خواص دارویی گیاه رازیانه چیست؟

  دوشنبه، 26 اسفند 1398   زمان مطالعه 8 دقیقه
خواص دارویی گیاه رازیانه چیست؟
در این متن زیر میخواهیم با خواص گیاه رازیانه بیشتر آشنا شویم.

رازیانه گیاهی با عطر و طعمی شبیه به شیرین بیان است که ممکن است با برخی انواع ویروس مبارزه کند.
یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که عصاره رازیانه آثار ضد ویروسی قوی را در برابر ویروس های هرپس و پاراآنفلوآنزا نوع-3 (PI-3) که موجب عفونت های تنفسی در گاوها می شود، ارائه کرده است.
افزون بر این، ترانس-آنتول، ترکیب اصلی موجود در روغن اساسی رازیانه، آثار ضد ویروس قوی در برابر ویروس های هرپس را نشان داده است.
برخی مطالعات با حضور سوژه های حیوانی نشان داده اند که رازیانه ممکن است سیستم ایمنی را تقویت کرده و التهاب را کاهش دهد که این شرایط ممکن است به مبارزه با عفونت های ویروسی کمک کند.

قسمت های مورد استفاده این گیاه عبارتند از: بذر، برگ و ریشه. مقدار مصرف روزانه رازیانه، به طور متوسط حداکثر 5 گرم یا یک تا سه استکان عرق آن توصیه می شود و برای اینکه نتیجه درمان مشخص شود و گیاه خواص درمانی خود را به جای بگذارد، حداکثر 40 روز زمان نیاز دارد.
در دوران بارداری و شیردهی، مصرف این گیاه ضرری به همراه ندارد و داروخانه های گیاهی ایران به شکل های مختلف (مثل قطره آنتی میگرن، شربت توسیان، شربت تیسیان، پودر ژنرال تونیک، قطره سنکول، سنالین، منتازین و لوسیون تقویت موی سنیره) موجود هستند که داخل تمام این محصولات رازیانه وجود دارد.

سرشار از هورمون برای خانم ها: رازیانه خواص هورمونی دارد و برای بیش از 90 درصد از خانم ها تجویز می شود. به این شکل که در ترکیب آن، استروژن (هورمون زنانه) بالایی یافت می شود. به همین دلیل باعث افزایش شیر شده و بهترین درمان برای قطع قاعدگی است. از خواص رازیانه ضد چاقی بودن آن است، التهاب های واژن و علائم یائسگی مثل گرگرفتگی را برطرف می کند. علاوه بر این اگر با گل گاوزبان صرف شود، قاعده آور است، یعنی قطع قاعدگی را متوقف می کند.

تصویر

19 خاصیت شگفت انگیز رازیانه برای بدن

1. منبع غنی آنتی اکسیدان

رازیانه حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و پلی فنول هاست که دارای خواص ضد التهابی قوی هستند و با کاهش رادیکال های آزاد بدن خطر ابتلا به بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی و عروقی، چاقی، سرطان، بیماری های عصبی و دیابت نوع 2 را کاهش می دهند.

2. لاغری و کاهش وزن

رازیانه می تواند با کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن شود؛ یک مطالعه انجام شده بر روی 9 زن سالم نشان داده که مصرف یک فنجان دم کرده رازیانه یا 2 گرم دانه های رازیانه قبل از هر وعده ی غذایی به کاهش اشتها در آن ها کمک می کند. به نظر می رسد که آنتول، یکی از ترکیبات گیاهی موجود در رازیانه عامل کاهش اشتها در این گیاه دارویی باشد.

3. سلامت قلب

مصرف رازیانه تازه و دانه های آن به سلامت قلب کمک می کنند؛

کلسترول خون : رازیانه حاوی مقادیر بالای فیبر است که به کاهش کلسترول خون بالا کمک می کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد. تحقیقات نشان داده که رژیم های غذایی سرشار از فیبر، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهند.

فشار خون : رازیانه به دلیل مقادیر بالای منیزیم، پتاسیم و کلسیم که دارد باعث کاهش فشار خون بالا شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

4. سرطان

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ترکیباتی از جمله آنتول موجود در رازیانه دارای خواص ضد سرطانی هستند؛ یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داده که آنتول به طور موثر باعث کاهش رشد سلول های سرطانی و القای آپوپتوز (مرگ سلولی) در سلول های سرطان پستان می شود.

5. دوران شیردهی

رازیانه به دلیل مقادیر بالای آنتول که دارد دارای خواص گالاکتوژنیک است، به این معنی که به افزایش ترشح شیر مادر کمک می کند. مطالعات نشان داده که رازیانه می تواند ترشح شیر مادر و غلظت پرولاکتین (یک هورمون که باعث افزایش تولید شیر مادر می شود) در خون را افزایش دهد. با وجود این فواید توصیه می شود که زنان شیرده قبل از مصرف رازیانه با پزشک متخصص مشورت کنند.

6. ضد باکتری طبیعی

رازیانه ممکن است دارای خواص ضد باکتری طبیعی و قوی باشد. مطالعات نشان می دهد که عصاره رازیانه به طور موثری از رشد باکتری های مضر مانند اشرشیا کلی، استافیلوکوک اورئوس و کاندیدا آلبیکنز جلوگیری می کند.

7. ضد التهاب گیاهی

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در رازیانه دارای خواص ضد التهاب طبیعی هستند که خطر ابتلا به بیماری های التهابی را کاهش می دهند.

8. سلامت روان

برخی مطالعات نشان داده که عصاره رازیانه به سلامت روان کمک کرده و خطر از دست دادن حافظه مرتبط با افزایش سن را کاهش می دهد.

9. دوران یائسگی زنان

رازیانه به دلیل مقادیر بالای فیتو استروژن هایی که دارد ممکن است علائم یائسگی را از بین ببرد؛ تحقیقات نشان داده که رازیانه باعث کاهش گرگرفتگی، خارش و خشکی واژن، درد در هنگام رابطه جنسی و اختلال خواب در زنان یائسه می شود.

10. پوکی استخوان

مقادیر قابل توجه کلسیم، منیزیم، فسفر و ویتامین K موجود در رازیانه به حفظ استحکام استخوان ها کمک می کند، باعث تقویت و افزایش تراکم استخوان شده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

11. معده و دستگاه گوارش

رازیانه سرشار از فیبر است و به عنوان یکی از بهترین گیاهان دارویی برای بهبود هضم غذا و سلامت دستگاه گوارش شناخته می شود.

  • رفلاکس معده : رازیانه سطح pH درون بدن به خصوص معده را حفظ کرده و احتمال رفلاکس اسیدی معده بعد از وعده های غذایی را کاهش می دهد.
  • یبوست : رازیانه یک ملین طبیعی است. مقادیر بالای فیبر موجود در رازیانه به بهبود حرکات روده کمک کرده و با افزایش حجم مدفوع به پیشگیری و درمان یبوست کمک می کند.
  • سم زدایی روده ها : مقادیر بالای فیبر موجود در رازیانه مانند یک برس کوچک عمل کرده و باعث پاک سازی و سم زدایی روده ها و کولون می شود.
  • رفع بوی بد دهان : در طب سنتی برخی کشور ها از رازیانه برای رفع بوی بد دهان استفاده می شود. اعتقاد بر این است که رازیانه ترشح آب گوارشی را تحریک کرده و باعث درمان بوی بد دهان خواهد شد.

12. درمان کولیک نوزاد

محققان در روسیه دریافته اند که استفاده موضعی از روغن دانه رازیانه، درد شکم در نوزادان مبتلا به کولیک را کاهش داده و باعث آرام تر شدن آن ها می شود.

درست است که رازیانه برای درمان کولیک نوزاد مفید است اما هنوز اطلاعاتی از اثر آن بر روی نوزادان و کودکان منتشر نشده پس بهتر است در مصرف آن احتیاط کرده یا پزشک متخصص مشورت کنید.

13. سلامت چشم

فلاونوئید ها، ویتامین C و روی موجود در رازیانه به بهبود بینایی کمک می کنند و با کاهش خطر آسیب های اکسیداتیو، احتمال ابتلا به دژنراسیون ماکولا را کاهش می دهند.

14. سرفه و گلودرد

به گفته محققان در ایتالیا بخور با روغن رازیانه به کاهش موکوس در ریه ها کمک کرده و باعث درمان سرفه و گلودرد می شود.

15. درمان درد قاعدگی

مطالعات اخیر انجام شده در ایران نشان داده که ترکیبی از عصاره رازیانه و ویتامین E به درمان کمر درد و دل درد شدید در دوران قاعدگی و پریود کمک می کند.

16. افزایش میل جنسی

در طب سنتی از رازیانه به عنوان گیاهی دارویی برای افزایش میل جنسی استفاده می شود اما تحقیقات علمی هنوز این خاصیت را تایید نکرده است.

17. جوان سازی پوست صورت

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در رازیانه به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و با افزایش تولید کلاژن به رفع چین و چروک و جوان سازی پوست صورت کمک می کنند.

18. درمان آکنه و جوش صورت

چای رازیانه به صورت خوراکی و موضعی برای درمان آکنه و جوش صورت مفید می باشد.

توجه : در منابع معتبر توصیه شده است که پیش از گذاشتن هرگونه ماسک بر روی پوست صورت و نواحی حساس بدن، ابتدا مقدار کمی از آن را بر روی پوست بازو مالیده و پس از 20 دقیقه بشویید.
چنانچه پس از گذشت حداقل 24 الی 48 ساعت پوست شما واکنش آلرژیک نشان نداد، می توانید آن را بر روی سایر نقاط بدن نیز استفاده کنید.

ماسک رازیانه برای جوش صورت

مقداری دانه های رازیانه را در یک فنجان آب جوش بریزید و 10 دقیقه بگذارید تا دم بکشد و سرد شود، حالا این محلول را بر روی صورت و گردن بمالید و بگذارید 5 دقیقه بماند سپس با آب سرد بشویید.

19. تقویت موی سر

دانه های رازیانه برای درمان شوره سر، ریزش مو، درمان خارش و پوسته شدن مو، شکنندگی مو و درمان موخوره و رفع موهای زائد بدن مفید می باشند.

تصویر

مضرات رازیانه

thelarche (رشد بسیار زود هنگام سینه در زنان) یک بیماری است که قبل از بلوغ رخ می دهد. چای رازیانه یکی از عوامل اصلی بیماری است که باعث تشدید آن می شود.

این گیاه را با دارو های دیگر همزمان مصرف نکنید. به طور مثال کسی که دارو های مربوط به اختلالات تشنج یا صرع استفاده می کند، باید از مصرف این گیاه نیز اجتناب کند که ممکن است علایم این بیماری را شدیدتر کند. افرادی که آسم آلرژیک هم دارند باید در مصرف رازیانه احتیاط کنند.

خانم هایی که در ناحیه سینه یا هر ناحیه دیگری کیست دارند توصیه می شود، از مصرف رازیانه، خودداری کنند.

گیاه رازیانه، مزاج گرم و خشکی دارد بنابراین افراد با این مزاج، اگر در مصرف آن زیاده روی کنند، دچار مشکل خواهند شد، از این رو بهتر است این گیاه با مصلح آن یعنی ماده غذایی دیگری که طبع گرم و خشک رازیانه را متعادل کند مثل عرق کاسنی، عسل و سکنجبین مصرف شود.

با توجه به خاصیت هورمونی (استروژن) این گیاه، مصرف آن به دلیل داشتن استروژن، در دوران بارداری توصیه نمی شود.

بدون اطلاع پزشک نباید فراورده‏های رازیانه را برای بیش از چند هفته مورد استفاده قرار داد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (643 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (49 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (29 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان