خاصیت بی نظیر ترنجبین یا خارشتر

  دوشنبه، 10 آبان 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
خاصیت بی نظیر ترنجبین یا خارشتر
ترنجبین ماده‌ای است شیرین که به صورت شبنم روی گیاه حاج یا خارشتر یا خاربز می‌نشیند. در یک بررسی که توسط مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان انجام شد، مشاهده شد که این شیرابه‌های قندی در نتیجه عمل حشره‌ای به طور طبیعی و با ایجاد شکاف به خارج تراوش می‌شود.

گیاه خارشتر درختچه یا بوته خاری است که در بیابان ها و دشت های کم ارتفاع ایران مانند خراسان، یزد، تبریز، زرند، اطراف قم و بوشهر به طور خودرو فراوان دیده می شود. ترنجبین حاوی ترکیبات قندی مختلفی چون گلوکز و فروکتوز، ساکاروز و تری ساکارید است که به راحتی در آب حل می شود.سابقا از ترنجبین در کارخانجات ساده قندگیری به طور سنتی قند می گرفتند، ولی بعدها چون فروش ترنجبین از نظر دارویی بازار بهتری پیدا کرد، آن را فقط به عنوان دارو می فروشند.

تصویرگل خارشتر

خاصیت دارویی درمانی ترنجبین یا خارشتر

ترنجبین خاصیت ضدعفونی کنندگی خوبی دارد و میکروب ها را از بین می برد، به همین دلیل برای درمان بیماری های عفونی مفید است. ترنجبین حاوی ترکیبات قندی مختلفی چون گلوکز و فروکتوز، ساکاروز و تری ساکارید است که به راحتی در آب حل می شود.سابقا از ترنجبین در کارخانجات ساده قندگیری به طور سنتی قند می گرفتند، ولی بعدها چون فروش ترنجبین از نظر دارویی بازار بهتری پیدا کرد، آن را فقط به عنوان دارو می فروشند.

ترنجبین و درمان بواسیر

دم کرده ی گل های ترنجبین برای بواسیر مفید است.

بهبود سرفه خشک و گلودرد با ترنجبین

به عنوان تسکین دهنده ای قوی برای درد سینه و سرفه های خشک می توان از ترنگبین استفاده کرد. در کنار این موارد از احساس خشکی و عطش که اغلب در طول سرماخوردگی بیشتر احساس می شود نیز جلوگیری خواهد کرد.تحقیقات نشان دهنده این است که تا حدودی به از بین بردن عفونت های دوران سرماخوردگی می انجامد. در بسیاری موارد ترنگبین می تواند به درمان تب و در ادامه آن رفع عطش کمک شایانی برساند.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش و درمان یبوست با ترنجبین

یبوست یکی از مشکلات گوارشی است که بر اثر کم آبی دستگاه گوارش، عدم دریافت فیبر و یا حتی عدم فعالیت بدنی مناسب، مصرف برخی داروها و ابتلا به برخی بیماری ها ایجاد می شود. راهکارهای درمانی طبیعی موثری وجود دارند که به بهبود این مشکل کمک می کنند.استفاده از مایع لزج و چسبناک بدست آمده پس از خیساندن ترنجبین در آب جوش، برای درمان یبوست بسیار موثر است. این مایع به روان شدن عمل دفع کمک کرده و به تسهیل در انجام اجابت مزاج منجر می شود.

استفاده از ترنجبین برای داشتن موهای سالم و زیبا

ترنگبین ماده ای ژله ای ایجاد می کند که می تواند گزینه ای عالی برای بهبود سلامت پوست سر و ساقه های مو باشد.از این رو می تواند برای درمان مواردی همچون گزینه های زیر عملکرد مطلوبی را به همراه داشته باشد:

  • درمان شوره سر
  • بهبود درمان خارش پوست سر
  • اکسیژن رسان بهتر به ریشه موها و تقویت رشد

تاثیر ترنجبین برای زیبایی پوست

زیبایی ظاهری پوست تاثیر خود را علاوه بر عوامل بیرونی، بیشتر از عوامل درونی که گردش خون یکی از آنها است دریافت می کند. ترنجبین می تواند به پاکسازی خون کمک کند و موجب تصفیه بهینه آن شود. با تصفیه خون پوست زیبا و شفاف می شود.بهتر است برای این منظور ترنجبین را با مقداری خاکشیر خیسانده و بعد مصرف کرد. از این رو تاثیرات زیر را شاهد خواهید بود:

تصویرانواع کیفیت پوست

از بین بردن لک و روشن شدن پوست با ترنجبین

ترنجبین، خون را تصفیه نموده و به تبع پوست صورت را صاف و شفاف میکنند. نوشیدن خاکشیر و ترنجبین (ترنجبین را 5 ساعت در آب خیسانده و صاف کنید سپس آن را با 2 قاشق خاکشیر مخلوط نمایید و میل کنید ) و برای بهبود لکهای پوست کمک می کند و افرادی روزانه و به مدت 3 هفته از این معجون استفاده می کنند بعد از مدتی، دارای پوستی روشن می شوند و لکهای صورت و پوستشان از بین می رود.

از بین بردن جوش و آکنه با ترنجبین

جوشانده یک قاشق ترنجبین با دو قاشق غذاخوری خاکشیرو میل نمودن آن هر روز به صورت ناشتا در 2 هفته جوش هایی که به خاطر خوردن بیش از اندازه چربی و شیرینی ایجاد شده اند را درمان می کند.

درمان شوره و خارش سر

نوشیدن 2 تا 3 لیوان از شربت خاکشیر و ترنجبین به صورت روزانه شوره و خارش سر را درمان می کند. شفافیت و روشنی پوست پس از مصرف دوره یک هفته ای حاصل خواهد شد

رفع بوی بد دهان با ترنجبین

این ترکیب با اصلاح مزاج، برای رفع بوی بد دهان بسیار مفید عمل می کند. البته باید برای رفع بوی بد دهان، راهکارهایی را برای درمان مشکلات دهان و دندان و همینطور درمان مشکلات گوارشی پیش گرفت تا تاثیر این ترکیب را هم دریافت کرد.بلغم اضافی با این ترکیب از بدن حذف خواهد شد.

ملین عالی با ترنجبین

در صورت مصرف با آب گرم می توان از آن به عنوان یک ملین عالی استفاده کرد؛ به شرطی که پیش از صبحانه و وعده های غذایی مصرف شوند.

رفع عطش با ترنجبین

در صورت عطش داشتن، به ویژه در فصل گرم سال، بهترین گزینه این شربت است.زیرا حالتی ژله ای دارد که می تواند با حفظ آب در دستگاه گوارش، آب مورد نیاز بدن در طول شبانه روز را تامین کند. اما باید روزانه مصرف 8 الی 12 لیوان آب در روز را فراموش نکرد.

بهبود دیابت و کنترل قند خون بالا با خارشتر

از بهترین فواید ترنجبین می توان به بهبود دیابت اشاره کرد. این صمغ به شدت قند موجود در ادرار را کاهش می دهد و به مقدار قابل توجهی از عوارض مرض قند می کاهد. البته به دلیل داشتن مواد قندی در آن بهتر است کنترل شده و زیر نظر پزشک مصرف شود.یکی از فوایدی که برای ترنگبین در بسیاری از موارد معرفی شده است، تاثیر بر کنترل قند خون است.

خواص ترنجبین برای کبد

ترنجبین خاصیت ملین و پاک کنندگی دارد.در بسیاری از موارد گفته شده است، برای اینکه بتوانید کم کاری کبد را بهبود دهید، می توانید از ترکیب ترنجبین به همراه کمی زیره استفاده کنید. مبارزه با انگل ها: ترنجبین یکی از پرکار برد ترین دارو های گیاهی برای درمان بیمارانی است که همیشه از بیماری های انگلی رنج می برند زیرا در ترنجبین ماده ای به نام سانتونین وجود دارد که یکی از قوی ترین مواد برای از ببن بردن انگل ها و کرم ها می باشد .

ترنجبین در مبارزه با انگل ها

ترنجبین یکی از پرکار برد ترین دارو های گیاهی برای درمان بیمارانی است که همیشه از بیماری های انگلی رنج می برند زیرا در ترنجبین ماده ای به نام سانتونین وجود دارد که یکی از قوی ترین مواد برای از ببن بردن انگل ها و کرم ها می باشد

دیگر خواص درمانی ترنجبین

  • کاهش دهنده عطش و تب
  • دفع اخلاط سوخته با مصرف ترنجبین و آب پنیر
  • دفع اخلاط گرم با مصرف میل کردن ترنجبین با ماء الشعیر
  • دفع راحت ادرار میل کردن کره و ترنجبین
  • درمان بواسیر با گل های ترنجبین
  • درمان روماتیسم با مالیدن روغن برگ های ترنجبین
  • میل کردن ترنجبین با آب زیره برای درمان صدای شکم
  • درمان بیماری های عفونی در بدن با ترنجبین
  • درمان بیماری های کلیوی و سنگ کلیه با ترنجبین
  • ترنجبین برای نیش زدن عقرب
  • درمان کهیر و اگزما
  • بهبود التهابات پوستی

موارد منع مصرف گیاه ترنیجبین

بسیاری از خانواده ها برای بهبود زردی کودک خود از مخلوط ترنجبین و آب قند استفاده می کنند که این مواد، نه تنها تاثیری در بهبود زردی کودک ندارند، بلکه باعث اسهال و استفراغ نوزاد نیز می شوند.در یک مطالعه تحقیقاتی که با هدف بررسی اثر ترنجبین خوراکی در کاهش زردی نوزادان انجام گردید، نشان داده شد که علیرغم باورهای بومی مبنی بر تاثیر ترنجبین در کاهش زردی نوزادی، تجویز این ماده اثر قابل توجهی در درمان زردی ندارد.بیماران مبتلا به حصبه، اسهال خونی، بواسیر، خون ادراری و آبله از خوردن ترنجبین خودداری کنند.ترنجبین برای طحال و اشخاص گرم مزاج مضر است.

برخی از بیماران نباید از این خوراکی برای جنبه های درمانی مختلف استفاده کنند. توصیه می شود مبتلایان به موارد زیر از استفاده این خوراکی تا جای ممکن اجتناب کنند یا در مودد استفاده از آن حتما با پزشک خود مشورت کنند:

  • بواسیر
  • اسهال خونی
  • حصبه
  • بواسیر
  • آبله

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (434 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (224 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (157 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (147 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (135 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (91 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (91 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (81 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (77 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (74 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW