خواص فوق العاده گیاه ماکا(جنسینگ پرویی)

  یکشنبه، 23 آبان 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
خواص فوق العاده گیاه ماکا(جنسینگ پرویی)
ماکا گیاهی است که در پرو کشت می شود و به نام «جینسینگ پرویی» شهرت دارد. این گیاه اثرات زیادی در سلامتی انسان داده و به ویژه اینکه باعث افزایش قدرت جنسی می شود. گیاه ماکا با ناباروری خانم ها نیز مقابله می کند. این گیاه خواص درمانی فوق العاده ای دارد که در ادامه به آن پرداخته ایم

جینسینگ پرویی، با نام علمی لپیدیوم میینی، که به ماکا هم شهرت دارد، اینکاها (سرخپوستان آمریکایی) از 5 هزار سال پیش از این گیاه استفاده می کردند و امروزه این گیاه در سایر کشورها نیز شناخته شده است. ماکا یکی از قدیمی ترین گیاهان دارویی برای افزایش قدرت باروری محسوب می شود.

خواص گیاه ماکا (جنسینگ پرویی) برای بدن

گیاه ماکا در سه رنگ زرد، قرمز و سیاه کشت می شود، اما نوع زرد رنگ آن معمولا فراوان تر است.بخش اصلی و خوراکی این گیاه، ریشه آن است. ریشه ماکا طعمی شبیه به خاک دارد. این گیاه برای تقویت سیستم عصبی بسیار مفید است و مکملی آرام بخش به حساب می آید. جینسینگ ماکا یک مکمل بی نظیر با خواص فراوان است، که تاثیر زیادی بر بهبود کیفیت زندگی جنسی افراد بالغ دارد.

ریشه ی گیاه ماکا

گیاه ماکا یک گیاه سرشار از مواد مغذی

ریشه ماکا حاوی مواد ریز مغذی بسیاری از جمله ویتامین C، B3، B6، B2، کلسیم، آهن، پتاسیم، مس، منگنز و ... است. هم چنین حاوی برخی ترکیبات گیاهی مانند گلوکوزینولات ها و پلی فنول ها می باشد.

تاثیر جینسینگ ماکا بر افزایش میل جنسی

یکی از شناخته شده ترین خواص و فواید ریشه ماکا، افزایش میزان میل جنسی در بزرگسالان است. مطالعات نشان داده است، مردانی که روزانه بین ۱/۵ تا ۳ گرم از پودر جینسینگ پرویی مصرف می کنند، میل جنسی بیشتری نسبت به سایر افراد دارند.مطالعات دیگری که در سال ۲۰۱۵ بر روی زنان صورت گرفته است، نشان می دهد، مصرف ماکا توسط زنانی که در سال های شروع یائسگی هستند، باعث بهبود اختلالات مربوط به عملکرد جنسی در آن ها می شود.

درمان اختلالات نعوظ در مردان با ریشه ماکا

ریشه جینسینگ ماکا به بهبود شرایط مردانی که دچار اختلالات نعوظ هستند، کمک می کند. تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۰۹ نشان داد، که مصرف روزانه ۲/۴ گرم از این مکمل، به مدت ۱۲ هفته، باعث برطرف شدن اختلالات نعوظ و بهبود سلامت جنسی گروهی از مردان شده است.

نقش مکمل های ماکا در افزایش انرژی و استقامت

تقویت قدرت جسمانی و ارتقا سطح انرژی بدن یکی دیگر از فواید بی نظیر گیاه ماکا به شمار می رود. این فرآورده به افزایش عضله سازی، قدرت بدنی، انرژی و بهبود عملکرد ورزشی یاری می رساند. ورزشکاران و بدنسازان، می توانند از ریشه ماکا به عنوان یک مکمل انرژی زا استفاده کنند. این گیاه تاثیر زیادی بر بهبود عملکرد و افزایش انرژی ورزشکاران دارد.همچنین شماری از پژوهش های حیوانی نشان می دهند که ریشه ماکا عملکرد استقامتی را نیز بالا می برد و از این رو ورزشکاران علاقه زیادی به آن دارند.مطالعاتی که در سال ۲۰۰۹ درباره تاثیرات جینسینگ ماکا بر ورزشکاران و افزایش انرژی آن ها صورت گرفت، نشان داد که مصرف عصاره ماکا در ۱۴ روز باعث بهبود عملکرد دوچرخه سواران مرد می شود. البته این تاثیر در مقابل سایر افرادی که از این مکمل مصرف نکرده بودند، چندان محسوس نبود. با وجود این، مصرف طولانی مدت آن، نتایج چشمگیرتری در افزایش انرژی افراد داشت.به عنوان نمونه مصرف دو هفته ای مکمل های حاوی عصاره ماکا در دوچرخه سواران مرد توانست مدت زمان دوچرخه سواری در مسیرهای ۴۰ کیلومتری را در مقایسه با گروه کنترل بهبود ببخشد.

افزایش قدرت باروری با مصرف جینسینگ پرویی

از دیگر تاثیرات ریشه ماکا بر سلامت افراد، افزایش قدرت باروری است. این تاثیر در مردان بسیار چشمگیرتر است. بررسی های صورت گرفته در سال ۲۰۱۶ نشان می دهد که کیفیت اسپرم ها و قدرت باروری مردانی که از این مکمل استفاده می کنند، نسبت به سایر افراد بسیار بیشتر است. البته هنوز مطالعات بیشتر برای تکمیل اطلاعات در این زمینه ادامه دارد.

تاثیر ماکا بر بهبود وضعیت روحی افراد

فلانوئیدها، معمولا باعث بهبود وضعیت خلق و خو در افراد می شوند و اضطراب های محیطی را کاهش می دهند. ریشه ماکا حاوی مقادیر فراوانی فلانوئید است، به همین دلیل به بهبود وضعیت روحی و اخلاقی افراد کمک می کند.در سال ۲۰۱۵، مطالعه ای بر روی ۱۴ زن یائسه چینی که دچار احساس اضطراب و اختلال افسردگی بودند صورت گرفت. در این مطالعه زنانی که از ریشه ماکا استفاده می کردند، شاهد بهبود بیشتر علائم افسردگی در روان خود بودند.

نقش موثر ریشه گیاه ماکا بر کاهش فشارخون

تحقیقات غیررسمی نشان می دهد، که ریشه ماکا به بهبود فشار خون کمک می کند. در تحقیق که سال ۲۰۱۵ صورت گرفت، مشخص شد که مصرف روزانه ۳.۳ گرم از جینسینگ پرویی به مدت ۱۲ هفته، باعث کاهش فشار خون زنان یائسه می شود.

جینسینگ ماکا و کاهش آسیب های ناشی از تابش آفتاب

جینسینگ ماکا می تواند از پوست در برابر اشعه ماورای بنفش آفتاب محافظت کند. مطالعاتی که در سال ۲۰۱۱ بر روی حیوانات انجام شد، نشان داد که عصاره های برگ ماکا به جلوگیری از تشکیل سلول هایی که ناشی از آفتاب سوختگی هستند کمک می کند. عصاره این گیاه همچنین می تواند آسیب های ناشی از آفتاب سوختگی را کاهش دهد.

عملکرد موثر ماکا در مبارزه با رادیکال های آزاد

ریشه گیاه ماکا دارای موادی است، که باعث تقویت آنتی اکسیدان های طبیعی بدن مانند گلوتاتیون و سوپراکسید دیسموتاز می شود. این آنتی اکسیدان ها برای مقابله با رادیکال های آزادی که به سلول های بدن آسیب می رسانند، کمک می کند. پزشکان معتقدند که آنتی اکسیدان ها، نقش موثری در پیشگیری و جلوگیری از بیماری هایی مانند مشکلات قلبی و سرطان دارند.

کاهش و بهبود علائم یائسگی با مصرف ماکا

طرفداران جینسینگ پرویی معتقدند که این مکمل باعث تعادل در میزان هورمون استروژن می شود. تعادل این هورمون در بدن زنان، به خصوص در زمان یائسگی نوسان دارد و باعث بروز عوامل ناخوشایندی می شود. براساس مطالعات صورت گرفته، زنان یائسه ای که روزانه دو کپسول حاوی ماکا مصرف کرده اند، شاهد کاهش علائمی مانند گرگرفتگی، عرق شبانه و سایر عوارض مربوط به یائسگی بوده اند.

گرگرفتگی

تاثیر ماکا بر افزایش قدرت یادگیری و بهبود حافظه

ریشه جینسینگ ماکا می تواند باعث بهبود یادگیری و تقویت حافظه شود. براساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۱ بر روی دسته ای از موش های صورت گرفت، مصرف ماکا باعث افزایش قدرت حافظه این حیوانات شد.همچنین در سال ۲۰۱۴، مطالعه ای صورت گرفت که نشان داد ماکا برای یادگیری و عملکرد حافظه انسان مفید است. محققان در این مطالعه، نشان دادند که بیمارانِ دارای آلزایمر با مصرف ماکا، می توانند تا حد زیادی شاهد بهبودی باشند. البته هنوز تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

کمک به تسکین علائم سندرم پیش از قاعدگی

کاهش طبیعی استروژن در دوران یائسگی یکی از اختلالاتی است که می تواند منجر به طیف وسیعی از علائم ناخوشایند در بانوان درگیر شود. از جمله این موارد می توان به گرگرفتگی، خشکی واژن، نوسانات خلقی، مشکلات خواب و تحریک پذیری بیشتر اشاره کرد. این در حالی است که مکمل های حاوی ماکا می توانند به کاهش احساس گرگرفتگی و خواب شبانه راحت تر کمک کنند.از طرفی دیگر نتایج مطالعات حیوانی حاکی از آن هستند که ماکا قادر به محافظت از سلامت استخوانی نیز خواهد بود. باید توجه داشت که بانوان در سنین یائسگی بیش از گروه های سنی دیگر و آقایان در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند.

میزان مناسب مصرف این گیاه و عوارض جانبی گیاه ماکا

مصرف گیاه ماکا برای تمام افرادی که دچار کمبود انرژی و نشاط جنسی شده اند مناسب است. با این حال بهتر است که در مصرف آن دچار زیاده روی نشوید. اگرچه تاکنون نتیجه ی هیچ پژوهشی حاکی از سمی و آسیب رسان بودن این گیاه برای سلامتی نبوده است. متخصصان طب سنتی و عطارها بهتر می توانند در خصوص نحوه و میزان مصرف این گیاه نظر بدهند. مکمل های این گیاه در بازار موجود است. در حالت کلی میزان سفارش شده 300 تا 550 میلی گرم و سه مرتبه در روز است. یعنی معادل 1 تا 1.5 گرم در روز. توجه داشته باشید که مصرف طولانی مدت این گیاه توصیه نمی شود. بهتر است مصرف این گیاه به مدت 3 هفته ادامه داشته و یک هفته قطع شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (582 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (49 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (39 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (27 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (17 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) نگاهی به استایل محرمی متفاوت بازیگران معروف و محبوب ایرانی/ از هادی کاظمی و مهدی پاکدل تا المیرا شریفی مقدم+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان