خاصیت دارویی گیاه پرسیاوش را بشناسیم

  سه شنبه، 11 آبان 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
خاصیت دارویی گیاه پرسیاوش را بشناسیم
پرسیاوشان که با اسامی چون سنبل، سرانیون، پرسیاوشو، ساق الاسود و… معرف می باشد و از تیره بسفایح است. گیاهی است که در نواحی مرطوب و معتدل زمین و در ایران در نواحی شمالی و در کنار حلقه چاه ها و کنار جویبارهای مناطق کوهستانی و در بعضی از نقاط دیگر ایران رشد می کند.

نتایج حاصل از مطالعات گیاه شناسی قومی و یا بومی گیاه پرسیاوشان در منطقه نشان می دهد که این گیاه برای درمان سرماخوردگی، درمان تب و سرفه مفید است. پرسیاوشان از نظر طبّ قدیم ایران، معتدل است. در طب گذشته از گیاه پرسیاوشان در درمان سرفه و علائم سرماخوردگی و ریزش منطقه ای مو استفاده می شد.

مشخصات گیاه پرسیاوش

پرسیاوشان با نام علمی Adiantum capillus veneris گیاهی علفی، سرخسی و پایا می باشد گیاه پر سیاوش گیاه علفی پایا از رده سرخس ها است. این گیاه را می توان در مناطق شمالی از جمله: مازندران، گیلان، مازندران، استانهای مرکزی، لرستان، فارس، خوزستان، لرستان و بوشهر یافت کرد. پر سیاوشان از نظر طب قدیم ایران طبعی معتدل دارد. برای درمان بیماری های چون سرفه و علایم سرما خوردگی و ریزش منطقه ی مو استفاده می شود. در زمان قدیم از پر سیاوشان برای درمان ریزش مو استفاده می کردند. دمنوش پر سیاوشان به عنوان خلط آور قوی شناخته شده است و برای بیماری های شدید تنفسی مانند برسامه مفید است. از این گیاه برای تنظیم قاعدگی نیز استفاده می شود چون ادرارآور خفیف است. از این گیاه روغن پرسیاوشان به دست می آید.
این گیاه دارای شاخه های سیاه، سخت، باریک و براق به درازای تقریبا 20 سانتی متر، و برگ های کوچکی مانند برگ های گشنیز، به صورت بریده بریده دارد. ساقه و گل و میوه و دانه ندارد. ریشه اش از لحاظ دارویی بی ارزش است. گیاه پرسیاوشان را بیشتر می توانید کنار جوی و چاه های قدیمی که در نواحی مرطوب و سایه دار قرار دارند پیدا کنید. این گیاه دارای خواص درمانی بسیاری بوده که سم زدایی کبد، کمک به درمان زردی یا یرقان و کمک به دفع راحت سنگ های کلیوی از جمله آن ها است. برخی دیگر از خواص دارویی این گیاه عبارتند از:

برای دفع سنگ مثانه مفید است. . تنگی نفس را درمان می کند. سرفه و سرماخوردگی را تسکین می دهد. ادرارآور است. . التهاب گلو را درمان می کند. برای درمان برونشیت موثر است. . خوردن گرد خشک آن برای اسهال مفید است. ضماد سوخته آن جهت جلوگیری از ریزش مو و رویاندن آن کاربرد دارد. پرسیاوشان تب بر است.

گیاه دارویی پرسیاوش

خواص درمانی پر سیاوشان

این گیاه دارای خواص درمانی بسیاری بوده که سم زدایی کبد، کمک به درمان زردی یا یرقان و کمک به دفع راحت سنگ های کلیوی از جمله آن ها است. خاصیت ضد تب دارد. همچنین برای صفرا، بلغم و سوداکه در معده و روده بسیار مناسب است. همچنین برای خلط سینه و تنگی نفس هم بسیار مناسب است.

خواص پرسیاوشان برای درمان سرماخوردگی

جهت از بین بردن سرفه و سرماخوردگی و اخلاط گلو می بایست به میزان 100 گرم پرسیاوشان خشک را با یک لیتر آب جوش و نیم کیلو شکر قاطی نمایید و به مدت شش ساعت بگذارید به همین حال بماند سپس آن را با فشار از صافی رد کنید و در داخل ظرفی قرار دهید تا کم کم ته نشین گردد و بعد قسمت صاف شده ی روی آن را بردارید و با یک کیلو و نیم شکر و 80 گرم دیگر برگ پرسیاوشان مخلوط نمایید و بجوشانید تا غلیظ گردد.

مقدار استفاده این شربت دو قاشق غذاخوری تا چند بار در روز است. همچنین ریختن چند قطره از دم کرده آن در بینی برای رفع گرفتگی بینی در موارد سرماخوردگی مفید است.

برای تهیه شربت سرفه ناشی از بیماری سرما خوردگی پرسیاوشان ۱۲۵ گرم ریشه ختمی، ۱۲۵ گرم برگ پرسیاوشان، ۵۰ گرم انار و ۷۰۰ گرم خرما را در مقدار مناسب آب آنقدر می جوشانیم تا به قوام آید و به صاف شده آن مقداری شکر اضافه می کنیم.

خواص پرسیاوشان برای تنظیم قند خون

دانشمندان با انجام آزمایشات بر روی موش های آزمایشگاهی در سال 2014 و با استفاده از دوزهای متفاوت از عصاره ی گیاه پرسیاوشان، که نتیجه حاصل از آن در مجله ی بین المللی تحقیقات دارویی و بالینی اعلام شد،ترکیبات شیمیایی تانن و فلاونوئیدهای پرسیاوشان از افزایش قندخون جلوگیری می نماید (ضدهایپرگلایسمی) و خطر ابتلا به بیماری دیابت را کم می نماید.

خواص گیاه پر سیاوش برای مو

بیشترین خاصیت روغن پرسیاوشان برای مو است. این روغن میتواند به راحتی از ریزش مو جلوگیری کند. همچنین برای تقویت مو مناسب است. خود گیاه پرسیاوشان برای سیاه کردن مو بسیار مناسب است.

خانمی با موی سیاه

از بین بردن سنگ مثانه

پرسیاوشان خواص زیادی دارد. یکی از این خواص از بین بردن سنگ مثانه است. پرسیاوشان به دفع سنگ و کم کردن درد ناشی از آن کمک بسیاری می کند.

درمان مشکلات خواب

از خواص پرسیاوشان درمان مشکلات مربوط به خواب، اعم از بی خوابی، کم خوابی، درگیری فکری، ناآرامی، کابوس دیدن، عدم احساس آرامش و… است. این گیاه می تواند به شما در کنترل اعصاب و پیدا کردن احساس آرامش کمک کند. قرار دادن آن در اتاق خوابتان به شما آرامش می بخشد و استشمام عطر آن باعث دور شدن افکار منفی از شما می شود. علاوه بر این، مصرف دمنوش این گیاه نیز خواص بسیاری برای کسانی دارد که به دنبال کنترل اعصاب و آرامش بخشی هستند.

خواب راحت

شیوه استفاده از گیاه دارویی پرسیاوش

  • جوشانده: سه قاشق سوپ خوری برگ پرسیاوشان را در یک لیتر آب جوش بریزید و بگذارید به آرامی به مدت یک ساعت بجوشد. سپس آن را صاف کنید. مقدار مصرف آن ۳ تا ۶ فنجان در روز است.
  • شربت سینه: مقدار ۱۰۰ گرم پرسیاوشان خشک را با یک لیتر آب جوش و نیم کیلو شکر مخلوط کرده و به مدت شش ساعت بگذارید بماند سپس آن را با فشار از صافی بگذرانید و در داخل ظرفی بریزید تا کم کم ته نشین شود. بعد قسمت صاف شده روی آن را بردارید و با یک کیلو و نیم شکر و ۸۰ گرم دیگر برگ پرسیاوشان مخلوط کرده و بجوشانید تا غلیظ شود. مقدار مصرف این شربت دو قاشق غذاخوری تا چند بار در روز می باشد. این شربت برای رفع سرفه و برونشیت استفاده می شود. ضمناً خلط و سینه را نرم کرده و باعث رفع اخلاط می شود.
  • دم کرده: مقدار ۲۰ گرم برگ خشک پرسیاوشان را در یک لیتر آب بریزید و بگذارید به مدت یک ساعت بماند. سپس آن را صاف کنید.
  • برای تقویت مو و رشد موها، برگ تازه پرسیاوشان را به صورت پماد تهیه کنید و روی سر مالش دهید یا این که از دم کرده آن مصرف کنید.

طرز تهیه دمکرده پرسیاوشان:

برای دم کردن این گیاه فقط از برگ های آن استفاده مي شود . درون یک ظرف، یک پیمانه آب را روی دو قاشق چای خوری برگ پرسیاوشان خشک و یا در صورت تازه بودن برگ ها، یک چهارم پیمانه بریزید. وقتی مخلوط جوش آمد بگذارید به مدت پنج دقیقه آهسته بجوشد. . مخلوط را درون یک صافی بریزید. اگر می خواهید جوشانده شما شیرین باشد کمی عسل درون آن بریزید و برای طعم بهتر نیز می توانید چند قطره آب لیمو درون آن بچکانید. توجه: قبل از استفاده از این گیاه دارویی، با یک پزشک مشورت کنید. از جوشانده این گیاه به طور مداوم استفاده نکنید برای این کار می توانید 10 روز از آن استفاده کنید و 5 روز فاصله بگذارید و مجدد آن را مصرف کنید. تنها یک فنجان از این جوشانده را در روز بنوشید مگر در مواقع بیماری های حاد مانند سرماخوردگی حاد یا آنفلوآنزا، که مصرف سه فنجان در روز به مدت 4 روز مجاز است.

مضرات پرسیاوشان

  • به دلیل خواص ضدبارداری پر سیاوشان، زنان باردار نمی توانند از آن استفاده کنند.
  • مصرف بیش از اندازه ی پرسیاوشان باعث استفراغ می شود.
  • مصرف بیش از حدّ عصاره ی پرسیاوشان می تواند باعث ضعف عضلانی، کما و حتی آسیب به چشم شود.
  • پر سیاوشان همچنین دارای مضراتی بر روی طحال (غیر از نوع قرمز آن) می باشد.
  • قبل از استفاده از این گیاه دارویی، با یک پزشک مشورت کنید.
  • تنها یک فنجان از این جوشانده را در روز بنوشید مگر در مواقع بیماری های حاد مانند سرماخوردگی حاد یا آنفلوآنزا، که مصرف سه فنجان در روز به مدت ۴ روز مجاز است.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (610 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (61 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (40 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان