کلیفون چیست/ چه استفاده ای از آن می شود؟

  شنبه، 11 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
کلیفون چیست/ چه استفاده ای از آن می شود؟
اگر جزو کسانی هستید که به تازگی نواختن ویولن سل را شروع کرده اند، احتمالا چشمتان به جسم زرد رنگ بامزه ای که در جعبه ویولن سل تان وجود دارد خورده است و از خودتان پرسیده اید که این دقیقا چیست؟ این جسم کهربایی رنگ کلیفون (Cello rosin) نام دارد که به آن رزین هم گفته می شود.

کلیفون چیست؟

رُزین یا کلیفون ماده ایست که روی آرشه ویولن سل کشیده می شود تا موهای آرشه چسبناک شوند. هدف از این کار این است که اصطکاک مناسبی بین موهای آرشه و سیم های ویولن سل ایجاد شود تا وقتی آرشه یا کمان روی ویولن سل کشیده می شود صدای مناسبی تولید شود. بدون استفاده از کلیفون، آرشه روی سیم های ویولن سل می لغزد و به این ترتیب ساز شما یا اصلا صدایی تولید نمی کند و یا این صدا بسیار ضعیف است.

رزین یا کلیفون در واقع شیره درخت است که در دمای معمولی سفت و سخت شده. این ماده از بیش از 110 نوع درخت کاج در سراسر آسیا، اروپا، نیوزیلند و آمریکای شمالی گرفته می شود.

کلیفون چطور ساخته می شود؟

این صمغ را در حالت مایع حرارت می دهند تا برخی از اجزای آن بخار شود (جدا شود) سپس در قالب های مخصوص ریخته صبر می کنند تا سرد و جامد شود.

کلیفون نسبتاً شفاف است و رنگ آن از زرد تا سیاه متغیر است. در دمای اتاق کلوفان معمولاً جامد و شکننده است اما در دماهای بالا (دمای ذوب متفاوت است معمولاً بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ درجه سانتیگراد) ذوب می شود.

کالیفون همچنین بسیار قابل اشتعال است و و هنگام سوختن دود سیاهی می کند و می سوزد بنابراین هنگام ذوب کالیفون باید بسیار دقت کرد. کالیفون در موادی مانند الکل اتر بنزن قابل حل است.

رنگ کلیفون ویولن سل به زمان جمع آوری آن در طول سال بستگی دارد. اگر شیره درختان در طول پاییز و تابستان جمع شود، معمولا رنگ تیره ای دارد و از نظر قوام هم نرم است. در صورتی که رزین اوایل بهار یا اواخر زمستان جمع شده باشد، رنگ کهربایی یا طلایی خواهد داشت و موقع ساخت کلیفون هم سفت است.

موارد استفاده از کلیفون چیست؟

از کلیفون در محصولات مراقبت های بهداشتی شخصی و زیبایی، داروهای موضعی، پوشش های سطحی، روان کننده ها، چسب ها و برای مهروموم استفاده می شود. همچنین از این رزین برای سازهای زهی، وزنه برداری و کفش رقصنده نیز استفاده می شود. یکی دیگر از منابع استفاده از این ماده در پوشک و محصولات بهداشتی زنانه است. مشتقات رزینی در چسب کفش نیز یافت می شود، به ویژه به عنوان یک ماده محکم کننده در سیمان های لاستیکی از آن برای اتصال تنها یا اتصال لایه های زیر کفی کف پوش نیز استفاده می شود.

انواع کلیفون و عملکردهایشان

  • کلیفون های قالبی یا جعبه ای: کلیفون یا به صورت قالبی و یا به شکل جعبه ای وجود دارد. نوع جعبه ای در رنگ های کهربایی شفاف ارائه می شود و نسبت به نوع کلیفون قالبی قیمت ارزان تری دارد.
  • کلیفون های تیره: هر چه رنگ کلیفون تیره تر باشد، نرم تر خواهد بود. کلیفون نرم نه تنها چسبناک تر است، بلکه می تواند صدای بیشتری هم تولید کند. تنها عیبی که این نوع کلیفون دارد تولید پودر بیشتر است.
  • کلیفون های روشن: کلیفون های روشن تر سفت تر هستند؛ در نتیجه ممکن است به اندازه کافی چسبناک نباشند و نتوانند صدای دلخواه را تولید کنند.
  • کلیفون های ضد حساسیت: این نوع کلیفون بدون پودر است و برای افرادی که به پودر کلیفون حساسیت دارند گزینه ایده آلی محسوب می شود.
  • کلیفون های طلایی، نقره ای، سربی و مسی: کلیفون نقره ای تُن سبک و متراکمی ایجاد می کند و برای عملکرد در موقعیت های بالاتر مناسب است. کلیفون های طلایی نیز تُن گرم و شفافی تولید می کنند و برای همه سازها مناسب هستند. آخرین مورد اما نه کم اهمیت ترین هم کلیفون سربی و مسی هستند که نوع سربی آن صدای واضح و گرمی ایجاد می کند و کلیفون های مسی هم برای تولید تن صدایی تقریبا گرم، روان و نرم مناسبند.

چرا باید از کلیفون استفاده کنیم؟

آرشه یا کمان ویولن سل به خودی خود هیچ صدایی تولید نمی کند و برای ایجاد اصطکاک بین کمان و سیمها به رزین ویولن سل احتیاج دارید. موقع کشیدن آرشه روی سیم های ویولن سل، رزین چربی مناسب برای تولید صدا را فراهم می کند. اگر آرشه را بدون استفاده از کلیفون روی سیم های ویولن سل بکشید هیچ صدایی شنیده نمی شود یا آنقدر این صدا آهسته است که به کار شما نمی آید.

علاوه بر این یادتان باشد که هر چند وقت یکبار باید کلیفون را روی آرشه سازتان بکشید چون رزین کم کم از روی کمان پاک می شود. توصیه می کنیم بعد از 3 تا 4 جلسه ساز زدن مجددا از کلیفون استفاده کنید.

انتخاب کلیفون مناسب برای ساز

برای انتخاب کلیفون باید قبل از هر چیز کلیفون ساز مورد نظر خود را از فروشنده بخواهید چرا که برای ساز های مختلف کلیفون های متفاوتی وجود دارد. برخی مارک سیم های مخصوص نیز کلیفون مخصوص به خود را دارد. معمولا برای انتخاب کلیفون باید به مواردی دقت کرد اینکه کلیفون های رنگ روشن را انتخاب کنید یا رنگ تیره می تواند فرق هایی داشته باشد. کلیفون هایی که از لحاظ رنگ نسبت به بقیه روشن ترند اندکی سفت تر هستند و هر چقدر که سفت تر باشند چسبندگی کمتری را نیز نسبت به بقیه دارند و دمای ذوبشان نیز بالاست ، این نوع کلیفون برای مناطقی که گرمتر است مناسبتر می باشد یا برای مواردی که ساز در معرض گرماست. کلیفون هایی که تیره باشند بر عکس کلیفون های روشن مقداری شل تر می باشند و چسبندگیشان نیز بیشتر می باشد این نوع کلیفون هم بهتر است در فصل هایی استفاده نمایید که سردتر است یا در مناطق سرد. برای سازهایی که سیم های بم تری دارند نیز کلیفون های تیره تر توصیه می گردد. کلیفون ها با مارک های مختلف البته می تواند قابلیت های متفاوتی داشته باشد که در هنگام خرید باید توجه کرد.

نحوه استفاده از کلیفون

حتی اگر تکنیک های مختلفی هم برای استفاده از کلیفون وجود داشته باشد، بسیار مهم است که حتما از ضربات آهسته و طولانی مدت استفاده کنید. در ادامه نحوه استفاده از کلیفون را با هم یاد می گیریم:

  • قبل از استفاده از رزین، پیچ آرشه را بچرخانید تا موهای کمان سفت شوند.
  • موهای آرشه را به صورت صاف روی کلیفون قرار بدهید و چند بار آرشه را به آرامی روی کلیفون بالا و پایین ببرید.
  • آرشه را به طور صاف و بدون اینکه کج شود روی کلیفون بکشید تا به نوک آرشه برسید. همین حرکت ملایم را دوباره از بالای آرشه به سمت پایین تکرار کنید و آن را روی کلیفون بمالید.
  • این روند را چند بار تکرار کنید و کل آرشه را روی کلیفون به آرامی بکشید.
  • بعد از هر بار استفاده از کلیفون گردو غبار روی آن را با استفاده از یک پارچه خشک و نرم پاک کنید.

تعداد دفعات استفاده از کلیفون

تعداد دفعاتی که باید از کلیفون روی آرشه سازتان استفاده کنید به عوامل مختلفی مثل سیم های استفاده شده در ساز، موهای آرشه، رطوبت، دما، واکنش پذیری ویولن سل و سبک نواختن خودتان بستگی دارد. به طور متوسط باید بعد از 3 تا 4 بار نواختن ویولن سل از کلیفون استفاده کرد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (463 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (324 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (310 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (247 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (214 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (184 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (152 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (114 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (94 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (89 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (83 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (82 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (81 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 8 مهر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 8 مهر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 8 مهر ماه 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 8 مهر 1403
زینب نصرالله: همسرم قبل ازدواج نمی‌دانست که من دختر سید حسن نصرالله هستم/ الحمدلله توفیق حاصل شد و ما ازدواج کردیم
فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 8 مهر 1403 + فیلم
مدیر عامل معدن طبس سکته مغزی کرد
چشم و چراغ جبهه مقاومت، سید حسن نصرالله به لقاء‌الله پیوست
فال انبیاء روزانه یکشنبه 8 مهر 1403
سید حسن نصرالله به شهادت رسید
بیوگرافی و زندگی خصوصی الیکا ناصری، باران سریال گردن زنی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
هدیه تهرانی: چطور با 10 نفر در یک سال ازدواج کنم و طلاق بگیرم، زمان شرعی «عده» را بگذرانم بعد.../ تکذیب کنم که چه بشود؟
خاطره جالب محمدرضا داوودنژاد از همراهی با شهید چمران در پاوه / فلسطینی‌ها اسم من را گذاشتند حسون، پرنده آزادی
ارتش اسرائیل: نصرالله را ترور کردیم
مومیایی هایی که از قدیمی ترین پنیر گاوی جهان نگهداری می کنند! کشف پنیر پروبیوتیک روی سر و گردن مومیایی‌های باستانی+عکس
منتخب روز   
زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو