خواص گل ختمی برای پوست و مو چیست؟

  دوشنبه، 02 تیر 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
خواص گل ختمی برای پوست و مو چیست؟
ختمی، ضددرد، ضدباکتری، ضدسم، ضد التهاب، ضدسرفه، ضدعفونی کننده، ضداحتقان، ضد کرم، ادرارآور، خلط آور، کاهشدهنده ی قند خون، محرک سیستم ایمنی بدن، ملین و مسهل است.ختمی، گیاهی است علفی، پایا به ارتفاع تا 5/1 متر و پوشیده از کرک. برگ های این گیاه با پهنک بزرگ و شامل 5-3 لب دندانه دار است.

ختمی، ضددرد، ضدباکتری، ضدسم، ضد التهاب، ضدسرفه، ضدعفونی کننده، ضداحتقان، ضد کرم، ادرارآور، خلط آور، کاهشدهنده ی قند خون، محرک سیستم ایمنی بدن، ملین و مسهل است.ختمی، گیاهی است علفی، پایا به ارتفاع تا 5/1 متر و پوشیده از کرک. برگ های این گیاه با پهنک بزرگ و شامل 5-3 لب دندانه دار است. ختمی گل هایی به رنگ سفید مایل به گلی یا ارغوانی دارد که در قسمت های انتهایی ساقه اکثرا به صورت 3 تایی دیده می شوند. قسمت مورد استفاده ی ختمی گل، ریشه و برگ آن است.ریشه ی ختمی به عنوان منبع مهم موسیلاژ بیش از دو هزار سال است که برای درمان گلودرد، سرفه و ناراحتی های معده و به طور موضعی جهت التیام زخم، کاربرد دارد. این موسیلاژ، در تهیه پمادهایی که برای تسکین پوست های ترک خورده تجویز می شود و همچنین به میزان کم (20 ppm)، جهت شکل ظاهری و حجیم کردن غذا مصرف می شود.مهم ترین ترکیب ریشه ی ختمی، موسیلاژ آن است که در فصول مختلف، درصد آن متفاوت است و در زمستان به حداکثر می رسد. منابع مختلف، درصد موسیلاژ ریشه ی ختمی را بین 10 تا 35 درصد ذکر می کنند. موسیلاژ در اثر هیدرولیز، قندهای رامنوز، گالاکتوز و اسید گالاکتورونیک، ایجاد می کنند ترکیبات دیگر، شامل: فلاونوئید، پکتین، قندها، آسپاراژین و کمی استرول هستند.

خواص گل ختمی برای پوست:

۱. استفاده از گل ختمی به کاهش تاثیر ورم کمک کرده و پوست را جوان سازی می کند.

۲. فرآیند اکسید سلول ها، به کمک این گیاه، متوقف می شود. گل ختمی، در درمان زخم ها، سوختگی ها و جای زخم ها بسیار موثر است.

۳. گل ختمی، یک عامل ضد التهاب خوب است و قدرت ایمنی سلول ها را نیز افزایش می دهد.

۴. یک ترکیب موجود در این گیاه به کاهش سطح هیالورونیداز کمک کرده و همین، تورم را کاهش داده و مانند یک ترکیب ضدپیری عمل می کند.

۵. پوست را مرطوب می کند وباعث نرمی و درخشش آن می شود. این گیاه، پوست را نیز هیدراته کرده و از خشکی آن جلوگیری می کند.

خواص گل ختمی برای مو:

داشتن موهای زیبا، رویای بسیاری از افراد است زیرا موی زیبا، نشانه زیبایی و لطافت است. روغن گل ختمی، قرن ها برای داشتن موی خوب، به کار رفته است.

۶. مایع لزج موجود در این روغن به تنظیم و از بین بردن باکتری ها و دیگر آلودگی های موجود در پوست سر کمک می کند.

۷. این روغن برای پوست سر خشک و دچار خارش، بسیار توصیه می شود زیرا به بقای رطوبت در پوست سر کمک می کند. این روغن، حاوی ترکیباتی است که مو را نرم و صاف کرده و ظاهری زیبا به آن می دهند.

۸. روغن گل ختمی مانند یک عامل ضد شکنندگی عمل می کند که از ریزش مو جلوگیری کرده و آن را کاهش می دهد و رشد مو را تسریع می کند.

۹. با استفاده منظم از ختمی به عنوان نرم کننده، موهایی براق و صاف خواهید داشت. در واقع، از خشکی مو خلاص می شوید.

ماسک گل ختمی برای جوش:

یک قاشق غذا خوری گل ختمی را داخل یک فنجان آب سرد ریخته و خوب به هم بزنید و به مدت ۱۵ دقیقه داخل یخچال بگذارید. اجازه دهید تا کاملا ختمی ها خیس خورده و رنگ آب بنفش شود، سپس آن را از صافی رد کرده، آب آن را بنوشید و مواد صاف شده را بر روی پوست صورت، به ویژه روی جوشها بمالید، 10 دقیقه صبر کرده و سپس با آب ولرم شستشو دهید. چنانچه این کار را روزی یک بار انجام دهید؛ حتما تاثیر آن را بر روی پوست ، به خصوص بر طرف شدن تورم جوشها و از بین رفتن جای جوش خواهید دید.

ماسک گل ختمی برای پوست های خشک:

یک قاشق غذاخوری گل ختمی را با نصف قاشق غذاخوری نشاسته، آسیاب کنید، سپس مقداری شیر پر چرب به آن افزوده تا به صورت خمیر نرمی درآید. ترکیبات مخلوط شده را بر روی صورت بمالید و بعد از 20 دقیقه صورت خود را با آب ولرم بشویید. این ماسک برای ایجاد نرمی و لطافت پوست های خشک بسیار مفید است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (475 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (378 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (135 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (106 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (103 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (39 نظر) نگاهی به دکوراسیون ساده و معمولی خانه حسن روحانی/ ظرف میوه و استکان های کریستال و مبلمان راحتی+عکس (33 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (25 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (19 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (17 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (13 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (13 نظر) کیف مجلسی زیبا و جذاب مینا مختاری، همسر خوش سلیقه بهرام رادان با طراحی اصیل و ایرانی پسند/ خانوما ایده بگیرین+عکس (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
عکس/ ترجمۀ سورۀ فاتحه به زبان ژاپنی و خط باستانی یک استاد اسلام‌شناس ژاپنی
بازگشت به تحصیل زن 105 ساله در دانشگاه استنفورد، پس از 83 سال وقفۀ تحصیلی
(ویدئو) داستان کوتاه انگلیسی «بچه خوک و بادبادک» با زیرنویس فارسی/ یادگیری آسان اصطلاحات خاص
(ویدئو) دیگر با وجود این کیف به پاوربانک احتیاجی ندارید / چینی‌ها کیفی ساخته‌اند که تمام وسایل شما را شارژ می‌کند!
استایل لاکچری هلیا امامی بازیگر خوش چهره جوان سینمای ایران در کنار شهریار فوتبال ایران علی دایی +عکس
ویدیو/ اعتراض دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب ایران به عدم رعایت رقابت عادلانه در کنکور
(تصویر) دانستنی‌های عجیب اما واقعی (46)
ترانسفر علیرضا جهانبخش به مقصدی جذاب و غیرمنتظره کلید خورده است؟!
(فیلم) مرگ باورنکردنی استاد بزرگ شطرنج جهان جلوی دیدگان میلیون ها نفر
اگر ادعا می‌کنید هوش بالایی دارید... قاشق قرمز را در 6 ثانیه پیدا کنید، تا جزو 5 درصد از افراد با ضریب هوشی بالا قرار بگیرید
(عکس) کیک تولد خاص و متفاوت بانو سوسانو در کنار همسر فوتبالیستش / باورتون نمیشه تولد 43 سالگی !!!!
ویدیو/ مراحل ساخت مینی خانۀ سیمانی مناسب برای سکونت آدم کوچولوهای مینیاتوری/ حداقل سایز XXL میساختی!
صبحانه لوکس و سه نفره ی خانواده ی قوچان نژاد در آمستردام / عاشق آرامش این خانواده میشین
تست هوش/ با دقت ببینید و بگویید: چند نفر از افراد این تصویر شناختید؟/ شما جزو کدام گروه هستید؟
تیپ شیک همسر وریا غفوری با کت خامه دوزی ترند 1403 / قیمت و تمامی جزئیات