خواص و مضرات روغن ماکادمیا

  یکشنبه، 30 تیر 1398   زمان مطالعه 6 دقیقه
خواص و مضرات روغن ماکادمیا
دانه ماکادمیا از درخت ماکادمیا که اولین بار در جنگلهای بارانی استرالیا کشف شد، به دست می آید. بومیان استرالیا به علت ارزش غذایی بالا و فواید فراوان دانه ماکادمیا برای سلامت پوست و مو، احترام زیادی برای ماکادمیا قائل هستند. روغن ماکادمیا حاوی غلظت بالایی از آنتی اکسیدانها و اسیدهای چرب است که در محصولات طبیعی مراقبت از پوست، استفادده می شود.

ماکادمیا یا فندق استرالیایی میوه درخت ماکادمیا است. این گیاه در دهه 1850 توسط فردیناند فون مولر، کاوشگر استرالیا کشف شد و پس از همکارش جان مکادام آن را نام برد. در آن روزها دانشمندان متوجه شدند که ماکادمیا در استرالیا، اندونزی و کالدونیای جدید رو به رشد است.این گیاه ظاهری زرد رنگ و شفاف دارد. روغن ماکادمیا برخلاف روغن نارگیل، در دمای اتاق مایع است. روغن ماکادمیا سرشار از اسید چرب و پتاسیم است. غلظت آن به دلیل داشتن پالمیتولئیک اسید است که در محصولات آرایشی پوست و مو کاربرد فراوانی دارد. روغن ماکادمیای خالص که از طریق پرس سرد به دست می آید، به عنوان روغن خوراکی استفاده می شود. در اغلب محصولات حالت دهنده مو، ماسک های مو و پوست و کرم های صورت هم از این روغن استفاده می شود. روغن ماکادمیا در موها نفوذ می کند و بسیار موثرتر از انواع روغن های معدنی است. روغن های معدنی به مرور تاثیر خوبی روی پوست سر ندارند و مدتی پس از استفاده از آنها موها سنگین و کدر به نظر می رسند. اما روغن های گیاهی مثل روغن نارگیل و ماکادمیا راحت تر درون فولیکول های مو نفوذ می کنند و تاثیربیشتری هم بر مو دارند. زمانی که روغن ماکادمیا به ساقه مو وارد می شود، اسیدهای چرب موجود در آن هم به فولیکول های مو وارد می شوند و باعث می شود موها قوی تر و سلامت تر شوند. این روغن همچنین حاوی آنتی اکسیدان هایی است که موها را تقویت می کنند و از آنها در برابرآسیب های محیطی مانند آلودگی هوا محافظت می کنند. روغن ماکادمیا خاصیت نرم کنندگی هم دارد و استفاده مدام از آن به نرمی و براقی مو کمک شایانی می کند. این روغن، محبوب افراد با موهای فر و وز کرده است. موی مجعد در برابر آسیب های محیطی بسیار آسیب پذیر است. این نوع موها اگر خشک هم باشند آسیب بیشتری می بینند و به راحتی می شکنند. اما استفاده از این عصاره طبیعی رطوبت را در ساقه مو حفظ می کند و پروتئین طبیعی را به مو وارد می کند. موی فر با این روغن راحت تر شانه می شود و حالت می گیرد. استفاده از آن برای همه بی خطر است و همه افراد می توانند از این گیاه استفاده کنند اما اگر سابقه حساسیت به آجیل در شما وجود داشته باشد بهتر است پیش از مصرف مقدار کمی از آن را روی پوست آزمایش کنید. به هر حال از آنجایی که این روغن حاوی مقادیری پروتئین گیاهی است، جلوی واکنش های آلرژیک را می گیرد و احتمال بروز حساسیت را کم می کند. هر چند که هیچ گزارشی از بروز مشکلات در اثر استفاده بلند مدت از این روغن در منابع علمی وجود ندارد؛ و استفاده از این آن در درازمدت هیچ زیانی برای مو یا پوست سر ندارد.

تصویر

ارزش غذایی ماکادمیا

محتوای کالری 718 کیلو کالری
پروتئین ها7.91 گرم
چربی75.77 گرم
کربوهیدرات13.82 گرم
سلولز8.6 گرم
ویتامین B11.19 میلی گرم
ویتامین B20.16 میلی گرم
ویتامین B32.47 میلی گرم
ویتامین B50.76 میلی گرم
ویتامین B60.27 میلی گرم
ویتامین B911 میکروگرم
ویتامین C1.2 میلی گرم
ویتامین E 0.24 میلی گرم
پتاسیم368 میلی گرم
سدیم5 متر
کلسیم85 میلی گرم
مس0.76 میلی گرم
آهن3.69 میلی گرم
منیزیم130 میلی گرم
منگنز4.13 میلی گرم
فسفر188 میلی گرم
روی1.3 میلی گرم
سلنیوم3.6 میکروگرم

خواص روغن ماکادمیا

1. جوان سازی پوست صورت

مقادیر بالای آنتی اکسیدان اسکوالن موجود در روغن ماکادمیا به کاهش اثر استرس اکسیداتیو بر روی پوست کمک کرده و با رفع چین و چروک باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

2. مرطوب کننده طبیعی پوست

روغن ماکادمیا به عنوان یک مرطوب کننده و آبرسان طبیعی پوست شناخته می شود و چون دارای خواص ضد التهابی طبیعی است به درمان سریع قرمزی و جوش های پس از اصلاح صورت و بدن کمک می کند.

3. درمان آفتاب سوختگی

روغن ماکادمیا یکی از بهترین روغن های گیاهی برای درمان سریع آفتاب سوختگی محسوب می شود؛ مقادیر بالای پالمیتولئیک اسید موجو در این روغن به آبرسانی پوست کمک کرده و آفتاب سوختگی و سوزش و قرمزی پوست ناشی از آن را درمان می کند.

4. تقویت و افزایش رشد مو

مقادیر بالای اسید های چرب موجود در روغن ماکادمیا به تقویت فولیکول های مو کمک کرده و باعثتقویت و افزایش رشد مو و همچنین درمان ریزش مو می شود.
ماسک مو با روغن ماکادمیا: مقداری روغن ماکادمیا را با یک آووکادو تازه له شده ترکیب کنید و بر روی مو ها بمالید، بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب گرم و شامپو خوب بشویید.

5. خشکی لب

اسید های چرب موجود در روغن ماکادمیا باعث آبرسانی لب ها شده و برای درمان سریع تر خشکی لب و زخم ها مفید می باشد.

6. درمان ناخن شکننده

مقادیر بالای پالمیتولئیک اسید موجود در روغن ماکادمیا به آبرسانی ناخن ها کمک کرده و باعث تقویت و درمان ناخن های خشک و شکننده می شود.

7. کلسترول خون و قلب

مقادیر بالای اسید های چرب سالم (اسید های چرب امگا 3 و امگا 6) موجود در روغن ماکادمیا به کاهش تری گلیسیرید و کلسترول خون بالا کمک می کنند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و آترواسکلروزیس را کاهش می دهند.

8. افزایش انرژی بدن

آجیل و روغن ماکادمیا کالری بالایی دارند که می توانند به شرعت باعث افزایش انرژی بدن شوند اما توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف آن ها می تواند احتمال چاقی و افزایش وزن را بیشتر کند.

تصویر

9. سرطان

تحقیقات نشان داده است که آنتی اکسیدان های موجود در روغن ماکادمیا منجر به کاهش رادیکال های آزاد بدن شده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند، همچنین با افزایش آپوپتوز سلول های سرطانی به درمان این بیماری مهلک کمک می کنند.

10. سلامت چشم ها

آنتی اکسیدان های موجود در روغن ماکادمیا به تقویت سلامت چشم ها کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دژنراسیون ماکولا و آب مروارید را کاهش می دهند.

11. ضد التهاب طبیعی

اسید های چرب امگا 3 و امگا 6 موجود در روغن ماکادمیا دارای خواص ضد التهابی قوی هستند که خطر ابتلا به بیماری های التهابی مانند آرتریت و بیماری های قلبی را کاهش می دهند.

عوارض و مضرات روغن ماکادمیا

چاقی و افزایش وزن : همانطور که قبلا هم اشاره شد زیاده روی در مصرف روغن ماکادمیا به دلیل کالری بالایی که دارد باعث چاقی و افزایش وزن می شود.
آلرژی و حساسیت: روغن ماکادمیا ممکن است در برخی افراد باعث آلرژی و حساسیت شود.

روش استفاده از روغن ماکادمیا

روغن ماکادمیا را به صورت خوراکی برای سرخ کردن، طبخ غذا و همچنین بر روی سالاد استفاده می کنند. توجه داشته باشید که این روغن بالاترین نقطه دود را در بین روغن های گیاهی دارد و خواص خود را در دماه های بالا هم حفظ می کند به همین دلیل برای سرخ کردن بسیار ایده آل می باشد. روغن ماکادمیا یکی از بهترین روغن های گیاهی پایدار است که برای تهیه انواع محصولات آرایشی و زیبایی پوست و مو استفاده می شود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (153 نظر) 17 اُمین سال تولد امیررضا فرامرزی پسر بچه شیطون سریال « از سرنوشت یک »/ این همه تغییر چهره بعد از 5 سال خیلی جالبه (117 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (83 نظر) نگاهی به تالار عروسی آقا رضا گلزار و آیسان آقاخانی با جزئیات چشم نوازش از کارت دعوت تا گیفت عروسی در گرمدره کرج/ اینجا برای پادشاه عربستان هم قفله+عکس (82 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (76 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (72 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (71 نظر) خلاقیت خنده دار چوپان خوش ذوق با طراحی صندلی چرخ دار برای الاغ حماسه آفرید +عکس/هنر نزد ایرانیان است و بس (54 نظر) لحظه اهدای مدال برنز المپیک 2016 ریودوژانیرو به تکواندوکار بااستعداد کرجی +فیلم (50 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (49 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای شاهین رضایی رقیب تبریزی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد تبریزی و گرگ پارسی (46 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (41 نظر) هنر آشپزی مینا مختاری گل کرد؛ کیک خانگی با تزئین تمشک و آلبالو+عکس/ بهرام رادان با یه تیکه جواهر ازدواج کرده👌 (38 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (35 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (34 نظر)
تیتر امروز   
ویدیو/ ماریا رکورد گینس را شکست! پیرترین زن جهان در 117 سالگی در گذشت و رکورد گینس را جابجا کرد
فال قهوه با نشان روز جمعه 2 شهریور ماه 1403
فال ابجد روزانه جمعه 2 شهریور 1403
فال حافظ با تفسیر روز جمعه 2 شهریور 1403 + فیلم
مزایا و فواید بچه داشتن برای سلامت جسم و روان که هرگز به ذهنتان هم نمی‌رسد؛ از فعال شدن کودک درون تا تشویقی برای پس‌انداز
مروری بر سریال‌هایی که تمام شدند و تکیه کلام‌هایی که ماندند+عکس/ وارد شدن عباراتی مثل "واس ماس"، "میزنم تو مختا" و "پ ن پ" به ادبیات محاوره‌ای مردم با این فیلم ها بود
تصاویری از مجموعه عروسکهای یک دهه شصتی/ از عروسکی همه‌ چشمشون دنبالش بود تا عروسک بی‌تربیت معروف
(تصاویر)وفادارترین مردم به نوشابه کوکاکولا در ناسالم ترین شهر جهان/مکزیک ؛ نوزادان در این شهر به جای شیر نوشابه می نوشند!
(تصاویر) حقایق بحث بر انگیز ونیز ایتالیا در تاریخ!/ بررسی رایج ترین اشتباه درباره این شهر اسرار آمیز توریستی!+تاریخچه
خانه‌داری یک کدبانو؛ ترفندهای جذاب و کاربردی برای پاک کردن لاک از روی لباس
(تصاویر)دیواره نگار 500 ساله ی «موعظۀ دجّال»؛شاهکار عظیم و ماندگار در کلیسای ایتالیایی
(ویدیو) تعجب هادی ساعی از فنی که ساخته خودش بود و مبینا نعمت زاده وسط مسابقات حساس المپیک در ثانیه های آخر زد/گفتم حتما مهره های کمرش جابجا شد
توهین زشت مورایس به غذای ایرانی و خنده‌های تمام نشدنی عادل فردوسی پور/ الفاظ مبتذل به معنای واقعی
(ویدئو) اجرای آهنگ “دیگه دیره” سینا شعبانخانی در اختتامیه جشنواره فیلم و عکس “با انرژی“ به یاد زنده یاد تورج شعبانخانی / دریافت لوح از دست لیندا کیانی
تصاویر زیرخاکی و دهه شصتی علی دایی و رضا رشید پور در روزنامه / یکی از نشانه های لاکچری بودن تو دهه 60 چاپ عکس تو روزنامه بود👍😁
منتخب روز   
قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان