و دارچین سرشار از آنتی اکسیدان های قدرتمندی مثل «پلی فنول ها» است. در مطالعه ای که فعالیت آنتی اکسیدانی ۲۶ ادویه را با یکدیگر مقایسه کرده است، دارچین به عنوان برنده ی این رقابت شناخته شد و حتی غذا های عالی مثل سیر و پونه کوهی را نیز شکست داد! در حقیقت، دارچین آنقدر قدرتمند است که می توان از آن به عنوان یک ماده نگهدارنده طبیعی استفاده کرد.

۴. خواص ضد التهابی دارچین

دارچین به بدن در مبارزه با عفونت ها وترمیم آسیب های بافت کمک می کند. با این حال، التهاب هنگامی که مزمن باشد و در مقابل بافت بدن شما قرار بگیرد، می تواند به یک مشکل جدی تبدیل شود. دارچین ممکن است در این زمینه کمک کننده باشد. مطالعات نشان می دهند که این ادویه و آنتی اکسیدان های آن دارای خواص ضد التهابی قوی هستند.

۵. کاهش خطر بیماری های قلبی

دارچین با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی (شایع ترین علت مرگ زودرس در جهان) مرتبط است. ثابت شده که مصرف یک گرم یا تقریبا نصف قاشق چایخوری دارچین در روز در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، اثرات مفیدی بر نشانگر های خون دارد. دارچین میزان کلسترول کلی، کلسترول LGL (کلسترول بد) و تری گلیسیرید ها را، درحالی که کلسترول HDL (کلسترول خوب) ثابت است، کاهش می دهد.

اخیرا در یک مطالعه مروری بزرگ، نتیجه گرفته شد که تنها یک دوز ۱۲۰ میلی گرمی دارچین در روز می تواند این تاثیرات را داشته باشد. در این مطالعه، دارچین همچنین سطح کلسترول خوب در خون را افزایش داده است. در برخی مطالعات حیوانی نیز، این ادویه فشار خون را کاهش داده است. زمانی که تمام این خواص دارچین در کنار هم قرار بگیرند، در واقع تمام مواردی که ممکن است به بیماری قلبی منجر شود به شدت کاهش می یابند.

۶. افزایش حساسیت به هورمون انسولین

انسولین یکی از مهمترین هورمون های تنظیم کننده سوخت و ساز و مصرف انرژی در بدن است. این هورمون همچنین برای انتقال قند خون از جریان خون به سلول های شما اهمیت بسیاری دارد. مشکل این است که بسیاری از افراد در برابر اثرات انسولین مقاوم هستند. این شرایط به مقاومت انسولین، مشخصه بارز شرایط جدی مانند سندروم متابولیک و دیابت نوع ۲، معوف است.
خبر خوب این است که دارچین می تواند مقاومت به انسولین را به طرز چشمگیری کاهش دهد و به این هورمون مهم کمک کند تا وظیفه خود را به درستی انجام دهد. با افزایش حساسیت به انسولین، دارچین می تواند همانطور که گفته شد، قند خون را کاهش دهد.

۷. خواص دارچین بر بیماری های عصبی

مشخصه بیماری های عصبی از بین رفتن تدریجی ساختار یا عملکرد سلول های مغزی است. بیماری آلزایمر و پاکینسون دو نوع شایع از این شرایط هستند. به نظر می سد دو ترکیب موجوددر دارچین، مانع از تولید پروتئینی به نام «تاو» در مغز می شوند؛ چیزی که یکی از ویژگی های بارز بیماری آلزایمر است. در مطالعه ای بر روی موش های مبتلا به بیماری پارکینسون، دارچین به محافظت از نورون ها، بهبود سطح انتقال دهند ه های عصبی و عملکرد حرکتی آن ها کمک کرد. اگرچه این تاثیرات باید برای تائید بر روی انسان نیز مورد بررسی قرار گیرند.

۸. مبارزه با سرطان

سرطان یک بیماری جدی است که با رشد کنترل نشده سلولی شناخته می شود. دارچین به طور گستره در پیشگیری و درمان سرطان مورد استفاده قرار گرفته است. به طور کلی، شواهد و مدارک محدود به آزمایشات آزمایشگی و حیوانی هستند، که نشان می هند عصاره دارچین ممکن است در محافظت در برابر سرطان مفید باشد. این عصاره با کاهش رشد سلول های سرطانی و جلوگیری از تشکیل رگ های خونی در تومور ها عمل می کند و به نظر می رسد برای سلول های سرطانی سمی است و باعث مرگ آن ها می گردد.
یک مطالعه در موش های مبتلا به سرطان روده بزرگ نشان داد که دارچین یک فعال کننده بالقوه آنزیم های سم زدا در روده بزرگ است و از رشد بیشتر سرطان جلوگیری به عمل می آورد. این یافته ها توسط آزمایش های آزمایشگاهی که نشان دادند دارچین واکنش های آنتی اکسیدانی محافظتی را در سلول های روده بزرگ انسان فعال می کند، پشتیبانی می شود.

۹. دارچین مبارز عفونت های باکتریایی و قارچی

«سینامالدئید»، یکی از مولفه های اصلی دارچین، ممکن است به مبارزه با انواع عفونت کمک کند. نشان داده شده است که روغن دارچین به طور موثر عفونت های قارچی دستگاه تنفسی درمان می کند. این ماده همچنین می تواند از رشد برخی باکتری ها از جمله لیستریا و سالمونلا جلوگیری نماید. با این حال شواهد تاکنون ثابت نشده است که دارچین باعث کاهش عفونت در سایر نقاط بدن گردد. اثرات ضد میکروبی دارچین همچنین ممکن است به جلوگیری از پوسیدگی دندان و کاهش بوی بد دهان کمک کند.

۱۰. مبارزه با ویروس HIV

HIV ویروسی است که به تدریج سیستم ایمنی بدن را تجزیه می کند و در صورت عدم درمان در نهایت منجر به ایدز می شود. تصور می شود که دارچین بدست آمده از گونه کاسیا به مبارزه با ویروس HIV-۱، رایج ترین گونه ویروس ایدز در انسان، کمک می کند. یک مطالعه آزمایشگاهی با بررسی سلول های آلوده به ویروس HIV نشان داد که دارچین موثرترین درمان از بین ۶۹ گیاه دارویی است که مورد مطالعه قرار گرفته اسند. اگرچه برای تائید تمامی این نتایج به آزمایشات انسانی احتیاج است.

۱۱. بهبود سلامت پوست

از آنجا که دارچین باعث افزایش تولید کلاژن می شود، می تواند سلامت پوست را بهبود بخشید و باعث رفع جوش و چین و چروک شود.

نحوه مصرف دارچین

بهترین راه استفاده از عسل در رژیم غذایی این است که آن را جایگزین قند و شکر کنید. حتما عسل تصفیه نشده خریداری نمایید چرا که بیشتر عسل های فرآوری شده در سوپرمارکت ها مزایایی برای سلامتی ندارند. البته در مصرف عسل نیز نباید زیاده روی کرد، چرا که قند زیادی دارد.
همچنین دارچین حاوی ترکیبی به نام کومارین است که در دوز های زیاد می تواند سمی باشد. همانطور که در ادامه توضیح خواهیم داد، بهتر است از دارچین سیلان استفاده کنید، اما اگر از نوع کاسیا مصرف می کنید میزان مصرف روزانه خود را به ۱/۲ قاشق چایخوری محدود کنید. دوز ایمن برای دارچین سیلان روزانه یک قاشق چایخوری است.

با خیال راحت می توانید روزانه یک قاشق چایخوری دارچین سیلان مصرف کنید. برای استفاده از عسل و دارچین برای درمان عفونت های پوستی، عسل را با مقدار کمی روغن دارچین مخلوط کرده و مستقیما آن را روی پوست آلوده بمالید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (207 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (84 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (44 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (35 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (33 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (29 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (24 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (18 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
واگذاری سرپرستی فرزندان افغانی به ایرانیان واقعیت دارد؟
نگاهی به مهریه هوش پران همسر دوم علی دایی که آنچنانی هم نبود!
روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید
طلایی های کشتی در المپیک پاریس پول یک لندکروز صفر کیلومتر را جایزه خواهند گرفت +سند
کرایه اولین خانه اجاره‌ای رهبر انقلاب بعد از ازدواج در 25 سالگی/ 2 اتاقی که متعلق به یکی از فامیل های نزدیک ایشان بود
چگونه در شب‌های گرم تابستان راحت‌تر بخوابیم؟/ 10 ترفند طلایی و کاربردی برای خواب آرام
تابستان کجایِ شمال بریم؟ / معرفی 12 نقطه که فقط شمال بازها می‌شناسند!
رونمایی سامسونگ از اولین حلقه هوشمند خود؛ «گلکسی رینگ» چیست؟
ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد
چگونه یک عینک آفتابی خوب انتخاب کنیم؟
(ویدئو+ عکس)حادثه خطرناک برای رئیس جمهور در شب تاسوعا/هجوم مردم برای سلفی گرفت با مسعود پزشکیان دردسر ساز شد
(ویدیو) یادی بکنیم از تست بازیگری شاهکار امین حیایی در حضور سیروس الوند و خسرو شکیبایی/از اولش بهترین بوده، فقط ببین چجوری ادای خسرو شکیبایی رو هم رو‌در‌ روی خودش درمیاره
بیوگرافی و زندگی خصوصی الناز ملک، سیمای سریال زخم کاری و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
بازیگر زن سریال پدر سالار: 3 همسر و 3 فرزندم را از دست داده‌ام+عکس
تصاویر حیرت انگیز از خانه حریری تبریز/ نخستین موزه مطبوعاتی ایران/ معماری فوق العاده قاجار
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت