ساعدنیوز
ساعدنیوز

خواص شلغم و نحوه مصرف آن

  پنجشنبه، 16 آبان 1398   زمان مطالعه 6 دقیقه
خواص شلغم و نحوه مصرف آن
یک از سالم ترین سبزیجات شلغم است که از مزایای و خواص فراوانی برخوردار است و همچنین برای درمان بیماری ها، سلامت و زیبایی بسیار مفید است.

خواص شلغم

خواص شلغم و مزایای تایید شده شلغم برای سلامت و زیبایی

شلغم یکی از سالم ترین سبزیجات است که به خانواده Brasiccacecae تعلق دارد، مشابه کلم، جوانه، کلم، و بسیاری دیگر. این سبزیجات معمولاً در مناطق معتدل و بسیاری از کشورها در سرتاسر جهان رشد می کنند.به طور خاص، ژاپن، برزیل و آمریکا دستور پخت غذایی خود را برای شلغم دارند. این حقیقت یک سورپرایز نیست چرا که ما می توانیم شلغم را به عنوان "سبزیجات کامل" توصیف کنیم.

1.شلغم مناسب برای سلامت قلبی و عروقی:

شلغم، درست مثل بیشتر داروهای گیاهی، ترکیبات خیلی زیادی را شامل می شود که به عنوان ضد التهاب عمل می کنند. شلغم شامل مقدار زیادی ویتامین K است که به خاطر خواص ضد التهابی اش مشهور است. در نتیجه، از بیماری های قلبی و عروقی مانند حمله قلبی یا سکته، جلوگیری می کند. علاوه بر آن، شلغم توانایی کاهش سطح کلسترول در بدن را با جذب مقدار بیشتری از صفرا دارد.اگر سطح کلسترول پایین باشد، البته از بیماری های قلبی و عروقی مختلف جلوگیری خواهید کرد.همچنین اسید فولیکی که در شلغم وجود دارد، برای سلامتی قلبی عروقی مفید خواهد بود.

2.شلغم برای تقویت استخوان:

معلوم می شود که شلغم برای استخوان نیز مفید خواهد بود.به خاطر این است که شلغم مقدار زیادی کلسیم و پتاسیم دارد. همانطور که می دانید، پتاسیم و کلسیم برای تقویت استخوان و ماهیچه ها بسیار ضروری هستند. آن مواد مغذی همچنین رشد استخوان شما را افزایش خواهند داد. بنابراین، استخوان شما قوی تر خواهد بود و احتمال کمتری وجود دارد که بیماری مرتبط با ماهیچه ها و یا استخوان هایی نظیر آسیب مفاصل و یا پوکی استخوان داشته باشید. علاوه بر آن، شلغم نیز مقادیر زیادی از مواد معدنی دارند. این برای حمایت از تولید کلی بدن از بافت های ارتباطی مفید است.

3. شلغم مفید برای دستگاه گوارش :

به عنوان یک منبع گیاهی، هیچ تعجبی ندارد که شلغم برای بهبود سلامت سیستم گوارشی شما بسیار خوب است. اگر شما برخی مشکلات مربوط به سیستم گوارشی شما مانند یبوست، نفخ، یا اسهال دارید، پس از شروع به مصرف شلغم ایده خوبی خواهد بود. به این دلیل است که شلغم فیبر خوبی دارد که به بخش عمده ای از مدفوع کمک می کند که برای دفعش آسان تر شود.

4.شلغم برای تقویت سیستم ایمنی :

شلغم شامل مقدار زیادی ویتامین C است. از این رو، بهبود سیستم ایمنی شما را بسیار خوب خواهد کرد. ویتامین C به عنوان یکی از مهم ترین مواد مغذی برای افزایش سیستم ایمنی در نظر گرفته می شود. به این دلیل است که تولید سلول های سفید خون و آنتی بادی را تحریک می کند. علاوه بر آن، ویتامین C می تواند با رادیکال های آزاد مبارزه کند. هم چنین ترکیبی به نام آسکروبیک اسیدهاب موجود در شلغم به عنوان تقویت کننده اصلی سیستم ایمنی در نظر گرفته می شود.

5. شلغم مفید برای متابولیسم :

همچنین هیچ تعجبی ندارد که شلغم می تواند بر حفظ سلامت بدن شما خوب باشد. به خاطر این است که شلغم دارای مجموعه ویتامین B زیادی است. این ویتامین ها فرآیندهای آنزیمی که در اطراف بدن ما رخ می دهند را بهتر کنترل می کند. علاوه بر آن، مجموعه ویتامین B نیز تضمین خواهد کرد که تمام قسمت های بدن ما به درستی کار می کنند. دلیل دیگر، ویتامین های B موجود در شلغم نیز برای حفظ و تثبیت سطوح هورمون های مختلف در بدن بسیار مفید خواهد بود.

6.خاصیت ضد التهابی شلغم:

اگر التهابات دارید، مصرف شلغم برایتان بسیار خوب خواهد بود.

به این دلیل است که شلغم خواص ضد التهابی دارد. ویتامین K و اسیدهای چرب امگا 3 که در آن ها وجود دارد منبع اصلی خواص ضد التهابی خود هستند. به طور خاص اسید های چرب امگا 3 چربی های خوبی در نظر گرفته می شوند که می توانند التهاب و هم چنین سلامت کلی بدن شما را تسکین دهند. بنابراین، اگر از درد مزمن که با التهاب مرتبط است رنج می برید، از تلخی شلغم لذت ببرید.

7. شلغم برای بهبود سلامتی ریه:

مشخص شده است که شلغم یک منبع بسیار خوب برای سلامتی ریه ها است. به این دلیل است که شلغم حاوی مقدار زیادی ویتامین A است. علاوه بر فواید اصلی آن برای حفظ سلامت چشم ها، این ویتامین همچنین خطر آسیب زدن به ریه های شما را که معمولاً به خاطر عادات بد روزانه شما رخ می دهد، مانند سیگار کشیدن مکرر و بسیاری دیگر را خنثی می کند. بنابراین، اگر می خواهید از بیماری های ریوب دوری کنید، مصرف شلغم یک انتخاب بسیار خوب خواهد بود.

8. شلغم منبع عالی برای چشمانی سالم :

همانطور که قبلاً ذکر شد، شلغم حاوی مقدار زیادی ویتامین A است.

این ویتامین می تواند سلامتی چشم شما را حفظ کرده و بهبود بخشد. علاوه بر آن، یک ترکیب دیگر به نام لوتئین وجود دارد که باعث می شود این منبع گیاهی به عنوان یکی از بزرگ ترین منابع طبیعی برای بهبود سلامت چشمان شما مورد ستایش قرار گیرد. مطالعات زیادی نشان داده اند که هر فنجان شلغم خرد شده تقریباً 7000 میکروگرم لوتئین دارد که تا 70 درصد نیاز روزانه شما را تامین خواهد کرد تا سلامت بینایی خود را حفظ کنید. اگر می خواهید چشم های سالم داشته باشید، پس شلغم مصرف کنید.

9.شلغم برای افزایش گردش خون:

معمولاً منبع اصلی آهن از انواع مختلف گوشت می آید.

اما معلوم شد که سبزیجات خاصی، از جمله شلغم، حاوی مقدار زیادی آهن در آن است. بنابراین شلغم به عنوان یک آهن در نظر گرفته شده که برای بدن تولید سلول های قرمز خون تولید می کند. همان طور که می دانید، گلبول های قرمز خون بسیار مهم هستند که مواد مغذی را از غذایی که می خورید، منتقل می کند.

بنابراین اگر بدن شما مقدار کافی گلبول های قرمز را تولید می کند، به این معنی است که بدنتان گردش خون بهتری دارد و شما سالم تر خواهید بود.

علاوه بر آن، آهن بدون هٍم به طور معمول آهسته تر از آهن هٍم دار جذب می شود. بنابراین باید مطمئن شوید که ویتامین C به اندازه کافی مصرف می کنید تا جذب آهن بدون هٍم را افزایش دهید.

10. شلغم مفید برای سلامت تنفسی:

اگر شما یک مشکل مربوط به سیستم تنفسی دارید، مثال آسم، مصرف شلغم یک ایده عالی خواهد بود.بسیاری از مطالعات نشان داده اند که شلغم برای افرادی که مبتلا به آسم هستند، بسیار مفید است.علت این است که شلغم با مقدار زیادی ویتامین C دارد که به عنوان آنتی اکسیدان قوی شناخته می شود. علاوه بر آن، شلغم نیز خواص ضد التهابی دارد که به آن ها این امکان را می دهد تا مشکلات تنفسی مختلف بویژه آسم را درمان کنند.

نحوه مصرف شلغم

بعد از اینکه شلغم خریدید، باید آن ها را به درستی ذخیره کنید تا سلامتی کامل بماند در نتیجه اینها توصیه هایی در مورد نحوه نگهداری شلغم هستند:

در صورتی که شلغم سبزی را که با ریشه های خود مرتبط هستند خریداری کنید، باید آن را از ریشه جدا کنید.

بعد از آن بسیار خوب است که شلغم را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و به اندازه کافی هوایش را بیرون بکشید. بعد از آن باید آن ها را در سردترین بخش یخچال خود قرار دهید. به خاطر داشته باشید، بیش از 4 روز نبتید در یخچال نگه دارید. آن ها را فوراً تمیز کنید و از آن ها بهترین استفاده را خواهید کرد.

خوب است که سبزیجات شلغم را تا جایی که ممکن است مصرف کنید، زیرا قسمت های سبز به سرعت مواد مغذی خود را از دست می دهند. بنابراین توصیه نمی شود که آن ها را در مدت زمان طولانی بپزید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (83 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (70 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (63 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (42 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (34 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (32 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (28 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (25 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (21 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (20 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (18 نظر) صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو (17 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (17 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تاثیر لبنیات در لاغری و چربی سوزی بهترین راهکارها برای از بین بردن کبد چرب جشن تولد ساده و بدون تجملات 61 سالگی احمدی نژاد در خانه ساده و بدون زرق و برقش+عکس سرطان دهانه رحم: همه چیزهایی که باید بدانید دمنوش آرامبخش فوری نگاهی به جشن تولد ساده و بدون تجملات 71 سالگی حسن روحانی در هواپیما/ سورپرایز رئیس جمهور سابق در آسمان+عکس نگاهی به خانه ابدی سیروس گرجستانی و سنگ قبر منحصر به فردش/ چه متن معنادار و زیبایی روی مزارش نوشتن+عکس فال انبیاء روزانه جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 خلاقیت جالب و خنده دار شهرداری تهران برای تبریک روز دانشجو/ این بنر بامزه پربازدید شد+عکس شوخی بامزه رهبر انقلاب با درخواست های متعدد یک دانشجو برای گرفتن هدیه: دَبه در نیار...+ویدیو خطرات پروتز پستان ابراز علاقه خنده دار حامد آهنگی به نعیمه نظام دوست در خیابان: باید عروس ننم بشی+ویدیو شباهت بی حد و اندازه جواد عزتی به پدر و برادر جوانش/ چه خانواده اصیل و صمیمی+عکس نگاهی به خانه مجلل و بزرگی که 3400 سال قبل فرعون مصر در آن استراحت کرد+عکس رونمایی از گواهینامه یک مرد تهرانی که برای نخستین بار 95 سال پیش تصدیق گرفت!+عکس اولین ویدیو از دختر گمشده گلستانی بعد از نجات معجزه آسا/ تصاویر معاینه پزشکی یسنا در بیمارستان+ویدیو لحظه احساسی بوسه آیت الله هاشمی رفسنجانی بر پیشانی رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+عکس بازی یکتا ناصر مقابل منوچهر هادی در فیلم مشترکشان قبل از طلاق +عکس/عجیب ترین تقابل عشق و نفرت... نگاهی به خونه زندگی لوکس و ایرانی پسند علیرضا نیکبخت واحدی با رونمایی از بریز و بپاش های همسرش برای تولدش+ویدیو/ چه مبلایی، چه دکوراسیونی😍 فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 خلاقیت فوق خنده دار پدر ایرانی در هدایت باد کولر بین پذیرایی و اتاق حماسه آفرید + ویدیو/ انیشتین ثانی برازنده توست هموطن😂😂 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 کادوهای جالب و بامزه یک معلمِ منطقه محروم برای روز معلم که پربازدید شد+عکس/ عشق و صفا توی این هدیه ها خلاصه میشه😍 روایت جالب و شنیده نشده از رابطه رهبر انقلاب و پدرشان: آنقدر برای پدرم کتاب میخواندم که سرم گیج می‌رفت+ویدیو دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم برادر قدبلند و چهارشانه الناز حبیبی، شیوای سریال دوپینگ/ ماشاءالله چقدرم خوشتیپ+عکس خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای نگه داشتن جای پارک حماسه آفرید/ اوج ابتکار با کمترین امکانات+ عکس نگاهی به حجله عزای مرتضی پاشایی خواننده ناکام و محبوب ایرانی+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی نکته جالب عکس جدید جواد عزتی و الناز حبیبی روش منحصربفرد رهبر معظم انقلاب برای مدیریت زمان در سخنرانی های خودشان در نماز جمعه + عکس تصویری معنادار و احساسی که مهران مدیری با انتشار آن خبر فوت مادرش را داد + عکس/ روحشون شاد عکسی از خانه ابدی ارشا اقدسی و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... تقابل آزاده نامداری و فرزاد حسنی در یک مراسم بعد از طلاق؛ این بار در قامت همکار و نه زن و شوهر! +عکس/ جوری نشستن که همدیگرو نبینن (تصاویر) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق ماجرای عاشقانه پسر میوه فروش صداتو و بغض شدید کیایی و امیرمهدی ژوله/ صدای بهشتی پسر حنجره طلای ایرانی با آهنگ تنهاترین عاشق+ویدیو خلاقیت خنده دار اوستای صافکار در تعمیر ماشین مشتری حماسه ساز شد+عکس/استاد ببخشید دفتر صد برگ برای نوشتن جزوه کافیه😂
تیتر امروز   
نگاهی به خانه مجلل و بزرگی که 3400 سال قبل فرعون مصر در آن استراحت کرد+عکس رونمایی از گواهینامه یک مرد تهرانی که برای نخستین بار 95 سال پیش تصدیق گرفت!+عکس فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم فال انبیاء روزانه جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک کارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری (ویدئو) آیا با گوی آذرخش، این پدیده‌ی نادر طبیعت آشنایی دارید؟ (ویدئو) صحبت‌های جدی با چاشنی طنز تلخ مهران مدیری/ عصر ابتذال است، دانشمند نابغه فالوور ندارد اما... (ویدئو) معلمی که معنی جایزه را نمی‌داند/ معلم کوچک 9 ساله با آرزوهای بزرگ
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...