خواص برگ بو برای سلامتی بدن چیست؟

  دوشنبه، 01 شهریور 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
خواص برگ بو برای سلامتی بدن چیست؟
از برگ های لاورل یا برگ بو اغلب در آشپزخانه ها به عنوان یک ادویه و گیاه کاربردی استفاده می شود و برای سلامتی بسیار مناسب هستند. از هزاران سال پیش مردم از این برگ های معطر، نه تنها در غذاها استفاده می کردند بلکه یکی از مهم ترین داروهای گیاهی محسوب می شد و از آن برای درمان بیماری ها استفاده می کردند.

برگ بو گیاهی است خوشبو که همیشه سبز است. نام های دیگر آن درخت غار و باهشتان می باشد. این گیاه به شکل درخت یا درختچه بوده و مخصوص مناطق گرم زمین است. درخت برگ بو از مقاوت خوبی برخوردار بوده و در مزارع و زمین های زیادی با تنوع آب و هوایی مختلف رشد می کند ولیکن در مقابل سرمای زیاد حساس است.

از خواص برگ بو استفاده آن به عنوان طعم و عطر دهنده غذا می باشد. همچنین از دیگر خواص برگ بو می توان به استفاده از آن برای تزئین باغ ها نام برد ولیکن کاربرد اصلی آن در آشپزی و همچنین به عنوان داروی گیاهی و استفاده در صنایع داروسازی، بهداشتی و آرایشی است.

ادویه گیاه برگ بو دارای مقدار زیادی مواد معدنی نظیر مس، پتاسیم، کلسیم و آهن می باشد که در سلامت فرد نقش حیاتی بر عهده دارند. میوه درخت برگ بو دارای اسانس روغنی فراری است همچنین در برگهای خشک برگ بو نیز از 1 تا 3 درصد اسانس روغنی فرار بسیار معطر وجود دارد که از طریق تقطیر می توان استخراج کرد. همچنین منبع غنی ویتامین A و C است.

برگ های برگ بو معطر بوده و با له شدن بوی بیشتری از خود ساطع می کنند. باید توجه داشت که برگ های خشکانده درخت در آشپزی استفاده می شود و نه برگ های سبز آن، زیرا برگ های سبز ممکن است خواص منفی داشته باشند. چنانچه برای طعم و عطر بخشیدن به غذا بویژه غذاهای گوشتی و ماهی از این گیاه استفاده می کنید، لازم است برگ خشکیده آن را به صورت درسته و کامل در غذا بیاندازید و پیش از سرو غذا آن را از ظرف خارج کنید؛ زیرا خوردن این برگ معمول نیست و دارای طعمی قوی است.

خواص برگ بو برای سلامتی بدن

این برگ های معطر و غنی از مواد مغذی، خواص بی شماری دارند که آگاهی از آنها، باعث می شود این گیاه خوشبو را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. در ادامه، با جزئیات خواص برگ بو آشنا می شوید.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

برگ بو تأثیراتی قابل ملاحظه روی عملکرد دستگاه گوارش دارد. این گیاه به عنوان یک ماده ی ادرارآور، دفع ادرار را بیشتر می کند که باعث کاهش سموم بدن می شود. همچنین می توان از آن به عنوان یک داروی تهوع آور، هنگام مصرف ماده ی مسموم، استفاده کرد.

ترکیبات آلی موجود در برگ بو، برای تسکین ناراحتی های معده، تسکین سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و حتی کاهش علائم بیماری سلیاک بسیار مؤثر است. بعضی از پروتئین های پیچیده ی موجود در رژیم غذایی مدرن، به سختی هضم می شوند، ولی آنزیم های خاص موجود در برگ بو، هضم آنها را ساده تر می کند و باعث جذب بهتر مواد مغذی می شود.

درمان مشکلات تنفسی

یکی دیگر از کاربردهای برگ بو این است که عصاره ی برگ بو را استخراج می کنند و همراه با انواع پماد، روی قفسه ی سینه استعمال می کنند. این روش باعث تسکین بسیاری از بیماری های تنفسی می شود. این کار را می توان با پماد تهیه شده از برگ نیز انجام داد. برای نتیجه گیری بهتر، پماد تهیه شده از برگ بو را روی قفسه سینه پخش کنید و اجاره دهید تا در طول شب، باقی بماند.

تنفس کردن بخور برگ بو نیز در رایحه درمانی مورد توجه قرار دارد. این کار باعث شل شدن خلط و از بین بردن باکتری های خطرناک موجود در دستگاه تنفسی می شود و این ویژگی به خاطر خاصیت طبیعی ضدباکتریایی برگ بو است.

مراقبت از مو

اگر می خواهید سلامت فولیکول های مو را بهبود ببخشید و شوره سر را از بین ببرید، برگ بو را در آب بخیسانید و بعد از شامپو زدن، آن را روی سر ماساژ دهید. عناصر موجود در این برگ پرخاصیت، باعث کاهش خشکی پوست و از بین بردن شوره سر می شود.

خواص ضدالتهابی

یکی از مهم ترین خواص برگ بو، توانایی کاهش التهابات در سراسر بدن است. برگ بو ماده ی مغذی منحصربه فردی دارد که پارتنولید (parthenolide) نام دارد. این ماده بعد از استعمال در نواحی آسیب دیده، به سرعت، التهاب و سوزش را کاهش می دهد. به عنوان مثال برای بهبود مفاصل دردناک یا آرتروز می توانید از این روش استفاده کنید. این خاصیت از طریق مصرف عادی برگ بو به عنوان ادویه نیز حاصل می شود.

حفاظت از سلامت قلب

کافئیک اسید و روتین دو ترکیب آلی بسیار مهم هستند که در برگ بو وجود دارند. این دو ترکیب، نقشی مهمی در حفظ سلامت قلب دارند. روتین، دیواره های مویرگی قلب را تقویت می کند و کافئیک اسید به حذف LDL یا کلسترول بد از سیستم قلبی عروقی کمک می کند.

پیشگیری از سرطان

ترکیب منحصربه فرد آنتی اکسیدان ها و ترکیبات آلی در برگ بو، شامل فیتوکمیکال ها، فلاوانول، لینانول و پارتنولید، تأثیر چشمگیری در حفاظت از بدن در برابر رادیکال های آزاد دارد. رادیکال آزاد باعث می شود که سلول های سالم بر اثر یک جهش به سلول های سرطانی تبدیل شوند. برگ بو توانایی خاصی در پیشگیری از این فرایند دارد.

کاهش تشویش و اضطراب

لینانول یکی از ترکیبات موجود در ریحان و آویشن است که البته در برگ بو هم وجود دارد. این ترکیب، به کاهش سطح هورمون استرس در بدن کمک می کند؛ به خصوص وقتی که در آروماتراپی استفاده می شود. هورمون استرس اگه بیش ازحد در بدن وجود داشته باشد، برای سلامت طولانی مدت انسان خطرناک است. بنابراین، برگ بو به آرامش افراد کمک می کند و شما را در شرایطی که با بیشترین میزان اضطراب دست وپنجه نرم می کنید، آرام می کند.

کنترل دیابت

برگ بو ارتباط مستقیمی با بهبود عملکرد گیرنده های انسولین دارد و سطح قند خون بدن را تنظیم می کند. برای کسانی که در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند یا قبلا به این بیماری مبتلا شده اند، مصرف مرتب برگ بو می تواند به میزان قابل توجهی، خطر مواجهه با مشکلات مرتبط با دیابت را کاهش دهد.

درمان سنگ کلیه

برای درمان بیماری های کلیوی به خصوص عفونت و سنگ کلیه از برگ بو کمک بگیرید. برای درمان سنگ کلیه و بیماری های کلیوی 5 گرم برگ بو را در 200 میلی لیتر آب جوشانده تا فقط 50 میلی لیتر از این آب باقی بماند، سپس این جوشانده را روزی دو بار بنوشید.

سفید کردن دندان ها

برای سفید شدن دندان ها پودر برگ بو را 3 روز مانند خمیر دندان بر روی دندان ها مسواک کنید تا دندان هایتان سفید و درخشان شود.

درمان قاعدگی های نامنظم

برگ بو خواص بسیار زیادی دارد که یکی از آنها کمک به درمان بی نظمی قاعدگی و پریود خانم ها است. خانم ها برای درمان بی نظمی قاعدگی و پریود باید برگ بو را به صورت خوراکی مصرف نمایند.

درمان گرفتگی عضلات

اگر گاهی عضلاتتان سبب گرفتگی می شود، می توانید از روغن برگ بو استفاده نمایید. استفاده از روغن لاورل یا برگ بو می تواند گردش خون بدن را تنظیم کند و برای گرفتگی عضلات بدن بسیار مناسب و عالی می باشد. اگر اعضای بدن شما دچار گرفتگی شده، با روغن لاورل، قسمت مربوطه را ماساژ دهید.

بهبود خواب

مصرف برگ بو سبب بهبود کیفیت خواب و درمان بی خوابی می شود. برای بهبود کیفیت خواب چند قطره عصاره برگ بو را با آب مخلوط کرده و قبل از خواب میل کنید.

دفع کننده حشرات

برای دفع حشرات برگ بو به دلیل داشتن اسید لوریک عالی است. برای دفع حشرات یک ظرف پر از برگ بو را کنار خود یا خانه قراردهید. همچنین برای کاهش درد و التهاب نیش حشرات مصرف موضعی مخلوط برگ بو خرد شده و روغن آن مفید است.

درمان اسید اوریک

برگ بو برای درمان اسید اوریک مفید است. برای این منظور جوشانده 10 عدد برگ بو در 10 لیوان آب جوشانده را هر روز دو بار بنوشید.

کاهش کلسترول خون

برگ بود برای کاهش کلسترول خون مفید است. برای درمان خانگی کلسترول خون10 تا 15 عدد برگ بو را بشویید و در 3 لیوان آب بجوشانید تا 1/3 آن باقی بماند. سپس جوشانده را پس از سرد شدن و عبور از صافی هر شب یک بار بنوشید.

درمان اسهال

برای درمان اسهال 15 برگ بو را شسته و در 2 لیوان آب بجوشانید و پس از افزودن نمک و خنک شدن آن را تا خوب شدن کامل بنوشید.

بند آمدن خونریزی بینی

برگ بو برای درمان خونریزی بینی و خون دماغ مفید است. برای بند آمدن خون دماغ 2 تا 3 عدد برگ بو تازه یا خشک را خرد کرده و در 200 میلی لیتر آب بجوشانید تا 100 میلی باقی بماندسپس مخلوط صاف شده را بنوشید.

برگ بو برای زنان باردار

اسید فولیک موجود در برگ بو در دوران بارداری از نقص های عصبی جنین جلوگیری می کند و برای زایمان زودرس در زنان باردار مفید می باشد. برگ بو برای درمان ناباروری نیز مفید است. دوران بارداری دوران حساسی است پس خانم های باردار برای مصرف هرگونه گیاه دارویی و برگ بو باید با پزشک خود مشورت کنند.

برگ بو برای زنان شیرده

خانم ها در دوران شیردهی نباید از برگ بو استفاده کنند زیرا برگ بو برای جنین مضر است و تاثیر منفی روی شیر مادر و نوزاد به جای می گذارد.

عوارض و مضرات برگ بو

برگ بو تازه ممکن است در برخی افراد باعث واکنش های آلرژیک به صورت درماتیت یا اگزما شود.زیاده روی در مصرف برگ بو ممکن است باعث ایجاد مسمومیت شود.

طبع برگ بو

طبیعت گیاه برگ بو گرم و خشک می باشد. برگ بو حاوی مقادیر بالای فولات، نیاسین، ویتامین A، ویتامین C، پتاسیم، کلسیم، مس، آهن، منگنز، منیزیم، فسفر، روی و انواع آنتی اکسیدان ها می باشد.

برگ بو درختی همیشه سبز بومی شرق مدیترانه و ساحل دریای سیاه است که می تواند 2 تا 5 متر رشد کند و امروزه در مناطق جنوبی و غربی اروپا کشت می شود.

پوست درخت برگ بو صاف بوده و به رنگ قرمز مایل به قهوه ای است، برگ های بیضی شکل سبز و براق هستند که بوی دلپذیر و طعمی تلخ دارند، گل های برگ بو که به رنگ زرد و سفید دیده می شوند و میوه برگ بو به صورت سته و کروی شکل بوده و به رنگ بنفش مایل به آبی دیده می شود.

موارد استفاده برگ بو

برگ بو را بیشتر به صورت خشک شده استفاده می کنند، برگ بو را نباید زیر نور خورشید خشک کرد چون عطر و طعم خود را از دست می دهند و به رنگ قهوه ای در می آیند، پس از خشک کردن هم برگ ها را فقط می توان برای یک سال در یک ظرف شیشه ای در جای خشک و خنک نگهداری کرد.برگ های تازه هم می توان مورد استفاده قرار داد اما طعم آن ها بسیار تلخ است.برگ بو تازه و خشک شده و پودر برگ بو را بیشتر در آشپزی برای تهیه انواع سوپ، خورش، سس پاستا و ماکارونی و دلمه برگ بو استفاده می کنند.توجه داشته باشید که در آشپزی برگ بو خشک شده را به صورت درسته در غذا انداخته و سپس آن را خارج می کنند.

ارزش غذایی برگ بو (100 گرم)

  • کالری : 313
  • پروتئین : 7 گرم
  • کربوهیدرات : 75 گرم
  • چربی : 8 گرم
  • فیبر : 26 گرم

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! (3 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم (1 نظر) فراجا: مأمور خاطی پلیس بازداشت و معلق از خدمت شد (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) استایل جذاب و جوان‌پسند داریوش فرضیایی، عموپورنگ خوش انرژی در 50 سالگی/ ماشاءالله پوستش چقدر صافه+عکس (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍
دیگران می‌خوانند   
ماجرای باقلوای یزدی دستپخت مادربزرگ رهبر معظم انقلاب نقاشی 400 ساله‌ای که یک پادشاه را «عاشق» کرد التماس سگ به پاکبان برای نجات توله های گرفتارش در آب بی جواب نماند+ویدئو/ مهربانی مهم ترین اصل انسانیت است... شباهت بی حد و اندازه پسر خوشتیپ و جذاب دانیال حکیمی به آقای بازیگر/ خندیدنشون هم کپی همدیگه هست+عکس تصویری از پسر قدبلند، مو فرفری و ریش دار کمند امیر سلیمانی در کنار دایی جان/ ماشالله چه بزرگ شده پشت صحنه جالب و دیدنی نماز خواندن شاهرخ استخری در سریال فاصله ها+ویدیو جواب قابل تامل آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره مسئله ترسیدنشان از مرگ+ویدیو نگاهی به تاج کیانی و کمربند زرین و لوکس ناصرالدین شاه قاجار+عکس سی امین سالگرد ازدواج مرجان صفابخش و همسرش مرحوم آرش میراحمدی بر مزارش +ویدئو غوغای اجرا و گیتارنوازی بی‌نظیر عرفان طهماسبی با آهنگ شدم سرگشته حیرانت ای دوست/ از شنیدنش محاله سیر بشید+ویدیو تجربه زندگی متفاوت در عربستان سعودی از زبان جورجینا نامزد رونالدو حال خوب زهره حمیدی بعد گذراندن دوران شیمی درمانی در کنسرت جدید محسن ابراهیم زاده +ویدئو وقتی میخوای فیلم آموزش خانه داری ضبط کنی اما همه جا رو به گند میکشی+ویدیو/ اینجا باید گفت تا آموزشهای بعدی خدا نگهدار😂 نوشته تحسین برانگیز روی شیشه مغازه یک شاطر تهرانی که نان رایگان میدهد/ دست مریزاد+عکس فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد تقویت میل و عملکرد جنسی با این 10 ماده غذایی شگفت انگیز! فال قهوه با نشان روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403+فیلم کبد چرب را با این میوه های شگفت انگیز درمان کنید! چگونه از افتادگی سینه‌ها جلوگیری کنیم؟ نگاهی به تیپ جوان پسند و امروزی احمدرضا عابدزاده در مراسم عروسی دخترش نگار+عکس/ بهش میخوره داماد باشه تا پدر عروس هم اکنون بارش شدید تگرگ در حرم رضوی/ مردم در منازل خود بمانند حیرت کاربران از صدای بهشتی و دلنشین فرشید نوابی مهران در سریال جدال با سرنوشت / شاهکار دیدنی آقای بازیگر سلفی عابدزاده با ستاره دربی 6 تایی رونمایی از خانواده جدید ستاره سادات قطبی و بچه های قد و نیم قد! چه خانواده پرجمعیتی+عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 راه اندازی خط تولید آب معدنی {0 تا 100 هر آنچه باید بدانید!} جدیدترین ویدئو از وضعیت خیابان های مشهد بعد از بارش سیل آسا ویدیوی عجیب که در یک روز 12 میلیون لایک گرفت؛ خوردن یک ظرف 100 لیتری پُر از توت‌فرنگی در 12 ساعت+ویدیو سفر به ترکیه با بودجه محدود روش آسان طرز تهیه ترشی گوجه سبز با رب انار 6 روش فوق العاده برای پرپشت شدن گل حسن یوسف موخوره را با این 6 روغن از بین ببرید! | سلامت و زیبایی مو؛ با این روغن های طبیعی 10 خواص معجزه آسای زردچوبه برای سلامت و شادابی پوست پست عاشقانه علی سرابی برای همسرش مارال بنی آدم و کامنت معنادار سحر دولتشاهی+عکس آموزش کشیدن مرحله به مرحله خط چشم برای تازه کارها واکنش های جالب کودک یک ساله ای که برای اولین بار دنیا را دید! از ذوقش بغضم ترکید+ ویدئو تصویری زیرخاکی از مهدی قایدی در سال 1386
تیتر امروز   
نقاشی 400 ساله‌ای که یک پادشاه را «عاشق» کرد
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403+فیلم
ماجرای باقلوای یزدی دستپخت مادربزرگ رهبر معظم انقلاب
تجربه زندگی متفاوت در عربستان سعودی از زبان جورجینا نامزد رونالدو
نگاهی به تاج کیانی و کمربند زرین و لوکس ناصرالدین شاه قاجار+عکس
فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
رونمایی از مهریه های عجیب و هوش پران برخی تازه عروس ها؛ از 1200 نان بربری تا چشم‌هاﻯ داماد!
عشق عمیق این پسر 19 ساله به پیرزن 76 ساله میلیاردر به ازدواج ختم شد! +عکس
جورجینا رودریگز با جدایی از رونالدو صاحب این چیزها می‌شود!!
وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد
پست مشکوک منوچهر هادی درباره یکتا ناصر ؟! +عکس
(ویدئو) آهنگ جدید "میخانه " حمید هیراد +لینک دانلود و متن آهنگ/تو مرا پیرم کردی ز جهان سیرم کردی...
منتخب روز