خواص شگفت انگیز روغن بادام بر پوست و مو

  چهارشنبه، 05 مرداد 1401   زمان مطالعه 11 دقیقه
خواص شگفت انگیز روغن بادام بر پوست و مو
بادام منبع مواد مغذی است. این دانه یکی از خوراکی‌های سرشار از فیبر، چربی‌های مفید، مواد شیمیایی گیاهی و انواع ویتامین ها و مواد معدنی است. همراه ما باشید، در این مطلب می‌خواهیم به خواص روغن بادام برای پوست و مو بپردازیم.

بادام قدیمی ترین و گسترده ترین محصول در خانواده آجیل ها است که ابتدا در خاورمیانه کشف و تولید شد. مردم خیلی زود متوجه مزیت های روغن استخراج شده از مغز بادام شدند. تقریباً نیمی از وزن بادام خشک، روغن آن است. برای روغن گیری از این دانه، آن را تحت فشار و حرارت ملایم قرار می دهند.
تحقیقات بسیاری پیرامون این موضوع که خواص روغن بادام چیست، به عمل آمده است. امروزه بادام و روغن آن به عنوان یکی از منابع غنی ترکیبات مغذی شناخته می شود، که اکثر متخصصان تغذیه توصیه می کنند از آن در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید. همچنین متخصصان زیبایی بر این باورند که استفاده از روغن بادام برای ماساژ پوست و مو بسیار مفید است.
اگر از ما بپرسید خواص روغن بادام چیست، در یک جمله خواهیم گفت: این ماده مغذی تمام آن چیزی را که بدن نیاز دارد به آن می دهد و بخش مهمی از نیاز های زندگی مدرن امروزی را تامین می کند.
روغن این دانه به سادگی با فشار دادن به دست می آید و هنگامی که تصفیه نشده است بیشتر مواد مغذی و طعم اصلی آن را حفظ می کند اما روغن بادام تصفیه شده از حرارت دادن و ایجاد تغییرات شیمیایی در نوع اولیه آن به دست می آید. روغن تصفیه شده در برابر حرارت مقاوم تر است، اما مواد مغذی کمتری دارد.

آیا می دانید تفاوت روغن بادام شیرین و تلخ چیست و هر کدام چه کاربردی دارد؟

در فروشگاه ها دو نوع روغن بادام وجود دارد، یکی شیرین و دیگری تلخ. روغن بادام شیرین برای پوست گزینه مناسب تری است. زیرا از درختی تهیه می شود که دانه های آن شیرین و غیر سمی است ولی روغن بادام تلخ از میوه درختی استخراج می شود که تلخ است و ممکن است سمی باشد و در صورت خورده شدن برای بدن عوارض دارد. این روغن فقط برای اهداف دارویی استفاده می شود و بهتر است برای پوست سر مصرف نشود.
چهار ماده مغذی مهم موجود در روغن بادام شیرین عبارت است از:

  • ویتامین E
  • ویتامین A
  • اسید های چرب امگا 3
  • روی

خواص روغن بادام برای پوست و مو

طی تحقیقات گسترده ای که در سال 2009 بر خواص این روغن بر پوست و سابقه تاریخی مصرف آن انجام شد، نتایج جالبی به دست آمد. طی نتایج به دست آمده استفاده از روغن بادام برای رفع مشکلات پوستی در کتب قدیمی طب چند کشور صاحب سبک در پزشکی ذکرشده است. این کتب پزشکی از کشورهای چین، یونان و ایران بوده که همه می دانند در طب قدیم، پیشرو بوده اند.

روغن بادام، طبعی ملایم دارد و با دارا بودن مقادیر زیادی مواد معدنی و ویتامین ها تقریباً راه حلی برای درمان اکثر بیماری های پوستی به حساب می آید. از این روغن در بیشتر محصولات مراقبتی از پوست استفاده می شود.

روغنی بی خطر برای پوست های حساس

روغن بادام طبعی ملایم دارد و مملو از ویتامین های مفید برای پوست مانند ویتامین E است، می توان از آن برای مرطوب کردن پوست های حساس استفاده کرد. این روغن هیچ گونه حساسیتی برای پوست ایجاد نمی کند. همچنین این روغن دارای ماده معدنی پتاسیم و روی است که خواص ضدالتهابی دارد.

آبرسانی بی رقیب برای پوست

یکی از معروف ترین فواید روغن بادام برای پوست؛ محبوس کردن رطوبت در آن و جلوگیری از خشکی پوست است. علاوه بر این ثبات رطوبت پوست روغن بادام حاوی فسفر، مس و منیزیم است که این مواد معدنی به بهبود بافت خشک شده و تخریب دیده ناشی از کمبود رطوبت کمک شایانی می کند.

ماده دیگری که تأثیر مستقیم بر بهبود پوست های خشک و پوسته پوسته شده دارد وجود ویتامین E در این روغن است که پوست را انعطاف پذیر، نرم و لطیف می کند. با ماساژ ملایم این روغن شگفت انگیز تأثیر بی نظیر آن را بر قسمت های خشک پوست حتی ترک های پا، شاهد خواهید بود.

پاشیدن آب روی صورت خانم

کاهش پف زیر چشم با استفاده از روغن بادام

روغن بادام حاوی مواد ضد التهابی طبیعی برای پوست و مو است و از آنجایی که پوست را مرطوب می کند، به راحتی می توان از آن برای رفع پف و حلقه های زیر چشم استفاده نمود. همچنین استفاده از این ماده برای دور چشم هیچ گونه ممنوعیت ندارد. تنها در صورتی از استفاده این روغن پرهیز کنید که به آجیل مخصوصاً بادام حساسیت داشته باشید.

تاثیر روغن بادام شیرین در کاهش سرعت ایجاد چین و چروک اطراف چشم و صورت

روغن بادام حاوی ویتامین A است. تأثیر این ویتامین برای تحریک سلول های پوستی به انتشار بافت تازه ثابت شده است. با مصرف این روغن می توانید بافت پوستی اطراف چشم را صاف و جوان نگه دارید. خواص روغن بادام برای پوست اطراف چشم، به همین موضوع ختم نمی شود؛ بلکه این روغن حاوی امگا 3 است. امگا 3 مانع از پیری زودرس پوست می شود و از آن در برابر ضرر اشعه آفتاب، محافظت می کند.

بهبود جای زخم با استفاده از روغن بادام

زخم هایی عمیق همیشه جلوه ای ناموزون روی پوست باقی می گذارند. برای برخی افراد با پوست های حساس، بهبود زخم ها کوچک و سطحی نیز مشکل است. روغن بادام با بهره گیری از خواص ویتامین E به تولید بافت جدید در پوست کمک می کند؛ علاوه بر آن کمک می کند که جای زخم روی پوست باقی نماند.

کاهش سوزش پوست

خارش و سوزش پوست، عارضه ای است که می تواند به دلایل مختلفی به وجود آید. حادترین نوع سوزش و خارش پوست در بیماری های اگزما و پسوریازیس، فرد را آزار می دهد. روغن بادام به عنوان راه حل موقتی می تواند سوزش را در پوست کم کند. دلیل کاهش خارش و سوزش بعد از استفاده از این روغن، افزایش جذب رطوبت و کاهش دفع آن است. علاوه بر آن التهاب را نیز در پوست های مبتلا به اگزما کاهش می دهد.

نقش روغن بادام بر جوانسازی پوست

از دیگر خواص روغن بادام برای پوست؛ می توان به خاصیت جوان سازی و احیای بافت مرده پوست اشاره کرد. از روغن بادام حتی می توانید برای ایجاد شادابی در پوست بعد از یک روز خسته کننده یا در مواقعی که فرصت کافی برای استراحت ندارید، استفاده کنید. روغن بادام علاوه بر خاصیت جوان سازی، از سرعت پیر شدن پوست نیز می کاهد. لازم است بدانید که روغن بادام حاوی آنتی اکسیدان است؛ این ماده با عامل پیر کننده رادیکالی که همان رادیکال های آزاد هستند مقابله می کند.

چهره جوان و تصویر چهره پیر خانم

بهبود رنگ پوست

به دلیل اندکی از بیماری ها یا قرارگیری در معرض نور مستقیم آفتاب، ممکن است رنگ پوست در مناطقی از بدن با دیگر قیمت های آن متفاوت باشد. از دیگر فواید روغن بادام شیرین، ایجاد رنگی یکنواخت و یک دست در پوست است. علاوه بر آن با استفاده از روغن بادام می توانید بهبود قابل قبولی در رنگ پوست در درازمدت مشاهده کنید.

محافظت از پوست در برابر آفتاب

بر اساس مطالعات گسترده ای که بر خواص روغن بادام شیرین، برای محافظت در برابر آفتاب شده است، محققان به این نتیجه رسیده اند که بادام می تواند از پوست شما در مقابل اشعه فرابنفش محافظت کند. نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که عامل اصلی سرطان پوست، اشعه فرابنفش آفتاب است. روغن بادام با داشتن آنتی اکسیدان های مفید، می تواند ریسک ابتلا به این بیماری را نیز کاهش دهد. پس محافظت از پوست در برابر آفتاب سوختگی از خواص روغن بادام برای پوست، به حساب می آید.

تاثیر روغن بادام بر کاهش ترک های پوستی ناشی از رشد، چاقی یا بارداری

ترک های پوستی ممکن است به دلیل افزایش وزن، رشد قدی و بارداری ظاهر شوند. اغلب این ترک ها به راحتی از بین نمی روند و روش های درمانی متفاوتی را برای محو کردن آن ها باید امتحان کرد. پیشنهاد ما استفاده از روغن بادام شیرین است. چه در دوره بارداری و چه بعد از آن روغن بادام را می توانید استفاده کنید و از تأثیر بی نظیر این ماده طبیعی بر ترک های پوستی شگفت زده شوید.

درمان لب های ترک خورده با روغن بادام

ترک خوردگی لب ها به دلایل گوناگونی اتفاق می افتد. اگر دقت کرده باشید پیشنهاد همه برای درمان ترک لب ویتامین A است. از دیگر خواص روغن بادام برای پوست، داشتن ویتامین A و بهبود ترک خوردگی لب ها است. این روغن به عنوان لایه ای محافظ روی بافت لطیف لب ها قرار می گیرد و از خارج شدن رطوبت جلوگیری می کند. این روغن محافظ مناسبی برای جلوگیری از آفتاب سوختگی لب ها نیز به حساب می آید.

لب های ترک خورده یک خانم

پاک کننده ملایم آرایش

این روزها پاک کردن چندمرحله ای آرایش صورت، بسیار توصیه می شود. یکی از روغن هایی که می توان از آن به عنوان پاک کننده آرایش در مرحله اول نام برد، روغن های بادام است. این روغن با خاصیت جدا کردن آرایش از روی پوست و مرطوب کردن آن، عوارض ناشی از ماندن آرایش روی پوست صورت را کم می کند.

تمیز کننده مناسب پوست

شاید ایده پاکسازی صورت با روغن کمی شوکه کننده باشد اما تحقیقات جدید نشان داده است تمیز کردن پوست با روغن به ویژه روغن بادام شیرین، یکی از بهترین گزینه ها برای پاکسازی صورت محسوب می شود. این کار به شما کمک می کند به راحتی از آلودگی های سرسخت، چربی اضافی و سلول های مرده پوست خلاص شوید. همچنین پاکسازی صورت با روغن بادام شیرین، به باز شدن منافذ مسدود کمک می کند و به سلول ها اجازه نفس کشیدن می دهد.

نقش روغن بادام در از بین بردن جای زخم و آکنه

در این قسمت از مقاله خواص روغن بادام چیست، مزیت استفاده از این ماده مغذی برای از بین بردن جای زخم و آکنه را بررسی می کنیم. روی یا همان زینک موجود در روغن بادام یک ماده مغذی ضروری برای بهبود زخم های ناشی از آکنه محسوب می شود. روغن بادام به دلیل ترکیب منحصر به فرد خود، ماده درمانی مؤثری برای از بین بردن اثرات زخم، آکنه است. همچنین به دلیل عنصر زینک روغن بادام برای درمان لک پوست و رفع آن موثر است.

برطرف کننده خشکی آرنج، زانو و ...

همه ما نقاط خشکی بر روی آرنج و پاهای خود داریم. پیشنهاد ما این است به جای رها کردن این خشکی ها که در بیشتر مواقع آزار دهنده است، با استفاده از روغن بادام آن ها را تغذیه کنید. روغن بادام به خوبی این خشکی ها را برطرف می کند.

بهبود پوسته پوسته شدن و تسکین خارش سر با روغن بادام

یکی از شایع ترین مشکلات سلامت مو، تجمع سلول های مرده در پوست سر است. این تجمع نه تنها منجر به پوسته پوسته شدن، خارش و شوره می شود، بلکه از رشد مو های سالم نیز جلوگیری می کند. همان طور که قبلاً اشاره کردیم، این روغن یک آبرسان قوی و مغذی است و هنگامی که پوست سر خود را با آن ماساژ می دهید، سلول های مرده از کف سر جدا و به راحتی شسته می شوند. این کار همچنین به پیشگیری و بهبود بیماری هایی مانند درماتیت سبورئیک و پسوریازیس کمک می کند.

خارش سر

تاثیر روغن بادام برای تقویت مو

یکی از مواد مغذی و ضروری برای رشد مو بیوتن نام دارد، که به ویتامین H نیز معروف است. جالب است بدانید روغن بادام حاوی مقادیر مناسبی از این ماده مغذی است. در نتیجه ماساژ موها با این روغن یک راه موثر برای تقویت مو و رشد آن محسوب می شود.

نرم کننده و حالت دهنده مو

ماساژ منظم مو با روغن، مو های شما را نرم می کند و شانه کردن آن ها را راحت تر می کند. این ماده مغذی به دلیل داشتن خاصیت نرم کنندگی، می تواند بافت و ساختار موی شما را بهبود بخشد. در این حالت انعطاف پذیری موها بیشتر شده و آسیب پذیری آن ها کمتر می شود.

برس کشیدن مو

نقش روغن بادام در ترمیم موهای آسیب دیده

اسید اولئیک و اسید لینولئیک موجود در روغن بادام باعث افزایش قابلیت ارتجاعی مو می شود. همچنین ویتامین E موجود در آن یک آنتی اکسیدان قوی است که به مقابله با استرس محیطی موثر بر مو کمک می کند و آن ها را جوان تر و سالم تر نگه می دارد. پیشنهاد می کنیم به آرامی روغن بادام را روی پوست سر و مو های خود ماساژ دهید و بگذارید حداقل 20 دقیقه بماند. سپس با یک شوینده ملایم و آب گرم موها را شستشو دهید.

چگونه از روغن بادام برای مراقبت از پوست و مو استفاده کنیم؟

اگر به دنبال محصولات مراقبت از پوست و مو، به شکل غیر سمی و طبیعی تر هستید، روغن بادام یک گزینه عالی برای شماست. این روغن قیمت کمتری نسبت به انواع مرطوب کننده های تجاری موجود در بازار دارد و مواد مضر چندانی هم ندارد. به علاوه یک محصول زیبایی چند منظوره است که می تواند هم برای مو و هم برای پوست مورد استفاده قرار گیرد.

  • مرطوب کننده: روغن بادام یک مرطوب کننده عالی برای پوست های حساس است و می توانید در نقاط خشک و کم آّب بدن هم استفاده کنید. روغن بادام را بر روی آرنج، پاها و دیگر قسمت های خشک بدن بمالید.
  • ماسک مو خانگی: با ترکیب کردن روغن بادام و آووکادوی پوره شده، یک ماسک موی آبرسان درست کنید و بعد آن را روی موی مرطوب قرار دهید.
  • ترکیب کردن با اسانس های روغنی: از روغن بادام به عنوان روغن حامل، برای رقیق کردن اسانس های روغنی هنگام مالیدن روی پوست استفاده کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان