دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / مجله خودرو / دانستنی های خودرو /

کم شدن روغن موتور خودرو را چگونه تشخیص دهیم؟ 

شنبه، 30 دی 1402
علائم کم بودن روغن موتور خودرو به شکل های مختلفی در خودرو ظاهر می شوند که در این مطلب از ساعد نیوز قصد داریم آن ها را بررسی کنیم.

روغن موتور خودرو، یکی از اجزای مهم و ضروری برای عملکرد صحیح و بهینه موتور خودرو است. این روغن به منظور روان کردن و از بین بردن اصطکاک ‌ داخلی قطعات موتور، حفظ دمای مناسب و جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی قطعات موتور مورد استفاده قرار می ‌گیرد. در صورت کاهش سطح روغن موتور در خودرو علائمی در آن نمایان می شوند.

علائم و نشانه های کم شدن روغن موتور ماشین


همانطور که یک راننده قانون‌مدار، نسبت به؛ خرید بیمه ثالث خودرو، تسویه به‌موقع بدهی عوارض سالیانه ماشین، پرداخت طرح ترافیک و … احساس مسئولیت می‌کند، به همان میزان، نباید در بررسی مسائل فنی وسیله نقلیه خود غفلت کند! چک کردن منظم سطح روغن موتور خودرو، از جمله این موارد است. شما از طریق نشانه‌های زیر می‌توانید کم شدن روغن خودرو خود را تشخیص دهید.

کم شدن توان موتور خودرو


کم شدن توان و شتاب خودرو می‌تواند ناشی از علل مختلفی ‌باشد که یکی از آن‌ها کاهش روغن موتور است. کم شدن روغن موتور، باعث ایجاد اصطکاک( تماس فلز با فلز)، افزایش سائیدگی و خوردگی قطعات موتور خودرو شده و به‌مرور حتی ممکن است؛ منجر به از کارافتادن آن‌ها و روشن نشدن ماشین نیز بشود.

افزایش مصرف بنزین


افزایش مصرف بنزین، از اصلی‌ترین نشانه‌های کمبود روغن موتور و نیاز به تعویض آن است. همانطور که گفتیم؛ با کم شدن روغن موتور، قدرت و شتاب خودرو نیز تحلیل می‌رود، بنابراین، موتور، برای جبران این ضعف، نیاز به گاز بیشتر دارد، در نتیجه؛ فشار زیاد به موتور و نیاز به گاز بیشتر، منجر به افزایش مصرف سوخت خواهد شد.

یاتاقان زدن خودرو


در هر خودرو، یاتاقان و روغن، وظیفه جلوگیری از اصطکاک و خوردگی قطعات موتور را برعهده دارند. در واقع روغن سبب می‌شود تا قطعاتی مانند؛ یاتاقان، سیلندر، پیستون و … به‌راحتی و به‌نرمی داخل هم حرکت کنند. از این‌رو، یاتاقان زدن ماشین می‌تواند از نشانه‌های کاهش روغن‌ موتور باشد.

افزایش میزان آلایندگی و دود


عدم تعویض به‌موقع روغن موتور و یا کاهش حد استاندارد آن، باعث تجمع کثیفی و آلودگی در موتور می‌شود. این تجمع، عواقبی چون؛ شکستگی ساچمه‌ها، عملکرد نادرست یاتاقان، خرابی پیستون، ایجاد دود از خودرو و … را به‌همراه خواهد داشت. حتما می‌دانید که این موارد هنگام معاینه فنی غیر حضوری ( از طریق کارپرداز آیتول) یا حضوری خودرو می‌تواند برایتان حسابی دردسرساز شود، پس لازم است بررسی میزان روغن موتور و سایر نکات فنی را جدی بگیرید.

روشن شدن چراغ چک روغن


روشن شدن چراغ‌های چک ماشین، یکی از اولین و ابتدایی‌ترین نشانه‌های کم کردن روغن موتور است. با کاهش مقدار نرمال و طبیعی روغن موتور خودرو، چراغ چک آن روشن می‌شود.

نشت روغن از کف خودرو


به‌جا ماندن رد چربی یا روغن از خودروی پارک‌شده شما روی زمین، دیگر نشانه واضح کم شدن و نشتی روغن موتور است.

بوی روغن سوخته


اگر هنگام نشستن داخل کابین خودرو، متوجه بوی نامطبوع مانند دود خشک یا روغن سوخته شدید، لازم است قبل از هر چیز، میزان روغن موتور ماشین خود را چک کنید.

سخن پایانی


در صورتی که هر یک از علائم ذکر شده را در خودروی خود مشاهده کردید، باید به سرعت روغن موتور خودرو را بررسی کرده و در صورت نیاز، با کمک یک تکنسین ماهر، دستورالعمل‌ های لازم برای برطرف کردن مشکل را دنبال کنید. همچنین، بهتر است روزانه و یا حداقل هر هفته یکبار سطح روغن را بررسی کنید و در صورت کمبود، علت آن را بررسی کرده و روغن را تعویض کنید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 27 خرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
یادی کنیم از رابطه عاطفی لیلا اوتادی و جواد نکونام در اوایل دهه 90 شمسی/ چرا رابطه شان خراب شد؟
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
(ویدئو) مراسم قدردانی و تشکر پناه و نبات، دختران شاهرخ استخری، از پدرشون/ دخترای آقای بازیگر مثل خودش خلاق و هنرمندن واقعا
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
(عکس) سنگ تمام علیرضا بیرانوند برای تولد خواهر قد بلندش/ خواهر و برادر فقط قدهاشون شبیه همه!
نگاهی به جشن تولد ساده و خودمونی سوفیا دختر نازِ منوچهر هادی و یکتا ناصر در هواپیما +عکس/ خلاقیت آقای کارگردان در تهیه کیک متفاوت برای گوشگله پیدر😍
نگاهی به شناسنامه، پاسپورت و کارت ملی محمود احمدی نژاد+عکس/ تغییر چهره مشهود کاندیدای رد صلاحیت شده در مدارک هویتی اش
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه