16 خاصیت شگفت انگیز لیموترش بر زیبایی

  سه شنبه، 21 تیر 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
16 خاصیت شگفت انگیز لیموترش بر زیبایی
فواید آبلیمو بسیار است. آب لیموترش نه تنها طعم خوشمزه ای به غذا های شما اضافه می کند،بلکه مزایای بسیاری برای زیبایی و سلامت شما دارا می باشد. لیمو دارای مزایای زیبایی شگفت انگیزی است که در این مطلب به آن ها اشاره می کنیم.

لیموترش در مناطق گرمسیر که آب ‏وهوای مدیترانه ‏ای دارد، کاشت می ‏شود. در حال حاضر بیشترین لیموترش دنیا از منطقه سیسل ایتالیا بدست می ‏آید. گونه ‏های مختلف این میوه در ایران هم تولید می ‏شود. اما شما می توانید خیلی بیشتر از درست کردن لیموناد از لیمو بهره مند شوید. از این میوه محبوب برای هر کاری، از مراقبت پوست گرفته تا پاک کننده آشپزخانه استفاده می شود. در این مطلب با خواص لیمو برای زیبایی بیشتر آشنا می شوید.

مهم ترین تاثیرات لیموترش بر زیبایی

  • مرطوب کننده و روشن کننده: چند قطره آب نارگیل را با آب لیمو مخلوط کنید. نارگیل، پوست شما را مرطوب، و لیمو هم آن را تمیز و روشن خواهد کرد.
  • سفیدکننده زانو و آرنج: اگر آرنج ها و زانوهای شما تیره شده اند، آنها را با نصف یک لیمو مالش دهید. مانند یک معجزه جادو می کند!
  • درمان جوش های سر سیاه: ممکن است باورش سخت باشد، اما به دلیل آنکه لیمو ضدباکتری است، می تواند به درمان آکنه کمک کند. فقط کافی است یک لیمو را ببرید، آب آن را بگیرید و روی صورتتان بمالید. قبل از آنکه متوجه شوید، جوش های سرسیاهتان، شروع به محو شدن می کنند.
  • دستمال پاک کننده: چند قطره آب لیمو و اسانس درخت چای را با حدود ۲۰۰ میلی گرم آب مقطر مخلوط کنید. از آن بعنوان یک تونر یا برای استفاده با پدهای پنبه ای یا بعنوان یک دستمال مرطوب کننده برای پوست مشکل دار استفاده کنید.
  • سفیدکننده دندان ها: جوش شیرین و آب لیمو را با هم مخلوط کنید و این مخلوط را با یک گوش پاک کن تمیز به دندان هایتان بمالید. سپس با مسواک، دندان ها را مالش دهید و آبکشی کنید. این راه، ارزان تر از رفتن به مطب دندانپزشکتان است.
  • درمان زخم آفت: برای بهبود سریع تر زخم های آفت از چند قطره اسانس لیمو روی آنها استفاده کنید.
  • روشن کننده پوست: لیمو، سرشار از ویتامین C و اسید سیتریک است، بنابراین اگر بمدت طولانی از لیمو استفاده کنید، می تواند به درخشان و روشن کردن پوستتان کمک کند. ویتامین C، یک آنتی اکسیدان فوق العاده برای بی اثر کردن رادیکال های آزاد و افزایش تولید کلاژن است. این بدان معناست که می تواند به روشن کردن لکه های سن، لکه های تیره یا پوستی که بیش از حد برنزه شده کمک کند. ولی به یاد داشته باشید که هنگام استفاده از آب لیمو روی پوستتان، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید، زیرا مرکبات می توانند پوست شما را نسبت به اشعه های UV حساس تر کنند.
  • از بین برنده چربی اضافه پوست: لیمو برای کاهش روغن اضافی پوست، عالی است.
  • لایه بردار لب: برای کمک به حذف سلول های مرده و پوست خشک شده، قبل از خواب کمی آب لیمو روی لب هایتان بمالید و در صبح آنها را بشویید.
  • تقویت کننده ناخن: آیا بیش از حد از ژل مانیکور استفاده کرده اید؟ مخلوطی از روغن پخت و پز مورد علاقه تان (روغن زیتون را امتحان کنید) و آب لیمو تهیه کنید و ناخن های خود را در آن قرار دهید. اگر ناخن های شما خشک و شکننده هستند، اینکار برای آنها مفید است و همچنین یک راه عالی برای کمک به ترمیم ناخن هایی است که زرد رنگ شده اند.
  • روشن کننده مو: با آب لیمو می توانید بدون استفاده از رنگ و به روش خانگی، موهایتان را هایلایت کنید. قبل از قرار دادن موهایتان در معرض نور خورشید، روی آنها آب لیمو بزنید. آب لیمو می تواند به درمان خشکی پوست سر و شوره نیز کمک کند، بنابراین سخاوتمندانه از آن استفاده کنید.
  • از بین برنده جوش: صورت خود را با آب لیمو بشویید تا پوست خود را به طور طبیعی لایه برداری و پاک کرده باشید. با پنبه یا دستمال آغشته به آب لیمو بر روی نقاطی که جوش دارد آهسته ضربه بزنید تا خشک شوند.
  • ضد پیری: آب لیمو یک آنتی اکسیدان قوی است که در جلوگیری از رادیکال های آزاد کمک و از پوست شما محافظت می کند و باعث جوان نگه داشتن ظاهر شما می شود. لیمو را در آب بفشارید و یک نوشیدنی مقوی و نیروبخش برای مصرف روزانه خود درست کنید.
  • درمان آفتاب سوختگی: تأثیر این کار ممکن است غیر قابل تصور باشد و یا اصلاً حس نشود اما مطمئناً با مالیدن نیمی از یک لیمو بر روی نقاطی که دچار آفتاب سوختگی شده احساس سوزش و دردناکی آن برطرف می شود.
  • سفیدکننده ناخن: برای پاک کردن و سفید کردن ناخن های خود چند قطره آب لیمو را روی ناخن خود بچکانید. فقط مراقب باشید در اطراف ناخنتان زخم یا خراش نباشد که لیمو موجب سوزش شدید آن نگردد.
  • مراقبت از زیر بغل: آب لیمو ترش می تواند برای زیر بغل عالی باشد،زیرا به عنوان دئودورانت (برطرف کننده بوی بد) طبیعی عمل می کند و هر تغییر رنگی که ممکن است در این قسمت اتفاق بیفتدرا پاک می کند. اسید سیتریک باکتری هایی را که باعث بوی بد می شود را می کشد،به همین دلیل است که یک دئودورانت قوی شناخته شده است. مقداری آب لیمو را با جو دوسر و عسل مخلوط کنید و خمیر به وجود آمده را زیر بغل بمالید و بعد از یک ساعت آن را بشورید.

مضرات آبلیمو برای پوست

در واقع باید در این بخش به شما بگوییم که مضرات آبلیمو برای پوست بسیار بیشتر از فواید آن است. ضررهای آبلیمو برای پوست، زمانی بیشتر خواهد بود که از لیموی تازه، خالص و البته به تنهایی و به میزان زیاد استفاده کنید. آسیب پوستی ناشی از لیمو ترش برای پوست در افراد دارای پوست خشک، نازک و حساس، بسیار بیشتر از سایرین است. در ادامه، برخی از مهم ترین مضرات لیمو را با هم مرور خواهیم کرد.

التهاب پوستی

التهاب پوستی یکی از شایع ترین عوارض جانبی استفاده از انواع میوه های اسیدی است. لیمو ترش، دارای مقادیر بسیار زیادی اسید بوده و به همین خاطر، التهاب پوستی شدیدی را ایجاد خواهد کرد. در صورت استفاده از یک قاچ لیمو و یا آب لیمو به عنوان ماسک طبیعی، احتمالا با خارش، سوزش، التهاب و قرمزی پوست مواجه شوید. این عوارض جانبی برای افراد دارای پوست خشک و حساس بسیار بیشتر و شدیدتر خواهد بود.

فیتوفوتودرماتیت

این بیماری یا التهاب زمانی رخ می دهد که پوست در معرض برخی گیاهان قرار بگیرد. در اثر واکنش مواد شیمیایی آن گیاه با پوست، پوست فرد نسبت به نور آفتاب حساس می شود. بروز تاول های پوستی، خارش، التهاب، درد، حساسیت، سوزش و البته لکه های تیره پس از بین رفتن علائم اولیه، بخشی از علائم فیتوفوتودرماتیت است. این حالت در اغلب موارد زمانی رخ می دهد که افراد از ماسک لیموی خالص به مدت بسیار طولانی استفاده کنند. ماسک های حاوی لیمو، نهایتا 30 دقیقه پس از تماس با پوست باید به صورت کامل شسته شوند. برخی افراد، لیمو یا آبلیموی خالص را به عنوان ماسک از شب تا صبح بر پوست گذاشته و یا حتی با ماسک لیمو، خود را در معرض تابش اشعه های خورشید قرار می دهند. ناگفته پیدا است که این کار، ضررهای و عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت.

آفتاب سوختگی

علاوه بر التهاب فیتوفوتودرماتیت، اسید سیتریک احتمال آفتاب سوختگی را نیز افزایش خواهد داد. اسید سیتریک موجود در لیمو به شدت با نور آفتاب واکنش نشان می دهد. همین اسید هنگامی که در معرض اشعه های UV قرار گیرد، منجر به سوختگی و آسیب شدید پوستی خواهد شد.بنابراین هیچ گاه پیش از خروج از خانه یا در زمان قرار گرفتن در معرض آفتاب (از طریق پنجره، تراس یا حیاط) از ماسک های حاوی لیمو و یا بدتر از آن، از ماسک لیموی خالص استفاده نکنید. نکته مهم بعدی این است که نباید به صورت متوالی و روزانه، از ماسک های گیاهی حاوی آب لیمو استفاده کنید.

این 3 مورد، مهم ترین آسیب هایی هستند که در پی استفاده از لیمو و آبلیموی طبیعی رخ خواهند داد.

سوالات متداول در مورد تاثیرات لیموترش بر پوست

  1. خواص لیمو ترش برای پوست چیست؟ لیمو ترش دارای اسید اسکوربیک یا همان ویتامین C و اسید سیتریک است. این دو اسید، به لایه برداری، روشن کنندگی و شادابی پوست کمک می کنند. ویتامین C با محافظت از کلاژن های پوست در مقابل رادیکال های آزاد، فرآیند پیری پوست را کاهش داده و به طراوت پوست کمک می کند. علاوه بر این، لیمو ترش خاصیت جمع کنندگی دارد و می تواند منافذ باز پوست را نیز کوچک تر کند. خواص ضد عفونی کننده لیمو، باعث کاهش جوش های عفونی شده و می تواند از ایجاد یا افزایش جوش های چرکی جلوگیری کند.
  2. مضرات استفاده از لیمو ترش روی پوست چیست؟ اسید سیتریک یک لایه بردار قوی بوده و در صورت استفاده نادرست، می تواند آسیب های جدی به پوست وارد کند. اسید سیتریک در معرض آفتاب واکنش شدیدی از خود نشان داده و حتی می تواند باعث سوختگی پوست شود. ویتامین C، دیگر اسید موجود در لیمو ترش است و قدرت لایه برداری دارد. استفاده بیش از حد از لیمو ترش، باعث حساسیت، التهاب، قرمزی، خارش و تورم پوست خواهد شد.
  3. چگونه باید از لیموترش برای تقویت پوست استفاده کرد؟ لیمو ترش را همراه با سایر مواد طبیعی و ترکیبات مناسب، به عنوان ماسک استفاده کنید.
  4. لیمو ترش به تنهایی قابل استفاده است؟ به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی، برای پوست خود تنها از آبلیموی خالص استفاده نکنید. لایه برداری، روشن کنندگی و همه کاربردهای دیگر لیموترش، در زمان ترکیب با سایر مواد طبیعی نیز قابل دست یابی است.
  5. استفاده از آبلیمو در بازه زمانی طولانی (شب تا صبح) امکان پذیر است؟ هیچ گاه نباید ماسک ها و مواد طبیعی قوی هم چون آبلیمو را به مدت زمان زیاد روی پوست خود بگذارید. حتی در صورت استفاده به مدت کوتاه نیم ساعته، پوست حساس و نازک خواهد شد. بنابراین، ماسک را در همان مدت زمان گفته شده روی پوست خود قرار دهید.

جمع بندی

خواص لیمو ترش برای پوست بی شک فوق العاده است و احتمالا شما نیز برای استفاده از آن وسوسه شوید. تنها نکته مهمی که باید بدانید این است که استفاده نادرست از لیمو ترش، می تواند صدمه های جبران ناپذیری را در پی داشته باشد. هیچ گاه لیمو ترش را به تنهایی و خالص استفاده نکنید. هیچ گاه با ماسک های حاوی لیموترش در معرض آفتاب قرار نگیرید و از همه مهم تر اینکه حساسیت پوست خود را پیش از استفاده از ماسک های حاوی لیمو، بسنجید. درمان های خانگی همیشه بی خطر نیستند و به همین دلیل، استفاده از کرم ها و لوسیون های حاوی ویتامین C، امن تر است. تجربه شما در این مورد چیست؟ آیا تا به حال با عوارض لیمو ترش مواجه شده اید؟ از تجربیات خود برای ما و خوانندگان مان بگویید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (674 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (205 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (154 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (34 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان