علائم کیست تخمدان و راههای درمان آن

  دوشنبه، 01 بهمن 1397   زمان مطالعه 9 دقیقه
علائم کیست تخمدان و راههای درمان آن
ساعد نیوز : کیست تخمدان تجمع مایع در داخل تخمدان است که توسط دیواره نازکی احاطه می شود. کیست های تخمدانی ممکن است اندازه و شکل مختلفی داشته باشند.

کیست تخمدان چیست؟

کیست تخمدان کیسه هایی است که با مایعات پر می شوند.این کیست ها ،هنگام تخمک گذاری تخمدان تولید می شوند. کیست تخمدان می تواند در یک یا دو تخمدان یک زن رخ دهد ، این بیماری در میان زنان بسیار رایج است آنها می توانند از کیست تخمدان در طول زندگی خود رنج ببرند.کیست تخمدان در طول چرخه قاعدگی زن اتفاق می افتد ، کیست تخمدان، در بعضی موارد آسیبی وارد نمیکنند و خود به خود ازبین میروند با این حال، اگر کیست تخمدان خیلی بزرگ باشد، می توانند بر تخمدان تاثیر بگذارند.

انواع کیست تخمدان 

فولیکول : به طور معمول، هنگامی که یک تخمک "رسیده" است و مایل به خارج شدن از فولیکول میباشد، فولیکول باز خواهد شد و تخمک را آزاد می کند با این حال، اگر فولیکول باز نشود، کیست فولیکول ظاهر می شود این نوع کیست تخمدان، معمولا ظرف 3 ماه از بین می رود.

کیست لوپوس : این کیست تخمدان زمانی شکل می گیرد که فولیکول بسته شود و در آن مایعات وجود داشته باشد این نوع نیز ،می تواند در حدود 3 ماه ناپدید شود با این حال، اگر از این نوع کیست تخمدان رنج می برید، می توانید برخی از علائم ،مانند؛ خونریزی یا درد را تجربه کنید.

کیست غیرفعال: داشتن تعدادی کیست کوچک، وضعیتی است که در برخی از زنان اتفاق می افتد این واژه در اصطلاح پزشکی به نام "سندرم تخمدان پلی کیستیک" نامگذاری شده است.

علائم و نشانه های کیست تخمدان

  • تومورهای سنگین بر روی شکم
  • اختلال قاعدگی
  • حالت تهوع
  • نفخ دائمی
  • درد قفسه سینه، بافت پستان بسیار حساس است
  • افزایش وزن بدن به دلایل ناشناخته
  • مقاربت دردناک 

علل تشکیل کیست تخمدان

گسترش بیش از حد لوتئال: لوتئال یک واحد عملکردی از تخمدان است. چرخه قاعدگی زنان معمولا 4-7 روز طول می کشد. اما زمانی که بدن بیش از حد فعال شود، چرخه قاعدگی طولانی تر می شود و خونریزی شدید بسیار خطرناک است. در برخی موارد، فولیکول شکسته می شود، باعث درد حاد در شکم می شود ، این مشکل باعث ایجاد اختلال در حاملگی می شود با این حال، این یک مورد نادر است.

توسعه ناکافی فولیکولها: فولیکولها به خوبی رشد نمیکنند، بنابراین مشکلاتی در جذب مواد مغذی دارند. فولیکولها نمیتوانند مایع کافی در تخمدانها را جذب کنند ، این شایعترین مورد تومور تخمدان است.

رگ های خونی فولیکول شکسته اند: این اتفاق غیر منتظره و بدون علائم رخ می دهد و باعث درد حاد در شکم می شود، اغلب منجر به کیست (خونریزی) می شود.

هورمون گونادوتروپین اضافی : گنادوتروپین منجر به کیست لوتئین می شود ، علت این بیماری تومور یا اختلال به نظر می رسد که باعث تحریک تخمک گذاری در دوران بارداری می شود. اگر تومورها برداشته شوند یا درمان شود، کیست ها به طور خودبه خودی ناپدید می شوند.

تحریک تخمدانها از هورمون ها: اگر سطح هورمون لوتئینیزه در تخمدان ها بیش از حد بالا باشد، منجر به اختلالات غدد درون ریز می شود که باعث تخریب پلی کیستیک می شوند.

علائم مشترک در این مورد عبارتند از:؛ بی نظمی های قاعدگی (چرخه های نابرابر و نا پایدار قاعدگی، تغییرات نامنظم، ...)؛ ناباروری به علت عدم تخمک گذاری؛ خستگی؛ ... علاوه بر این، کم کاری تیروئید و سیگار کشیدن نیز علل دیگر کیست تخمدان هستند.

درمان های خانگی کیست تخمدان

سرکه سیب

در میان برترین درمان‌های طبیعی کیست تخمدان، سرکه سیب به عنوان یکی از موثرترین روش‌ها شناخته شده‌است، به دلیل این واقعیت که می‌تواند کیست ناشی از فقدان پتاسیم را حذف کند و از بین ببرد. این ماده‌ی طراوت‌بخش منبعی غنی از پتاسیم است و توسط بسیاری از کارشناسان بهداشت توصیه شده­است.

نحوه‌ی استفاده از سرکه سیب جهت درمان کیست تخمدان: یک قاشق چایخوری سرکه سیب را در یک فنجان آب گرم بریزید. یک قاشق چایخوری ملاس سیاه، به این ترکیب اضافه کنید. ترکیب به‌دست آمده را به میزان دو فنجان در روز مصرف کنید. این درمان را به طور منظم تکرار کنید تا زمانی که علائم کیست تخمدان به طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش بیابد.

آب زنجبیل

یکی دیگر از درمان‌های خانگی فوق‌العاده برای کیست تخمدان آب زنجبیل است. زنجبیل به عنوان یک گیاه دارویی ضد التهابی فوق‌العاده قوی شناخته شده‌است که قادر است التهاب را از بین ببرد و همچنین درد را تسکین دهد. علاوه بر این، می‌تواند گرما را در بدن‌تان افزایش دهد و بنابراین، موجب قاعدگی می‌شود.

نحوه‌ی استفاده از آب زنجبیل برای درمان کیست تخمدان: چند قطعه زنجبیل، نصف فنجان آب سیب، دو ساقه کرفس و سه چهارم آناناس را آماده کنید.  تمام این مواد را در آب‌میوه‌گیری بریزید و آب‌شان را بگیرید. این ترکیب را به طور روزانه مصرف کنید تا زمانی که بهبودی بیابید. به علاوه، شما باید سه فنجان چای زنجبیل در روز بنوشید.

تخم کتان

تخم کتان به عنوان یک داروی باور نکردنی برای درمان کیست تخمدان در نظر گرفته می‌شود زیرا می‌تواند میزان استروژن را در بدن به تعادل برساند. این دانه‌های کوچک به لطف فیبر فراوانی که دارند می‌توانند به از بین رفتن سموم مضر، کلسترول و مواد زائد تولید شده توسط کبد کمک کنند.

نحوه‌ی استفاده از تخم کتان جهت درمان کیست تخمدان: کمی تخم کتان را در یک فنجان آب گرم بریزید. این ترکیب را به طور منظم با معده‌ی خالی مصرف کنید تا بهتر شوید. همچنین، بهتر است کمی تخم کتان به سالاد، سوپ، اسموتی‌ها یا ماست‌تان اضافه کنید.

ترب سفید

در هر ۱۰۰ گرم ترب سفید ۹۳.۵ گرم آب، ۱.۴ گرم پروتئین، ۳.۷ گرم گلوسید، ۱.۵ گرم سلولوز، ۴۰ گرم کلسیم، ۴۱ میلی‌گرم فسفر، ۱.۱ میلی‌گرم آهن، ۰.۰۶ میلی گرم ویتامین B1، ۰.۰۶ میلی گرم ویتامین B2، ۰.۵ میلی گرم ویتامین PP، ۳۰ میلی گرم ویتامین C و … است. این‌ها مواد خوبی برای درمان کیست تخمدان هستند. به علاوه، ترب حاوی بتاسیانین است که می‌تواند مواد سمی را از بدن دفع کند. این ماده همچنین به کنترل تعادل هورمونی و کاهش رشد کیست‌های تخمدان کمک می‌کند.

نحوه‌ی استفاده از ترب سفید جهت درمان کیست تخمدان: ۳-۴ عدد ترب سفید و یک قاشق غذاخوری شکر آماده کنید. ترب سفید را بشویید و آن را در دستگاه آسیاب بریزید و خرد کنید. رسوبات و باقیمانده‌های آن را جدا کنید تا آب خالص به دست بیاید. آب این ترب سفید را با ۱ قاشق غذاخوری شکر مخلوط کنید. وقتی گرسنه شدید و قبل از خواب آب ترب بنوشید.

 شیرین بیان

درمان بعدی فهرست ما برای از بین بردن کیست تخمدان استفاده از شیرین بیان است. شیرین بیان یک گیاه سرشار از فیتواستروژن است. فیتواستروژن، ماده‌ای استروژن مانند است که از گیرنده‌های مرتبط با استروژن در برابر اثرات مواد سمی تولید شده توسط کیست محافظت می‌کند. شیرین بیان همچنین به کبد کمک می‌کند بهتر کار کند، و در بدن یک تعادل هورمونی ایجاد می‌کند. بنابراین شیرین بیان برای درمان کیست تخمدان درمان مناسبی به شمار می‌رود.

برای انجام این درمان، لطفا دستورالعمل‌های زیر را انجام دهید: ۱۰۰ گرم شیرین بیان، ۲ لیتر آب تهیه کنید. شیرین بیان را بشویید، آن را داخل کتری بریزید و روی آن آب خالی کنید و بگذارید حدود ۱۵ دقیقه بجوشد. بگذارید آب شیرین بیان حرارتش را از دست بدهد. وقتی که هنوز گرم است از این آب شیرین بیان بنوشید.

ریشه‌ی گیاه دانگ کوای

شاید ریشه‌ی دانگ کوای تا به امروز برای‌تان ناشناخته بوده باشد اما به طور گسترده‌ای به عنوان گیاهی که کیست تخمدان را از بین می‌برد، در نظر گرفته می­شود. دلیل تاثیر گیاه دانگ کوای این است که گردش خون را در اندام­های دستگاه تناسلی افزایش می‌دهد. این گیاه دارویی می‌تواند درد مرتبط با آن اندام‌ها را به خوبی کاهش دهد.

ورزش کردن

ورزش کردن درمان بسیار خوبی برای معالجه‌ی کیست تخمدان است. اکثر کیست‌های تخمدان در مراحل اولیه هیچ نشانه‌ و علامتی ندارند. با وجود این، کیست‌های با اندازه‌ی بزرگ می‌توانند باعث ناراحتی یا حتی تشدید درد بشوند.  ورزش کردن راه بسیار مهمی برای بهبود وضعیت سلامت و حفظ وزن مطلوب بدن و همینطور کنترل سطح هورمون‌های بدن است. بنابراین، لازم است تمام زنان راهی عملی برای بهبود و ارتقاء میزان فعالیت‌های جسمی خود پیدا کنند. اگر به کیست تخمدان مبتلا هستید که کوچک و بدون درد است، می‌توانید به طور منظم ورزش کنید تا به مرور این عارضه بر طرف شود.

 تغییر رژیم غذایی

 رژیم غذایی همیشگی‌تان نقش مهمی در تنظیم تمام ارگان‌های بدن ایفا می‌کند، بنابراین، نوع غذایی که به طور روزانه می‌خورید تا حدی می‌تواند در بروز بیماری‌هایی که اخیرا به آنها مبتلا شده‌اید، نقش داشته باشد. در شرایطی که مواد غذایی مصرفی‌تان تا این حد تاثیر دارد، تغییر در رژیم غذایی‌تان نیز می‌تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. احتمال بروز کیست تخمدان در زنانی که پنیر و فرآورده‌های گوشتی را در مقدار زیاد مصرف می‌کنند، وجود دارد. برای آنها ضروری است که سبزیجات بیش‌تر و همچنین میوه را به رژیم غذایی خود اضافه کنند یا حتی غذاهای گیاهی را امتحان کنند تا زمانی که کیست‌ها از بین بروند و مشکل رفع شود.

جدای از آن، شما می‌توانید غلات کامل، سیر و حبوبات بخورید. شما نباید محصولات تهیه شده با آرد سفید را مصرف کنید، باید کم‌تر شکر و نمک بخورید و از مصرف غذاهای آماده بپرهیزید. به این ترتیب زمان بیش­تری برای درمان و متعادل کردن بدن‌تان خواهید داشت.

خوراکی های ید دار

خوراکی‌های ید دار در درمان کیست تخمدان بسیار مفید هستند. ید یک ریز مغذی است که بدن‌تان به خودی خود آن را سنتز نمی‌کند، بنابراین باید به طور منظم در رژيم غذایی‌تان از آن استفاده کنید. کمبود ید باعث کم کاری تیروئید می‌شود که همین کم کاری تیروئيد می‌تواند به کیست‌های تخمدان منجر شود. بنابراین، برای پیشگیری از کیست‌های تخمدان باید از کم کاری تیروئید پیشگیری کنید، و برای انجام این کار باید ید را به خوراکی‌های روزانه‌ی خود اضافه کنید.

ریشه‌ی ماکا

ریشه‌ی ماکا یک گیاه دارویی شناخته شده‌است، که می‌تواند سطح هورمون را در بدن متعادل کند و پروژسترون نیز تولید کند. همچنین، این گیاه دارویی هورمون ندارد و می‌تواند سیستم غدد درون‌ریز را تقویت کند. برای کمک به درمان کیست تخمدان به طور موثر، مصرف منظم ۳۰۰۰ میلی‌گرم از این گیاه دارویی به شدت توصیه می­شود.

عوارض جانبی مصرف دارو‌های گیاهی

 قبل از مصرف هر گونه دارو یا مکمل‌های گیاهی، حتما با پزشک خود مشورت کنید. برخی از این گیاهان ممکن است با دارو‌های دیگر تداخل داشته و منجر به ایجاد عوارض جانبی شوند. همچنین پزشک می‌تواند در تعیین میزان مصرف این گیاهان به شما کمک کند.

سخن پایانی

روش مشخصی برای پیشگیری از رشد  کیست ها وجود ندارد. با اینحال معاینات منظم لگن به پیشگیری از عوارض چنین شرایطی کمک می کند. اگر  درد شدید  لگن، تب، سرگیجه، تنفس سریع یا درد که شاید دچار پارگی کیست شده را داریدمی تواند عواقب جدی داشته باشند و  باید سریع به پزشک مراجعه کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (240 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (137 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (62 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (55 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (52 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (31 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (20 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (19 نظر) نگاهی به ماشین بی ام و هوش پران کریم باقری که همه آرزوشو دارن/ زیدان فوتبال ایران سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (17 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت