خطرات و عوارض نشستن زیاد در بارداری

  جمعه، 22 مهر 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
خطرات و عوارض نشستن زیاد در بارداری
عوارضی مثل دیابت بارداری، ورم پا، افسردگی بعد از زایمان و افزایش وزن از مشکلات ناشی از نشستن زیاد در بارداری می باشد، بنابراین برای جلوگیری از این مشکلات توصیه می کنیم، این مقاله را مطالعه نمایید.

با وقوع بارداری و قدم گذاشتن در مسیر پر فراز و نشیب آن، زندگی مادران دستخوش تغییرات زیادی خواهد شد. در این میان برخی مادران ممکن است به دلیل شرایط خاص مانند تهدید به سقط و یا حتی به خاطر نوع کاری که انجام می دهند، ناچار شوند تا برای مدت طولانی بنشینند و تحرک نداشته باشند. در چنین شرایطی، این سوال ممکن است برای مادران و اطرافیان آن ها ایجاد شود که آیا این نشستن زیاد برای جنین ضرر دارد؟ اگر شما هم این دغدغه را دارید، ادامه مقاله را بخوانید.

نشستن زیاد برای جنین ضرر دارد یا بدون مشکل است؟

اگر جزو آن دسته از مادران بارداری هستید که پزشکتان بنا به دلایلی مانند نارسایی سرویکس، وجود هماتوم (خونریزی اطراف ساک بارداری و جفت)، خطر زایمان زودرس و یا سقط جنین، ست که توصیه کرده که تا می توانید استراحت و به ویژه استراحت مطلق داشته باشید، طبیعی است که مدت زیادی در یک جا دراز کشیده و یا بنشینید، زیرا چاره ای جز این ندارید.

اما اگر بنا به دلایل دیگری همچون نوع شغل، افسردگی، تنبلی و یا حتی ترس بی دلیل، مدت زمان زیادی در یکجا می نشینید، باید به این نکته مهم توجه داشته باشید بر اساس نتایج به دست آمده از تحقیقات متعدد، مادرانی که در طی بارداری بیش از حد می نشینند، در معرض خطر مشکلاتی همچون چاقی و اضافه وزن، دیابت بارداری، کمردرد، درد در ناحیه باسن و لگن، ورم پاها (در صورت آویزان ماندن از صندلی) قرار می گیرند. بنابراین می توان گفت که بله! نشستن زیاد برای جنین ضرر دارد و اگر دلیل منطقی برای این کار ندارید، بهتر است در طی روز در فواصل منظم تحرک داشته باشید! اما اگر این نشستن ضرورت داشته باشد، چه باید کرد؟ این سوال مهمی است که به عنوان یک مادر باردار باید از پاسخ آن مطلع باشید.

بارداری

نشستن پشت میز در بارداری؛ حداکثر چقدر می توان پشت میز نشست؟

آن دسته از خانم های شاغلی که پشت میز نشین هستند، بهتر است در دوران بارداری هر دو ساعت یک بار حدودا یک ربع یا ۲۰ دقیقه، در جایی دراز بکشند و پای خود را به دیوار تکیه دهند؛ در غیر این صورت، در اثر نشستن زیاد دچار ورم پا می شوند.روش دیگر برای نشستن پشت میز در دوران بارداری، استفاده از یک صندلی دارای قابلیت تنظیم شدن است. این صندلی می تواند عمل نشستن در ساعت های طولانی را آسان کند، به خصوص هنگامی که وزن و وضعیت شما تغییر می کند. اگر صندلی شما قابل تنظیم نیست، می توانید برای جلوگیری از وارد شدن فشار به کمر خود، از یک بالشتک کوچک برای پشت خود استفاده کنید. بهتر است هر یک یا دو ساعت یکبار، به مدت چند دقیقه پاهای خود را بالا بیاورید تا تورم کاهش یابد.

توصیه هایی برای نشستن زیاد در بارداری

اغلب زنان بارداری که پشت میز نشین هستند از مشکلات ناشی از نشستن های زیاد در دوران حاملگی رنج می برند. این قبیل افراد باید هر دو ساعت یکبار به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دراز کشیده و پاهای خود را به دیوار تکیه دهند، زیرا نشستن زیاد در پشت میز موجب ابتلا به ورم پا در آنها خواهد شد.همچنین در این مواقع، می توانید از صندلی هایی که از قابلیت تنظیم شدن برخوردار هستند، استفاده کنید، به طوری که با نشستن های طولانی کمتر اذیت خواهید شد، در صورت عدم امکان استفاده از این صندلی ها، یک بالشتک کوچک در پشت خود قرار دهید، این راهکار تا حدودی می تواند از وارد آمدن فشار به کمر شما جلوگیری کند، ضمن اینکه هر یک یا دو ساعت یکبار، در حدود چند دقیقه پاهایتان را بالا آورید تا مقدار ورم پا کمتر شود.

آشنایی با شیوه های صحیح نشستن در دوران حاملگی

نشستن درست و صحیح در دوران بارداری تاثیر زیادی در کاهش استرس و فشار وارده بر روی ستون فقرات دارد. حال با رعایت موارد زیر می توانید تا حدود زیادی برخی عوارض ناشی از نشستن های زیاد در بارداری را کاهش دهید :

  • زمانی که نشسته اید، باید به گونه ای باشد که پشت کاملا صاف بوده و شانه ها به سمت عقب کشیده شوند، به طوری که نشیمنگاه شما پشت صندلی را لمس نماید.
  • پا ها باید به یک اندازه و به طور مساوی بر روی زمین قرار گیرند، طوری که زانو ها و پا ها با یکدیگر زاویه ۹۰ درجه ایجاد کرده و لگن را با کمی تکیه دادن به سمت جلو تراز کنید.
  • صندلی را که برای نشستن انتخاب کرده اید، باید دارای تکیه گاه و محکم باشد و از یک پالشتک نرم می توانید برای پر کردن پشت کمر خود استفاده کنید.
  • از چهار پایه برای قرار دادن در زیر کف پا هایتان استفاده کنید، این کار موجب کاهش فشار به بخش تحتانی کمر می شود.
  • در صورت نبودن چهار پایه، حتما بر روی یک صندلی که ارتفاع کمی از زمین داشته باشد، استفاده کنید تا پاهایتان به طور مساوی بر روی زمین قرار داشته باشد.
  • در صورتی که به مدت طولانی می نشینید، می توانید با انجام تمرینات ساده ای به افزایش جریان خون بدن کمک کرده و از گرفتگی عضلات جلوگیری کنید.
  • مواقعی که می خواهید از حالت نشسته، تغییر حالت داده و بایستید، خود را به سمت لبه صندلی کشانده و پاهایتان را راست کنید، سپس خود را بلند کنید تا فشار کمتری به کمرتان وارد شود.
  • اگز از جمله افراد شاغلی هستید که در دوران بارداری مجبور به نشستن در محل کارتان برای ساعت های طولانی می باشید، لازم است برای چند دقیقه و در فواصل زمانی معین از جای خود بلند شده و راه بروید تا از عوارض نشستن زیاد در بارداری جلوگیری شود.
  • استفاده از توپ پیلاتس مخصوصا در سه ماه آخر بارداری به نشستن صحیح در بارداری کمک می کند، همچنین استفاده از این توپ برای آماده سازی لگن برای زایمان مؤثر است. توجه داشته باشید که توپ پیلاتسی که خریداری کرده اید، حتما مناسب قد شما باشد.
  • در محل کار، لازم است که ارتفاع صندلی نشسشتن خود را به گونه ای تنظیم کنید که با میز کارتان هم تراز شود. همچنین نزدیک میز نشسته تا بتوانید بازو ها و آرنج هایتان را بر روی میز و یا صندلی تکیه و استراحت دهید، ضمن اینکه انجام این کار موجب آرامش شانه هایتان خواهد شد.
  • در هنگام نشستن بر روی زمین، بهترین حالت این است که زانو هایتان را خم کرده و پاشنه پاهای خود را به هم بچسبانید.

روش های نادرست و بد نشستن در دوران حاملگی

هنگامی که نشسته اید، نباید پاهایتان را تا کنید، زیرا انجام این کار موجب می شود تا عمل گردش خون به خوبی انجام نشود و در نتیجه پا ها ورم کرده و یا مبتلا به واریس شوید.در هنگام تغییر زاویه، به هیچ وجه کمر را نچرخانید، بلکه باید تمام بدن خود را چرخانده تا آسیبی به کمرتان وارد نشود. ضمن اینکه خم شدن به جلو نیز برای خانم باردار خطرناک است، زیرا باعث وارد آمدن فشار غیر طبیعی به شکم مادر خواهد شد.

نشستن در یک موقعیت به مدت زمان طولانی هیچگاه توصیه نمی شود، بیشترین زمانی که مادر باردار می تواند در یک مکان بنشیند، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه می باشد، بنابراین باید به طور مرتب موقعیتش را تغییر دهد.مادران باردار در طی دوران بارداری باید از انجام حرکات ورزشی خودداری کنند، حتی اگر انجام این حرکات برای آنها راحت باشد.نشستن بدون استفاده از بالشتک و یا کوسن، موجب وارد آمدن فشار غیر طبیعی به کمر شده و در نتیجه عوارض زیادی به دنبال خواهد داشت.

روش صحیح نشستن روی زمین در دوران حاملگی

خانم های باردار در هنگام نشستن بر روی زمین لازم است به رعایت نکاتی مهم توجه نمایند، تا از بروز برخی مشکلات و بیماری ها در دوران بارداری در امان باشند، در زیر به ارائه روش های درست نشستن بر روی زمین می پردازیم.

  • در هنگام نشستن، ابتدا زانو های خود را خم کرده و سپس یک دست خود را بر روی ران و دست دیگر را بر روی زمین بگذارید.
  • در مرحله دوم، باسن خود را به آهستگی روی زمین بگذارید، در صورتی که می خواهید تکیه دهید، می توانید از بالشتک کوچک و یا کوسن برای پر کردن گودی کمرتان استفاده کنید.
  • هیچگاه برای مدت زمان طولانی در یک موقعیت ننشینید، زیرا نشستن زیاد در بارداری با مشکلات زیادی برای مادران باردار همراه است، بنابراین هر یک یا دو ساعت یکبار حالت نشستن خود را تغییر دهید.

ذکر چند نکته مهم برای خانم های باردار

در زیر به ذکر چند نکته مهم پرداخته ایم که توجه به آنها و رعایت این موارد برای در امان ماندن خانم باردار از عوارض نشستن زیاد در بارداری لازم و ضروری است.

  • هنگامی که می خواهید روی صندلی چرخ دار بنشینید، در هنگام تغییر زاویه دادن نباید فقط ناحیه کمر را چرخانده بلکه باید کل بدنتان را بچرخانید و زمانی که قصد بلند شدن از صندلی را دارید، باید در ابتدا به جلوی صندلی آمده و سپس با کمک زانو هایتان بلند شوید و از وارد کردن فشار به کمرتان خودداری کنید.
  • اگر چه حالت چهار زانو نشستن در دوران بارداری به مدت کوتاه ممکن است، ضرری نداشته باشد و اما با توجه به این نکته که قرار دادن پا ها بر روی یکدیگر در دوران بارداری با مشکلاتی همراه است، بنابراین به جای حالت چهار زانو، بهتر می باشد که پا های خود را دراز کرده و از یک بالشتک برای زیر زانو هایتان استفاده کنید.
  • در هنگامی که می خواهید چیزی را از روی زمین بردارید، لازم است در ابتدا روی زانو هایتان قرار گرفته و سپس پشتتان را صاف کنید، به منظور حداقل کردن خمیدگی عضلات پشت، بهتر است از عضلات پا کمک گرفته و به این ترتیب شیء را با استفاده از هر دو دستتان بلند کنید.

جمع بندی

نشستن زیاد در دوران حاملگی با چاقی زیاد، افسردگی و بیماری های قلبی و عروقی برای خانم های باردار همراه است، این قبیل افراد به دلیل نشستن های زیاد و طولانی، مقدار گلوکز خون در آنها بالا رفته و در نتیجه احتمال ابتلا به دیابت در طول دوران حامگی نیز افزایش می یابد.بر اساس نتایج به دست آمده از تحقیقات علمی، در طی دوران بارداری نشستن زیاد برای جنین ضرر دارد، اما با به کار بستن برخی نکات ساده و کاربردی همچون حفظ موقعیت صحیح بدنی و اصلاح سبک زندگی، می توان امیدوار بود که این عوارض به حداقل برسند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (443 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (271 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (243 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (203 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (172 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (149 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (147 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (83 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (80 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (72 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
(ویدئو) انواع پرسش و پاسخ شفاهی در مدرسه/ فقط جاااان گفتن رضا نیکخواه/ مدیری دیگه ادامه نداد😂😂😂
(ویدئو) لحظات جالب ریختن شاخ های گوزن ها را ببینید
پذیرش بدون آزمون دانشجو در 6 رشتۀ دانشگاه شهید بهشتی ویژۀ استعدادهای درخشان
عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان از دید رئیس دانشگاه امیرکبیر
یادی کنیم از چیدمان ایرانی‌پسند و شیک میز غذای مرحوم زهره حمیدی بعد از بهبود حالش و در آخرین دورهمی با دوستانش
ویدیو/ از «گاندی» تا «پطروس کبیر» اطلاعات مدرسۀ مهران غفوریان/ فقط خنده‌های جواد رضویان به جریان دهقان فداکار
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس