دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / رژیم غذایی /

خواص رب گوجه فرنگی برای سلامتی بدن 

چهارشنبه، 06 مرداد 1400
در تهیه غذا های ایرانی یکی از مهم ترین آیتم ها رب گوجه فرنگی می باشد، رب گوجه فرنگی دارای خواص بسیار خوبی می باشد. علاوه بر آن این ماده یک طعم دهنده فوق العاده به غذا می باشد، که اگر در خیلی از غذاها نباشد، نمی توان آن غذا را میل کرد.

رب گوجه فرنگی فرآورده ای است که از حذف پوست و دانه های گوجه فرنگی و با تغلیظ آب گوجه فرنگی حاصل می شود. رب گوجه فرنگی سرشار از مواد مغذی است، به علاوه ترکیبات مفیدی دارد که در گوجه فرنگی خام به میزان بالایی وجود ندارند. منظور از خواص رب گوجه فرنگی، همه تاثیرات مثبتی است که رب گوجه فرنگی بر روی سلامتی انسان دارد. به عنوان مثال، تنها یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی منبع بزرگی از آنتی اکسیدان است و می تواند ۳ تا ۶ درصد از نیاز روزانه به آهن، پتاسیم و ویتامین های B را تامین نماید. به طور کلی می توان گفت نه تنها خواص درمانی رب گوجه فرنگی کمتر از خواص درمانی گوجه فرنگی نیست، بلکه حتی در پاره ای از موارد بیشتر هم می باشد.

خواص رب گوجه فرنگی برای بدن

رب گوجه از آب گوجه فرنگی تهیه می شود. خواص رب گوجه بسیار زیاد می باشد و اثرات مثبت زیادی روی سلامتی افراد دارد. رب گوجه مملو از مواد مغذی است همچنین ترکیبات مفیدی دارد که در گوجه خام کمتر می باشد. برای نمونه یک قاشق رب گوجه سرشار از مقدار قابل توجهی آنتی اکسیدان است و می تواند درصدی از نیاز روزانه بدن به آهن، پتاسیم و ویتامین B را تامین کند. همچنین خواص درمانی رب گوجه فرنگی نیز بسیار زیاد می باشد. در ادامه سعی می کنیم خواص رب گوجه را برای شما عزیزان بیان کنیم.

تغذیه

ساعت های طولانی از پختن گوجه فرنگی با کاهش بیش از حد رطوبت و ضخیم شدن آن را به یک رب تبدیل می کند، که تمام دانه ها و پوست تیره گوجه فرنگی را یا حل و یا حذف می شود. رب گوجه فرنگی منبع مواد مغذی متعددی است و همچنین دارای برخی از ترکیباتی است که در گوجه فرنگی های خام در دسترس نیستند و این باعث می شود که علاوه بر سالم بودن مفید نیز باشد.

مواد مغذی

۱ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی فقط شامل ۱۳ کالری و فاقد چربی است، به این معنی که احتمالا به افزایش وزن کمک نمی کند. این همچنین ۲۴۴ واحد ویتامین A را فراهم می کند که برای سلامتی چشم، تولید مثل و رشد جنین مهم است. اگر چه آن به اندازه گوجه فرنگی تازه منبع غنی از ویتامینC نیست، اما رب گوجه فرنگی هنوز ۳٫۵ میلی گرم از این آنتی اکسیدان را فراهم می کند که به بهبود ایمنی و تعمیر بافت های بدن کمک می کند. آن همچنین منبع ویتامین K و چندین نوع ویتامین B است. یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی، حاوی ۵ میلی گرم آهن است که برای کمک به عملکرد بهتر گلبول قرمز مفید است. علاوه بر این یک قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی ۱۶۲ میلی گرم پتاسیم را برای کمک به بدن شما، تنظیم مواد مایع و مواد معدنی فراهم می کند.

آنتی اکسیدان ها

فرآیند تولید رب گوجه فرنگی برخی از آنتی اکسیدان ها را در گوجه فرنگی بیشتر می سازد. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که باعث حذف رادیکال های آزاد بدن در ارتباط با بیماری و پیری می شوند. یک مطالعه منتشر شده در “مجله کشاورزی و مواد غذایی” در ماه مه سال ۲۰۰۲ نشان داد که فرآیند گرم کردن گوجه فرنگی برای تولید رب، موجب افزایش فعالیت آنتی اکسیدانی گوجه فرنگی، به ویژه لیکوپن می شود. مصرف لیکوپن با کاهش خطر سرطان پروستات ارتباط دارد.

آفتاب سوختگی

رب گوجه فرنگی ممکن است به شما در محافظت از آفتاب سوختگی که در اثر قرار گرفتن در معرض نور ماوراء بنفش خورشید رخ می دهد، کمک کند. “مجله تغذیه” در ماه می ۲۰۰۱ یک مطالعه منتشر کرد که ۴۰ گرم رب گوجه فرنگی مصرف شده با ۱۰ گرم روغن زیتون بیش از ۱۰ هفته سبب کاهش آفتاب سوختگی به میزان ۴۰ درصد شد. محققان لیکوپن موجود در آن را علت این نتیجه مثبت می دانند. در ژانویه ۲۰۱۱ “مجله بریتانیا از پوست”، یک مطالعه نشان داد که مصرف ۵۵ گرم رب گوجه فرنگی طی دوره ۱۲ هفته ای، باعث حفاظت پوست از آسیب دیدن به دلیل قرار گرفتن در معرض آفتاب می شود.

تاثیرات رب گوجه فرنگی بر سلامت روده

در طی نتایج تحقیقات محققین در مورد تاثیر رب گوجه بر سلامت روده به این نتیجه رسیده اند که مصرف رب گوجه فرنگی باعث افزایش نوعی باکتری مفید که برای سلامتی روده و تقویت آن موثر هستند می شود.در دانشگاه فنی والنسیا در کشور اسپانیا محققین با تحقیق بر روی رب گوجه فرنگی به این نتیجه رسیدند که این ماده غذایی باعث تقویت روده می شود. رب گوجه فرنگی دارای ارزش غذایی بالایی است، از جمله دلایل مفید بودن این ماده غذایی دارا بودن آنتی اکسیدان می باشد که در ادامه به آن می پردازیم.محققین با بررسی بعضی از مواد غذایی که حاوی پروبیوتیک هستند به این نتیجه رسیدند که این گونه مواد غذایی که رب نیز جزء آن ها محسوب می شود تاثیرات مثبتی بر روده می گذارند، این گونه مواد غذایی می توانند باعث افزایش باکتر های مفیدی که از آنها سخن گفتیم، شود.

این تاثیر بر روی افزایش باکتری ها تاثیری کلی تری نیز بر سلامت جسمی می گذارد. آنتی اکسیدان موجود در رب می تواند این تاثیر را بر روی باکتریهای روده بگذارد. آنتی اکسیدان موجود در رب گوجه باعث افزایش باکتری های روده نیز می شود.یک نکته که ذکر آن خالی از لطف نیست این است که باید بدانید دو نوع رب گوجه فرنگی وجود دارد که بین آنها تفاوت وجود دارد. بعضی از رب گوجه فرنگی ها پخته و بعضی خام هستند. اما تفاوت رب گوجه فرنگی پخته و نپخته چیست؟محققین با تحقیق بر روی رب گوجه فرنگی های پخته و خام به این نتیجه رسیده اند که مصرف کردن شکل خام آن در هنگام هضم باعث از بین رفتن آنتی اکسیدان مفید موجود در آن می گردد، و مصرف رب گوجه فرنگی به شکل پخته آن مفید تر است، زیرا رب گوجه فرنگی پخته، دارای آنتی اکسیدان لیکوپن با انسجام بیشتری می باشد و در نتیجه در مراحل هضم از بین نمی رود و به خوبی جذب بدن می شود.سلامت روده تا حد بسیار زیادی به وجود باکتری های مفید موجود در آن بستگی دارد. گوجه به صورت پخته و یا رب گوجه پخته شده که حاوی پروبیوتیک و آنتی اکسیدان می باشد می تواند باعث افزایش این باکتری های مفید در روده شوند و در نتیجه آن تاثیرات مثبت دیگری بر کل بدن بگذارد.

تاثیرات عناصر مفید در رب گوجه فرنگی در گوارش

علاوه بر تقویت روده توسط رب گوجه فرنگی عناصر موجود در آن باعث محافظت از سلول ها در برابر عوامل مضر می شود. رب گوجه فرنگی به خاطر داشتن نوعی باکتری مفید که در کنار آنتی اکسیدان موجود در آن در روده باعث تقویت آن می شوند و از ضعیف شدن آن جلوگیری می کنند.

این رب با طعم و عطر بسیار خوبی که به غذا می بخشد وقتی به صورت مداوم در وعده های غذایی ما مورد استفاده قرار گیرد می تواند تاثیری بسزا و بسیار خوب بر روی کلیت بدن ما بگذارد. رب گوجه فرنگی با تاثیر مثبتی که بر روده و هضم غذا می گذارد و برای روده نیز مفید است می تواند در نتیجه آن بر کل بدن تاثیری مفید بگذارد زیرا که روده وظایف مهمی را در بدن به عهده دارد و می تواند بر اجزا دیگر بدن بسیار تاثیر گذار باشد.

طریقه مصرف رب گوجه فرنگی

بهترین طریقه مصرف رب گوجه فرنگی، رقیق کردن آن در آب است. خواص درمانی رب گوجه فرنگی با حل شدن رب گوجه فرنگی در آب به مراتب بیشتر و تاثیرگذارتر خواهند بود. میزان رقیق کردن رب گوجه فرنگی بستگی به غلظت آن دارد، هر چه رب گوجه فرنگی غلیظ تر باشد، به آب بیشتری برای رقیق کردن نیاز خواهد داشت. غلظت رب گوجه فرنگی با شاخصی به نام بریکس سنجیده می شود. به طور کلی می توان گفت خواص درمانی رب گوجه فرنگی با افزایش میزان بریکس، افزایش می یابد.

از نظر طعم دار بودن، مصرف رب گوجه فرنگی به همراه سیر، پیاز و ادویه بسیار لذت بخش است به علاوه اینکه پیاز می تواند تعدیل کننده قند موجود در رب گوجه فرنگی هم باشد. رب گوجه فرنگی می تواند چاشنی مناسبی برای انواع سوپ، خورش و آش باشد، چرا که در کنار حبوبات موجود در چنین غذاهایی می تواند انواع مواد مغذی لازم برای بدن انسان را فراهم کند. رب گوجه فرنگی در بسیاری از غذاهایی که شامل گوشت است، در مرحله تفت دادن گوشت به آن اضافه می شود و باعث بهتر شدن طعم و مزه گوشت می شود.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 09 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله !
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
گام به گام مراحل چاپ کتاب
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب