خودروهای شاسی بلند چه معایب و ایراداتی دارند؟

  دوشنبه، 04 اسفند 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
خودروهای شاسی بلند چه معایب و ایراداتی دارند؟
از معایب شاسی بلندها این است که در مقایسه با سواری ها پایداری کمتر و چسبندگی کمتری با سطح زمین دارند؛ که این مسئله ناشی از ارتفاع بیشتر کابین خودرو از سطح زمین است و همین امر سبب انحراف، توسط وزیدن به بدنه و زیر خودرو خواهد شد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، همان طور که می دانید، این روزها سگمنت خودروهای شاسی بلند محبوبیت بسیار زیادی در سراسر دنیا دارند و اقبال عمومی به سوی آن ها، با سرعت بسیار بالایی در حال افزایش است. کاهش فروش سدان ها طی سال های اخیر، خود می تواند گواهی بر این ادعای ما باشد. بدون شک شما هم اگر به فکر خرید یک خودروی جدید هستید، قطعاً به مدل های شاسی بلند فکر کرده اید.

خودروهای شاسی بلند در انواع مختلفی از نظر قیمت و اندازه موجود هستند و در بازار، می توان نمونه های ساب کامپکت ساخته شده روی شاسی سواری تا فول سایزهای مبتنی بر پلت فرم تراک ها را یافت. البته مدل های سایز متوسط همیشه تعادلی خوب از نظر فضای کابین، مصرف سوخت و قدرت پیشرانه دارند. شاسی بلندهای کوچک معمولاً ارزان قیمت تر بوده و مصرف سوخت بهتری دارند، ولی از فضای سرنشین و بار خوب در آن ها خبری نیست. در مدل های بزرگ تر هر دو فضا بسیار بالا هستند، ولی مصرف سوختشان بالاست. از معایب دیگر این خودروها می توان به هزینه بالای نگهداری و هندلینگ نه چندان خوب اشاره کرد.

در مورد معایب خودروهای شاسی بلند بدانیم

اما در مقابل محاسنی که بر شمردیم، معایب خودروهای شاسی بلند را هم باید بدانیم؛ که برخی از آن ها عبارتنداز:

پیدا کردن جای پارک

پارک کردن این اتومبیل ها به دلیل ابعاد بزرگی که دارند، مخصوصا در داخل شهر و جاهای پر ترافیک یکی از مشکلات اصلی آن محسوب می شود.

قدرت مانور محدود

کنترل و مانور دادن با مدل های بزرگ آن دشوار است، به خصوص اگر این خودروها با تایرهای خیلی بزرگی هم همراه باشند، که در این صورت مشکل را افزایش خواهند داد و به دلیل همین ابعاد و اندازه بزرگ، اتومبیل های سنگینی نیز به شمار می آ یند که رانندگی را دشوارتر خواهند کرد.

مصرف سوخت بالا

مضافا بر اینکه این خودروها مصرف سوخت بالاتری را دارند و گران قیمت هم می باشند و قطعات آن هم دارای قیمت های بالاتری است.

هزینه ی بالای تعمیرات

شاید یکی از دلایلی که باعث شده تنوع طراحی و تولید آنها در سال های اخیر کمی کمرنگ شود، همین موارد ذکر شده و بالا بودن هزینه تعمیرات و خدمات پس از فروش در آنها است.

حتی برخی از کارشناسان معتقدند که بر خلاف باورهای عامه بعضی از عوامل از جمله چرخ های بزرگتر، وزن بیشتر و کابین بلندتر این خودرو را بیش از هر خودروی دیگری با چالش مواجه کرده است.

کابین بلندتر، حسن یا عیب!

عده ای کابین بلند را از معایب خودروهای شاسی بلند می دانند، زیرا با مقاومت بیشتر در برابر هوا و باد به افزایش مصرف سوخت و کاهش پایداری خودرو کمک خواهد کرد.

به واسطه اتاق بلندتر و کشیده تر مقاومت اتومبیل در برابر باد افزایش یافته که به تبع آن مصرف سوخت، افزایش خواهد یافت.

ضمن اینکه چون فاصله کف کابین از زمین در مقایسه با خودروهای سواری بیشتر است، باعث کاهش سرعت نهایی و افزایش لرزش ها و کاهش هندلینگ خودرو نیز می شود.

چسبندگی کم با زمین و در نتیجه پایداری کم

از معایب دیگر شاسی بلندها این است که در مقایسه با سواری ها پایداری کمتر و چسبندگی کمتری با سطح زمین دارند؛ که این مسئله ناشی از ارتفاع بیشتر کابین خودرو از سطح زمین است و همین امر سبب انحراف، توسط وزیدن به بدنه و زیر خودرو خواهد شد.

در این صورت نیروی رو به پایین کمتری بر بدنه وارد شده که نتیجه آن کاهش هندلینگ و پایداری در مانورها را به دنبال خواهد داشت؛ که این حالت در خودروهای سواری کمتر اتفاق می افتد.

بعضی کارشناسان بر این عقیده اند که چسبندگی بیشتر به سطح مسیر و تحمل فشار( G ) در خودروهای سواری معمولی بیشتر بوده و میزان نیروی رو به پایین ایجاد شده به خاطر فرم بدنه خودروهای کم ارتفاع یا همان سواری های معمولی بیشتر از خودروهای شاسی بلند است.

با این تفاسیر باید اذعان کرد این خودروها بیشتر برای مصارف خارج جاده ای یا آفرود Off road طراحی و ساخته شده اند تا بتوانند در مسیرهای سخت و ناهموار و پر نشیب و فراز و پستی و بلندی های زیاد به راحتی به مسیر خود ادامه دهند و آن را بپیمایند.

سیستم تعلیق این گونه اتومبیل ها به همین دلیل محکم و خشن است و برای همین در مسیرهای عادی کمی خشک عمل می کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (203 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (159 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (120 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (74 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (38 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (33 نظر) خلاقیت خنده دار کارمند کوتاه قامت برای افزایش ارتفاع صندلی‌اش در اداره با چهارپایه حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (24 نظر) عاشقانه های بیرانوند و اکرم بانو با نمایی از ویلایی لاکچری/ بیرانوند استخر شنا و زمین فوتبال ویلایش را به نمایش گذاشت (24 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (22 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (19 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (16 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (16 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده کرمانی، با نوشته جالب پشت پژو حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 (14 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (12 نظر) لب مرز پاکستان خبری است؟ / پشت پرده فراوانی انبه در وانت‌های میوه فروشان خیابانی (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دانلود آهنگ جدید «بیا بریم کوه» از رضا ملک زاده+فیلم/ پاشو دنیا رو جمع کن بریم دریا کنار...
فال روزانه امروز جمعه 8 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه جمعه 8 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 8 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 8 تیر 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 8 تیر 1403+فیلم
زاکانی از انتخابات انصراف داد
درخواست کمک مالی از محمود احمدی نژاد در مراسم ختم مادر سردار سلیمانی و پاسخ وی
رئیس دانشکده علوم پایه تربیت مدرس در مکه مکرمه درگذشت+ بیوگرافی مرحوم رسول ملک‌فر
جشن تولد ساده و خودمونی پسر دوم المیرا شریفی مقدم با کیک توت فرنگی با حضور یک مهمان ویژه
بررسی همه راه‌های ممکن حمله بایدن و ترامپ به یکدیگر در مناظره امروز
غذا با گوشت انسان در این رستوران بین راهی جاده چالوس! جنایتی که این گونه برملا شد
نامه نامزد انصرافی به خانواده شهید رئیسی/ خداوند شاهد است که تمام توان خود را برای دفاع از خدمات سید محرومان به کار گرفتم
یخ مشارکت در این دوره از انتخابات آب می‌شود
مردی که در زندگی خود یک زن هم از نزدیک ندید +عکس