خواص و مضرات گیاه خرفه

  سه شنبه، 01 مرداد 1398   زمان مطالعه 5 دقیقه
خواص و مضرات گیاه خرفه
اگر تاکنون نام گیاه خرفه را نشنیده اید یکی از مهمترین گیاهان دارویی مورد استفاده در جهان را از دست داده اید. خرفه خواص دارویی بسیاری داشته و سرشار از امگا3 و ویتامینهای دیگر است.در ادامه به بررسی خواص، مضرات و ارزش غذایی این علف گیاهی می پردازیم.

خُرفه یک سبزی سبز و برگ دار است که می تواند به شکل خام یا پخته مصرف شود. در محافل علمی با نام Portulaca oleracea شناخته می شود، از دیگر نام های این گیاه hogweed کوچک، fatweed و pusley می باشد. ۹۳٪ این گیاه شاداب آب است. ساقه های آن قرمز و کوچک و برگ های آن سبز است. طعم خُرفه ترش و شور مشابه اسفناج یا شاهی است. می توان از آن در سالاد و ساندویچ به شیوه های مشابه اسفناج و کاهو استفاده نمود. خُرفه در نقاط مختلف جهان در طیف گسترده ای از محیط زیست رشد می کند. این گیاه در باغ ها و باغچه های پیاده روها رشد می کند. در عین حال می تواند خود را با شرایط خشن تر وفق یابد. به عنوان مثال در خشکسالی، خاک بسیار شور یا خاک خالی از مواد مغذی. خُرفه سابقه ایی طولانی در طب سنتی یا طب جایگزین دارد. همچنین سرشار از مواد مغذی بسیار زیادی است. هر ۱۰۰ گرم آن:

ویتامین A (از بتا کاروتین): ۲۶٪ از نیاز روزانه.
ویتامین سی: ۳۵٪ از نیاز روزانه.
منیزیم: ۱۷٪ از از نیاز روزانه.
منگنز: ۱۵٪ از نیاز روزانه.
پتاسیم: ۱۴٪ از نیاز روزانه.
آهن: ۱۱٪ از نیاز روزانه.
کلسیم: ۷٪ از نیاز بدن.
همچنین حاوی مقدار کمی از ویتامین های B۱، B۲، B۳، فولات، مس و فسفر است. تمام این مواد مغذی را فقط با ۱۶ کالری دریافت می کنید! همین امر موجب می شود تا خُرفه یکی از مغذی ترین غذاهای این سیاره باشد. در ادامه به بررسی خواص خرفه می پردازیم:

تقویت و سلامت استخوان ها

خرفه به دلیل داشتن مواد معدنی متعدد می تواند یکی از گزینه های مناسب برای پیشگیری از ضعف استخوان ها باشد. در خرفه کلسیم ، منیزیم ، آهن و منگنز به وفوریافن می شود. این مواد برای تحکیم استخوان ها بسیار موثر است. اگر می خواهید از پوکی استخوان در امان باشید بهتر است از خرفه استفاده کنید.

تصویر

محافظت از پوست

خرفه می تواند برای درمان مشکلات پوستی موثر باشد. از خرفه می توان به عنوان یک درمان موضعی استفاده نمود. چرا که دارای ویتامین آ می باشد.

رژیم لاغری و کاهش وزن

خرفه به دلیل داشتن کالری پایین برای کاهش وزن مناسب است ، چرا که سرشار از مواد مغذی و فیبر بوده و کسانی که می خواهند یک رژیم غذایی سالم داشته باشند بهتر است از خرفه استفاده کنند. چرا که به دلیل داشتن کالری کم برای رژیم غذایی مناسب است.

درمان جای نیش مار و زنبور

خرفه سرشار از ویتامین آ می باشد و به همین جهت برای درمان التهابات ناشی از نیش زنبور و مار می توان از خرفه استفاده کرد.

بهبود گردش خون

خرفه دارای آهن و مس می باشد که به گردش خون در بدن کمک می کند. شما می توانید با مصرف خرفه به راحتی تولید گلبول های قرمز را در بدن افزایش دهید. افزایش آهن و مس در بدن باعث می شود تا اکسیژن رسانی در بدن به درستی انجام شود.

سلامت دستگاه گوارش

کسانی که از مشکلات گوارشی زیادی رنج می برند می توانند از خرفه در درمان مشکلات گوارشی خود استفاده کنند. در طب سنتی چینی از خرفه برای درمان بیماری های گوارشی مختلف مانند اسهال ، خونریزی ، بواسیر ، اسهال خونی و … استفاده می شود.

تصویر

پیشگیری از اختلالات رشد کودک

بالا بودن اسیدهای چرب امگا سه در کودکان باعث می شود تا اختلالات مربوط به رشد آنها کنترل شود. چرا که تحقیقات این امر را تا حدودی ثابت کرده است. اگر شما هم می خواهید کودک خود را در مقابل اختلالات رشد در امان بدارید بهتر است از خرفه در رژیم غذایی استفاده کنید.

درمان مشکلات روده ای

کسانی که از مشکلات روده ای رنج می برند می توانند با مصرف خرفه به درمان مشکلات روده ای خود بپردازند. شما می توانید خرفه را درژیم غذایی خود قرار دهید.

سلامت چشم ها

در خرفه ویتامین آ به مقدار کافی یافت می شود همین امر باعث می شود تا به سلامت چشم شما کمک کند. خرفه می تواند برای درمان بیماری های تباهی لکه ی زرد و آب مروارید بسیار موثر باشد.

درمان کم خونی

کسانی که از کمبود آهن در بدن رنج می برند همیشه دچار کم حالی هستند و رنگ پریده به نظر می رسند ، اگر می خواهید از بیماری کم خونی در امان باشید خره مصرف کنید.

رفع چین و چروک پوست

خرفه باعث می شود تا سلامت پوست شما تضمین شود ، چین و چروک صورت شما کاهش پیدا کند و لکه های پوستی ناپدید شود.

خواص ضد سرطانی

برای درمان سرطان نیز می توان از خرفه استفاده نمود. سرطان یکی از بیماری های شایع در سراسر جهان می باشد که خیلی از افراد را درگیر خود کرده است. برای پیشگیری از سرطان راه حل های مختلفی وجود دارد. خرفه به دلیل داشتن ویتامین های آ و سی می تواند در پیشگیری از سرطان موثر باشد. آنتی اکسیدان های موجود در خرفه با سرطان ریه و سرطان دهان مقابله می کند. خرفه دارای رنگ دانه بتالائین می باشد که باعث ایجاد رنگ های زرد و قرمز می شود. مواد ذکر شده باعث می شود تا از جهش رادیکال های آزاد در بدن پیشگیری کرده و مانع از پیشرفت سرطان شود.

محافظت از قلب

خرفه به دلیل داشتت اسیدهای چرب امگا سه می تواند برای سلامت قلب مفید باشد. روش های مختلفی برای بهبود قلب وجود دارد. اسیدهای چرب امگا سه باعث کاهش کلسترول بد خون می شود. همچنین این عنصر باعث می شود تا تعادل کلسترول در بدن به شکل ویژه ای برقرار شود. کسانی که در طول رژیم خود از امگا سه استفاده می کنند خطر بیماری های قلبی عروقی را در خود کاهش می دهند. همچنین امگا سه باعث کاهش تصلب شرایین می شود. این امر باعث می شود تا از بروز بیماری های قلبی و سکته های مغزی پیشگیری شود.

درمان فشار خون

جالب است بدانید که خرفه دارای پتاسیم نیز می باشد که باعث می شود تا فشار خون شما کاهش پیدا کرده و قلب شما در آرامش به سر ببرد.

مضرات خرفه

اگزالات: خرفه به دلیل داشتن اگزالات ممکن است باعث ایجاد سنگ کلیه شود. پس شما اگر از سنگ کلیه رنج می برید بهتر است از مصرف زیاد خرفه خودداری کنید چرا که باعث تشدید سنگ در کلیه شما می شود. اگر شما علاقه مند به مصرف خرفه هستید و از مشکلات کلیوی رنج می برید می توانید خرفه را با ماست میل کنید. ماست باعث می شود تا اگزالات موجود در خرفه را به شکل ویژه ای از بین ببرد. یک راه دیگر برای مصرف وجود دارد که شما می توانید خرفه را بجوشانید تا به شکل چشمگیری اگزالات موجود در آن نابود شود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (174 نظر) 17 اُمین سال تولد امیررضا فرامرزی پسر بچه شیطون سریال « از سرنوشت یک »/ این همه تغییر چهره بعد از 5 سال خیلی جالبه (117 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (91 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (76 نظر) خلاقیت خنده دار چوپان خوش ذوق با طراحی صندلی چرخ دار برای الاغ حماسه آفرید +عکس/هنر نزد ایرانیان است و بس (62 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (53 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (50 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (41 نظر) حضور رهبر معظم انقلاب در تخت جمشید شیراز، نماد شکوه و عظمت ایران باستان (35 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (35 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (34 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (34 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای حدیث میرامینی، روشنک سریال دلنوازان/ یکی از یکی معروف‌تر و هنرمندتر+عکس (32 نظر) آماده کردن غذای شبِ "جان" پسر بهرام رادان توسط مامان منظم و با سلیقه‌اش+عکس/ مادر نمونه شمایی مینا خانوم😍 (32 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (30 نظر)
تیتر امروز   
مزایا و فواید بچه داشتن برای سلامت جسم و روان که هرگز به ذهنتان هم نمی‌رسد؛ از فعال شدن کودک درون تا تشویقی برای پس‌انداز
مروری بر سریال‌هایی که تمام شدند و تکیه کلام‌هایی که ماندند+عکس/ وارد شدن عباراتی مثل "واس ماس"، "میزنم تو مختا" و "پ ن پ" به ادبیات محاوره‌ای مردم با این فیلم ها بود
تصاویری از مجموعه عروسکهای یک دهه شصتی/ از عروسکی همه‌ چشمشون دنبالش بود تا عروسک بی‌تربیت معروف
(تصاویر)وفادارترین مردم به نوشابه کوکاکولا در ناسالم ترین شهر جهان/مکزیک ؛ نوزادان در این شهر به جای شیر نوشابه می نوشند!
(تصاویر) حقایق بحث بر انگیز ونیز ایتالیا در تاریخ!/ بررسی رایج ترین اشتباه درباره این شهر اسرار آمیز توریستی!+تاریخچه
خانه‌داری یک کدبانو؛ ترفندهای جذاب و کاربردی برای پاک کردن لاک از روی لباس
(تصاویر)دیواره نگار 500 ساله ی «موعظۀ دجّال»؛شاهکار عظیم و ماندگار در کلیسای ایتالیایی
(ویدیو) تعجب هادی ساعی از فنی که ساخته خودش بود و مبینا نعمت زاده وسط مسابقات حساس المپیک در ثانیه های آخر زد/گفتم حتما مهره های کمرش جابجا شد
توهین زشت مورایس به غذای ایرانی و خنده‌های تمام نشدنی عادل فردوسی پور/ الفاظ مبتذل به معنای واقعی
(ویدئو) اجرای آهنگ “دیگه دیره” سینا شعبانخانی در اختتامیه جشنواره فیلم و عکس “با انرژی“ به یاد زنده یاد تورج شعبانخانی / دریافت لوح از دست لیندا کیانی
تصاویر زیرخاکی و دهه شصتی علی دایی و رضا رشید پور در روزنامه / یکی از نشانه های لاکچری بودن تو دهه 60 چاپ عکس تو روزنامه بود👍😁
اینکه پزشکیان جلسات مشورتی با رهبر انقلاب را آشکار کرد به معنای گرفتن استقلال مجلس است؟
(تصاویر)خوش پوش ترین ملکه دنیا که مرز های جسارت در لباس پوشیدن را جا به جا کرده است!/ کی گفته ملکه‌ها فقط باید پیراهن بپوشند؟
طلسمی که پزشکیان شکست؛ واکنش هاشمی‌رفسنجانی به رد وزیر پیشنهادی اش چه بود؟
تصاویر جالب و دیده نشده از بازدید رهبر معظم انقلاب از دیوار بزرگ چین!/یکی از عجایب هفت گانه جهان میزبان یکی از بزرگترین رهبران دنیا
منتخب روز   
قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان