خواص بیشمار کندر

  دوشنبه، 26 مهر 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
خواص بیشمار کندر
کُندر ماده گیاهی سرشار از خواص پزشکی است که طعم تلخ و گسی دارد، این ماده گیاهی نوعی صمغ است که از پوست درختی بومی مناطق بسیار گرم زمین به دست می‌آید.

صمغ کُندر از زمان های بسیار قدیم توسط درمانگران طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده بوده و امروزه نیز به صورت خوراکی، موضعی و بخور مصرف می شود.
در باور عموم مردم مصرف کُندر موجب افزایش حافظه و تقویت ضریب هوشی افراد میشود خاستگاه کندر آفریقای جنوبی خصوصاً سومالی، عمان و یمن است. کندر از درختی به نام Olibanum به دست می آید. شهرت درخت کندر، به خاطر این است که پس از بریدن تنه اش به قسمت های کوچک تر، شیره ی سفید شیر مانندی از آن خارج می شود که این قطرات با گذشت کمتر یا بیشتر از دو هفته پس از از دست دادن رطوبتش و خشک شدن (غلیظ شدن) تبدیل به یک صمغ نارنجی - قهوه ای می شود که با نام کندر (Frankincense ) شناخته می شود؛ که نیمه ی اول نام آن (Frank) به معنی خالص و پاک و قسمت دوم آن به معنی دود کردن است.

لاغری و کاهش وزن با مصرف کندر

عناصر موجود در کندر به کاهش وزن کمک می کنند. در واقع عملکرد تیروئید را تنظیم می کنند. به همین دلیل، وزن را کاهش می دهند. تحقیقاتی بر یک موش در محیط آزمایشگاه انجام شده که نشان داده است که خوردن کندر باعث کاهش وزن موش ها شده است. با وجود این، نیاز به مطالعات بیشتری است تا کاملا ثابت شود که کندر برای کاهش وزن انسان هم مناسب است. به هر حال، زمانی که پای داروهای کاهش وزن وسط می آید، خوردن کندر روش ایمن و مطمئنی محسوب می شود.

مشکلات تنفسی را رفع می کند

خواص ضدباکتریایی Salaiguggulu در کندر باعث می شود که یک درمان طبیعی برای مشکلات تنفسی باشد. بیماری های لثه التهاباتی را به وجود می آورند که مشکلات تنفسی یکی از نتایج آنهاست. وقتی التهاب برطرف شود و باکتری از بین برود، مشکلات تنفسی خود به خود درمان می شوند. دو یا سه قطره روغن Boswellia را با آب گرم مخلوط کنید و روزی دو بار آن را قرقره کنید.

کندر برای سلامتی رحم مفید است

روغن کندر برای سلامتی رحم خوب است و تولید استروژن را کنترل می کند، از شکل گیری کیست رحم و تومورهای بعد از یائسگی که منجر به سرطان رحم می شوند، جلوگیری می کند. چرخه قاعدگی را منظم کرده و رحم را سالم نگه می دارد. همچنین، بیماری های زنانه را کاهش می دهد.

بعضی از پزشکان از روغن کندر برای درمان خون ریزی رحم و قاعدگی شدید استفاده می کنند. این روغن همچنین غشای مخاطی رحم را پاکسازی می کند.

کندر برای معده مفید است و گوارش را تقویت می کند

روغن کندر مخصوص کسانی است که از اسیدی بودن شدید معده و مشکلات گوارشی رنج می برند. آنتی اسیدها یا داروهای گوارشی دیگر فقط نشانه ها را کمرنگ می کنند؛ اما روغن کندر گوارش را راحتتر کرده و از آنتی اکسیدان ها موثرتر است. این روغن، ترشح اسید معده را بیشتر می کند و باعث می شود غذا به راحتی از روده عبور کند. همچنین، معده را سم زدایی کرده و سیستم گوارش را تقویت می کند.

روغن کندر برای داشتن موهای براق:

روغن کنجد که از دانه های کنجد استخراج می شوند، دارای ارزش غذایی بالایی برای بدن هستند. امرزوه بسیاری از متخصصان تغذیه جایگزین کردن روغن کنجد را نسبت به سایر روغن های گیاهی توصیه می کنند. اما، مصرف خوراکی این روغن تنها سبب حفظ سلامت بدن نمی شود، بلکه استفاده موضعی از آن نیز به حفظ زیبایی پوست و مو کمک می کند. این روغن حاوی مواد مغذی فراوانی مانند ویتامین ها، پروتئین ها، روی و منیزیم و مواد معدنی دیگری می باشد که برای رشد مو مفید هستند. حال در ادامه این مقاله با فواید روغن کنجد برای مو و طریقه مصرف آن آشنا شوید.

1.درمان شوره سر با کندر.

تقریبا تمام روغن های معطر مانند روغن کندر ، اگر به طور منظم استفاده شود به رفع شوره سر کمک میکند.

2.درخشش مو سر با کندر.

مصرف روغن کندر برای مو بصورت موضعی مانع از شکنندگی و باعث درخشش آن می شود. وهمچنین باعث توقف ریزش مومی شود.

موی براق

درمان زگیل از خواص روغن کندر:

این روغن را دو بار در روز و به مدت چندین هفته روی زگیل بزنید و درمان آنرا نظاره گر باشید.

تسکین درد کمر با روغن کندر:

مسائل زیادی مانند بلند کردن وزنه های سنگین ، ایستادن و نشستن های اشتباه و بارداری میتوانند باعث کمر درد شوند.اگر کمر درد دارید میتوانید این روغن را به صورت موضعی استفاده کنید.

روغن کندر برای رفع و کاهش مشکلات بینایی:

روغن کندر را در اطراف چشم ها، گونه ها و استخوانهای ابرو به مدت چند ماه بمالید. البته ممکن است باعث ایجاد اشک شود. اما در نهایت به تقویت بینایی کمک شایانی می کند.مالیدن یک قطره روغن کندر در کف دست ها و قرار دادن آنها روی چشم هی باز به مدت پنج دقیقه در روز می تواند بسیاری از مشکلات مربوط به بینایی را حل و رفع کند.

درمان سندروم روده تحریک پذیر با کندر:

کندر دارای عناصری است که توانایی جلوگیری از لکوترین ها را دارند این ماده توسط سیستم ایمنی بدن تحت تاثیر یک واکنش منفی تولید می شوند که این مساله باعث ایجاد سندروم روده تحریک پذیر می شود. که استفاده منظم از کندر می تواند به کاهش التهاب و تسکین سندروم روده تحریک پذیر کمک می کند.

کندر برای بهبود زخم ها

پوست بدون لک آرزوی خیلی از ماست. کندر آکنه، جای جراحی، ترک های پوستی و دیگر مشکلات پوستی را از بین می برد و شما را جوان تر می کند.

روغن پوست را بازسازی می کند

روغن کندر دارای مواد معدنی بسیار مغذی برای پوست است و مصرف موضعی آن فواید زیادی دارد . کندر به سلول های پوست اجازه رشد و نمو می دهد و تمامی مواد غذایی مورد نیاز آن را تامین می کند . روغن کندر سرشار از آنتی اکسیدان است و بیشتر به این علت در صنایع مراقبتی به کار می رود .روغن کندر که از بهترین صمغ های طبیعی کندر تهیه میشود باعث شفاف شدن پوست نیز می شود . روغن مذبور در گروه روغن های آروماتیک و اسانسی دسته بندی میشود که بسیار غلیظ هستند . برای همین منظور استفاده مستقیم از اسانس کندر بر روی پوست خطرناک است .

رشد ناخن ها باکندر

استفاده از روغن کندر روی ناخن ها باعث می شود که ناخن های ضعیف یا شکسته قوی شوند و به خوبی رشد کنند.

کندر برای افزایش باروری مردان:

کندر باعث افزایش میل جنسی می شود ؛ مصرف منظم این گیاه تعداد و کیفیت اسپرم را بالا می بردو در نهایت موجب افزایش باروری در مردان نیز می شود.

درمان آرتروز و روماتیسم

این گیاه آرتروز را درمان می کند. نتایج مطالعات مختلفی در این مورد نشان داده است که اگر چه مدت زمان زیادی طول می کشد تا این گیاه تأثیر خود را نشان دهد، حتی پس از آنکه مصرف آن را قطع کنید، تأثیر آن باقی می ماند. در صورتی که مصرف آن را ادامه دهید، زودتر تأثیر آن را می بینید. از طرفی دیگر، تأثیرات جانبی هم ندارد.

خواص روغن کُندر

  • روغن کندر ماهیچه ها را در برابر سرماخوردگی محافظت می کند و برای درد های مفاصل و روماتیسم و آرتریت بسیار موثر است.
  • روغن کندر، تولید استروژن را کنترل می کند و از احتمال ایجاد کیست در رحم و تومور های پس از یائسگی که سرطان رحم نام دارد جلوگیری می کند.
  • مالیدن یک قطره روغن کندر در کف دست ها و قرار دادن آن ها روی چشم هی باز به مدت پنج دقیقه در روز می تواند بسیاری از مشکلات مربوط به بینایی را حل و رفع کند.
  • ماساژ ستون فقرات با کمک روغن کندر موجب بهبود تپش قلب و تسکین افرادی که دچار ریزش قلب شده اند می شود.
  • روغن کندر ماسک صورت عالی برای سلامت نگه داشتن پوست و جلوگیری از چروک آن و جوان و نرم نگه داشتن پوست است.
  • روغن کندر به تنهایی و یا با ترکیب مقداری صمغ درخت مر مو ها را براق و سالم می کند. از این ماده به عنوان ژل حالت دهنده مو نیز میتوان استفاده کرد.
  • روغن کندر باعث تقویت ریشه مو و سلامت مو ها می شود و ریزش مو ها را متوقف می کند.

تاثیر کندر برسرطان

بر اساس مطالعات سلولی و گزارشات بالینی انجام شده در سالهای 2009 و 2010، کندر با داشتن خاصیت بالای ضد التهابی و ضد میکروبی می تواند مانع از سرطان ،بویژه سرطان تخمدان، مثانه و پروستات شود.

ترکیب های فعال موجود در صمغ کندر، مانع بروز سرطان پروستات می شود و همچنین ترکیب های فعال موجود در صمغ کندر، مانع بروز سرطان پروستات می شود و عصاره صمغ کندر بدون تأثیرگذاری روی سلول های سالم، سلول های سرطانی در مثانه را از بین می برد. کندر موجب تقویت و اعتدال سیستم ایمنی بدن می شود.

راه های استفاده از کندر

شیره کندر را معمولاً با اسپنددانه می جوشانند و مصرف می کنند. در روایت شیعه توصیه به مصرف کندر شده است و در عربی به آن صمغ معنوی می گویند.

این گیاه را (که پوسته ای چرب دارد و به اندازهی یک نخود است) خام می خورند. همچنین در فارس میوه آن را می کوبند و غذایی به نام آب بنه از آن بدست می آورند. میوه ی نرسیده و خام آن را بنه شک گویند که نوعی ترشی به همان نام از آن درست می کنند و با دانه های رسیدهی آن بنه شور درست می کنند که نوعی تنقلات است. همچنین، کندر پس از جوشاندن به ماده ای به نام سقز تبدیل می شود که مانند آدامس حالت ارتجاعی دارد، با این تفاوت که سقز بعد از فرو دادن هضم می شود. طبق تحقیقات جدید تأثیر خوبی بر التهاب روده دارد.

روغن کندر

مزایا و مضرات مصرف کندر در بارداری

مصرف کندر در ماه سوم بارداری بی خطر می باشد و در ماه های بعد برای جنین مضر است و اگر همچنان زنان باردار ماه ها از کندر استفاده کنند فرزندشان دچار بیماری بیش فعالی شود.

هنگامی که زنان باردار از بارداری خود مطلع می شوند و به پزشک مراجعه می کنند پزشک برای آنان فولیک اسید تجویز می کند که همان کار کندر را انجام می دهد حال اگر این زنان همراه فولیک اسید کندر هم مصرف کنند سبب می شود فرزندانشان لب شکری یا بیش فعال شود.

خوردن کندر در سه ماهگی بارداری تا حدی مجاز است یعنی در این ماه می توانید روزانه یک عدس ( نه بیشتر ) مصرف نمایید. بنابراین مادران باردار باید توجه داشته باشند که برای افزایش میزان هوش و تقویت حافظه نوزاد خوردن یک ماه کندر کفایت می کند.

عوارض و مضرات کندر

مصرف کندر در برخی افراد موجب حالت تهوع، رفلاکس معده، اسهال و بثورات پوستی می شود.کندر با دارو هایی مانند :ایبوپروفن، آسپیرین و سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs)، تداخل دارویی دارد. جریان خون را در رحم و لگن تحریک می کند و موجب سقط جنین در زنان باردار می شود.زنان در دوران شیردهی بهتر است از مصرف کندر اجتناب کنند.زیاده روی در مصرف کندر در دوران بارداری بیش فعالی را در نوزادان و کودکان، افزایش می دهد. نوزادان و کودکان بهتر است از مصرف کندر اجتناب کنند.در واقع برای بهره گیری از فواید کندر در دوران بارداری، مصرف کندر در حدود یک ماه و حداکثر تا سه ماه، برای تقویت هوش و حافظه فرزند کفایت می کند و مصرف این مدت زمان هم باید بعد از ماه چهارم بارداری اتفاق بیفتد و نه پیش از آن. مصرف کندر به دلیل طبع گرم و خشکی که دارد در گرم مزاج ها با احتیاط و در مقدار متعادل انجام شود. در غیر این صورت باعث بروز سردرد و همچنین برخی بیماری ها از جمله بعضی بیماری های پوستی می شود.زیاده روی در مصرف کندر می تواند باعث سوختن خلط های خون و بلغم شود. از طرف دیگر، باعث ایجاد حالت تهوع، شکم درد و بی اشتهایی گردد.مصرف خارجی این صمغ خاص، ممکن است در بعضی افراد خارش خفیف پوستی ایجاد کند. باید به بیماران مبتلا به گاستریت توصیه شود کندر را با احتیاط مصرف کنند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (114 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (72 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (40 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (23 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (21 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (16 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (14 نظر) رونمایی از خواهر باکلاس فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش/ مگه داریم انقد شباهت+عکس (9 نظر) نگاهی به سلیقه خاص و متفاوت علی انصاریان در چیدمان میز تنقلات و میز شام در میزبانی از بازیگران+عکس/ باقالی پلو و سالادالویه و... (9 نظر) خلاقیت منحصربفرد مادر ایرانی برای ترک سیگار فرزندش حماسه آفرید/ دست همه سازمان های ترک اعتیاد رو از پشت بست😂 (8 نظر) ثبت عکس عاشقانه آیسان آقاخانی از رضا گلزار در طبیعت گردی آخر هفته شان (8 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (8 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (8 نظر) نگاهی به کیک تولد شیک و 3 طبقه نعیمه نظام دوست با طرح بال فرشته/ جذاب و لاکچری+عکس (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
سرگردانی دختر 21 ساله در شهر به جرم دختر بودن / پدر و مادرم فقط پسر می‌خواستند ؛ از خانه بیرونم کردند!
برای جلوگیری از نیش «پشه» چه چیزی روی پوستمان بمالیم؟
پسران و دختران رهبر معظم انقلاب داماد و عروس چه کسانی هستند؟+عکس
خاطره رهبر انقلاب از روزی که پدرشان فوت کرد
دانلود آهنگ جدید "آخر بهار" آرش و مسیح+فیلم/ دیدی آخر بهاره هنوز نیومدی تو سر قرارت ...
حادثه هولناک برای دختر 13 ساله در بند فریمان
لب مرز پاکستان خبری است؟ / پشت پرده فراوانی انبه در وانت‌های میوه فروشان خیابانی
زنان در کجای برنامه‌های انتخاباتی ایستاده‌اند؟
پسر کنکوری که عاشق دختر بی بند و بار شد و به کشیدن گل روی آورد!
حلوای نذری بهانه ورود به خانه ی مرد ثروتمند/جنایت 24 میلیارد تومانی...
مریم رجوی دچار حمله شد | سرکرده منافقین را با دز بالای دارو زنده نگه داشته اند
رهبر انقلاب: مشارکت مردم در ذات جمهوری اسلامی است
ملاک های دختر سردار سلیمانی برای انتخاب رئیس جمهور+عکس
اعلام نتایج مرحلۀ اول فراخوان «دکتر‌معلمی» دانشگاه فرهنگیان‌
از تکاپوی نامزدهای انتخاباتی تا جشن ده کیلومتری عید غدیر در حواشی داغ امروز چهارشنبه 6 تیر 1403