خواص سرخارگل پلی بسوی رهایی از بیماری ها

  سه شنبه، 25 آبان 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
خواص سرخارگل پلی بسوی رهایی از بیماری ها
سرخارگل خواص متفاوتی دارد و برای ساخت دارو های متفاوت استفاده میشود. تحقیقات زیادی بر روی این گیاه به منظور کشف مواد موجود در آن انجام شده است.نتایج آزمایشات نشان می دهد که ریشه گیاه اکیناسه حاوی مقدار زیادی روغن فرار است.در این مطلب به طور کامل در خصوص خواص سرخار گل صحبت شده است. امیدواریم این مطالب برای شما مفید واقع بشود.

سرخار گل نام یک گونه از زیرخانواده کاسنیان آستروئیده است.اکیناسه یا سرخال گل یک گیاه بومی آمریکای شمالی است که سالیان سال بومیان و سرخ پوستان آمریکایی از فواید بی نظیر آن برای درمان بیماری های مختلف استفاده می کردند. به مرور زمان این گیاه در سراسر دنیا طرفداران بسیار زیادی پیدا کرد و تبدیل به یک داروی تمام عیار شد.

خواص سرخارگل یا اکیناسه برای سلامتی

خواص این گیاه به حدی زیاد و زبانزد است که می توان گفت که تقریباً تمام افراد تا حدودی آن را می شناسند. به طور معمول از خواص اکیناسه برای درمان سرماخوردگی و بیماری های مشابه آن استفاده می شود.

گل سرخارگل

تقویت سیستم ایمنی با گیاه سرخارگل

می دانیم که یک سیستم ایمنی سالم، نقش مهمی در محافظت از بدن در برابر بیماری ها و سرماخوردگی معمول ایفا می کند. نوشیدن دمنوش اکیناسه نیز می تواند فرآیند درمان را در این دست بیماری ها تسریع کند.

اکیناسه درکمک به روند بهبود زخم ها

تحقیقات نشان داده است که افرادی که از زخم و جراحت هایی که مدت زمان زیادی بر روی بدنشان مانده است ناراحت هستند و رنج می برند می توانند به راحتی به کمک این گیاه از شر آنها خلاص شوند. این گیاه به دلیل خواص بی نظیری که دارد روند بهبود زخم ها را سرعت می بخشد.

گیاه اکیناسه در مراقبت از سلامت دهان و دندان

این گیاه بی نظیر برای سلامت دهان و دندان بسیار خوب است. با مصرف مداوم آن به راحتی میتوان از ورم لثه که بر اثر یک عفونت باکتریایی ایجاد می شود، پیشگیری کرد.با مصرف اکیناسه به صورت چای و دم نوش می توانید سلامت کلی دهان و دندان خود را تضمین کنید.

اکیناسه در کمک به درمان حساسیت ها

داروهای معمولی که برای درمان حساسیت به کار گرفته میشوند اکثراً خواب آور هستند. تحقیقات نشان داده است که با استفاده از دم کرده اکیناسه می توان علائم حساسیت های فصلی و غیر فصلی را تسکین داد و این در حالی است که مانند دارو های دیگر خواب آور و کسل کننده نیست.لازم به ذکر است که با استفاده از خواص اکیناسه می توان علائم تب یونجه مانند ، اختلالات تنفسی، آبریزش بینی، آبریزش چشم و… درمان کرد.

کاربرد اکیناسه در مبارزه با عفونت ها

گیاه اکیناسه یک ضد عفونی کننده خوب به شمار می آید. با استفاده از این گیاه به صورت کرم، نوشیدنی و سایر فرم های موجود، می توان روند پیشرفت عفونت ها به ویژه عفونت واژینال را تا حدود 16 درصد کاهش داد.

اکیناسه در کمک به درمان گلودرد های سخت و التهابی

اکیناسه با داشتن خواص ضدالتهاب می تواند در رفع التهاب ناشی از عوامل مختلف مانند سم ها، اضطراب و کم خوابی موثر باشد. برای کاهش التهاب، فقط باید اکیناسه را منظم مصرف کنید. نوشیدن دمنوش اکیناسه به افراد با شرایط التهابی مزمن مانند روماتیسم مفصلی توصیه می شود. کاهش التهاب در فهرست فواید سلامتی اکیناسه قرار می گیرد.هنگامی که از خواص بی نظیر این گیاه صحبت می کنیم نباید تاثیر آن بر روی درمان گلودرد را فراموش کنیم. اکیناسه خاصیت ضد التهابی قوی دارد به همین دلیل به سرعت می تواند گلودرد را خوب کند. این گیاه نه تنها برای درمان گلودرد خوب است، بلکه در درمان بیماری هایی مانند خناق، سیاه سرفه، دیفتری، سینوزیت و… بسیار موثر است.

اکیناسه در بهبود و حفاظت از سلامت روحی و روانی

گیاه اکیناسه تنها برای درمان بیماری های جسمی مناسب نیست و این گیاه بی نظیر تاثیر بسیار خوبی بر روی بهبود و حاظت از سلامت روانی افراد دارد. افرادی که دچار مشکل ADHD و ADD هستند به طور معمول با اختلالات عاطفی، افسردگی ، فوبیا، استرس، اضطراب و… دست و پنجه نرم می کنند. گیاه اکیناسه در درمان این بیماری بسیار کارآمد است و یک درمان خانگی و یا گیاهی برای این بیماری به شمار آید.

اکیناسه در کاهش سردرد و علائم میگرن

اگر به طور معمول سردرد دارید و از دارو های سنگین استفاده می کنید، بهتر است مصرف اکیناسه به صورت مکمل و یا دم کرده را شروع کنید. دوز مناسب از این دارو به کاهش درد بسیار کمک می کند.در اکیناسه ماده ای به نام آلکیلامید وجود دارد و همین ماده بر روی اعصاب تاثیر می گذارد و موجب آرامش آنها و نیز کاهش فشار های عصبی مغز می شود. همچنین اکیناسه فشار رگ های خونی را کاهش میدهد همین امر موجب کاهش درد می شود.

سردرد

اکیناسه یک ملین قوی

همانطور که میدانید همه گیاهان به دلیل خاصیت جالبی که دارند بر روند بهبود عملکرد دستگاه گوارش تاثیر می گذارند، اکیناسه نیز از این قاعده مستثنی نیست. این گیاه یک را درمانی خانگی و موثر برای از بین بردن یبوست است.با توجه به شدت یبوست باید دوز مصرفی اکیناسه را تغییر داد. حداکثر دوفنجان دم کرده اکیناسه می تواند به تسکین مشکلات گوارشی کمک کند. توجه داشته باشید که مصرف بیش از دو فنجان در روز از این دم کرده نتیجه عکس دارد.

تاثیر اکیناسه در کاهش خطر ابتلا به سرطان

نتایج تحقیقات انجام شده در سازمان ملی سلامت نشان می دهد سرخال گل تاثیر چشمگیری بر کاهش خطر ابتلا به سرطان دارد. این تحقیقات نشان داده است که فوتوکمیکال هایی در این گیاه وجود دارد که با خاصیت دارویی خود به خوبی توانایی مبارزه با تومور وسلول های سرطانی را درند.

گیاه اکیناسه در درمان گزیدگی

درمان گزیدگی ها به کمک گیاه اکیناسه موضوعی است که نمی توان از آن صبحت نکرد. همانطور که در بالا گفتیم این گیاه دارای خاصیت ضد التهابی قوی است همین موضوع باعث شده است که در درمان گزیدگی بسیار موثر باشد.در گذشته سرخپوستان برای درمان گزیدگی مار، عقرب و… از این گیاه استفاده میکردند.

گیاه اکیناسه در درمان هاری

هاری که یک بیماری بسیار سخت و ناراحت کننده است، چنانچه به موقع تشخیص داده شود می توان به کمک خواص گیاه اکیناسه علائم آن را از بین برد. به طور کل در طبیعت تعداد کمی از گیاهان وجود دارند که مانند اکیناسه بتوانند هاری را درمان کنند.

اکیناسه در کاهش خطر ابتلا به وبا

قطعا تا کنون شنیده اید که وبا یک بیماری سخت و طاقت فرسا است این بیماری که یک نوع بیماری اسهالی است چنانچه به سرعت شناسایی و درمان نشود در طی چند ساعت می تواند فرد را بکشد.چنانچه به طور مداوم و روزانه از دم کرده اکیناسه مصرف کنید، خطر ابتلا به وبا را در خود چندیدن برابر نسبت به دیگران کاهش داده اید.

اکیناسه در حفظ تعادل مایعات بدن

گیاه اکیناسه دارای خاصیت متعادل کنندگی مایعات بدن است. در صورتی که تعادل مایعات در بدن بهم بریزد مشکلات بسیار زیادی ایجاد میشود. این گیاه از بروز چنین مشکلی جلوگیری می کند.

اکیناسه در از بین بردن سوزش پوست

درمان سوزش و مشکلات پوستی یکی دیگر از خواص بی نظیر اکیناسه است. از کرم، پودر و… این گیاه میتوان برای درمان جوش ، جای جوش، زخم و اسکار و… استفاده کرد.اکیناسه با بازسازی سلول های آسیب دیده، روند بهبود مشکلات پوستی را سرعت می بخشد. لازم به ذکر است که این گیاه بی نظیر در درمان پسوریازیس، اگزما و دیگر بیماری های مشابه، بسیار موثر و کارآمد است.

سوزش پوست

کاربرد سرخارگل در درمان آنفولانزا و سرماخوردگی

استفاده از اکیناسه می تواند علائم آنفولانزا و سرماخوردگی مانند آبریزش بینی را کاهش دهد. این فایده اکیناسه به دلیل خواص ضدباکتری آن است. به محض اینکه متوجه علائم آنفولانزا و سرماخوردگی شدید، دمنوش اکیناسه بنوشید یا دوز تجویزشده اکیناسه را برای تسریع فرآیند بهبود مصرف کنید.

از بین بردن انواع ویروس و باکتری با گیاه سرخارگل

انواع ویروس ها و باکتری ها عامل ایجاد بیماری های مختلف در بدن انسان ها هستند. خواص اکیناسه یا سرخارگلدر زمینه از بین بردن ویروس ها و باکتری ها بسیار معروف و محبوب است.چنانچه به طور مداوم از این گیاه استفاده کنید تعداد سلول های سفید بیشتر می شود در نتیجه سیستم ایمنی بدن تقویت میشود. نکته بسیار جالبی که در مورد این گیاه وجود دارد این است که، اکیناسئینی که در آن وجود دارد به طرز شگفت انگیزی از حمله ویروس ها و باکتری ها به سلول های سالم بدن جلوگیری می کند. استفاده از اکیناسه به منظور از بین بردن ویروس و باکتری باید به صورت طبیعی و یا مکمل باشد.

عوارض مصرف بی رویه گیاه اکیناسه

  • سرخارگل همانقدر که پرخاصیت و تاثیرگذار است، همانقدر هم می تواند آسیب رسان باشد. از این رو برای هر هدفی که قصد مصرف محصولات گیاه سرخارگل را دارید، باید با پزشک مشورت کنید تا دوز کافی از آن را برای شما مشخص کند. این گیاه نباید به صورت دائمی برای مدت طولانی مصرف شود. تنها مصرف آن به مدت چند هفته با دوز مشخص می تواند علائم بیماری ها را بهبود ببخشد.
  • عوارض گیاه سرخارگل ممکن است خفیف یا شدید باشد. این موضوع بیشتر به نحوه و میزان مصرف شما باز می گردد. عوارض جزئی مصرف بی رویه اکیناسه می تواند ناراحتی معده، حالت تهوع و سرگیجه باشد. اما عوارض جدی تر به ایجاد جوش و کهیر، تورم و مشکلات تنفسی ختم می شود. در مواردی نیز عوامل آسم را در افراد شدیدتر می کند.
  • گیاه اکیناسه جزو گیاهان آلرژیک نیز محسوب می شود. افراد زیادی ممکن است به این گیاه حساسیت نشان می دهند. پس بهتر است قبل از مصرف آن حتماً با یک پزشک مشورت کنید.

عوارض سرخارگل در بارداری

دوران بارداری، دوران بسیار حساسی است. در این دوران عادات های غذایی و واکنش های بدن نیز تغییر می کند. طوری که ممکن است در دوران بارداری به برخی مواد که تا به حال با آن ها سازگار بودید، حساسیت پیدا کنید. تحقیقات نشان داده است که مصرف گیاه سرخارگل در بارداری، برای افرادی که به آن حساسیت ندارند، تا سه ماه اول حاملگی آسیبی نخواهد داشت. اما برای مصرف آن در ماه های بعد حتماً باید با پزشک مشورت کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (582 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (49 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (39 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (27 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (17 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) نگاهی به استایل محرمی متفاوت بازیگران معروف و محبوب ایرانی/ از هادی کاظمی و مهدی پاکدل تا المیرا شریفی مقدم+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان