خواص چای دارچین برای سلامتی

  دوشنبه، 22 آذر 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
خواص چای دارچین برای سلامتی
چای دارچین به عنوان یکی از نوشیدنی های خوش طعم طرفداران بسیاری دارد. شاید یکی از علل مهم خواص چای دارچین برای سلامتی باشد که اگر با خوراکی های دیگر همراه سود، اثر چند برابری خواهد داشت. در این مطلب به تمام خواص چای دارچین و نقش آن در رفع سردرد پرداخته می شود.

در گذشته دارچین به عنوان یک هدیه برای پادشاهان باستانی مصر مورد استفاده قرار می گرفته و امروزه نیز از آن به عنوان یک ادویه معمولی سالم که تقریبا همه جا در سراسر جهان در دسترس است، استفاده می کنند. این ادویه از چوب های داخلی درختان دارچین بدست می آید. مخلوط کردن ادویه دارچین با چای طعم دلپذیری خلق می کند که هر عاشق چای آن را دوست دارد و می پسندد. عطر و طعم آن دلیلی است که باعث می شود این نوع چای یک نوشیدنی کلاسیک و آسان برای آماده سازی باشد. چای دارچین یک نوشیدنی سالم است که از چوب دارچین تهیه می شود. این یکی از ساده ترین راه ها برای دسترسی به این فواید سلامتی است و همچنین آماده سازی آن بسیار ساده است. Cinnamomum cassia رایج ترین و محبوب ترین گونه دارچین است، اما گونه های دیگری از دارچین وجود دارند که می توانند اثرات مشابهی در هنگام استفاده از آن به عنوان یک چای گیاهی داشته باشند.سینامالدئید ماده فعال در تمام انواع دارچین است، و این ترکیب زیست فعال می تواند اثرات مثبتی بر بدن داشته باشد. این ترکیب خاص با کومارین، لینالول، اسید سینامیک، پروانتوسیانیدین، کاتچین و سایر مواد قدرتمند که می توانند از طریق یک فنجان چای خوشمزه بدست آیند، تکمیل می شوند.

چوب دارچین

فواید چای دارچین برای سلامتی

به استثنای عطر و طعم بی نظیر دارچین و اهمیت آن در کتاب های تاریخی، این ادویه فواید بسیار زیادی دارد، به ویژه هنگامی که با چای ترکیب می شود . اجازه دهید مفصل تر به این فواید بپردازیم:

خاصیت آنتی اکسیدانی چای دارچین

چای دارچین حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که برای سلامتی بسیار مفید و مهم هستند. آنتی اکسیدان ها با اکسیداسیون ناشی از رادیکال های آزاد که به سلول های بدن آسیب می رسانند، مبارزه کرده و خطر ابتلا به بیماری های مختلف از جمله دیابت، سرطان و بیماری های قلبی را کاهش می دهند. دارچین به تنهایی سرشار از آنتی اکسیدانی به نام پلی فنل است. در یک مطالعه گسترده که فعالیت آنتی اکسیدانی 26 ادویه مختلف را با یکدیگر مقایسه کرده است، دارچین به عنوان بهترین ادویه ای که بیشترین خاصیت آنتی اکسیدانی را دارد، معرفی شد.

خواص چای دارچین در بهبود سیستم ایمنی

دارچین به عنوان ادویه ای با طعم تند و عطری مطبوع سرشار از آنتی اکسیدان است. نوشیدن چای دارچین به خصوص همراه با مواد دیگر مانند زنجبیل و هل به کاهش رادیکال های آزاد در بدن کمک قابل توجهی می کند. این نکته باعث شده است که سیستم ایمنی بدن ارتقا یابد. در نتیجه احتمال ابتلا به سرطان و انواع بیماری های خود ایمنی کاهش یابد.

چای دارچین ضد التهابی طبیعی

چای دارچین دارای خاصیت ضدالتهابی است و محققان نیز به این نتیجه رسیدند که التهاب، ریشه بسیاری از بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی است. با مصرف چای دارچین می توانید میزان التهاب بدن خود را به طرز چشمگیری کاهش دهید. چای دارچین همچنین می تواند باعث کاهش فشارخون شود و همچنین کلسترول تری گلیسیرید (چربی بد) را نیز در برخی افراد کاهش دهد.

خواص چای دارچین برای سلامت قلب

دارچین با کاهش کلسترول خون نقش مهمی در بدن بازی می کند. بنابراین نوشیدن چای دارچین به کاهش فشار خون، بهبود جریان خون در قلب، سلامت این اندام حیاتی را ارتقا می دهد. به نحوی که افرادی که چای دارچین می نوشند کمتر در خطر سکتۀ قلبی و فشار خون بالا قرار دارند.

بهبود عملکرد مغز با نوشیدن چای دارچین

دارچین هم مانند بسیاری از مواد گیاهی در بهبود سلامتی مغز نقش بازی می کند. نوشیدن چای دارچین به بیماران مبتلا به آلزایمر و پارکینسون پیشنهاد می شود. دارچین سرشار از مادۀ شیمیایی خاصی است که سرعت پیشرفت بیماری های مغز و اعصاب به ویژه پارکینسون را کاهش می دهد.

خواص چای دارچین در کنترل قند خون

بیماران دیابتی با قرار دادن چای دارچین در رژیم غذایی خود می توانند قند خون خود را بهتر کنترل کنند. در واقع دارچین مقاومت بدن نسبت به انسولین را افزایش می دهد. طعم تند و شیرینی خاص چای دارچین جایگزین مناسبی برای قند و شکر برای دیابتی هاست.

درمان بیماری های عفونی با چای دارچین

دارچین یکی از مواد خوراکی مناسب در رژیم غذایی شماست که در درمان عفونت های داخلی و خارجی مؤثر است. عفونت مجاری ادراری با کمک خواص دارچین در چای بهتر کنترل می شوند. علاوه بر این درمان عفونت های باکتریایی ناشی از باکتری های استافیلوکوک، سالمونلا و (E.coli) آسان تر انجام می شود. این ویژگی در کاهش خطر پوسیدگی و بوی بد دهان بسیار مؤثر است.

مصرف چای دارچین برای لاغری

نقش دارچین در کاهش سطح کلسترول خون دلیل محکمی برای تأثیر آن در لاغری به حساب می آید. البته باید در مصرف چای دارچین زیاده روی نکنید. کومارین موجود در دارچین در صورت سوء مصرف، باعث احتمال ابتلا به بیماری های کبدی و خونریزی داخلی می شود. نقش دارچین در سوخت و ساز قابل انکار نیست. اما ترکیب عسل و چای دارچین برای لاغری هم نباید فراموش کنید.چای ماسالا نیز به علت دارا بودن دارچین خواص مصرف چای دارچین را برای شما خواهد داشت.

نوشیدن چای دارچین برای سردرد

دارچین یکی از مواد خوراکی مناسب برای درمان سردرد است. در این حالت چای دارچین می تواند جایگزین داروهایی مانند ایبوپروفن و آلفن باشد. سردرد، سرگیجه و تهوع ناشی از گرمازدگی تابستان را می توانید با نوشیدن چای دارچین و حتی عرق دارچین رفع کنید.

تضمین سلامت پوست با چای دارچین

پوست یکی دیگر از بخش های بدن است که با نوشیدن چای دارچین درخشندگی و شادابی بیشتری به دست می آورد. خاصیت آنتی بیوتیکی دارچین نقش مهمی در رفع التهاب و تورم، جوش و کهیر زدن و ناراحتی های پوستی دیگر بازی می کند. به نحوی که برای رفع آکنه ماسک دارچین و عسل را پیشنهاد می کنند.

چای دارچین گوارش را تنظیم می کند

چای دارچین می تواند از سوءهاضمه و دیگر مشکلات گوارشی مانند اسهال، یبوست، گرفتگی و درد شکم خلاص کند. سوءهاضمه گاهی وقت ها به دلیل غذای فاسد یا غذایی که به اندازه کافی پخته نشده باشد ایجاد می شود. غذاهای فاسد یا نپخته حاوی ویروسند که می تواند باعث آنفولانزای شکمی و سوءهاضمه شود. دارچین، حاوی کاتچین است که فرآیند گوارش را بهبود می بخشد. نوشیدن چای دارچین می تواند نفخ و سوءهاضمه را کاهش دهد. اگر دچار چنین مشکلی هستید، نوشیدن چای دارچین می تواند کمک خوبی باشد. می توانید برای نتیجه بهتر، عسل نیز به آن اضافه کنید.

خواص چای دارچین در سلامت روان

فشارهای عصبی در زندگی روزمره باعث افزایش آسیب های وارده بر سلامت روان شده است. ابتلا به تغییرات خلقی، افسردگی و سندروم رودۀ تحریک پذیر دو مورد از آسیب های ناشی از فشارهای عصبی است.نوشیدن ترکیب چای دارچین و هل می تواند باعث آرام کردن افراد و کاهش علائم سندروم رودۀ تحریک پذیر شود. علاوه بر این، خواص چای دارچین و هل در رفع خمودگی و بی حوصلگی نباید نادیده گرفته شود. شما می توانید با نوشیدن منظم چای دارچین شرایط استرس زا را بهتر مدیریت کنید.

خواص چای دارچین برای سرماخوردگی

خاصیت دارچین در درمان بیماری های عفونی باعث شده است که هنگام سرماخوردگی چای دارچین مفید باشد. کافی است که چوب دارچین 2 دقیقه در آب در حال جوش قرار دهید. با نوشیدن چای دارچین عوامل عفونت زا در دهان و حلق را از بین می برد. در نتیجه بعد از سه روز متوجه بهبود گلودرد خواهید شد.

تضمین سلامت نوزادان با چای دارچین

مادران با نوشیدن چای دارچین در دوران شیردهی، سلامتی نوزادان خود را تضمین می کنند. زیرا دارچین ترشح شیر از سینه های مادر را افزایش می دهد. این نکته تغذیۀ سالم نوزادان را مورد اشاره قرار می دهد.

کاهش دردهای سندروم پیش از قاعدگی با چای دارچین

یکی دیگر از نکات مثبت نوشیدن چای دارچین به خصوص همراه با هل، کاهش دردهای سندروم پیش از قاعدگی است. خانم ها با نوشیدن این چای می توانند علائمی مانند شکم درد، درد سینه و نفخ را کنترل کنند.جالب است بدانید که از خواص دارچین در چای بهبود سلامت رودۀ بزرگ و رحم است. به نحوی که خطر ابتلای خانم ها به سرطان در این اندام ها را کاهش می دهد.

چای دارچین در جلوگیری از بیماری های مزمن

دارچین دارای غلظت بالایی از آنتی اکسیدان های قوی، از جمله ماده فعال، سینامالدئید، و همچنین کاتچین ها، سیانید ها و سایر ترکیبات مهم است. این آنتی اکسیدان ها برای خنثی سازی رادیکال های آزاد، یعنی مواد خطرناک متابولیسم سلولی و جلوگیری از استرس اکسیداتیو در سراسر بدن ایده آل هستند. این بدین معنی است که چای دارچین حتی می تواند یک اثر پیشگیرانه بر روی انواع خاصی از سرطان ها و همچنین بیماری های مزمن که با بالا رفتن سن شایع تر می شوند، داشته باشد.

رعایت احتیاط در مصرف چای دارچین

چای دارچین، به رغم داشتن مزایای قابل توجه، دارای عوارض جانبی نیز هست. مصرف بیش از حد چای دارچین می تواند برای کبد بسیار خطرناک باشد و حتی می تواند باعث نارسایی کبد شود. این مسئله به دلیل حضور یک ماده فعال، به نام کومارین است. در حالی که اکثر انواع دارچین دارای سطوح ایمنی هستند، مصرف بیش از حد از گونه های Cassia، Saigon و Korintje می تواند خطرناک باشد. گفته می شود، چند فنجان چای دارچین هر روز باید رضایت بخش باشد و برای سلامت کبد شما تهدیدی ایجاد نمی کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (517 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (21 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان